یك‌سوم میمون‌های بزرگ آفریقا درمعرض خطر ناشی از استخراج فلزات باتری قرار دارند

بشر از مدت‌ها پیش به معدن‌كاری مشغول بوده است؛ اما این‌كار تاثیرات مخربی روی اكوسیستم دارد و آینده گونه‌هایی چون میمون‌های انسان‌نما را تهدید می‌كند.

یك‌سوم میمون‌های بزرگ آفریقا درمعرض خطر ناشی از استخراج فلزات باتری قرار دارندانرژی و محیط زیستعلمیچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰مطالعه 3 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبشر از مدت‌ها پیش به معدن‌كاری مشغول بوده است؛ اما این‌كار تاثیرات مخربی روی اكوسیستم دارد و آینده گونه‌هایی چون میمون‌های انسان‌نما را تهدید می‌كند .

تبلیغاتبا داغ‌شدن تب مس، لیتیوم، نیكل، كبالت و دیگر عناصر كمیاب خاكی، تاثیر استخراج معادن روی میمون‌های انسان‌نمای آفریقا ممكن است حتی بیشتر از چیزی باشد كه پیش‌ازاین تصور می‌شد. مطالعه‌ای جدید به بررسی هم‌پوشانی مناطق معدنی آفریقا با زیستگاه‌های میمون‌های انسان‌نما پرداخته و دریافته است كه یك‌سوم گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و بونوبوهای این قاره (درمجموع درحدود ۱۸۰ هزار عدد) در معرض خطر هستند .

محققان نهاد حفاظت از حیات‌وحش جهانی (Re:wild) با مطالعه‌ی سایت‌های معادن ۱۷ كشور آفریقایی به بررسی این موضوع پرداختند كه چگونه می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر جمعیت‌ میمون‌های انسان‌نمای محلی تاثیر بگذارند .

نواحی بررسی‌شده توسط محققان شامل مناطق حائل ۱۰ كیلومتری در اطراف هر سایت بودند تا پژوهشگران بتوانند اثرات مستقیم مانند تخریب زیستگاه و آلودگی صوتی را درنظر بگیرند. مهم‌تر از همه، این مناطق شامل یك منطقه‌ی حائل گسترده‌ی ۵۰ كیلومتری هم بود تا محققان بتوانند اثرات غیرمستقیم مرتبط با افزایش فعالیت‌های انسانی در نزدیكی سایت‌های معادن مانند جاده‌ها و زیرساخت‌های جدید را بررسی كنند .

استخراج معادن از راه‌های مختلف به میمون‌ها آسیب می‌رساندجسیكا یونكر، نویسنده‌ی اصلی مطالعه و محقق ری‌وایلد در بیانیه‌ای گفت: «درحال‌حاضر مطالعات روی گونه‌های دیگر نشان می‌دهد كه استخراج معادن از راه آلودگی هوا، ازدست‌دادن زیستگاه، افزایش فشار شكار و بیماری به میمون‌ها آسیب می‌رساند؛ اما این تصویر ناقص است .

نبود به‌اشتراك‌گذاری داده توسط پروژه‌های معدن، درك علمی ما را از تاثیر واقعی آن روی میمون‌های انسان‌نما و زیستگاه آن‌ها مختل می‌كند.»زیستگاه‌ شامپانزه‌ها كه برای احداث راه‌آهن به‌منظور انتقال سنگ آهن به بندری در گینه پاكسازی شده است .

تاثیر پروژه‌های معدن روی میمون‌های انسان‌نما به‌ویژه در كشورهای آفریقای غربی لیبریا، سیرالئون، مالی و گینه كه بیشترین هم‌پوشانی معدن و تراكم میمون‌ها وجود داشت، شدیدتر بود؛ به‌عنوان مثال در گینه بیش‌از ۲۳ هزار شامپانزه (درحدود ۸۳ درصد از كل میمون‌های این كشور) قرار است به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت‌تاثیر فعالیت‌های معدنی قرار گیرند .

بیشتر بخوانیدپیشنهاد دانشمندان: به‌جای معدن‌ها سراغ استخراج زباله‌های الكتریكی بروید26 اردیبهشت 01مطالعه '4كمیاب‌ترین ماده معدنی روی زمین چیست؟17 دی 01مطالعه '5جالب اینجا است كه رونق معادن كنونی در آفریقا به‌ رشد سریع فناوری‌های انرژی پاك مربوط می‌شود .

عناصر خاكی كمیاب مانند كبالت و لیتیوم برای باطری‌های شارژشدنی و سایر فناوری‌های سبز كه نقش ارزشمندی در گذر از سوخت‌های فسیلی ایفا می‌كنند، حیاتی هستند؛ البته آن‌ها هم هزینه‌هایی دارند. این مواد معدنی در زیر سطح زمین رسوب می‌كنند و برای به‌دست‌آوردنشان به روش‌های معدن‌كاری مخربی نیاز است كه این امر به تخریب اكوسیستم و تصرف زمین‌های بومی منجر می‌شود .

ژنو كمبل، محقق ارشد ری‌وایلد و كارشناس ارشد حفاظت از میمون‌ها در IUCN می‌گوید: «شركت‌های معدن باید تا حد امكان روی پرهیز از تاثیرات خود روی میمون‌های انسان‌نما تمركز و از متعادل‌سازی به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده كنند؛ چراكه درحال‌حاضر هیچ نمونه‌ای از متوازن‌كردن میمون انسان‌نما وجود ندارد كه موفق بوده باشد .

»شامپانژه‌ها درحال‌ راه‌رفتن در جاده‌ای هستند كه به‌دست انسان ساخته شده است.كمبل می‌افزاید: «اجتناب باید پیش از مرحله‌ی اكتشاف صورت گیرد؛ اما متاسفانه این مرحله به‌خوبی تنظیم نشده و پس از سال‌ها اكتشاف و تخریب زیستگاه‌ها، داده‌های پایه توسط شركت‌ها درحال جمع‌آوری‌ است .

از سوی دیگر این داده‌ها به‌طور دقیق وضعیت اولیه‌ی جمعیت میمون‌های انسان‌نمای منطقه را پیش از اثرات معدن منعكس نمی‌كنند.»تقاضا برای مواد معدنی به‌اصلاح كربن‌زدا، تنها روی حیات‌وحش تاثیرگذار نیست و انسان‌ها نیز درگیر این آشفتگی می‌شوند .

استخراج نیكل و كبالت در جزیره‌ی هالماهرا در اندونزی، قبیله‌ی بدون تماسی به‌نام «هونگانا مانیوا» را نیز كه در زبان خودشان به‌معنای مردم جنگل است، تهدید می‌كند. نتایج پژوهش در ژورنال ساینس ادونسز منتشر شده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/419598-third-africa-apes-threat-mining-battery-metals/

مجله فن آوری

 
كشف تكنیكی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
1403/02/11
این لپ‌تاپ ۱۹۲ گیگابایت رم، پردازنده پرچمدار اینتل و گرافیك RTX 4090 دارد
1403/02/11
تیك‌تاك شاید پس از آمریكا در اروپا هم مسدود شود
1403/02/11
فوری: بنیان‌گذار صرافی بایننس به ۴ ماه زندان محكوم شد
1403/02/11
چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شكننده‌تر می‌شوند؟
1403/02/11
زنگ هشدار آیفون برای برخی از كاربران غیرفعال شده است
1403/02/11
اسپیس ایكس در زمینه سوخت‌گیری فضایی با استارشیپ درحال پیشرفت است
1403/02/11
بازی پرطرفدار و جدید یوبی‌سافت رسماً برای آیفون منتشر می‌شود
1403/02/11
گوشی پیكسل 8a در ۵ رنگ جذاب رؤیت شد
1403/02/11
میانبر هوش مصنوعی جمنای به گوگل كروم آمد
1403/02/11
«پاك‌كن وب» ویژگی جنجالی iOS 18 برای حذف تبلیغات از وب‌سایت‌ها خواهد بود
1403/02/11
مرورگر هوش مصنوعی آرك وارد ویندوز ۱۱ شد؛ رقیب كروم و اج
1403/02/11
نازك‌ترین ورق طلای جهان فقط یك اتم ضخامت دارد
1403/02/11
هدفون‌های جدید اپل با شارژدهی چشمگیر و طراحی جذاب رونمایی شدند
1403/02/11
موبایل آرژانتینی؛ مدل جام جهانی ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس رونمایی شد
1403/02/11
تغییر بزرگ اینستاگرام: الگوریتم ریلز بازسازی می‌شود
1403/02/11
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com