ورزش‌كردن می‌تواند روند پیری را معكوس كند

محققان كشف كرده‌اند كه ورزش منظم می‌تواند تجمع چربی ناشی از افزایش سن را در برخی از بافت‌های خاص بدن كاهش دهد و روند پیری را معكوس كند.

ورزش‌كردن می‌تواند روند پیری را معكوس كندپزشكی و سلامتعلمیجمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵مطالعه 2 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمحققان كشف كرده‌اند كه ورزش منظم می‌تواند تجمع چربی ناشی از افزایش سن را در برخی از بافت‌های خاص بدن كاهش دهد و روند پیری را معكوس كند .

تبلیغاتمحققان دریافته‌اند كه نوع خاصی از چربی‌های موجود در بافت‌ها با افزایش سن تشكیل می‌شوند و ورزش‌كردن می‌تواند این روند را برعكس كند. تیمی از محققان برای رسیدن به این نتیجه، بافت موش و انسان را قبل و بعد از ورزش‌كردن مورد مطالعه قرار دادند .

نتایج پژوهش به‌تازگی در ژورنال نیچر اِیجینگ منتشر شده است.به‌‌نقل از سای‌تك‌دیلی، ریكلت هوتكوپر، استاد آزمایشگاه بیماری‌های متابولیك ژنتیكی مركز پزشكی دانشگاه آمستردام (Amsterdam UMC) می‌گوید: «معكوس‌كردن روند پیری مدت‌ها به‌عنوان ایده‌ای علمی-تخیلی تلقی می‌شد؛ اما یافته‌ها به ما امكان می‌دهند تا چیزهای بیشتری در مورد روند پیری درك كنیم .

»جورج یانسنس، نویسنده‌ی اول مقاله نیز می‌گوید: «همه می‌گویند كه این تنها بخشی از روند پیری است؛ اما در واقع چنین چیزی نباید درست باشد. با درك بیشتر روند پیری می‌توانیم به روش‌های جدید مداخله نیز توجه كنیم .

»تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند كه ممكن است بتوانیم با مداخله در فرایندهای اساسی منجر به پیری، با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مقابله كنیم. باوجود‌اینكه علم به‌طور گسترده‌ای چگونگی تغییر متابولیسم را درطول پیری ترسیم كرده است، هنوز هم بخش‌های بزرگی ناشناخته باقی مانده‌اند .

لیپیدها بخش داخلی و خارجی سلول‌ها را از هم جدا می‌كنندهوتكوپر می‌گوید: «ما می‌خواستیم فصل جدیدی به دانسته‌هایمان اضافه كنیم. لیپیدها بخش مهمی از رژیم غذایی ما به‌شمار می‌روند و برای عملكرد سلول‌های بدنمان حیاتی هستند .

لیپیدهای خاص غشای سلول‌ها را تشكیل می‌دهند و تضمین می‌كنند كه بخش داخلی و خارجی سلول‌ها از یكدیگر جدا می‌مانند.»محققان برای افزودن فصل جدید به پژوهش‌های پیشین، چگونگی تغییر چربی‌ها را در موش‌ها بررسی و ۱۰ بافت مختلف ازجمله ماهیچه‌ها، كلیه‌ها، كبد و قلب را مطالعه كردند .

مشاهدات پژوهشگران نشان داد كه نوعی لیپید خاص به‌نام بیس (monoacylglycero) فسفات‌ها (یا BMPs) در تمام بافت‌های حیوانات مسن‌تر افزایش یافته است و نشان می‌دهد كه این لیپیدها در طول پیری در بافت‌ها تجمع می‌كنند .

بیشتر بخوانیدآیا معكوس‌كردن پیری تنها با یك قرص ممكن خواهد شد؟29 تیر 02مطالعه '2پیشرفت چشمگیر در مبارزه با پیری؛ افزایش طول عمر با سم‌زدایی بدن از ضایعات چربی1 فروردین 02مطالعه '4محققان در مرحله‌ی بعدی به بررسی این موضوع پرداختند كه آیا تجمع نوعی لیپید خاص در بافت‌های انسان‌ها هم اتفاق می‌افتد یا خیر .

با وجود امكا‌ن‌پذیرنبودن دستیابی به تعداد زیادی بافت مختلف، تجمع BMP در بیوپسی عضلانی افراد مسن نیز مشاهده شد. محققان درنهایت نمونه‌برداری‌های بیشتری را از عضله‌ی افراد قبل و بعد از یك ساعت ورزش در روز انجام دادند و شاهد كاهش سطح BMP در شركت‌كنندگان فعال بودند .

هوتكوپر درباره‌ی نتیجه‌ی پژوهش‌های اخیر می‌گوید: «نتایج به‌دست‌آمده گام جدید و مهمی برای درك ما از روند پیری به‌شمار می‌روند؛ اما به‌طور قطع پاسخ نهایی نیستند. ما قصد انجام مطالعات بعدی را در آینده داریم تا بهتر بفهمیم كه BMP‌ها چگونه به پیری كمك می‌كنند، عواقب تجمع BMP بر روند پیری چیست و اینكه آیا این تجمع تنها تحت‌تاثیر ورزش است یا راه‌های دیگری هم برای تاثیرگذاری روی سطح BMP وجود دارند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419794-exercise-truly-reverse-aging/

مجله فن آوری

 
گوشی فوق مقاوم یولفون با باتری ۱۵٬۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی و اسپیكر پرقدرت از راه رسید
1403/02/13
دانشمندان چهره زن نئاندرتال كشف‌شده در غاری در كردستان عراق را بازسازی كردند
1403/02/13
سیستم ورود بدون رمز عبور به تمامی اكانت‌های مایكروسافت اضافه شد
1403/02/13
بررسی مك‌بوك ایر M3؛ دوست‌داشتنی، قدرتمند و غیراقتصادی
1403/02/13
قانون پرحاشیه اپل اصلاح شد؛ جلوگیری از ورشكستگی توسعه‌دهندگان كوچك
1403/02/13
فوری: گوشی نسبتا قدیمی سامسونگ به هوش مصنوعی و One UI 6.1 مجهز شد
1403/02/13
بلندترین برج مسكونی جهان در دبی در دست ساخت است
1403/02/13
صدای ابرخودرو ۱۲ سیلندر ۲۰۲۴ فراری را بشنوید و احساس قدرت كنید!
1403/02/13
این دوچرخه یك هدیه ویژه به‌همراه دارد: آیفون ۱۶ رایگان!
1403/02/13
مشخصات و قیمت گوشی مورد انتظار گلكسی F55 سامسونگ لو رفت
1403/02/13
سه‌شنبه هفته آینده لحظه‌ای تاریخی برای اپل رقم می‌خورد
1403/02/13
نقشه ژنتیكی پرواز: پستانداران چگونه تكامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
1403/02/13
گلكسی S21 سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را دریافت كرد
1403/02/13
هواوی به‌زودی كامپیوتر رومیزی با پردازنده اختصاصی معرفی می‌كند
1403/02/13
پایان جنجال بزرگ؛ تیك‌تاك بار دیگر با UMG قرارداد امضا كرد
1403/02/13
شركت AMD رسما ۵۵ ساله شد
1403/02/13
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com