از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟

معیارهایی كه برای تعریف پیری استفاده می‌شود مختلف است و دیدگاه مردم نسبت به میانسالی متغیر است. زمان پیری در افكار نسل‌های مختلف تغییر می‌كند.

از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟پزشكی و سلامتعلمیدوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۵مطالعه 3 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمعیارهایی كه برای تعریف پیری استفاده می‌شود مختلف است و دیدگاه مردم نسبت به میانسالی متغیر است .

زمان پیری در افكار نسل‌های مختلف تغییر می‌كند.تبلیغاتاز نظر شما پیری از چه سنی شروع می‌شود؟ افراد نزدیك به آستانه‌ی سالمندی ممكن است تمایل نداشته باشند كه خود را پیر محسوب كنند؛ اما تصور عمومی از سالمندی در طول زمان تغییر كرده است .

تحقیقات جدید نشان می‌دهد امروزه اغلب مردم باور دارند كه سالمندی دیرتر از گذشته شروع می‌شود؛ هرچند این روند ممكن برای همیشه ادامه‌دار نباشد.دانشمندان از آلمان، ایالات متحده و لوكزامبورگ داده‌های بیش از ۱۴ هزار نفر را كه در مطالعه‌ای چنددهه‌ای به نام «بررسی سالمندی آلمان» شركت كرده‌اند، جمع‌آوری كردند .

شركت‌كنندگان بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۷۴ به دنیا آمدند و چندین نسل را شامل می‌شدند.شركت‌كنندگان زمانی كه بین ۴۰ تا ۱۰۰ سال داشتند، در طول یك دوره‌ی ۲۵ ساله به هشت سوال پاسخ دادند. یكی از سوالات اصلی و موضوع مقاله جدید این بود كه «در چه سنی فردی را پیر توصیف می كنید؟»وقتی از متولدین ۱۹۱۱ در سن ۶۵ سالگیشان پرسیدند سالمندی از كی شروع می‌شود، پاسخ آن‌ها به طور میانگین ۷۱ سالگی بود .

وقتی این سوال از متولدین ۱۹۵۶ در ۶۵ سالگی آن‌ها پرسیده شد، جواب آن‌ها به طور میانگین ۷۴ سالگی بود كه این عدد، سه سال دیرتر از گروه قبل بود.ماركوس وتشتاین، نویسنده‌ی اول مقاله، در بیانیه‌ای در‌مورد دلیل این موضوع پیشنهاداتی را ارائه كرد: «امید به زندگی افزایش یافته است، كه ممكن است به شروع دیرتر سالمندی كمك كند .

همچنین، برخی از جنبه‌های سلامت در طول زمان بهبود یافته است؛ به طوری كه افراد در سن خاصی كه در گذشته پیر محسوب می‌شدند، امروزه دیگر پیر حساب نمی‌شوند.»این روند در سطح فردی نیز مشاهده شد. به طور متوسط، هر شركت‌كننده كه چهار یا پنج سال به سنش اضافه می‌شد، تخمینش برای شروع سالمندی یك سال افزایش می‌یافت .

زنان به‌طور متوسط آستانه‌ی پیری را دو سال دیرتر از مردان تعیین می‌كردند. فاكتورهای دیگری نیز بر تخمین فرد از سالمندی تاثیر می‌گذارند؛ برای مثال افرادی كه از سلامتی ضعیف‌تری برخوردار بودند، تنهاتر بودند یا «احساس می‌كردند» مسن‌تر هستند، عموماً معتقد بودند كهولت سن زودتر شروع می‌شود .

وتشتاین این دو احتمال را پیشنهاد می‌كند كه یا افراد، سنِ بالاتر را مطلوب می‌دانند یا سعی می‌كنند از آن اجتناب كنند، زیرا به آن نگاه منفی دارند و توضیح می‌دهد:«مشخص نیست كه روند به تعویق‌انداختن سالمندی تا چه اندازه منعكس‌كننده دیدگاه‌های مثبت‌تر در مورد افراد مسن‌تر و پیری است، یا بهتر بگوییم برعكس - شاید شروع سالمندی به تعویق افتاده است زیرا افراد سالخوردگی را حالتی نامطلوب می‌دانند .

»بیشتر بخوانیدورزش‌كردن می‌تواند روند پیری را معكوس كند10 روز پیشمطالعه '2آیا ویتامین دی روند پیری را در انسان كند می‌كند؟یك روز پیشمطالعه '3آیا رسیدن به دنیایی بدون پیری و مرگ در دسترس خواهد بود؟31 فروردین 96مطالعه '5مشخص است كه روند به‌عقب‌انداختن سالمندی در نظر افراد پیوسته در حال ادامه نیست و در سال‌های اخیر سرعت آن كاهش یافته است .

این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است، چون شركت‌كنندگان همگی از كشور آلمان بودند و این احتمال وجود دارد كه افراد در فرهنگ‌های غیر اروپایی پیری را به روش‌های متفاوتی ببینند. محققان می‌گویند مطالعات آینده باید به این محدودیت رسیدگی كنند و همچنین بررسی كنند آیا روند به‌تعویق‌انداختن درك شروع سالمندی در حال كاهش است یا خیر .

امروزه عمر انسان‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته شده است. رسیدن به صدمین سالگرد تولد بسیار رایج‌تر شده، به طوری كه این سوال پیش آمده كه آیا در طول زندگی انسان محدودیتی وجود دارد یا خیر. با توجه به تلاش بسیار برای طولانی‌كردن عمر انسان، جالب است كه مراقب نحوه‌ی دیدگاه جامعه به سالمندی و چگونگی تكامل این دیدگاه‌ها باشیم .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420322-what-age-consider-somebody-old/

مجله فن آوری

 
تابستان ۲۰۲۳ داغ‌ترین تابستان ۲۰۰۰ سال گذشته بود
1403/02/26
ما عزاداریم
1403/02/26
دولت السالوادور با «سوخت آتشفشان» ۴۷۴ بیت كوین استخراج كرد
1403/02/26
استراتژی غیرمنتظره كوالكام؛ اسنپدراگون ایكس الیت با لینوكس سازگار می‌شود
1403/02/26
تعداد دستگاه‌های مجهزبه HarmonyOS هواوی به ۸۰۰ میلیون رسید
1403/02/26
۸ كاربر تیك‌تاك برای جلوگیری از فیلترشدن این پلتفرم در آمریكا دست‌به‌كار شدند
1403/02/26
پرفروش‌ترین بازی دنیا ۱۵ ساله شد
1403/02/26
اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
1403/02/26
افشای نقشه راه اپل تا سال ۲۰۲۷؛ آیفون SE 4 سال آینده عرضه می‌شود
1403/02/26
پورتال جنجالی نیویورك به‌دلیل «رفتار نامناسب مردم» موقتا تعطیل شد
1403/02/26
سورنتو ۲۰۲۵ رونمایی شد؛ شاسی‌بلند جذاب كیا با قیمت پایین‌تر از نسل قبل
1403/02/26
رییس رگولاتوری: پایش عملكرد اپراتورهای همراه در سامانه نت‌سنج امكان‌پذیر است
1403/02/26
اولین آپدیت پیكسل 8a با یك ویژگی جدید منتشر شد
1403/02/26
دومین رویداد ماگ برگزار شد
1403/02/26
گوشی اكسپریا ۱۰ مارك ۶ برای رقابت با گلكسی A55 و پیكسل 8a رونمایی شد
1403/02/26
ادعای بزرگ: گوشی هواوی میت ۷۰ با پردازنده ۵ نانومتری عرضه می‌شود
1403/02/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com