جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد كه ورزش‌كردن فقط در آخر هفته می‌تواند به اندازه‌ی ورزش در طول هفته برای سلامت مغز و قلب مفید باشد.

جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟پزشكی و سلامتعلمیشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 4 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد كه ورزش‌كردن فقط در آخر هفته می‌تواند به اندازه‌ی ورزش در طول هفته برای سلامت مغز و قلب مفید باشد .

تبلیغاتبا وجود مسئولیت‌های بزرگسالی، اوقات‌فراغت و یافتن زمان آزاد ممكن است كمیاب شود. بسیاری از ما از خودمان می‌پرسیم: «وقتی به سختی زمانی برای شام‌پختن پیدا می‌كنم، چگونه می‌توانم زمانی را برای ورزش منظم در طول هفته پیدا كنم؟»فواید ورزش برای سلامتی، كه شامل كاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و زوال عقل است، ممكن است به دلیل فشارهای شغلی و زندگی، دور‌از‌دسترس به نظر برسد .

اما مطالعه‌ی جدیدی كه در مجله‌ی Nature Aging منتشر شده است، خبرهای خوبی برای افرادی دارد كه تلاش می‌كنند ورزش منظم را در برنامه‌ی روزانه خود قرار دهند.یافته‌ها‌ی مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد كه «جنگجویان آخر هفته»؛ یعنی كسانی كه بیشتر ورزش و تمرینات خود را در آخر هفته انجام می‌دهند، ممكن است از همان مزایای سلامت مغز و سلامت روانی افرادی برخوردار باشند كه به طور منظم در طول هفته ورزش می‌كنند .

حتی اگر تمامی فعالیت ورزشی خود را در یك یا دو روز انباشته كنید از مزایای سلامتی آن بهره خواهید بردتیم تحقیقاتی از چین، داده‌های بیش از ۷۵هزار نفر از پایگاه داده‌ی پزشكی بیوبانك بریتانیا را تجزیه‌و‌تحلیل كرد .

بیوبانك بریتانیا یك مطالعه هم‌گروهی بزرگ است كه سلامت حدود نیم‌میلیون نفر در بریتانیا را كه بیش از صدهزار نفرشان از ردیاب‌های پوشیدنی استفاده می‌كردند، پیگیری كرده است. میانگین سنی شركت‌كنندگان در این مطالعه ۶۲ سال بود .

شركت‌كنندگان داده‌هایی را از دستگاه‌های پوشیدنی مچ‌بند ارائه دادند تا الگوهای فعالیت بدنی‌شان را در یك دوره‌ی هفت‌روزه ردیابی كنند و سپس به سه گروه تقسیم شدند:افراد غیر‌فعال: كسانی كه طبق توصیه‌ها، ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در هفته را انجام ندادند .

افراد به‌طور منظم فعال: كسانی كه دستورالعمل‌ها را رعایت می‌كنند و در طول هفته فعالیت دارند.«جنگجویان آخر هفته»: افرادی كه با انباشت بیش از ۵۰ درصد از فعالیت خود در طی یك تا دو روز، دستورالعمل‌ها را رعایت می‌كنند .

روزهای فعال لزوما دو روزِ تعطیل آخر هفته نبود، بلكه هر یك یا دو روز از هفته را شامل می‌شد.محققان سعی كردند اطلاعات بیشتری از شركت‌كنندگان در یك دوره‌ی متوسط ​​۸٫۴ ساله به‌دست بیاورند. آن‌ها از سوابق پزشك عمومی، داده‌های بستری‌شدن در بیمارستان و سوابق مرگ برای پیگیری شروع بیماری‌های عصبی (زوال عقل، سكته مغزی و بیماری پاركینسون) و همچنین اختلالات روانی (از جمله افسردگی و اضطراب) استفاده كردند .

محققان برای اطمینان از دقیق‌بودن نتایج و عدم تأثیرگذاری سایر متغیرها، چندین عامل را كه ممكن است بر نتایج تأثیر بگذارند، تنظیم كردند. این عوامل شامل سن، جنس، وضعیت سیگار كشیدن، مصرف الكل، رژیم غذایی و سابقه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا (پرفشاری خون) و سرطان بود .

با تنظیم این عوامل، هدف محققان جداسازی تأثیر ورزش بر سلامت مغز و سلامت روان بود و اطمینان حاصل شد كه سایر متغیرها نتایج را تغییر نمی‌دهند.از میان حدود ۷۵٬۵۰۰ شركت‌كننده، تقریبا ۲۴٬۳۰۰ نفر به عنوان غیرفعال، ۲۱٬۲۰۰ نفر به‌طور منظم فعال و ۳۰٬۰۰۰ نفر به عنوان جنگجوی آخر هفته طبقه‌بندی شدند .

عكاس: Angela Lang / CNETنتایج مطالعه نشان داد كه جنگجویان آخر هفته در مقایسه با بزرگسالان غیرفعال ۲۶ درصد كمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل، ۲۱ درصد خطر سكته مغزی و ۴۵ درصد خطر كمتر ابتلا به بیماری پاركینسون داشتند .

همچنین خطر افسردگی و اضطراب جنگجویان آخر هفته در مقایسه با گروه غیرفعال به ترتیب ۴۰ درصد و ۳۷ درصد كمتر بود. فواید سلامتی مشاهده‌شده در گروه جنگجویان آخر هفته حتی مشابه افرادی بود كه در طول هفته به طور منظم ورزش می‌كردند .

فعالیت بدنی به‌طور مداوم به كاهش خطر افسردگی و اضطراب در تمام گروه‌های سنی كمك می‌كند. با‌این‌حال، مزایای كاهش خطرات زوال عقل، سكته‌ی مغزی و بیماری پاركینسون به ویژه برای افراد بالای ۶۵ سال قابل‌توجه است .

این امر بر اهمیت فعالیت بدنی برای افراد مسن كه بیشتر مستعد ابتلا به این شرایط هستند، تاكید می‌كند.اگر ورزش در تعطیلات آخر هفته به دلیل كار، وظایف خانوادگی یا سایر تعهدات قابل‌دسترسی نباشد، چه؟ خوشبختانه، محققان الگوهای مختلف سبك زندگی جنگجویان آخر هفته را بررسی كردند .

محققان دریافتند تا زمانی كه افراد اكثر فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید را در یك یا دو روز از هفته انباشته كنند، حتی اگر این روزها متوالی نباشند، از مزایای سلامتی مشابهی برخوردار خواهند شد.در مطالعه‌ دیگری كه همچنین با استفاده از داده‌های بیوبانك بریتانیا انجام شد، محققان دریافتند افرادی كه بیشتر ورزش خود را در طول یك یا دو روز انجام می‌دهند، از همان مزایای سلامت قلبی برخوردارند كه افراد با فعالیت بدنی متعادل و ورزش تقسیم‌شده منظم در طول هفته تجربه می‌كنند .

بیشتر بدانیمورزش سریع در خانه؛ اگر وقت باشگاه‌رفتن ندارید، تمرینات میان‌وعده‌ای را امتحان كنید4 مرداد 03مطالعه '5آیا انجام تمام تمرینات ورزشی در آخر هفته برای بدن فایده‌ای دارد؟23 تیر 01مطالعه '5اگر ورزش با روتین باشگاهی مورد‌علاقه‌ی شما نیست، همچنان می‌توانید مزایای سلامتی زیادی را از فعالیت‌های دیگر كسب كنید .

در مطالعه از ردیاب‌های فعالیت استفاده شد كه همه‌ی انواع فعالیت‌ها را نظارت می‌كرد؛ بنابراین صرف نظر از نوع و چگونگی تمرینی كه فعالیت متوسط ​​تا شدید را جمع‌آوری می‌كند، از مزایای سلامتی بهره‌مند خواهید شد .

یافته‌های مطالعه با مجموعه تحقیقاتی رو‌به‌رشدی كه نشان می‌دهد فواید سلامتی برای همه وجود دارد، مطابقت می‌كند؛ خواه فعالیت‌ شما دوره‌های كوتاه فعالیت‌های روزانه مانند بالا‌رفتن از پله یا كارهای خانه یا پیاده‌روی در پارك، یا جلسات طولانی‌تر دویدن یا ورزش‌های بدنسازی باشد .

فعالیتی كه به سلامتی كمك می‌كند فقط محدود به جلسات باشگاه نیستمحققان سبك زندگی و عوامل سلامتی مختلفی را در نظر گرفتند. با‌این‌حال، هنوز هم ممكن است عوامل دیگری بر برخی از نتایج جمعی تأثیر بگذارند.محدودیت دیگر این است كه مطالعه‌ی جدید نمی‌تواند ارزیابی كند كه چگونه تغییرات فعالیت بدنی در طول زمان ممكن است بر سلامت مغز تأثیر بگذارد .

تحقیقات قبلی نشان داده است كه حتی بزرگسالان غیرفعال كه سطح فعالیت خود را افزایش می‌دهند می توانند فواید سلامتی را تجربه كنند.بااین‌حال، یافته‌ها‌ی مطالعه به مجموعه‌‌ی قابل‌توجهی از شواهد حاكی از فواید سلامت مغز و فواید سلامت كلی فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید، در هر روز از هفته كه بتوانید آن را انجام دهید، اضافه می‌كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/426140-weekend-warrior-health-exercising/

مجله فن آوری

 
امواج سونامی عظیمی در گرینلند به مدت ۹ روز زمین را لرزاند
1403/06/26
نبرد تراشه‌‌ای گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۴؛ برنده كدام است؟
1403/06/26
اینتل چگونه قرارداد پول‌ساز سونی برای پلی‌استیشن ۶ را به AMD باخت؟
1403/06/26
جعبه‌گشایی و نگاه نزدیك به سرفیس‌لپ‌تاپ ۷ با تراشه اسنپدراگون ایكس الیت
1403/06/26
كوپایلت Pages معرفی شد؛ زمین بازی هوش مصنوعی مایكروسافت برای كسب‌وكارها
1403/06/26
واحد تولید تراشه سامسونگ در تگزاس ظاهراً با مشكلات بزرگی رو‌به‌رو است
1403/06/26
هواوی تیزری برای عرضه جهانی میت‌پد پرو ۱۲٫۲ اینچی با پنل Tandem OLED منتشر كرد
1403/06/26
مایكروسافت برنامه‌هایش برای تغییر رابط كاربری اج را كنار گذاشت
1403/06/26
سامسونگ در سال ۲۰۲۵ نخستین گوشی رول‌شدنی خود را با نمایشگری غول‌پیكر عرضه می‌كند
1403/06/26
مانیتور گیمینگ جدید ایسوس از نسل سوم پنل‌های QD-OLED سامسونگ استفاده می‌كند
1403/06/26
تغییر در طراحی اپل‌واچ سری ۱۰ ارائه قابلیت اندازه‌گیری فشار خون را به‌تأخیر انداخت؛ گزارش مارك گرمن
1403/06/26
سامسونگ و شیائومی به تبانی با آمازون هند متهم شدند
1403/06/26
چطور مكالمات را در آیفون ضبط كنیم؟
1403/06/26
معاون وزیر صمت: وزارت صمت موافق گشایش در موضوع واردات آیفون است
1403/06/26
تكامل بی‌هدف؛ چرا نرمه گوش داریم؟
1403/06/26
پزشكیان: حذف چارچوب‌های فیلترینگ در دستور كار است
1403/06/26
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com