شگفتی‌آفرینی ماه‌نشین اسلیم؛ كاوشگر قمری ژاپن برای سومین بار از خواب بیدار شد

تقریبا تمام فضاپیماهای ماه‌نشین‌ درطول شبانگاه بسیار سرد ماه خراب می‌شوند؛ اما كاوشگر قمری ژاپن به طرز شگفت‌‌آور سه شب را در ماه پشت سر گذاشته است.

شگفتی‌آفرینی ماه‌نشین اسلیم؛ كاوشگر قمری ژاپن برای سومین بار از خواب بیدار شدنجوم و فضاعلمیجمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰مطالعه 2 دقیقهمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتتقریبا تمام فضاپیماهای ماه‌نشین‌ درطول شبانگاه بسیار سرد ماه خراب می‌شوند؛ اما كاوشگر قمری ژاپن به طرز شگفت‌‌آور سه شب را در ماه پشت سر گذاشته است .

تبلیغاتماه‌نشین هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه یا به اختصار اسلیم در شاهكاری حیرت‌انگیز، از سه شب قمری جان سالم به‌در برده است. فضاپیماهای ماه‌نشین معمولا فقط برای یك روز قمری، معادل تقریبا دو هفته‌ی زمینی دوام می‌آورند؛ زیرا شبانگاه ماه آن‌قدر سرد است كه باتری و تجهیزات الكترونیكی فضاپیماها را خراب می‌كند .

تعداد بسیار كمی از ماه‌نشین‌ها برای زنده‌ماندن در دمای شبانه‌ی ماه ساخته شده‌اند. در این مدت، دما می‌تواند تا منفی ۱۳۳ درجه‌ی سانتی‌گراد كاهش یابد. اسلیم نیز قرار نبود موفق به پشت‌سر گذاشتن شب‌هنگام ماه شود؛ زیرا هیچ گرمكن یا عایق خاصی برای گرم نگاه‌داشتن وسایل الكترونیكی فضاپیما ندارد .

برنامه‌ی اولیه‌ی ژاپن این بود كه با فرارسیدن اولین شبانگاه ماه، پایان ماموریت رقم بخورد؛ درنتیجه كمتر از دو هفته پس از آنكه اسلیم در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ به ماه رسید، هیچ‌كس انتظار نداشت كه فضاپیما دوباره از خواب بیدار شود .

اما در ۲۵ فوریه، خورشید برفراز محل استراحت اسلیم در نزدیكی قطب جنوب ماه طلوع و با تاباندن پرتوهای خود روی فضاپیما، آن را بیدار كرد.تازه‌ترین تصویر ماه‌نشین اسلیم از سطح ماه.در كمال تعجب، تیم ماموریت اسلیم روی زمین دست به كار شد و به ماه‌نشین دستور داد تا از محیط اطراف خود تا شبانگاه بعدی، زمانی كه انتظار می‌رفت ماموریت واقعا دیگر تمام شود، عكس‌برداری و اندازه‌گیری كند .

در اواخر ماه مارس، خورشید بار دیگر طلوع كرد و فضاپیما دوباره روشن شد و شروع به ارسال داده‌ها به زمین كرد.بیشتر بخوانیدماه‌نشین اسلیم ژاپن در كمال شگفتی برای بار دوم از خواب شبانه بیدار شدیك ماه پیشمطالعه '2ماه‌نشین ژاپنی برخلاف انتظارها از خواب شبانه بیدار شد9 اسفند 02مطالعه '2از هر نظر، بیدار شدن دوباره‌ی اسلیم موفقیتی خیره‌كننده بود .

این دستاورد درحالی حاصل شد كه كه فضاپیما به شكل وارونه روی یك شیب قرار دارد. بااین‌حال، شگفتی‌آفرینی اسلیم همچنان تمام نشده بود؛ زیرا فضاپیما ۲۳ آوریل، پس از سومین شب قمری، بار دیگر از مرگ بازگشت.حساب رسمی اسلیم در شبكه‌ اجتماعی ایكس نوشت: «اسلیم عملكردهای اصلی خود را حتی پس از سه شب اقامت در ماه حفظ كرده است .

» تصویر جدیدی از سطح ماه كه به اشتراك گذاشته شده است، نشان می‌دهد كه ماه‌نشین بار دیگر به سختی مشغول جمع‌آوری داده‌هایی است كه نه‌تنها به ما در درك ماه كمك می‌كنند، بلكه می‌توانند موجب ساخت فضاپیماهایی شوند كه قادر به زنده‌ماندن در شبانگاه ماه باشند .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420212-slim-moon-lander-survived-third-lunar-night/

مجله فن آوری

 
پیكسل 8a گوگل با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و قیمت ۵۴۹ یورو عرضه می‌شود
1403/02/16
نبرد تماشایی شاسی‌بلندها؛ لامبورگینی اوروس در برابر فراری پوروسانگوئه [تماشا كنید]
1403/02/16
آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌كند
1403/02/16
چگونه نام چندین فایل در ویندوز را همزمان تغییر دهیم؟
1403/02/16
این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یك كلیك حذف می‌كند
1403/02/16
اكستریم VX، چشم آفریقا را هم گرفت؛ مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران
1403/02/16
كروم‌بوك‌ها به لپ‌تاپ‌های كاربردی‌تری تبدیل می‌شوند
1403/02/16
سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای كلاهبرداری است
1403/02/16
فرار از هوشمندسازی مدیریت پسماند؛ جمع‌آوری سنتی زباله‌ها تا كی ادامه دارد؟
1403/02/16
حافظه عجیبی كه ۶۰ ساعت در دمای ۶۰۰ درجه كار می‌كند!
1403/02/16
بهترین ساعت‌های هوشمند شیائومی [اردیبهشت ۱۴۰۳]
1403/02/16
مانیتور خوش‌قیمت Skyworth پنل ۱۰۰ هرتز ۲۷ اینچ دارد
1403/02/16
ساعت فوق مقاوم جدید شیائومی، ۱۵ استاندارد نظامی دارد
1403/02/16
حفره امنیتی بحرانی اندروید كشف شد؛ خطر برای گوشی‌های شیائومی
1403/02/16
هوش مصنوعی كوپایلت به كارآموز شركت‌ها تبدیل شده است
1403/02/16
مارك زاكربرگ حالا ثروتمندترین فرد كالیفرنیا است
1403/02/16
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com