داستان برند اوبر؛ سفری از جاده‌های پرخطر تا موفقیت

داستان برند اوبر؛ سفری از جاده‌های پرخطر تا موفقیتداستان برندخودروشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 23 دقیقهمهدیه یوسفیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاز جنگ با قانون و دور زدن رقبا تا ظهور مدیرعامل ایرانی‌تبار؛ اوبر چه مسیری را پشت‌سر گذاشت تا به بزرگ‌ترین شركت تاكسی اینترنتی جهان تبدیل شود؟تبلیغات۲۰ سال قبل را تصور كنید كه در خیابانی شلوغ، خسته و سرگردان به دنبال تاكسی می‌گردید، اما هیچ تاكسی‌ای پیدا نمی‌كنید .

با خود فكر می‌كنید كاش راهی بود تا با زدن یك دكمه، بلافاصله می‌توانستید تاكسی پیدا كنید، اما آن زمان این آرزو بسیار دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. دقیقاً در یكی از چنین شب‌هایی بود كه ایده‌ی شكل گرفتن معروف‌ترین برند تاكسی اینترنتی جهان، به ذهن مؤسسانش رسید .

داستان «اوبر» (Uber) در سال ۲۰۰۸ میلادی، از پاریس و در یكی از شب‌های سرد زمستان آغاز شد. دو دوست به نام‌های تراویس كالانیك و گرِت كمپ پس از فروختن استارتاپ‌های خود، تصمیم گرفتند در كنفرانس فناوری سالانه در پاریس به نام LeWeb شركت كنند .

شركت‌كنندگان در این كنفرانس در مورد ایده‌های انقلابی‌ای كه در سر داشتند و برنامه‌ریزی برای آینده با یكدیگر تبادل نظر می‌كردند. پس از پایان كنفرانس، گرت و تراویس تصمیم گرفتند برای رفع خستگی به هتل برگردند .

هوا به‌شدت سرد بود، هیچ تاكسی‌ای در خیابان نبود و دو دوست به‌شدت سردر‌گم و كلافه شده بودند. عكاس: Bold Narrativesدر دسترس نبودن تاكسی، گرت و تراویس را به فكر فرو برد؛ آن‌ها با خود فكر كردند چه می‌شد اگر می‌توانستند با گوشی‌های خود درخواست تاكسی را به‌صورت آنلاین ارسال كنند .

اینگونه بود كه ایده‌ی درخواست تاكسی به‌صورت آنلاین شكل گرفت. آن شب سرد زمستانی، ایده‌ای شكل گرفت كه سال‌ها بعد به امپراتوری میلیارد دلاری تبدیل شد. بااین‌حال، فراموش نكنیم كه اگرچه ایده‌ی اوبر بعدها انقلابی به پا كرد، در ابتدا غیرقانونی بود .

كپی لینكاوبر چگونه شكل گرفت؟تراویس در دوران جوانی به‌طور پیوسته مورد تمسخر دیگران قرار می‌گرفت، او برای فرار از وضعیت موجود، به كار پناه برد و در دوران نوجوانی به‌عنوان دستفروش، چاقوی آشپزخانه می‌فروخت .

تراویس برای فروش بیشتر، گاهی خانه به خانه می‌ٰرفت و سعی می‌كرد به زنان خانه‌دار چاقوی آشپزخانه بفروشد. او در آن زمان ثابت كرد كه قدرت بازاریابی قوی‌ای دارد و به خوبی می‌تواند محصولات خود را به مشتریان ارائه كند و بفروشد .

تراویس بعدها با همین توانایی توانست نظر سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری جلب كند.قبل از راه‌اندازی اوبر، تراویس برای كارآفرینی و تمركز روی پروژه‌ای به نام «اسكور» كه در ذهن داشت، دانشگاه را رها كرد. اسكور موتور جست‌وجوی همتابه‌همتا برای فایل‌ها و كمی شبیه به «نپستر» بود .

اسكور نیز مشابه نپستر، به‌دلیل نقض قوانین حق تكثیر با شكایت‌های حقوقی سنگین و جریمه‌ی هنگفتی برابر ۲۵۰ میلیارد دلار روبه‌رو شد. در این حالت، مؤسسان شركت باید اعلام ورشكستگی كنند و تراویس از این موضوع بسیار ناراحت بود، اما پس از اعلام ورشكستگی ناامید نشد و به دنبال شروع كسب‌وكاری بود كه آن را حرفه‌ی انتقام نامید .

پس از فروش كسب‌وكار شكست‌خورده به قیمت میلیون‌ها دلار، تراویس پول لازم را برای شروع پروژه‌ای بزرگ‌تر به‌دست آورد؛ پروژه‌ای به نام اوبر. تراویس و دوستش گرت از شركت‌های تاكسی‌رانی خسته شده بودند و به این موضوع فكر می‌كردند كه به‌طور حتم جایگزین بهتری برای این شركت‌ها وجود دارد؛ سپس هنگام تماشای فیلم جیمز باند به این نتیجه رسیدند كه باید اوبر را راه‌اندازی كنند .

سكانس ردیابی خودرو با موبایل در فیلم جیمز باند، عامل مؤثری در شكل‌گیری اوبر بوددر یكی از صحنه‌های این فیلم، جیمز در حال ردیابی و تعقیب اتومبیلی با استفاده از تلفن خود بود. این صحنه سبب شكل‌گیری اپلیكیشن جدید این دو دوست به نام Ubercab در سال ۲۰۱۰ شد .

این اپلیكیشن در تلاش بود مشكلات مربوط به تاكسی‌های سنتی را حل كند. در آن زمان افراد به‌جای تماس گرفتن، می‌توانستند با لمس دكمه‌ای در تلفن‌ همراه خود، درخواست تاكسی كنند. همچنین، مسافر پس از درخواست تاكسی به‌راحتی می‌توانست مسیر حركت خودرو را روی نقشه مشاهده كند .

ذكر این نكته مهم است كه اوبر از خودروهای بسیار شیك با روكش‌های چرمی استفاده می‌كرد و درون هر خودرو، بطری آبی برای هر مسافر قرار داده شده بود. علاوه بر موارد ذكرشده، پرداخت هزینه‌ی سفر به‌آسانی و به‌صورت خودكار از كارت مسافر كسر می‌شد، بنابراین نیازی به پرداخت پول خرد یا پرداخت انعام به‌صورت دستی نبود .

عكاس: Vergeدر ابتدا، سرویس اوبر، خودروی لوكس سیاه و لیموزین بود تا به مسافران تجربه‌ای مشابه جیمز باند بدهد. در نتیجه، گرفتن سریع اوبر در منطقه‌ی ثروتمند سان‌فرانسیسكو به نمادی تجملاتی تبدیل شد. این آغازی باشكوه برای شركتی تازه‌تأسیس بود؛ اما روز بیستم اكتبر نماینده‌ی حمل‌ونقل به شركت اوبر رفت و به آن‌ها اعلام كرد كاری كه انجام می‌دهند، برخلاف قانون است .

تا آن زمان، تمام رانندگان اوبر رانندگان حرفه‌ای دارای گواهینامه بودند كه در اداره‌ی حمل‌ونقل ثبت‌نام كرده بودند. در نتیجه، اوبر این قوانین را بسیار سخت‌گیرانه و غیرمنطقی می‌دانست؛ اما ظاهراً قوانین سخت دیگری برای راه‌اندازی و اداره‌ی حرفه‌ی تاكسی‌رانی وجود داشت و اوبر آن‌ها را زیر پا گذاشته بود .

یكی از كارهای غیرقانونی اوبر این بود كه خودروها متعلق به این شركت نبودند؛ در واقع این شركت با استخدام رانند‌ه‌های حرفه‌ای از آن‌ها می‌خواست از اتومبیل‌های خود برای جابه‌جایی مسافران استفاده كنند. اگرچه این مورد سبب كاهش چشمگیر هزینه‌های اوبر شد، مسائل قانونی متعددی را ایجاد كرد .

مقامات محلی به شركت اوبر هشدار دادند به ازای هر روز فعالیت، این شركت تا ۵۰۰۰ دلار به ازای هر سفر جریمه خواهد شد. اما این تمام ماجرا نبود؛ مقامات محلی هشدار دادند كه تیم اوبر می‌تواند تا ۹۰ روز حبس برای هر روز فعالیت شركت را تجربه كند .

كاركنان اوبر با شنیدن این مجازات‌های عجیب‌و‌غریب به‌شدت ناامید شدند و با ترس به كار خود ادامه‌ می‌دادند.اوبر در ابتدای كار با تهدیدات قانونی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌كردبسیاری از كاركنان این شركت بسیار جوان و زیر ۳۰ سال بودند و اوبر، نخستین محل كار آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی از كالچ بود .

خود را جای آن‌ها تصور كنید كه با هزاران امید به استخدام شركتی بزرگ درمی‌آیید، اما ناگهان با تهدیداتی مانند جریمه‌ی مالی و زندان، روبه‌رو می‌شوید. به‌طور حتم در این شرایط این پرسش در ذهن تمام كاركنان اوبر شكل گرفت؛ چه كاری می‌توانیم انجام دهیم؟ با وجود شرایط نگران‌كننده، تراویس كلانیك، مؤسس و مدیر اوبر، هیچ نگرانی‌ای نداشت .

او با اعتمادبه‌نفس كامل به كاركنان خود گفت: «لازم نیست هیچ كاری انجام دهیم، تنها كار لازم، نادیده گرفتن این تهدیدها است.» تراویس در ادامه، بخش Cab را از اسم شركت خود حذف و نام آن را به Uber تغییر داد. عكاس: Vanity Fairاو پس از انجام این كار گفت شركتش اكنون یك شركت تاكسی‌رانی نیست، بلكه شركتی است كه در حوزه‌ی فناوری فعالیت می‌كند، بنابراین قوانین مربوط به تاكسی‌رانی به آن‌ها ربطی ندارد .

انجام این كار سبب صرفه‌جویی میلیاردها دلار برای شركت شد، اما بحث‌های زیادی را به وجود آورد. به‌عنوان مثال، تراویس اعلام كرد رانندگان اوبر، كارمندان این شركت نیستند، بلكه شریك آن هستند. در نتیجه، اوبر هیچ مسئولیتی در برابر حقوق و منافع استخدامی آن‌ها ندارد .

اما تراویس به‌طور قطع می‌دانست مقامات هیچ توجهی به طرز تفكر او ندارند، بنابراین برای جنگ آماده شد.كپی لینكاوبر در مقابل قانونتراویس می‌دانست اگر بتواند افراد زیادی را برای استفاده از اپلیكیشن اوبر قانع كند، مردم به این نتیجه خواهند رسید كه اوبر برای سفر، بسیار بهتر از ایستادن كنار خیابان و گرفتن تاكسی است .

در این حالت، مقامات برای جلوگیری از فعالیت اوبر باید به افراد بسیاری پاسخ می‌دادند. اوبر زمان زیادی نداشت و باید این كار را در كوتاه‌ترین زمان ممكن انجام می‌داد، بنابراین با شركت AT&T معامله‌ای انجام داد تا هزاران آیفون را به‌صورت عمده و با تخفیف بخرد .

آن‌ها این گوشی‌ها را با نرم‌افزار اوبر كه از قبل نصب شده بود، به رانندگان تحویل دادند. همچنین، هر راننده به ازای تعداد مشخصی سفر در هفته از طرف شركت اوبر پاداش دریافت می‌كرد. خبر دریافت پاداش، تعداد زیادی راننده را به سمت اوبر جذب كرد و در مدت‌زمانی بسیار كوتاه، تعداد رانندگانی كه برای اوبر كار می‌كردند، چند برابر شد .

سؤال مهمی كه ممكن است مطرح شود آن است كه اوبر برای جذب مسافر چه كاری انجام داد؟ سفر اولِ رایگان و تخفیف برای سفرهای دوم و سوم، پیشنهاد جذابی به نظر می‌رسید. شركت اوبر با ارائه‌ی این پیشنهاد معتقد بود كه مسافران پس از سفر اول یا دوم به این نتیجه خواهند رسید كه این سرویس بسیار بهتر از سیستم قدیمی تاكسی‌رانی است و ارزش پرداخت كامل كرایه را دارد .

از آنجا كه اوبر در هر سفر، مقداری پول از دست می‌داد، پیشنهاد ارائه‌شده برای جذب مسافر، پیشنهادی هزینه‌بر به نظر می‌رسید، اما هزینه‌ها در مدت‌زمان بسیار كوتاهی جبران و حتی به سود تبدیل شدند؛ زیرا تنها پس از گذشت مدت بسیار كوتاهی از پیشنهاد اوبر، تعداد زیادی مسافر جذب این شركت شدند و ترجیح دادند به‌جای تاكسی‌های معمولی، از اتومبیل‌های اوبر برای رفت‌‌وآمد استفاده كنند .

در ادامه، اوبر فعالیت خود را به دیگر شهرها و ایالت‌های آمریكا گسترش داد. اوبر برای مقابله با تهدیدات قانونی، از حمایت كامل كاربران خود برخوردار بودبا محبوب شدن اوبر، مقامات شهرهای مختلف در آمریكا تصمیم گرفتند بررسی كنند كه این شركت واقعاٌ چه كاری انجام می‌دهد و آیا انجام این كار مورد تأیید است یا خیر؛ اما اوبر خود را در برابر تهدیدهای مقامات مختلف آماده كرده بود .

پس از هر تهدید، اوبر با استفاده از پیامی در اپلیكیشن اوبر، كاربران خود را مطلع می‌كرد و از آن‌ها می‌خواست برای حمایت از اوبر، از كارزار ایجادشده حمایت كنند. كاربران حتی می‌توانستند با ارسال ایمیل به مقامات محلی یا كشوری، حمایت خود را از اوبر اعلام كنند .

شركت اوبر به انجام این دو كار قانع نبود و با ترتیب دادن تجمعات مدنی در محلی مشخص، از كاربران خود می‌خواست با پیوستن به این تجمعات، حمایت خود را از اوبر به گوش مقامات برسانند. در یكی از اعتراضات و اعتصابات اوبر در نیویورك، تعداد كمی از كاربران اوبر برای حمایت از آن شركت كردند، بنابراین اوبر از كاركنان خود در یكی از شعبه‌ها خواست تا در آن اعتصاب شركت كنند .

مقامات محلی پس از مواجه شدن با اعتراضات و متعجب از تعداد افراد شركت‌كننده، متوجه نشدند كه بسیاری از این افراد كارمندان شركت اوبر هستند. تراویس معتقد بود صنعت تاكسی‌رانی با فساد و تبانی آلوده شده بود و گروه‌هایی در این صنعت با رشوه دادن به سیاستمداران، از حمایت آن‌ها برخوردار بودند .

در نتیجه‌ی این حمایت، گرفتن مجوز برای شركت‌های رقیب، مانند اوبر، بسیار سخت می‌شد. تراویس با بیان این موضوع، سعی در توجیه دور زدن فرایندهای سنتی و راه‌اندازی اوبر بدون مجوز داشت. همچنین، او بر این عقیده مصر بود كه پیدایش اوبر شرایط بسیار بهتری را برای مسافران و راننده‌ها فراهم كرد .

پس از آنكه اوبر سرویس جدیدی به نام اوبر ایكس (Uberx) را معرفی كرد، جنگ میان این شركت و قانون‌گذاران بسیار شدیدتر شد. اوبر ایكس تقریباً به هر كسی اجازه می‌داد تا به‌عنوان راننده در اوبر مشغول به كار شود .

این موضوع، مسائل حقوقی زیادی را به وجود آورد و در این زمان مقامات شهری متوجه شده بودند كه اوبر تمایلی به همكاری ندارد. در نتیجه، مقامات به‌جای تهدید مستقیم اوبر، رانندگان بیچاره را تهدید كردند و گفتند اگر كسی را در حال رانندگی برای اوبر پیدا كنند، خودرویش را توقیف می‌كنند .

مقامات شهری با انجام این كار، افراد مختلف را از كار كردن برای اوبر و استفاده از آن محدود كردند، اما نباید فراموش كنیم كه تراویس و شركتش چند قدم جلوتر بودند.عكاس: Getty Imagesاوبر به‌طور مداوم در اپلیكیشن خود پیام‌ می‌فرستاد كه اگر هر راننده‌ای كه برای اوبر كار می‌كند، جریمه شود، جریمه‌ی او به‌طور كامل پرداخت می‌شود .

تراویس به این موضوع به‌عنوان هزینه‌ای برای پیشرفت حرفه‌ی خود نگاه می‌كرد. اما نبوغ واقعی، طراحی سیستمی مخفی به نام Greyball برای دور زدن مقامات محلی بود. Greyball ابزاری بود كه به اوبر اجازه می‌داد تا رانندگان خود را از مكان‌های نظارت‌شده دور نگه دارد .

تراویس می‌دانست افراد مختلفی از میان مقامات شهری اپلیكیشن اوبر را دانلود می‌كنند تا بتوانند اتومبیل‌های نشان‌داده‌شده داخل اپلیكیشن را دنبال كنند. در نتیجه، اوبر با كمك نرم‌افزار Grayball به‌راحتی مقامات محلی را شناسایی و از عضویت آن‌ها جلوگیری می‌كرد .

حتی اگر یكی از مقام‌های محلی می‌توانست عضو اپلیكیشن اوبر شود، پس از وارد شدن، هیچ خودرویی را روی نقشه مشاهده نمی‌كرد. همچنین، اگر می‌خواست خودرویی كرایه كند، پیامی مبنی‌بر اینكه «هیچ خودرویی در این نزدیكی نیست» دریافت می‌كرد .

اوبر با طراحی سیستمی به نام Greyball توانست مقامات محلی را دور بزندسؤال اصلی آن است كه اوبر چگونه می‌توانست مقامات محلی را از افراد عادی تشخیص دهد؟ اوبر برای انجام این كار از داده‌های مكانی استفاده می‌كرد، به‌عنوان مثال اگر كاربری اپلیكیشن اوبر را در مكان‌های خاصی مانند اداره‌ی پلیس یا ساختمان دولتی دانلود می‌كرد یا سابقه‌ی سفرهای مشكوك داشت، به‌سرعت شناسایی می‌شد و خودروهای روی نقشه به او نشان داده نمی‌شد .

Greyball همچنین می‌توانست فعالیت‌های مشكوكی مانند باز و بسته كردن متعدد اپلیكیشن بدون كرایه‌ی خودرو را شناسایی كند. اوبر با تیم تقریباً جاسوسی خودش، بسیار موفق عمل كرد. بسیاری از مقامات برای دستگیری راننده‌ی اوبر در حین تخلف، خودرو درخواست می‌كردند، اما ناگهان درخواست آن‌ها لغو می‌شد؛ زیرا در ظاهر هیچ راننده‌ی اوبری از برنامه استفاده نمی‌كرد .

مقامات فكر می‌كردند مردم به هشدارها گوش داده‌اند و دیگر برای اوبر كار نمی‌كنند، ولی در عمل آن‌ها نقشه‌ای جعلی را مشاهده می‌كردند و هیچ شانسی برای تعقیب رانندگان اوبر نداشتند. Uber تا سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را مخفی نگه داشت و برای حفظ امنیت رانندگان خود از نرم‌افزار Greyball استفاده می‌كرد؛ تا اینكه بررسی‌های گسترده، استفاده از این سیستم و فعالیت مخفی اوبر را پس از سال‌ها فاش كرد .

عكاس: Vergeاوبر، همزمان با فعالیت مخفیانه و استفاده از Greyball، برای قانونی كردن خدمات خود، مبالغ هنگفتی را صرف لابی‌گری در دولت كرد. بنابراین، تا زمان كشف عملیات مخفی Greyball و توجه مردم به آن، اوبر در بیشتر شهرهای بزرگ آمریكا به‌صورت قانونی فعالیت می‌كرد و از محبوبیت بالایی برخوردار بود، به گونه‌ای كه توقف فعالیت آن از سوی دولت با واكنش گسترده‌ای روبه‌رو می‌شد .

طبق گرارش‌های موجود، اوبر پس از دستیابی به پشتیبانی و نفوذ كافی در هر شهر، با مقامات محلی به‌گونه‌ای مذاكره می‌كرد كه گویی می‌خواهد گروگانی را آزاد كند. در واقع، اوبر پس از اطمینان از قدرت و حمایت مردم، از آن برای تغییر قوانین به نفع مدل كسب و كار خودش استفاده می‌كرد؛ به‌عنوان مثال، قوانین مربوط به كاركنانِ قراردادی را تغییر می‌داد تا مجبور به پرداخت مزایای كامل به رانندگان نشود .

اوبر در سال‌های ابتدایی تأسیس خود طرح هوشمندی برای فرار از قوانین و مقابله با مقامات حكومتی تدوین كرد و شركتش را گسترش داد؛ اما این جنگ، جنگ اصلی نبود و نبرد بزرگ‌تری در راه بود. كپی لینكنبرد مستقیم با زاكربرگ و اپلیكیشن Lyftیك روز صبح، تراویس تماسی از دوست خود، مارك زاكربرگ مؤسس فیسبوك، دریافت كرد .

مارك در مورد اپلیكیشن جدیدی به نام Lyft با تراویس صحبت كرد و عنوان كرد كه كارمندان فیسبوك هیجان زیادی در مورد این اپلیكیشن دارند. تا امروز بحث‌های زیادی در مورد این موضوع انجام شده كه آیا اوبر اپلیكیشن خود را از Lyft كپی كرده یا Lyft از روی اوبر كپی شده است .

عكاس: KSBWاگرچه اوبر ابتدا شروع به كار كرد، اما در آغاز فعالیت خود از خودروهای شیك استفاده می‌كرد. بنابراین، افراد زیادی نمی‌توانستند به‌عنوان راننده در این شركت مشغول به كار شوند. سرانجام در سال ۲۰۱۲ و همزمان با آغاز فعالیت Lyft، اوبر با تغییر خدمات خود، افراد بیشتری را به‌عنوان راننده به استخدام درآورد .

Lyft و اوبر با ارائه‌ی اپلیكیشن‌هایی برای كرایه‌ی خودرو همراه با خدمات مشابه، وارد جنگی تن‌به‌تن شدند. تراویس در هر رقابتی چیزی به‌جز تسلط كامل نمی‌خواست، او معتقد بود هر جنگی، یك برنده دارد، بنابراین در رقابت و جنگ میان Lyft و اوبر، تراویس دنبال پیروزی و تسلط كامل بر حوزه‌ی تاكسی‌رانی و كرایه‌ی اتومبیل بود .

تراویس از انجام هر كاری برای برنده شدن استقبال می‌كرد.برگزاری مهمانی‌های كوچك به‌همراه سرو غذا و بازی، یكی از مؤثرترین تكنیك‌های بازاریابی Lyft برای جذب افراد به این شركت به‌عنوان راننده بود و اوبر بیشتر این مهمانی‌ها را به‌هم می‌زد و كدهای تخفیف متنوعی را به رانندگانی می‌داد كه تا به‌جای Lyft به اوبر بپیوندند .

Lyft برای شناخته شدن كار جالبی انجام داد؛ نصب سبیل صورتی بسیار بزرگی جلوی خودروهای خود. اوبر برای مقابله با این روش بازاریابی، در تمام مكان‌هایی كه Lyft فعالیت می‌كرد بیلبوردهایی با مضمون «سبیل خود را بتراشید» نصب كرد .

همچنین، Uber با ایجاد تعداد بسیار زیادی اكانت جعلی در Lyft به‌راحتی توانست مكان رانندگان Lyft را دنبال و داده‌های به‌دست‌آمده را به نرم‌افزاری به نام Hell یا جهنم بدهد. WNYCچرا Uber نام جهنم را برای این نرم‌افزار انتخاب كرد؟ زیرا این شركت، سیستم دیگری به نام Heaven یا بهشت داشت كه تمام رانندگان فعال در اوبر را روی نقشه نشان می‌داد؛ اما سیستم Hell متضاد Heaven بود و در آن تمام رانندگان فعال در Lyft نشان داده می‌شد .

با استفاده از این دو سیستم، اوبر می‌توانست به‌راحتی بفهمد كدام‌یك از رانند‌ه‌ها در Uber و Lyft به‌طور همزمان فعالیت دارند. Uber پس از یافتن این راننده‌ها و دادن امتیاز‌های ویژه‌، آن‌ها را به انتخاب این شركت تشویق می‌كرد .

البته امتیازهای ویژه تا ابد ادامه نداشت و پس از آنكه راننده، Lyft را به‌طور كامل كنار می‌گذاشت و اوبر را به‌عنوان تنها گزینه می‌پذیرفت، پایان می‌یافت. مؤسس اوبر برای رقابت با Lyft تمام توان خود را به كار می‌گرفتاین تمام ماجرا نبود، اوبر برای راننده‌هایی كه تنها برای Lyft كار می‌كردند نیز برنامه‌ی ویژه‌ای داشت .

كارمندان این شركت با شناسایی این راننده‌ها به نزدیكی محلی كه قرار داشتند، می‌رفتند و با استفاده از اپلیكیشن Lyft درخواست خودرو می‌دادند. یكی از راننده‌ها پس از قبول درخواست، كارمند اوبر را سوار می‌كرد و این كارمند در طول مسیر تمام سعی خود را می‌كرد تا راننده را از كار كردن برای Lyft منصرف و به كار كردن برای اوبر تشویق كند .

برخی اوقات، كارمندان اوبر با استفاده از تلفن‌های یك‌بار مصرف، درخواست‌های متعددی را به‌طور همزمان برای كرایه‌ی اتومبیل در اپلیكیشن Lyft ارسال و در ثانیه‌ی آخر آن‌ها را لغو می‌كردند. سال‌ها بعد وقتی مردم از خرابكاری‌های عمدی اوبر علیه Lyft و دزدیدن راننده‌های آن مطلع شدند، تجمعات زیادی را علیه این شركت تشكیل دادند؛ اما تراویس و كاركنانش معتقد بودند هیچ كار اشتباهی انجام نداده‌اند .

تراویس معتقد بود در رقابت حرفه‌ای باید هر كاری را برای پیروزی انجام داد. او حتی در روز ۱۹ مارچ سال ۲۰۱۳، توییتی توهین‌آمیز علیه مؤسس Lyft در توییتر سابق منتشر كرد. Xیكی از مهم‌ترین دلایل موفقیت اوبر در برابر Lyft آن بود كه هر زمان Lyft برای افزایش سرمایه با سرمایه‌گذاران جلسه داشت، اوبر به سرعت متوجه می‌شد و با تماس با سرمایه‌گذاران، به آن‌ها اطلاع می‌داد كه این شركت به‌زودی قصد افزایش سرمایه‌ دارد .

سرمایه‌گذاران با آگاهی از این موضوع كه اوبر شركت بزرگ‌تری است، قرارداد خود را به Lyft به قصد سرمایه‌گذاری در اوبر، به‌هم می‌زدند. تراویس یك شومن واقعی بود و استعداد عجیبی در قانع كردن سرمایه‌گذاران داشت .

او با سخنان اغواكننده‌ی خود به‌راحتی می‌توانست سرمایه‌گذاران را قانع كند كه اوبر به‌زودی یكی از بزرگ‌ترین شركت‌ها در زمینه‌ی حمل‌ونقل می‌شود و علاوه بر جابه‌جایی مسافر، هر كالایی را نیز می‌تواند به هر نقطه‌ای جابه‌جا كند .

اوبر با این ادعا، خود را رقیبی جدی برای آمازون می‌دانست. سرمایه‌گذاران پس از شنیدن صحبت‌های تراویس بسیار هیجان‌زده می‌شدند و اوبر را بهترین شركت برای سرمایه‌گذاری و به‌دست آوردن سود هنگفت در آینده می‌دانستند .

اما این آغاز ماجرا بود، تراویس بعد از اتمام جلسه، تماس‌های آن‌ها را تا مدت‌زمان مشخصی پاسخ نمی‌داد. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران با خود فكر می‌كردند اوبر به سرمایه‌ی آن‌ها نیازی ندارد، در نتیجه اشتیاق بیشتری برای سرمایه‌گذاری در اوبر از خود نشان می‌دادند .

دیری نگذشت كه اوبر سرمایه‌های هنگفتی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مانند مبلغ ۲۵۸ میلیون دلار از گوگل، دریافت كرد. با افرایش تعداد سرمایه‌گذاران، اوبر پول بیشتری برای خرج كردن در زمینه‌ی گسترش شركت و بازاریابی داشت .

در نتیجه، اوبر با داشتن بودجه و سرمایه‌ی بیشتر، در برابر رقیبان خود، مانند Lyft، توانست موفق‌تر عمل كند. تراویس یك شومن واقعی بود و استعداد عجیبی در قانع كردن سرمایه‌گذاران داشتاوبر از ترفندهای تبلیغاتی زیادی برای جلب‌توجه مردم استفاده كرد .

به‌عنوان مثال، این شركت در روز ولنتاین، هزاران گل رز را به راننده‌ها داد تا به دخترانی كه ساعت ۴ بعدازظهر به بعد سوار خودروهای اوبر می‌شوند، تقدیم كنند. اوبر، پرقدرت و با استفاده از هر ترفندی به راه خود ادامه‌ می‌داد .

شاید با خود فكر كنید ترفندهای گفته‌شده تا اینجا، تمام ماجرا بود؛ اما نیمه‌ی تاریك اوبر هنوز خود را نشان نداده است.كپی لینكنارضایتی رانندگان و فجایع بزرگ‌ترظهور اوبر باعث نابودی مالی داگ شیفتر یكی از رانندگان تاكسی شد .

او در فیسبوك نوشت: «وقتی صنعت تاكسی شروع به كار كرد، من به‌طور متوسط ​​۴۰-۵۰ ساعت در هفته كار می كردم، اما دیگر نمی‌توانم با كار كردن به مدت ۱۲۰ ساعت زنده بمانم. من برده نیستم.» اندكی بعد، داگ با ماشین خود به شهرداری رفت، اسلحه‌ای روی سرش گذاشت و ماشه را چكاند .

به‌طور حتم، داگ تنها راننده‌ای نیست كه خودكشی كرده و اوبر را دلیل آن دانسته است. در هند نیز، راننده‌ای كه نتوانسته بود اقساط وام ماشین خود را به موقع پرداخت كند، خودكشی كرد. این خودكشی به حضور خشمگینانه‌ی گروهی از رانندگان در دفتر اوبر منجر شد .

آن‌ها جسد راننده را حمل می‌كردند و فریاد می‌زدند كه اگر دستمزدهای اوبر پایین نبود، آن راننده هنوز زنده بود.Daily Mirrorشاید از خود بپرسید عكس‌العمل تراویس بعد از خودكشی‌ها و اعتراض رانندگان چه بود. تراویس معتقد بود اوبر زندگی افرادی را كه به‌عنوان راننده برای اوبر كار می‌كنند بسیار بهتر كرده است و هیچ ایرادی در عملكرد اوبر وجود ندارد .

برخی افراد با تراویس موافق بودند و اوبر را شركتی خلاق، با عملكردی عالی می‌دانستند كه به راننده‌ها این امكان را می‌دهد تا پول بیشتری دریافت كنند و سفرهای ارزان‌تری را برای مسافران فراهم می‌كند.واقعیت این بود كه پولی كه راننده‌ها درمی‌آوردند به‌جای خرج شدن برای زندگی بهتر، صرف سوخت، مالیات و نگهداری خودرو می‌شد، بنابراین مقدار پول باقی‌مانده برای آن‌ها حتی كمتر از حداقل دستمزد ماهانه می‌شد .

این نكته را نیز نباید فراموش كنیم كه راننده‌های اوبر مزایایی را كه از شركت‌های تاكسی‌رانی دریافت می‌كردند، در این شركت از دست داده بودند.از آنجا كه هر كسی می‌توانست به‌عنوان راننده برای اوبر كار كند، امنیت عمومی به خطر افتاده بود .

همچنین، رانندگان و اپراتورهای تاكسی به‌راحتی اجازه نمی‌دادند اوبر پیروز شود، بنابراین اعتراضات بی‌شماری را علیه اوبر آغاز كردند. طبق گزارش‌های ارسال‌شده از برخی كشورها، كارتل تاكسی با سازماندهی فعالیت‌های مجرمانه، به حمله به رانندگان اوبر، سرقت خودروهایشان و حتی آتش زدن آن‌ها می‌پرداخت .

در برخی مكان‌ها مانند مكزیك، گزارش‌هایی از قتل رانندگان اوبر وجود دارد كه بسیاری از افراد، رانندگان تاكسی‌های محلی را در آن‌ها مقصر می‌دانند. این درگیری، جنگی تمام‌عیار بین اوبر و سیستم حمل‌ونقل سنتی بود .

اوبر علاوه‌بر قانون و شركت‌های رقیب، باید با سیستم حمل‌ونقل سنتی نیز مبارزه می‌كرداین حقیقت را نمی‌توانیم كتمان كنیم كه هر جایی اوبر پا می‌گذاشت، مشاجره و بحث نیز به دنبال آن وارد می‌شد. سال ۲۰۱۴ دختری پس از ساعت‌ها كار كردن در محل كارش، نیمه‌شب برای بازگشت به خانه با اپلیكیشن اوبر درخواست اتومبیل كرد .

او پس از سوار شدن از شدت خستگی چرت می‌زد. راننده با آگاهی از این موضوع، تلفن همراه خود را خاموش كرد به گونه‌ای كه پلیس و اوبر نتوانند او را ردیابی كند، مسافر را مورد آزار و اذیت قرار داد. سپس، با تهدید، دختر را به سكوت واداشت و او را در جایی دور از شهر رها كرد؛ اما دختر از پلاك خودرو عكس گرفت و خوشبختانه پلیس توانست راننده را هنگام فرار دستگیر كند .

خبر این اتفاق به سرعت پخش شد و مردم، اوبر را به‌دلیل تأمین نكردن امنیت مسافران، مقصر می‌دانستند.پس از این اتفاق، برخی كشورها استفاده از اوبر را به‌طور كامل ممنوع كردند. طی سال‌ها اتفاقات مشابهی زیادی رخ دادند، اما اوبر شرایط استخدام راننده‌های خود را تغییر نداد .

مردم در سال‌های ابتدایی تشكیل اوبر، دیدگاه مثبتی درباره‌ی آن داشتند، اما با گذشت سال‌ها دیدگاه آن‌ها تغییر كرد. اوبر با مشكلاتی مانند نشت داده‌های مسافران و حریم خصوصی آن‌ها روبه‌رو شد. این شركت با تغییر تنظیمات اپلیكیشن اوبر، مسافران (به ویژه افراد مشهور) را حتی پس از پایان سفر، ردیابی می‌كرد؛ زیرا مسیر بعدی آن‌ها موضوع جذابی برای تراویس بود .

اوبر با گذشت چند سال، محبوبیت خود را نزد مردم از دست داددر سال‌های اخیر، اوبر برای مخفی كردن نفوذی عظیم به داده‌ها كه اطلاعات شخصی ۵۷ میلیون كاربر اوبر را در معرض دید قرار داد، به هكرها صد هزار دلار پرداخت كرد .

همچنین، این شركت مجبور شد به‌دلیل تبلیغات غلط در مورد داشتن بهترین سیستم تأییدیه‌ی سوابق رانندگان، ۲۸٫۵ میلیون دلار برای حل‌وفصل یك شكایت قانونی پرداخت كند؛ اما یكی از بزرگ‌ترین فاجعه‌های روابط عمومی اوبر در سال ۲۰۱۷ رخ داد، زمانی كه رانندگان تاكسی برای اعتراض به ممنوعیت سفر اتباع كشورهای مسلمان توسط ترامپ، دست به اعتصاب زدند .

اوبر با نادیده گرفتن اعتصاب و سوءاستفاده از اعتصاب رانندگان تاكسی، سود بسیاری به جیب زد. این كار به خشمگین شدن بسیاری از مردم منجر شد؛ به گونه‌ای كه در مدت‌زمان بسیار كوتاهی هشتگ DeleteUber# در توییتر سابق ترند شد .

بیش از نیم میلیون نفر حساب كاربری خود را حذف و با احتمال زیاد میلیون‌ها نفر دیگر اپلیكیشن اوبر را از گوشی‌هایشان پاك كردند. همزمان، Lyft كه به‌دلیل كارشكنی‌های اوبر تقریباً نابود شده بود، با پیوستن بسیاری از افراد به آن، بار دیگر رونق گرفت .

اگرچه اوبر همچنان به گسترش و بازاریابی خود ادامه می‌داد، محبوبیت آن میان مردم به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. كپی لینكاوبر در تقابل با رقبای چینی تراویس در تلاش بود تا بتواند در چین به‌دلیل جمعیت بسیار زیادش محبوب شود، اما شركت‌های فناوری بسیار كمی در چین موفق بودند .

تراویس تمام كارهایی را كه در كشورهای دیگر برای جذب راننده‌ها و مسافرها انجام داده بود، در چین نیز انجام داد، ولی آنگونه كه انتظار داشت نتیجه نگرفت. كلاهبردارها در چین تعداد زیادی گوشی‌ هوشمند ارزان‌قیمت خریدند و نیمی از آن‌ها را با حساب‌های راننده و نیمی دیگر را با حساب‌های مسافر تنظیم كردند .

سپس، هر كلاهبردار با یكی از گوشی‌های مسافرش درخواست سفر می‌داد و با یكی از گوشی‌های راننده‌اش آن را قبول می‌كرد.عكاس: Fox Businessفراموش نكنید كه به‌خاطر كدهای تبلیغاتی اوبر، تمام سفرها برای گوشی‌های مسافر رایگان بود و گوشی‌های راننده همچنان پول سفر را دریافت می‌كردند .

به بیان دیگر، كلاهبرداران برای هر سفر تقلبی‌ای كه انجام می‌دادند، دو برابر پول دریافت می‌كردند و پس از ساعت‌ها رانندگی و انباشتن هزینه‌های هنگفت، راننده به‌سادگی پول را نقد، گوشی‌ها را ریست و دوباره با حساب‌های كاربری جدید اوبر، این فرایند را تكرار می‌كرد .

در نتیجه‌ی این فرایندها و انجام سفرهای تقلبی، اوبر میلیون‌ها دلار از دست داد. با وجود هزینه‌های هنگفت و از دست دادن میلیون‌ها دلار، تراویس حاضر نشد امتیازهای خود برای اولین سفر را حذف كند، به‌جای آن با قرار دادن كدی مخفی در اپلیكیشن اوبر، به كلاهبردارها اجازه‌ی ساخت اكانت‌های متعدد در یك گوشی را نداد .

اوبر با انجام این كار بار دیگر قوانین را زیر پا گذاشت و موجب عصبانیت بسیاری از شركت‌های فناوری از جمله اپل شد. كلاهبردارها تنها مشكل اوبر در چین نبودند، این شركت رقیبی چینی به نام DiDi داشت كه دولت چین به‌شدت حامی آن بود .

DiDi با پرداخت پول به راننده‌های تاكسی محلی، آن‌ها را به اعتراض علیه اوبر تشویق كرد، همچنین با ارسال پیام‌های جعلی مبنی بر بسته شدن شركت اوبر در چین، از آن‌ها می‌خواست به‌جای اوبر، برای DiDi كار كنند. علاوه بر همه‌ی این موارد، شركت DiDi با فرستادن افرادی به‌عنوان كارمند، از اطلاعات شركت اوبر و برنامه‌های آن‌ها آگاه می‌شد .

Uber در سال‌های آغاز فعالیت خود در آمریكا از این كارشكنی‌ها علیه Lyft استفاده كرد، اما سال‌ها بعد در چین با همان كارشكنی‌ها مواجه شد. سرانجام اوبر با DiDi به توافق رسید و به كار خود در چین پایان داد، اما تراویس از شكستِ خود بسیار عصبانی بود .

به‌طور حتم از خود پرسیده‌اید چرا تاكنون از تراویس صحبت كرده‌ایم و هیچ اشاره‌ای به دوست او گرت نكرده‌ایم؛ دلیل این موضوع آن است كه گرت نقش كمتری در این كسب‌وكار ایفا می‌كرد؛ اما سرانجام گرت پس از تمام این ماجراها وارد عمل شد و به‌صورت عمومی برنامه‌های اوبر برای ورود به حوزه‌ی خودروهای خودران را تأیید كرد .

خودروهای خودران نیازی به راننده نداشتند و راننده‌های اوبر بار دیگر به این حقیقت رسیدند كه این شركت هیچ اهمیتی برای آن‌ها قائل نیست. اما دیدگاه اوبر در این باره متفاوت بود؛ اگر این شركت روی خودروهای خودران كار نمی‌كرد، شركت‌های دیگر مانند گوگل با به كارگیری این خودروها می‌توانستند اوبر را از كار بیكار كنند .

بزرگ‌ترین شركت تاكسی اینترنتی جهان، دشمنان زیادی داشت؛ اما بزرگ‌ترین دشمن اوبر، خودش بودUber در رقابت با گوگل،‌ برخی مهندسان خودروهای خودران را كه برای گوگل كار می‌كردند، استخدام كرد. در نتیجه، پرونده‌‌ی دادگاهی دیگری نیز در این زمینه برای اوبر باز شد .

در این زمان اوبر در حال جنگی همه‌جانبه بود و همه‌ی دنیا را علیه خود می‌دانست، اما دشمن اصلی اوبر، خودش بود. كپی لینكفرهنگ مشكل‌ساز تراویس و اوبر تراویس با غرق كردن خود در كار، تمام تلاشش را می‌كرد تا شركت خود را توسعه دهد .

او روزها دوستان خود را نمی‌دید، حتی لباس‌های خود را نمی‌شست، بلكه با ساعت‌ها كار كردن در دفتر خود، به گسترش هرچه بیشتر اوبر فكر می‌كرد. تراویس انتظار مشابهی از كارمندان خود داشت و از آن‌ها می‌خواست تمام زندگی خود را صرف رشد Uber كنند؛ در نتیجه، بسیاری از كارمندان این شركت حتی پس از اتمام ساعات كاری كار می‌كردند .

برخی از آن‌ها به‌دلیل فشار كاری زیاد به روان‌شناس مراجعه می‌كردند. تراویس از كارمندان اوبر انتظار داشت تمام زندگی خود را وقف پیشرفت این شركت كنندتراویس مدیری بسیار كاریزماتیك بود. هنگامی‌ كه او به كارمندانش می‌گفت ما آمده‌ایم تا دنیا را تغییر دهیم، آن‌ها او را باور می‌كردند .

كارمندان اوبر تراویس را به‌دلیل اعتمادی كه به‌ آن‌ها داشت دوست داشتند، این اعتماد به حدی بود كه آن‌ها می‌توانستند بدون تأیید او تصمیمات بزرگی بگیرند. تراویس با تقسیم كارمندان خود به تیم‌های كوچك و قرار دادن آن در شهرهای مختلف، از آن‌ها می‌خواست تنها به موفقیت فكر كنند .

این رویكرد اگرچه ممكن است در برخی مواقع موفق باشد، به‌دلیل رقابت داخلی، در بسیاری از موارد با شكست مواجه می‌شود. اوبر پس از رسیدن به هر موفقیت، جشنی بزرگ برپا می‌كرد. رویداد x to x یكی از بزرگ‌ترین جشن‌های اوبر بود كه در لاس‌وگاس برگزار شد و هزینه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار روی دست این شركت گذاشت؛ اما این كارها نتوانست واقعیت‌های پنهانِ اوبر را برای همیشه پنهان نگه دارد .

گزارش‌های متعددی از تبعیض جنسی و آزار و اذیت زنان در اوبر منتشر شده است. در سال ۲۰۱۷، سوزان فاولر، یكی از مهندسان سابق اوبر، در یك پست وبلاگی، تجربیات خود را از تبعیض جنسی و آزار و اذیت در این شركت شرح داد .

این موضوع به تحقیقات داخلی و اخراج چندین مدیر ارشد اوبر منجر شد.مشكلات اوبر تمام‌نشدنی بودند و هر سال مشكل بزرگ‌تری برای این شركت به وجود می‌آمداوبر از مشكلی به مشكل دیگر وارد می‌شد. اگرچه تراویس مدیر جنگجویی بود و با به‌كارگیری تمام كارشكنی‌هایی كه در ذهن داشت، برای توسعه‌ی Uber تلاش می‌كرد، نتوانست فشارهای زیادی را كه بر او وارد می‌شد، تحمل كند .

شكست واقعی تراویس هنگامی رخ داد كه خبر كشته شدن مادرش و بستری شدن پدرش را در حادثه‌ی دریایی شنید. سرانجام تراویس در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ مرخصی خود از اوبر را برای مدت‌زمانی نامشخص اعلام كرد. او تصمیم داشت پس از بازگشت از مرخصی، مدیر و انسانی بهتر شود؛ اما تراویس نمی‌دانست كه هرگز به اوبر باز نمی‌گردد .

كپی لینكباز شدن پای یك مدیرعامل ایرانی‌تبار به اوبرعكاس: Politicoتراویس كمتر از یك ماه پس از مرخصی و ترك اوبر، از روی اجبار و زیر فشار هیئت‌مدیره و سرمایه‌گذاران استعفا داد. دلیل این موضوع آن بود كه آن‌ها تراویس را مقصر تمام اتفاقات رخ‌داده و جنجال‌های پیش‌آمده برای اوبر می‌دانستند .

این موضوع برای تراویس بسیار تلخ بود، او برای تاسیس، توسعه و نگهداری شركتش از هیچ كاری دریغ نكرد و انتظار این پایان تلخ را نداشت. او می‌خواست اوبر را مانند آمازون گسترش دهد، اما فرصتی برای انجام این كار نیافت .

پویش پورمحمدبیوگرافی دارا خسروشاهی؛ مدیرعامل ایرانی‌آمریكایی اوبرمطالعه '17اوضاع اوبر پس از استعفای تراویس بسیار باثابت‌تر شد. دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید، تمركز خود را روی بهبود روابط با رانندگان و بهتر كردن وجهه‌ی برند میان مشتریان گذاشت .

اگرچه هنوز جنجال‌هایی وجود داشت، اوبر با دور ماندن از تیتر خبرها، رضایت سرمایه‌گذاران را جلب كرد. كپی لینكاوبر كنونی، پس از سال‌ها تلاطماوبر پس از پشت‌سر گذاشتن فرازونشیب‌های بسیار، اكنون یكی از برترین اپلیكیشن‌های حمل‌ونقل در كل دنیا است كه در بیش از ۷۰ كشور و ۱۰ هزار شهر در دسترس عموم قرار دارد .

امروزه، ۱۴۹ میلیون كاربر از اوبر استفاده می‌كنند و ۷٫۱ میلیون راننده برای این شركت مشغول به كار هستند. همچنین، مجموع تراكنش اوبر در بخش حمل‌ونقل در سال ۲۰۲۳ برابر با ۶۸٫۹ میلیارد دلار و در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۸٫۶۷ میلیارد دلار بود .

منبع : https://www.zoomit.ir/brand-story/422273-uber-story/

مجله فن آوری

 
بنچمارك اسنپدراگون ایكس پلاس لو رفت؛ سریع‌تر از تراشه مك‌بوك ایر؟
1403/06/17
پایان ماموریت ناموفق استارلاینر؛ فضاپیمای بوئینگ خالی از سرنشین به زمین بازگشت
1403/06/17
قابلیت افزودن استیكر به دیدگاه‌ها اضافه شد
1403/06/17
برای اولین بار نحوه ادغام واتساپ با سایر پیام‌رسان‌ها به‌نمایش درآمد
1403/06/17
گزارش اختصاصی زومیت در قلب آلمان؛ نگاهی به غرفه ال‌جی در نمایشگاه ایفا ۲۰۲۴ [تماشا كنید]
1403/06/17
فایننشال تایمز جزئیاتی ناگفته از تراشه آیفون ۱۶ فاش كرد
1403/06/17
یكی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایكروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشكیل كارتل متهم كرد
1403/06/17
ردمی مكس معرفی شد؛ تلویزیون ۸۵ اینچی و ۱۲۰ هرتزی شیائومی با قیمت كمتر از ۷۰۰ دلار
1403/06/17
چگونه كلیدهای اضافه روی ماوس را سفارش‌‌سازی كنیم؟
1403/06/17
جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟
1403/06/17
پروژه بزرگ واقعیت افزوده كوالكام در همكاری با سامسونگ و گوگل: عینك!
1403/06/17
گوگل دستیار هوش مصنوعی «Ask Photos» را آزمایش می‌كند كه محتوای عكس‌ها را می‌فهمد
1403/06/17
تراشه Z2 Extreme ای‌ام‌دی برای نسل بعدی كنسول‌های دستی، اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسد
1403/06/17
آیفون ۲ متری و ۲۰۰ كیلویی ركورد گینس را شكست! [تماشا كنید]
1403/06/17
عملكرد تك‌هسته‌ای Core Ultra 7 265K اینتل حتی از پرچم‌دار AMD هم سریع‌تر است
1403/06/17
اپل واچ سری ۱۰ احتمالاً در برابر آب مقاوم‌تر خواهد بود؛ قابلیت نوار قلبی ارتقایافته
1403/06/17
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com