امواج سونامی عظیمی در گرینلند به مدت ۹ روز زمین را لرزاند

در سال ۲۰۲۳ در آبدره دور افتاده‌ای در گرینلند زمین‌لغزه‌ای موجب امواج سونامی بلندی شد كه چندین روز ادامه داشت.

امواج سونامی عظیمی در گرینلند به مدت ۹ روز زمین را لرزاندانرژی و محیط زیستعلمیدوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدر سال ۲۰۲۳ در آبدره دور افتاده‌ای در گرینلند زمین‌لغزه‌ای موجب امواج سونامی بلندی شد كه چندین روز ادامه داشت .

تبلیغاتدر سپتامبر ۲۰۲۳، سیگنال لرزه‌ای غیرعادی كل جهان را پیمود و در كمتر از یك ساعت از شرق گرینلند به جنوبگان رسید. امواج لرزه‌ای به مدت ۹ روز در سراسر جهان منتشر شدند و زمین را مانند زنگی بزرگ به صدا درآوردند .

اكنون دانشمندان منبع این سیگنال‌های مرموز را ردیابی كرده‌اند: زمین‌لغزه‌ای بزرگ در آبدره دورافتاده‌ای در گرینلند كه موجب امواج سونامی به ارتفاع ۲۰۰ متر شد. استیون هیكس، نویسنده مطالعه جدید و زلزله‌شناس در كالج دانشگاهی لندن می‌گوید سونامی همچون آب متلاطم درون وان حمام، درون دره باریك  طنین‌انداز شد و امواج لرزه‌ای جهانی ایجاد كرد .

گرچه پژوهشگران به سرعت سیگنال عجیب را تشخیص دادند، ابتدا درباره علت آن سردرگم شدند. امواج به‌طور عجیبی یكنواخت و دارای فركانس مشابه بودند و با امواج آشفته‌ای كه توسط زمین‌لرزه ایجاد می‌شوند، متفاوت بودند .

امواج همچنین بسیار بلند بودند و هر ۹۰ ثانیه تكرار می‌شدند. امواج بلندمدت مشابه اغلب توسط آتشفشان‌ها ایجاد می‌شود مانند امواجی كه سال ۲۰۱۸ توسط بزرگ‌ترین فوران زیرآبی ثبت‌شده تولید شدند. اما این سیگنال‌ها معمولا برای چند دقیقه یا چند ساعت تداوم دارند، نه اینكه چندین روز ادامه داشته باشند .

دانشمندان در رصدخانه‌های لرزه‌نگاری سراسر جهان متحیر شده بودند. گوران اكستروم، زلزله‌شناسی از دانشگاه كلمبیا كه عضو تیم مطالعه نبود، می‌گوید: «من داده‌های لرزه‌‌ای زیادی را بررسی می‌كنم و هرگز چیزی شبیه این ندیده بودم .

»پژوهشگران سردرگم در اپلیكشین مترموست گرد هم آمدند تا منبع سیگنال‌ها را پیدا كنند، اما به نتیجه قطعی نرسیدند و آن را به‌عنوان «شیء لرزه‌ای ناشناس» طبقه‌بندی كردند. گروهی از پژوهشگران سیگنال‌های لرزه‌ای را دنبال كردند ولی فقط توانستند آن را تا منطقه گسترده‌ای در شرق گرینلند ردیابی كنند .

بنابراین، با دانشمندان محلی تماس گرفتند كه به آن‌ها گفتند دستگاه‌های اندازه‌گیری سطح آب دریا سونامی بزرگی را در آبدره دیسكون، دره خالی از سكنه‌ای در نزدیكی منبع سیگنال ثبت كرده‌اند.تصویر پس از رویداد؛ سنگ‌لغزه عظیمی در آبدره دیكسون در گرینلند رخ داد و با برخورد به یخچال طبیعی، مقدار زیادی یخ و سنگ را به درون آب فرستاد .

بررسی‌های بیشتر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و ویدئوهای ثبت‌شده به‌وسیله‌ی پهپادها، طوفان كاملی از رویدادها را آشكار كرد كه موجب لرزه جهانی شد: سنگ‌لغزه‌ای بالای آبدره به یخچالی كوبید كه آبدره را تغذیه می‌كرد .

حدود ۲۵ میلیون متر معكب سنگ و یخ (تقریبا معادل ده هرم جیزه) به پایین آبدره یخی و درون آب‌ها سرازیر شد.وقتی پژوهشگران بعدا از محل این اتفاق بازدید كردند، نوار تیره‌ای از رسوبات را روی سطح یخچال یافتند كه اثری از مرتفع‌ترین امواج بود و نشان می‌داد امواج اولیه ارتفاعی بیش از دو برابر ارتفاع مجسمه آزادی داشتند .

آب‌های متلاطم پوشش گیاهی كناره‌های آبدره را نیز از شسته و از بین برده بود.امواج سونامی معمولا طی چند دقیقه تا چند ساعت متوقف می‌شوند، اما چرا این امواج بیش از یك هفته ادامه داشتند؟ برای یافتن پاسخ، پژوهشگران سونامی را با استفاده از نقشه‌های پروضوح از شكل و عمق كانال شبیه‌سازی كردند .

آن‌ها دریافتند خمیدگی تندی به سمت دهان آبدره و سد یخی در انتهای دیگر آن از پخش شدن انرژی سونامی جلوگیری كرده بود. علاوه‌بر‌این، زمین‌لغزه با زاویه قائمه وارد آبدره شده بود به‌طوری‌كه بیشتر انرژی خود را به سمت دیواره مخالف پرتاب كرده بود .

نتیجه این شرایط، آن بود كه امواجی به طول هفت متر به مدت ۹ روز بین دیواره‌های باریك كانال در نوسان بودند.شرح ویدئوhttps://www.science.org/content/article/megatsunami-remote-fjord-rang-earth-bell-9-daysامواج ناشی از زمین‌لغزه و سونامی عظیم در گرینلند، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری را تكان دادند و در عرض حدود یك ساعت در كل جهان طنین‌انداز شدند .

به‌گفته‌ی پژوهشگران، مطالعه جدید بر تاثیرات آبشاری تغییرات اقلیمی تاكید می‌كند. یخ‌های درون آبدره در سال‌های اخیر نازك شده بودند و كاهش ضخامت یخ باعث شده بود دیواره‌های پرشیب آبدره بدون پشتیبان باقی بمانند و احتمال وقوع سنگ‌لغزه بیشتر شود .

بیشتر بخوانیدآیا گرمایش زمین موجب وقوع زلزله‌های بیشتر می‌شود؟26 تیر 03مطالعه '3پژوهش جدید كه اخیرا در مجله‌ی ساینس منتشر شد، همچنین بر قدرت داده‌های لرزه‌ای در تشخیص خطرات در دورافتاده‌ترین نقاط جهان تاكید می‌كند .

گرچه این سونامی عظیم به كسی آسیب نزد، مردم همیشه در چنین شرایطی خوش‌شانس نیستند. در سال ۲۰۱۷ زمین‌لغزه‌ای در آبدره كارات در غرب گرینلند موجب وقوع سونامی شد كه چهار نفر را كشت و اهالی دو روستا مجبور شدند برای همیشه روستاهای خود را ترك كنند .

زمین‌لغزه‌ها و سونامی‌ها می‌توانند خطوط ارتباطی را قطع كنند و برقراری ارتباط برای درخواست  كمك به جوامع دورافتاده را دشوار سازند. با‌این‌حال، شبكه جهانی درحال گسترش حسگرها به‌طور مداوم لرزه‌های زمین را ثبت می‌كند و می‌تواند به تیم های نجات كمك كند به سرعت به فاجعه‌ها حتی در دورافتاده‌ترین نقاط زمین پاسخ دهند .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/426827-tsunami-in-fjord-rang-earth-like-bell-for-9-days/

مجله فن آوری

 
مایكروسافت برای رفع شلوغی در تنظیمات اج از گوگل كروم الهام می‌گیرد
1403/06/29
محرومیت از خواب: چالشی مرگبار كه سلامت جسم و روان را تهدید می‌كند
1403/06/28
آپدیت بزرگ یوتیوب؛ هوش مصنوعی با تمام قدرت از راه رسید
1403/06/28
هندزفری جدید بوز یكی از رقبای جدی ایرپاد ۴ اپل است
1403/06/28
كارشناسان چه نظری درباره آیفون ۱۶ پرو دارند؟
1403/06/28
تكامل با چه سرعتی رخ می‌دهد؟
1403/06/28
تاریخ انتشار آپدیت بزرگ ۲۰۲۴ ویندوز ۱۱ رسماً اعلام شد
1403/06/28
ویژگی YouTube Communities معرفی شد؛ تلاشی برای نگه‌داشتن كاربران در پلتفرم
1403/06/28
یك سال با گلكسی S23 FE؛ شبه‌پرچمدار سامسونگ در سال ۲۰۲۴ چه عملكردی دارد؟ [تماشا كنید]
1403/06/28
اخترشناسان برای اولین‌بار از سطح جوشان ستاره‌ای دور فیلم‌برداری كردند
1403/06/28
سامسونگ هند برای گلكسی S23 تخفیف چشمگیر ۵۰ درصدی در نظر گرفت
1403/06/28
انتشار آپدیت One UI 6.1.1 برای گلكسی S23 اولترا متوقف شد
1403/06/28
راهنمای خرید بهترین سیستم گیمینگ [شهریور ۱۴۰۳]
1403/06/28
اكنون كارخانه TSMC در آریزونا تراشه A16 اپل را تولید می‌كند؛ احتمالاً برای آیفون SE 2024
1403/06/28
هوش مصنوعی اپل سال آینده وارد ۷ كشور جدید می‌شود
1403/06/28
گوگل در پرونده ضدانحصار اتحادیه اروپا پیروز شد و از جریمه ۱٫۷ میلیارددلاری رهایی یافت
1403/06/28
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com