اخترشناسان برای اولین‌بار از سطح جوشان ستاره‌ای دور فیلم‌برداری كردند

اخترشناسان اولین مشاهدات پرجزئیات از فعالیت‌های متلاطم در ستاره‌ای غیر از خورشید خودمان را انجام داده‌اند.

اخترشناسان برای اولین‌بار از سطح جوشان ستاره‌ای دور فیلم‌برداری كردندنجوم و فضاعلمیچهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰مطالعه 3 دقیقهمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاخترشناسان اولین مشاهدات پرجزئیات از فعالیت‌های متلاطم در ستاره‌ای غیر از خورشید خودمان را انجام داده‌اند .

تبلیغاتویدئوی تایم‌لپسی كه در كانال یوتیوب رصدخانه جنوبی اروپا منتشر شده است، حباب‌های گاز عظیمی را نشان می‌دهد كه روی ستاره‌ای دور به نام «آر ماهی زرین» ظاهر شده‌اند. این ستاره‌ی جوشان، غول سرخ عظیمی است كه تقریبا ۳۰۰ برابر از خورشید ما بزرگ‌تر است و در فاصله‌ی ۱۸۰ سال نوری در صورت فلكی جنوبی دورادو یا ماهی زرین قرار دارد .

مواد سوزان ستاره مانند سوپی كه روی اجاق گاز درحال جوشیدن است، به صورت حباب روی سطح آن فوران می‌كنند. اخترشناسان تخمین می‌زنند كه این حباب‌ها به‌طرز حیرت‌انگیز تا ۷۵ برابر خورشید ما متورم می‌شوند و دوباره فرومی‌نشینند و این افت‌وخیز را در مقیاس‌های زمانی بسیار كوتاه‌تر از حد انتظار انجام می‌دهند .

حباب‌های برخاسته از سطح ستاره، ۷۵ برابر بزرگ‌تر از خورشید هستندبهزاد بجنوردی ارباب، دانشجوی دكترا در دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد و از نویسندگان مطالعه‌ای كه مشاهدات اخیر را توصیف كرده است، گفت: «بسیار چشمگیر است كه اكنون می‌توانیم به‌طور مستقیم جزئیات سطح ستارگان را به‌تصویر بكشیم .

اخترشناسان به‌لطف جدیدترین تصاویر می‌توانند فیزیكی را كه تاكنون عمدتا فقط در خورشید رویت‌پذیر بود، مشاهده كنند.»تصاویر پرجزئیات از ستاره‌ی آر ماهی زرین، حباب‌های پلاسمای غول‌پیكر را كه با اندازه‌ی ۷۵ برابر خورشید ما درحال افت‌وخیز در سطح آن هستند، نشان می‌دهند .

ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/W. Vlemmings et alویدئوی منتشرشده، از بهترین تصاویر موجود از سطح آشفته‌ی ستاره‌ی آر ماهی زرین كه به‌وسیله‌ی شبكه‌ی تلسكوپ‌های رادیویی در شیلی به نام «آرایه میلی‌متری و زیرمیلی‌متری بزرگ آتاكاما» یا به اختصار آلما گرفته شده‌اند، ساخته شده است .

تصاویر ثبت‌شده، حباب‌های پلاسما را نشان می‌دهند كه دراثر گرمای برخاسته از هسته‌ی ستاره به‌وجود آمده‌اند و آن‌قدر شدید به سطح برخورد می‌كنند كه ظاهرا موجب تغییر شكل ستاره می‌شوند.واتر ولمینگز، سرپرست تیم تحقیق و استاد دانشگاه فناوری چالمرز، در بیانیه‌ای گفت: «هرگز انتظار نداشتیم داده‌ها آن‌قدر باكیفیت باشند كه بتوانیم جزئیات زیادی از فرآیند همرفت را در سطح ستاره ببینیم .

»ما می‌دانیم كه ستارگان دارای فرآیندهای همرفتی هستند؛ زیرا حرارت تولیدشده در هسته به سمت بیرون حركت می‌كند و به شكل حباب روی سطح ستاره ظاهر می‌شود. در خورشید خودمان، دانه‌های همرفتی معمولا با قطر تقریبا هزار كیلومتر مشاهده می‌شوند كه از مركز می‌جوشند و در كناره‌ها سقوط می‌كنند و پیش از آنكه پراكنده شوند، نزدیك به ۲۰ دقیقه دوام می‌آورند .

بیشتر بخوانیددانشمندان برای اولین‌بار از سطح ستاره قطبی با وضوح بالا عكس‌برداری كردندیك ماه پیشمطالعه '4ستاره غول سرخ چیست؟ هرآنچه باید بدانید6 شهریور 02مطالعه '8ولمینگز و همكارانش با بررسی تازه‌ترین عكس‌های آر ماهی زرین كه آلما از اوایل ژانویه تا اوت سال گذشته ثبت كرد، تخمین می‌زنند كه حباب‌های پلاسمای ستاره در چرخه‌ای یك‌ماهه بالا و پایین می‌روند؛ بدین معنی كه از دانه‌های همرفتی مشابه كه در سطح خورشید به چشم می‌خورند، بسیار سریع‌تر افت‌وخیز می‌كنند .

دانشمندان هنوز نمی‌دانند علت این تفاوت چیست.هرچند آر ماهی زرین به‌طرز باورنكردنی پف كرده، جرم آن در حد و حدود خورشید ما است؛ درنتیجه اعضای تیم مطالعه گمان می‌كنند كه این ستاره، بازتاب‌دهنده‌ی سرنوشت خورشید ما در تقریبا پنج میلیارد‌ آینده است؛ زمانی كه ستاره‌ی حیات‌بخش ما با ورود به فاز غول سرخ، آن‌قدر متورم می‌شود كه عطارد و زهره را خواهد بلعید .

ولمینگز می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد همرفت با بزرگ‌ترشدن ستاره به شیوه‌ای كه هنوز آن را درك نمی‌كنیم، تغییر می‌كند.» تصاویر جدید آلما از آر ماهی زرین، نشان‌دهنده‌ی اولین قدم بسیار مهم در جهت درك تغییرات عجیب غول‌های سرخ است .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/426947-bubbling-surface-distant-star-captured-1st-time/

مجله فن آوری

 
تاریخ‌سازی چین؛ اولین «خودرو هوش مصنوعی» دنیا رونمایی شد
1403/06/29
هواوی واچ جی‌تی ۵ و ۵ پرو رونمایی شدند؛ ساعت‌های مدرن با ویژگی‌های جذاب
1403/06/29
هجوم شیائومی به بازارهای جهانی؛ گوشی تاشو میكس فلیپ از انحصار چین خارج می‌شود
1403/06/29
ضرب‌الأجل ۶ ماهه برای اپل؛ اروپا سخت‌گیری‌ها را بیشتر می‌كند
1403/06/29
تصاویر منتسب‌به قاب‌های رسمی گلكسی S24 FE فاش شدند
1403/06/29
گوشی جنجالی هواوی میت XT برای یك‌میلیونی‌شدن خیز برداشته است
1403/06/29
چرا هیچ كدام از قمرهای منظومه شمسی حلقه ندارند؟
1403/06/29
یوتیوب شورتس به Veo مجهز می‌شود؛ پلتفرمی برای تولید ویدیو با هوش مصنوعی
1403/06/29
فروشگاه‌های روسیه با آغاز پیش‌فروش آیفون ۱۶، محدودیت‌های صادراتی اپل را دور زدند
1403/06/29
قیمت گوشی تاشو سه‌تكه هواوی در بازار سیاه به عدد چشمگیر ۱۰ هزار دلار رسید!
1403/06/29
مایكروسافت قیمت برخی از بازی‌های اكتیویژن را به‌شدت كاهش داد
1403/06/29
شایعه‌های جدید آیفون ۱۷ و آیفون ۱۸؛ پردازنده‌ ۲ نانومتری در راه گوشی‌های اپل است
1403/06/29
شیائومی عرضه سری ردمی نوت ۱۴ را رسما تأیید كرد
1403/06/29
لندتك GSMPay در نیمه اول امسال بیش‌از ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به كاربران ارائه كرد
1403/06/29
گوشی G100 با نمایشگر غول‌پیكر ۶٫۹ اینچ و باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی معرفی شد
1403/06/29
GTA V وارد فهرست بازی‌های «پشتیبانی‌نشده» استیم دك شد!
1403/06/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com