افكار ما چگونه كلمات را تكامل می‌دهند؟

افكار ما چگونه كلمات را تكامل می‌دهند؟علوم پایه و مهندسیعلمیدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 2 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتزبان به‌مرور زمان به تكامل می‌رسد و برخی كلمات از دایره كلمات محاوره‌ای حذف می‌شوند؛ اما چه چیز بقا یا انقراض كلمات را تعیین می‌كند؟تبلیغاتچارلز داروین برای نظریه‌ی تكامل خود، از منقار پرندگان، لاك لاك‌پشت‌های غول‌پیكر و زبان الهام گرفت .

او سال ۱۸۷۱ در كتاب «تبار انسان» نوشت: «بقا یا حفظ از برخی كلمات مشخص در نبرد برای هستی نوعی انتخاب طبیعی است.»زبان به‌تدریج و به‌مرور زمان تغییر می‌كند. پژوهش‌های متعدد، چگونگی تأثیر عوامل محیطی و اجتماعی بر تغییر زبان را بررسی كرده‌اند، اما تعداد اندكی از آن‌ها به مطالعه‌ی نیروی انتخاب شناختی انسان كه كلمات خاصی را در فرهنگ لغت تثبیت می‌كند، پرداخته‌اند .

اكنون دانشمندان در یك مطالعه‌ی جدید گسترده كه در نشریه PNAS منتشر شده است، دقیقاً همین موضوع را بررسی كرده‌اند.در آزمایشی كه بسیار شبیه به مسابقه‌ی تلفنی است، هزاران شركت‌كننده داستان‌های انگلیسی را خواندند و آن‌ها را بازنویسی كردند تا توسط شركت‌كنندگان دیگر خوانده شوند .

شركت‌كنندگان بعدی هم داستان را برای اشخاص دیگر بازنویسی كردند. در نهایت تنها كلمه‌های مشخصی از داستان اول در نسخه‌ی نهایی باقی ماند.پژوهشگرها با تحلیل انواع كلماتی كه سخنران‌ها به‌صورت پیوسته به كار می‌بردند، به این نتیجه رسیدند كه گزینش‌های زبانی باعث تغییر زبان به‌مرور زمان می‌شوند .

دانشمندان همچنین به تحلیل دو مجموعه‌ی بزرگ متن‌های تاریخی انگلیسی طی دو سده‌ی گذشته پرداختند كه بیش از ۴۰ میلیارد كلمه را در برمی‌گیرند و دوباره متوجه شدند كه تنها انواع مشخصی از كلمه‌ها از آن زمان باقی مانده‌اند .

بر اساس نتایج یافته‌ها، سه ویژگی باعث می‌شوند كلمه‌های به مزیت تكاملی برسند و در مغز افراد باقی بمانند: در درجه‌ی اول كلمه‌هایی كه معمولاً در سنین كم آموخته می‌شوند (مثل «دست»، «عمو» یا «امروز») ثبات بیشتری دارند .

در درجه‌ی بعدی، كلمه‌های واقعی بهتر از كلمه‌های انتزاعی در ذهن باقی می‌مانند. برای مثال كلمه‌ی «سگ» بیشتر از «حیوان» در ذهن می‌ماند و این كلمه نیز بیشتر از «موجود زنده» دوام می‌آورد. در درجه‌ی آخر، كلمات هیجانی و احساسی صرف‌نظر از اینكه مثبت یا منفی باشند، طول عمر بیشتری دارند .

اولین مدل‌های تكامل زبان فرض می‌كردند كه زبان به‌مرورزمان پیچیده شده است؛ اما فریتز برایتهاپت، دانشمند علوم شناختی در دانشگاه بلومینگتون و یكی از نویسندگان مطالعه‌ی جدید، باور دارد كه زبان به‌مرور زمان كارآمدتر و درك آن آسان‌تر شده است .

او توضیح می‌دهد:زبان انگلیسی صحبت كودكانه نیست. بله ما به سمت زبان ساده‌تر حركت می‌كنیم، اما سپس زبان پیچیده‌ی موردنیاز خود را استخراج می‌كنیم. كلمات جدیدی كه به پیچیدگی‌های زندگی مدرن می‌پردازند، ممكن است تا حدودی این تغییر را متعادل كنند .

بیشتر بخوانید:زبان‌شناسان، انگلیسی را یكی از عجیب‌ترین زبان‌های دنیا می‌دانند20 دی 02مطالعه '4سریع‌ترین زبان دنیا كدام است؟6 فروردین 03مطالعه '2روند پیشنهادی حركت به سمت زبان ساده‌تر بحث‌برانگیز است .

جان مك وورتر، زبان‌شناس دانشگاه كلمبیا كمابیش با نتایج پژوهش درباره‌ی مزیت‌های تكاملی درون زبان موافق است. بااین‌حال او كارآمدبودن انگلیسی را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید این زبان حاوی عناصری مانند بقایای گرامری «بی‌مورد پیچیده» است .

مك وورتر می‌گوید:تقریباً پنج روش برای نمایش زمان آینده در انگلیسی وجود دارد. واقعاً دلم برای افرادی كه به‌طور طبیعی با این زبان بزرگ نشده‌اند و می‌خواهند آن را یاد بگیرند، می‌سوزد.یینگ لی، نویسنده‌ی اول مطالعه و متخصص روانشناسی در آكادمی علوم چین كه گویشور غیربومی زبان انگلیسی است، خاطرنشان می‌كند كه انگلیسی در گذشته گرامر به‌مراتب گیج‌كننده‌تری داشت .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420186-how-our-thoughts-shape-language/

مجله فن آوری

 
تابستان ۲۰۲۳ داغ‌ترین تابستان ۲۰۰۰ سال گذشته بود
1403/02/26
ما عزاداریم
1403/02/26
دولت السالوادور با «سوخت آتشفشان» ۴۷۴ بیت كوین استخراج كرد
1403/02/26
استراتژی غیرمنتظره كوالكام؛ اسنپدراگون ایكس الیت با لینوكس سازگار می‌شود
1403/02/26
تعداد دستگاه‌های مجهزبه HarmonyOS هواوی به ۸۰۰ میلیون رسید
1403/02/26
۸ كاربر تیك‌تاك برای جلوگیری از فیلترشدن این پلتفرم در آمریكا دست‌به‌كار شدند
1403/02/26
پرفروش‌ترین بازی دنیا ۱۵ ساله شد
1403/02/26
اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
1403/02/26
افشای نقشه راه اپل تا سال ۲۰۲۷؛ آیفون SE 4 سال آینده عرضه می‌شود
1403/02/26
پورتال جنجالی نیویورك به‌دلیل «رفتار نامناسب مردم» موقتا تعطیل شد
1403/02/26
سورنتو ۲۰۲۵ رونمایی شد؛ شاسی‌بلند جذاب كیا با قیمت پایین‌تر از نسل قبل
1403/02/26
رییس رگولاتوری: پایش عملكرد اپراتورهای همراه در سامانه نت‌سنج امكان‌پذیر است
1403/02/26
اولین آپدیت پیكسل 8a با یك ویژگی جدید منتشر شد
1403/02/26
دومین رویداد ماگ برگزار شد
1403/02/26
گوشی اكسپریا ۱۰ مارك ۶ برای رقابت با گلكسی A55 و پیكسل 8a رونمایی شد
1403/02/26
ادعای بزرگ: گوشی هواوی میت ۷۰ با پردازنده ۵ نانومتری عرضه می‌شود
1403/02/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com