اختلالی نادر موجب می‌شود چهره دیگران را شیطانی ببینید

پژوهشگران نشان داده‌اند چگونه افراد مبتلا به اختلالی نادر چهره دیگران را تحریف‌شده و شیطانی می‌بینند.

اختلالی نادر موجب می‌شود چهره دیگران را شیطانی ببینیدپزشكی و سلامتعلمیچهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتپژوهشگران نشان داده‌اند چگونه افراد مبتلا به اختلالی نادر چهره دیگران را تحریف‌شده و شیطانی می‌بینند .

تبلیغاتویكتور شارا همیشه چشم‌های تیزی داشت. اما در روز دگرگون‌كننده‌ای از زندگی‌اش در نوامبر ۲۰۲۰ او ناگهان متوجه شد چهره افراد اطرافش شیطانی به‌نظر می‌رسند.گوش‌ها، بینی و دهان آن‌ها كشیده شده بود و شیارهای عمیقی در پیشانی، گونه‌ها و چانه آن‌ها به چشم می‌آید .

شارا ۵۹ ساله از كلارك‌اسویل ایالت تنسی گفت: «اول فكر كردم در جهانی شیطانی از خواب بیدار شده‌ام. نمی‌توانید تصور كنید چقدر ترسناك بود.»یكی از افرادی كه شارا را می‌شناخت و به افرادی دارای اختلال بینایی آموزش می‌داد، احتمال داد كه وی ممكن است دچار اختلال پروسپامتامورفوپسیا (PMO) شده باشد .

این اختلال عصبی بسیار نادر موجب می‌شود چهره‌ها ازنظر شكل، اندازه و بافت یا رنگ حالت تحریف‌شده به‌نظر برسد. شارا احساس كرد علائم او ممكن است نشانه مشكلی باشد و سال گذشته رسما اختلال او تشخیص داده شد.به‌نوشته‌ی وب‌سایت ان‌بی‌سی نیوز، تحریفات فقط زمانی ظاهر می‌شدند كه او افراد را شخصا می‌دید و در تصاویر یا صفحه نمایش كامپیوتر ظاهر نمی‌شد .

این امر به دانشمندان فرصتی داد برای اولین بار تجسم كنند چهره‌های غیرعادی برای فرد مبتلا چگونه ممكن است به‌نظر برسد.تصاویر تولید شده توسط كامپیوتر از اعوجاج‌های چهره یك مرد و یك زن، همان‌طور كه توسط بیمار مورد مطالعه ادراك می‌شود .

پژوهشگران كالج دارتموث بازنمایی دیجیتالی از آنچه را كه شارا درحال تجربه آن بود، ایجاد كردند. تصاویر حاصل اخیرا در مجله لنست منتشر شد.به‌منظور ایجاد این تصاویر از شارا خواستند تفاوت بین عكس و چهره واقعی افرادی را كه جلوی آن‌ها ایستاده‌اند، توصیف كنند .

پژوهشگران سپس از نرم‌افزار ویرایش‌كننده عكس به‌منظور تغییر تصاویر برای انطباق با توصیفات شارا استفاده كردند.علائم PMO اغلب پس از چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند، گرچه در مواردی ممكن است برای سال‌ها باقی بمانند .

شارا گفت هنوز چهره‌ها را شیطانی می‌بیند.كمتر از ۱۰۰ گزارش موردی منتشرشده از PMO وجود دارد. پژوهشگران گمان می‌كنند اختلال یادشده می‌تواند ناشی از اختلال در شبكه مغزی باشد كه پردازش چهره را انجام می‌دهد، گرچه آن‌ها به‌طور كامل متوجه نشده‌اند چه عاملی موجب این اختلال شده است .

برخی موارد با ضربه به سر، سكته مغزی، صرع یا میگرن ارتباط دارد، اما افراد دیگر بدون تغییرات ساختاری آشكار در مغزشان دچار PMO هستند.پژوهشگران دو عامل احتمالی مسبب مورد شارا را ارائه كردند. اول، او چهار ماه پیش از شروع علائم PMO دچار مسمومیت با مونوكسید كربن شده بود .

دوم اینكه در ۴۳ سالگی آسیب قابل‌توجهی به سر او وارد شد و اسكن‌های MRI ضایعه‌ای را در سمت چپ مغز وی نشان داد.بیشتر بخوانیدمعمای سندرم آلیس در سرزمین عجایب2 فروردین 02مطالعه '7الگوهای عجیبی كه گاهی در میدان دیدمان ظاهر می‌شوند، چه هستند؟11 بهمن 02مطالعه '3آنتونیو ملو، نویسنده نخست مقاله كه در آزمایشگاه ادراك اجتماعی كالج دارتمورث كار می‌كند، می‌گوید افراد دیگری با علائم PMO به آزمایشگاه مراجعه كرده‌اند كه تفاوت زیادی با مورد شارا داشته‌اند .

ملو گفت: «برخی می‌گفتند از زمان كودكی، چهره دیگران را غیرعادی می‌دیدند. حداقل در موارد آن‌ها مشخص كردن یك رویداد واحد كه مسئول بروز اختلال مذكور باشد، غیرممكن است.»پژوهشگران مشكوك هستند كه ممكن است موارد گزارش‌شده این اختلال كمتر از حد واقعی آن در جامعه باشد .

برد دوچین، از نویسندگان مطالعه و پژوهشگر اصلی آزمایشگاه ادراك اجتماعی گفت: «هر یكی دو هفته درمورد فردی مطلع می‌شویم كه علائم مطابق با اختلال مذكور را توصیف می‌كند.» او افزود برخی از بیماران كه در آزمایشگاه با آن‌ها كار كرده است، مشكل خود را به كسی نمی‌گویند، زیرا از این موضوع كه دیگران ممكن است درباره آن‌ها چه فكر كنند، هراس دارند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/418744-rare-disorder-see-peoples-faces-demonic/

مجله فن آوری

 
با انتشار گزارش مالی اینتل، ارزش سهام شركت افت كرد
1403/02/08
ون تمام‌برقی Exeed 08 در نمایشگاه پكن رونمایی شد
1403/02/08
تحریم شركت‌های چینی در آمریكا؛ پهپادهای DJI زمین‌گیر می‌شوند؟
1403/02/08
پردازنده‌های غول‌پیكر و بسیار قدرتمند TSMC در راهند
1403/02/08
خودرو اكسید Exlantix ET با طراحی لوكس به‌نمایش درآمد
1403/02/08
آسیاتك ابتدای شهریور از مركز داده ۵۵۰ ركی پیام بهره‌برداری می‌كند
1403/02/08
در حاشیه بازدید معاون وزیر ارتباطات مطرح شد؛ آسیاتك ابتدای شهریور از مركز داده 550 ركی پیام بهره‌برداری می‌كند
1403/02/08
قیمت Xperia 1 VI لو رفت؛ گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ سونی
1403/02/08
نگاه نزدیك زومیت به پیورا ۷۰؛ گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ هواوی
1403/02/08
اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید
1403/02/08
هوش مصنوعی ChatGPT وارد آیفون می‌شود؟
1403/02/08
شگفتی‌آفرینی ماه‌نشین اسلیم؛ كاوشگر قمری ژاپن برای سومین بار از خواب بیدار شد
1403/02/08
نینتندو سوییچ ۲ احتمالاً دسته آهنربایی و نمایشگر بزرگ‌تر خواهد داشت
1403/02/07
گوشی محبوب پوكو به HyperOS آپدیت شد
1403/02/07
تولید گلكسی S24 FE یك قدم به واقعیت نزدیك‌تر شد
1403/02/07
به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام كشف شد
1403/02/07
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com