مدیرعامل دیجی‌كالا: وضعیت اقتصادی خراب اما فضا برای فعالیت استارتاپی مساعد است

سعید محمدی: كار استارتاپی تیری در تاریكی است. باید پل‌‌های پشت سر را خراب كرد و وارد شد. دو سه سال آینده زمان ایده‌آلی است و نباید ناامید ماند.

مدیرعامل دیجی‌كالا: وضعیت اقتصادی خراب اما فضا برای فعالیت استارتاپی مساعد استفناوری ایرانشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰مطالعه 5 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتسعید محمدی: كار استارتاپی تیری در تاریكی است .

باید پل‌‌های پشت سر را خراب كرد و وارد شد. دو سه سال آینده زمان ایده‌آلی است و نباید ناامید ماند.تبلیغاتبا افتتاح نهمین كمپ استارتاپی دیجی‌نكست، فعالان استارتاپی كه ایده‌شان پذیرفته شده بود، در كارخانه‌ی نوآوری جاگیر شدند تا ۸ هفته‌ی دیگر برای پرورش ایده و تولد كسب‌وكار خود تلاش كنند .

در آیین افتتاحیه این رویداد، مدیرعامل شركت دیجی‌نكست و مدیرعامل دیجی‌كالا از مسیر دشوار استارتاپ‌ها در ایران گفتند. دیجی‌نكست كه مركز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌كالا است، كمپ استارتاپی امسال را به‌طور همزمان در تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان و یزد برگزار كرده است و قرار است ایده‌های پذیرفته‌شده وارد پروسه سرمایه‌گذاری شوند .

در مراسم افتتاحیه كیوان محیط مافی، مدیرعامل شركت دیجی‌نكست درباره این كمپ توضیح داد:‌ «یكی از روش‌های جذب استارتاپ‌ها راه‌اندازی هر ساله‌ی كمپ استارتاپی در تابستان و زمستان است. مسئله‌هایی كه در گروه دیجی‌كالا وجود دارد را در قالب ریورس‌پیچ‌ (Reverse Pitch: رویداد كارآفرینی تقاضامحور) در اختیار استعدادهای گلچین‌شده قرار می‌دهیم .

آنها به‌صورتی فردی یا گروهی طی هشت هفته باید روی این موضوعات كار كنند و بعد از این طی این مدت، MVP (حداقل محصول قابل ارائه) آنها داوری می‌شود و اگر پذیرفته شود وارد پروسه سرمایه‌گذاری و منتورشیپ نكست خواهد شد .

»كمپ زمستانی پارسال به‌طور همزمان در تهران و مشهد برگزار شد اما امسال تعداد شهرها بیشتر شد.استعدادهای بسیاری در دانشگاه‌های مختلف علاقه‌مند به كارآفرینی هستند و ایده‌های جالبی دارند اما برای پیگیری ایده‌هایشان به منتورهای خوب یا زیرساخت لازم دسترسی ندارند و علاوه بر این مراكزی در شهرها وجود دارد كه تشنه این هستند كه با مسائل روز جریان كارآفرینی را ایجاد كنند .

امسال توانستیم تعداد شهرها را بیشتر كنیم. اگر در گذشته كسی می‌خواست از كمپ نكست استفاده كند مجبور بود به تهران بیاید، و برای هشت هفته حضور در كمپ به مشكل اقامت برمی‌خورد. حالا آنها می‌توانند در كمپ شهر خودشان شركت كنند .

- كیوان محیط مافی ، مدیرعامل دیجی‌نكستتغییر دیگری كه رخ داده این است: «در دوره‌های گذشته كسانی شركت می‌كردند كه ایده‌هایی خارج از كمپ نكست داشتند و خیلی نمی‌شد به آنها كمك كرد. اما دست یاری به سوی پارتنرها دراز كردیم تا بتوانیم در لحظه‌ی پیش‌شتاب‌دهی حمایت شركت‌های مختلف را داشته باشیم؛ به‌طور مثال گروه پیشتاز طب در بخش سلامت، مجموعه‌ی پایاسازه و كیسون در صنعت ساختمان و شتابدهنده‌های پلنت، هم‌آوا، رایان و .

.. . بنا شد نماینده‌ها در كمپ حضور داشته باشند تا تیم‌ها را رصد كنند و اگر حوزه و تیمی برایشان جالب بود، روی آنها سرمایه‌گذاری كنند.»كپی لینكراه دشوار استارتاپ‌ها؛ انداختن تیری در تاریكیسعید محمدی، مدیرعامل گروه تجارت الكترونیك دیجی‌كالا، عضو هیئت‌ مدیره دیجی‌نكست و هم‌بنیان‌گذار دیجی‌كالا درباره‌ی چیستی دیجی‌نكست و چشم‌اندازی كه برای آن تعریف شده سخن گفت .

تلاش دیجی‌نكست تكرار مسیر شكل‌گیری و ایده موفقیت مسیر استارتاپی است؛ یعنی مسیری كه ما در دیجی‌كالا طی كردیم محدود به دیجی‌كالا نشود و بتوانیم هول چالش‌های فنی و بیزینسی كه در زنجیره ارزش تجارت الكترونیك با آنها روبه‌رو می‌شویم، بتوانیم ایده‌ها را تبدیل به یك راه‌ كنیم .

تا در قالب یك شركت استارتاپی این ایده تبدیل به یك بیزینس پایدار و ماندگار شود.- سعید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌كالااو با این گفته‌ها مسیر كارآفرینی استارتاپی را راه دشواری خواند كه شانس موفقیت در آن صد درصد نیست و همیشه درجه‌ای از شكست را در خود دارد: «در حوزه‌های استارتاپی در كشور ما در مقایسه با كشورهای منطقه و كشورهای توسعه‌یافته منابع زیادی وجود ندارد .

به همین دلیل باید كاری كنیم كه شانس موفقیت تیم‌های استارتاپی را بالا ببریم. اگر آن تیم‌ها و ایده اولیه استارتاپی رها شود، شانس بالایی در این فضای كسب‌وكار نامساعد ندارد.»به گفته‌ی محمدی دیجی‌نكست با این رویكرد شكل گرفت: «می‌خواهیم كمك‌هایی كنیم كه شانس موفقیت تیم‌های استارتاپی بالا رود تا از بین ایده‌های معرفی شده در كمپ چند بیزینس موفق بیرون بیاید .

»مدیرعامل دیجی‌كالا با مرور دشواری‌هایی كه او و برادرش در مسیر تبدیل ایده اولیه‌شان به استارتاپ دیجی‌كالا طی كرده‌اند، گفت: «سال ۱۳۸۵ در فضایی كه واژه‌ی استارتاپ مرسوم نبود آغاز به كار كردیم. خود من  چهار، پنج‌سال بعد از شروع به كار با این مفهموم آشنا شدم و فهمیدم كه كاری كه در حال انجام آن هستیم در دنیا با عنوان استارتاپ شناخته می‌شود .

از طرف دیگر اكسلریتورها (شتاب‌دهنده‌ها)، انكوباتورها و فضاهای كار اشتراكی و زیرساخت‌هایی كه امروز برای كار استارتاپی در دسترس است، اصلاً وجود نداشت. زمانی كه ما فعالیتمان را در دیجی‌كالا شروع كردیم فضا برای حمایت از ایده‌های استارتاپی اصلاً مساعد و مهیا نبود .

»به گفته‌ی او با اینكه رشد دیجی‌كالا سریع بود و ۱۸ ماه بعد از شروع شركت را سوددهی رساند اما در هفت سال اول هیچ سرمایه‌ای جذب نكرده بود و كار را با سرمایه‌ی خیلی محدود اولیه پیش برد.او دلیل این صحبت را ناامیدی گروه‌هایی دانست كه به‌تازگی شكل گرفته‌اند اما از ادامه راه بازمانده‌اند: «می‌گویند الان زمان ایجاد استارتاپ نیست .

البته قابل انكار نیست كه امروز هم فضای كلان اقتصادی خراب است و هم فضای جذب سرمایه خوب نیست اما حرفم این است كه همین شرایطی كه به خوبی نیمه‌ی دهه ۹۰ نیست، در مقایسه با زمانی كه نسل اول استارتاپ‌ها (دیجی‌كالا، كافه‌بازار، آپارات و علی‌بابا و .

.. ) شكل گرفتند، مساعد‌تر است. حداقل جایی هست كه بشود كمك گرفت، بیزینس پلن را تضمین كرد، منتورشیپ گرفت و سرمایه‌ی اولیه را خیلی راحت‌تر از قبل جذب كرد، بشود با استارتاپ‌ها و تیم‌های دیگر همكاری كرد و از حمایت دانشگاه‌ها استفاده كرد .

در واقع خیلی از زیرساخت‌های استارتاپی در مقایسه با گذشته بهتر شده است.» مدیرعامل گروه تجارت الكترونیك دیجی‌كالا تأكید كرد: «كشور ما چالش كم ندارد اما دو سه سال آینده، فرصت مغتنمی برای شروع كار تیم‌های استارتاپی است، به‌ویژه كه ما برای رفع چالش‌های كشور به استارتاپ‌ها نیاز داریم .

»او به فعالان استارتاپی پیشنهاد كرد كه تردید را كنار بگذارند و با در نظر گرفتند اقتضائات فضا و زمان دست به كار شوند: «بعضی كار استارتاپی را كار دوم یا سوم خود می‌دانند اما باید بدانند كه این تیری در تاریكی است .

باید پل‌‌های پشت سر را خراب كنید و با تمام قوا وارد شوید. الان زمان ایده‌آلی است و با وجود مهاجرت هر روزه باید این فرصت را جدی بگیرید. چند سال دیگر ممكن است شرایط تغییر كند و دیگر نتوانید وارد این مسیر شوید .

كارآفرینی مثل بندبازی است. این مسیری است كه پشتكار می‌طلبد. تاب‌آوری كافی داشته باشید تا موفق شوید.»به گفته‌ی محمدی در دل دیجی‌نكست، ۴۰ تا ۵۰ استارتاپ شكل گرفته كه لزوماً همه نتوانسته‌اند موفق باشند؛ «بعضی در مراحل اولیه و بعضی در بازه‌ی دو،سه سال شكست خوردند اما خیلی‌ها هم موفق عمل كردند و درآمد مثل آپ‌تایم، گنجه، كاربو، دژینو، زیترون و موارد دیگر .

»كپی لینكبه استیج‌های پایین‌تر استارتاپی توجه نمی‌شودموضوع دیگری كه محیط مافی، مدیرعامل دیجی‌نكست مطرح كرد، توجه به استیج‌های پایین‌تر استارتاپی بود. چند سالی است كه در استیج‌های پایین‌تر استارتاپی، استارتاپ خوب نداریم .

اگر بخواهیم پروسه كارآفرینی را از پرورش‌دهنده‌ها یا انكوباتورها شروع كنیم و به سمت سرمایه‌گذار ببریم، بیشتر تمركز سرمایه‌گذاران به سمت راندهای A و B و راندهایی رفته است كه تیم‌ها بزرگتر هستند و تقریباً تیم‌های خوب و بزرگ‌تر در اكوسیستم یا سرمایه گرفته‌اند یا سرمایه نیاز دارند .

به همین دلیل است كه در تیم‌هایی كه در راندهای Pre-Seed و Seed (مرحله‌ی پیش‌بذری و مرحله‌ی كشت ایده استارتاپ) قرار دارند، موفقیت كمتری دیده می‌شود.- كیوان محیط مافی ، مدیرعامل دیجی نكستاو ادامه داد: «در این صورت است كه سرمایه‌گذارها می‌توانند موفق باشند و از خروجی این مجموعه‌ها می‌توانند استارتاپ‌های خوبی را به مجموعه‌شان اضافه كنند .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/424492-diginext-startup-innovation-camp/

مجله فن آوری

 
بنچمارك اسنپدراگون ایكس پلاس لو رفت؛ سریع‌تر از تراشه مك‌بوك ایر؟
1403/06/17
پایان ماموریت ناموفق استارلاینر؛ فضاپیمای بوئینگ خالی از سرنشین به زمین بازگشت
1403/06/17
قابلیت افزودن استیكر به دیدگاه‌ها اضافه شد
1403/06/17
برای اولین بار نحوه ادغام واتساپ با سایر پیام‌رسان‌ها به‌نمایش درآمد
1403/06/17
گزارش اختصاصی زومیت در قلب آلمان؛ نگاهی به غرفه ال‌جی در نمایشگاه ایفا ۲۰۲۴ [تماشا كنید]
1403/06/17
فایننشال تایمز جزئیاتی ناگفته از تراشه آیفون ۱۶ فاش كرد
1403/06/17
یكی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایكروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشكیل كارتل متهم كرد
1403/06/17
ردمی مكس معرفی شد؛ تلویزیون ۸۵ اینچی و ۱۲۰ هرتزی شیائومی با قیمت كمتر از ۷۰۰ دلار
1403/06/17
چگونه كلیدهای اضافه روی ماوس را سفارش‌‌سازی كنیم؟
1403/06/17
جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟
1403/06/17
پروژه بزرگ واقعیت افزوده كوالكام در همكاری با سامسونگ و گوگل: عینك!
1403/06/17
گوگل دستیار هوش مصنوعی «Ask Photos» را آزمایش می‌كند كه محتوای عكس‌ها را می‌فهمد
1403/06/17
تراشه Z2 Extreme ای‌ام‌دی برای نسل بعدی كنسول‌های دستی، اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسد
1403/06/17
آیفون ۲ متری و ۲۰۰ كیلویی ركورد گینس را شكست! [تماشا كنید]
1403/06/17
عملكرد تك‌هسته‌ای Core Ultra 7 265K اینتل حتی از پرچم‌دار AMD هم سریع‌تر است
1403/06/17
اپل واچ سری ۱۰ احتمالاً در برابر آب مقاوم‌تر خواهد بود؛ قابلیت نوار قلبی ارتقایافته
1403/06/17
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com