۲۰ راه ساده برای خنك ماندن در روزهای گرم تابستان

گرمای شدید تابستان، می‌تواند بسیار خطرناك باشد و مشكلات سلامتی بسیاری را به دنبال داشته باشد. با ۲۰ ترفند ساده، خنك بمانید و سلامت خود را حفظ كنید.

۲۰ راه ساده برای خنك ماندن در روزهای گرم تابستانپزشكی و سلامتعلمیشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 6 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتگرمای شدید تابستان، می‌تواند بسیار خطرناك باشد و مشكلات سلامتی بسیاری را به دنبال داشته باشد .

با ۲۰ ترفند ساده، خنك بمانید و سلامت خود را حفظ كنید.تبلیغاتآیا هوا در شهر شما هم بیش‌از‌حد گرم شده است؟ احتمالاً به دلیل امواج گرمای شدید تابستان امسال، پاسخ این سؤال «مثبت» خواهد بود. امواج هوای گرم تابستان كه اغلب نقاط جهان در نیم‌كره شمالی را در بر گرفته است، احتمالاً می‌تواند ركورد گرمای سال ۲۰۲۳ را بشكند .

درواقع، هوا آن‌قدر گرم شده كه یكشنبه و دوشنبه گذشته ركورد داغ‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین را شكستند.گرمای شدید می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث شود كه احساس پخته‌شدن به شما دست بدهد. اما گرما می‌تواند بسیار خطرناك نیز باشد .

گرما باعث ایجاد گرفتگی در ماهیچه‌ها، جوش‌های پوستی، خستگی شدید یا حتی سكته می‌شود. همچنین، ممكن است شرایط دیگر بیماری‌های زمینه‌ای و مشكلات پزشكی را نیز وخیم‌تر كند.گرمایش جهان باعث ایجاد مشكلات زیادی مانند آتش‌سوزی در جنگل‌ها، خشكسالی، كمبود آب و مشكلات سلامتی برای مردم شده و در ایران نیز، كاهش منابع آبی، مشكلات كشاورزی و افزایش مصرف برق را به‌دنبال داشته است .

بیشتر اداره‌ها در ایران، به دلیل گرمای شدید ساعت‌های كاری خود را محدود كرده‌اند. به‌نقل از سازمان هواشناسی، در ۲۴ ساعت گذشته بیشینه دمای هوا در حداقل ده استان كشور به بیش از ۴۵ درجه رسیده است.اما برای اینكه از چنین موج گرمای شدیدی جان سالم به در ببریم، باید بتوانیم كه هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی، خودمان را سالم و خنك نگه داریم .

برای مبارزه با گرمای شدید روزهای تابستانی، ۲۰ راهكار بسیار ساده و در دسترس وجود دارد:healthy with pardee۱. آب بیشتری بنوشید: برای یادآوری نوشیدن آب، منتظر نمانید تا حس تشنگی به شما دست بدهد. تشنگی فقط زمانی سراغ ما می‌آید كه بدن به آب نیاز دارد و میزان آب موجود در آن كاهش یافته است .

احساس تشنگی معمولاً توسط سیستم‌های مختلفی در بدن كنترل می‌شود. در هوای گرم، بدن بیشتر عرق می‌كند و آب بیشتری از دست می‌دهد، بنابراین به آب بیشتری نیاز دارد. پس بهتر است كه در طول روز، بر اساس برنامه‌ای منظم آب بنوشید .

۲. خوراكی‌های آبدار بیشتر مصرف كنید: خوردن غذاهایی كه آب زیادی دارند، می‌تواند به بدن كمك كند كه مرطوب بماند و آب كافی داشته باشد. البته استیك آبدار واجد شرایط نیست. خوراكی‌هایی با محتوای آب بالا مثل خیار، گوجه‌فرنگی، كاهو، كرفس و میوه‌هایی مثل سیب، هندوانه و هلو، بدن را مرطوب نگه می‌دارند .

غذاهای آبكی كه برای تهیه آن‌ها از آب زیادی استفاده می‌شود، مانند سوپ‌ها، آش‌ها، خورش‌ها، انواع آبگوشت و آب‌دوغ‌خیار، بسیار برای تابستان مناسب هستند.۳. مصرف كافئین را محدود كنید: همه‌ی مایعات برای مقابله با گرما مفید نیستند .

نوشیدنی‌های كافئین‌دار مثل قهوه و نوشابه، ادرارآور هستند و باعث می‌شوند كه بدن با ادرار بیشتر، آب بیشتری را از دست بدهد. برای مثال، فوتبالیست‌های حرفه‌ای در كنار زمین قهوه و نوشابه نمی‌نوشند.۴. الكل ننوشید: الكل هم مانند كافئین، باعث می‌شود كه بدن با افزایش ادرار، آب بیشتری را از دست بدهد .

الكل، میزان تولید هورمون ضد ادرار را در بدن كاهش می‌دهد. علاوه بر این، بدن برای تنظیم دمای خود از راه‌های طبیعی مختلفی مانند گشادسازی رگ‌های خونی و آزادكردن گرما استفاده می‌كند. الكل می‌تواند این سازوكارهای تنظیم‌كننده‌ی دما در بدن را از بین ببرد .

۵. وعده‌های غذایی را سبك نگه دارید: هضم غذاهای سنگین به اندازه‌ی ورزش كردن از بدن ما انرژی نمی‌گیرد، اما می‌تواند آن را به كار كردن بیشتر وادارد و بدین ترتیب، ممكن است با ایجاد گرما، باعث افزایش دمای بدن شود .

۶. از آفتاب مستقیم دوری كنید: ممكن است بگویید من خون‌آشام نیستم و به آفتاب نیاز دارم؛ اما برای جلوگیری از سوختن پوست و افزایش دمای بدن، نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید، بلكه باید خودتان را از آن دور نگه دارید .

بدین منظور، در سایه بمانید و از كلاه‌های لبه‌دار، یا حتی چتر و ماسك ضدآفتاب استفاده كنید.۷. لباس‌های روشن، گشاد و خنك بپوشید: لباس‌های نازك و روشن با پارچه‌های تنفس‌پذیری مانند پنبه و كتان را انتخاب كنید و از پوشیدن لباس‌های تیره و چسبانی كه داغ می‌شوند، خودداری كنید .

لباس‌های گشاد و روشن به گردش هوا كمك می‌كنند و گرمای آفتاب را جذب نمی‌كنند. برعكس، لباس‌های تیره و چسبان، گرمای بیشتر را به خود جذب می‌كنند.۸. لباس مرطوب بپوشید: ممكن است مرطوب بودن لباس نفرت‌انگیز به نظر برسد، اما اگر لباس را كمی نمناك كنید و بپوشید، رطوبت روی آن پوست شما را خنك می‌كند .

۹. پوشش سبك‌تری داشته باشید: تا حد ممكن بدنتان را آزاد و بدون پوشش زیاد نگه دارید. به ویژه، پوشش صورت، گردن، دست‌ها، ران‌ها و پاها، باید سبك و آزاد باشد. در هوای گرم بهتر است كه حتی از آرایش سنگین صورت هم خودداری كنید .

۱۰. دوش آب سرد بگیرید: وقتی هوا گرم می‌شود و دمای بدن افزایش می‌یابد، دوش آب سرد می‌تواند به كمك ما بیاید. فقط مطمئن شوید كه آب خیلی هم یخ نباشد.۱۱. از اسپری آب استفاده كنید: گاهی اوقات دوش گرفتن امكان‌پذیر نیست .

برای مثال، در مكان‌هایی مانند محل كار می‌توانید از دستگاه‌های مه‌پاش و رطوبت‌رسان استفاده كنید، یا همیشه یك بطری اسپری آب سرد به همراه داشته باشید. برای خنك‌شدن، آب سرد را به‌وسیله‌ی آن به سر، صورت و دست‌ها بپاشید .

۱۲. از كمپرس سرد استفاده كنید: كمپرس سرد را می‌توانید به صورت آماده تهیه كنید، یا خودتان بسازید. حوله یا پارچه‌ای را با آب سرد خیس كنید یا كیسه‌ای را با یخ پر كنید. سپس، كیسه یا حوله را روی نقاط داغ بدن‌تان، مثلاً روی صورت، گردن و مچ‌ها قرار دهید .

فقط به یاد داشته باشید كه یخ را نباید مستقیماً روی پوست قرار دهید، زیرا ممكن است آسیب‌هایی مانند یخ‌زدگی بافت بدن در اثر سرما یا سرما سوختگی پوست را به دنبال داشته باشد.۱۳. بدنتان را در آب خیس كنید یا شنا كنید: البته این كار را در مكان‌های امنی مانند استخر یا دریا، دریاچه و رودخانه‌های آرام، تمیز و مطمئن انجام دهید .

دریاچه‌های آلوده، رودخانه‌های آشفته یا حوض‌ها در مكان‌های عمومی، محل مناسبی به حساب نمی‌آیند.۱۴. از تهویه‌كننده‌های مطبوع هوا استفاده كنید: در روزهای گرم، كولرها و تهویه‌كننده‌ها می‌توانند به دوست صمیمی ما تبدیل شوند .

۱۵. از پنكه و بادبزن استفاده كنید: اگرچه پنكه‌های برقی ممكن است بهترین كارایی را داشته باشند، اما عملاً هر چیزی كه به اندازه‌ی كافی سبك باشد و بتوان به راحتی آن را بلند كرد، همچنین به اندازه‌ای مسطح و عریض باشد كه با تكان دادنش باد تولید شود، می‌تواند به پنكه تبدیل شود .

بادبزن می‌تواند شامل برگه‌های كاغذ، مجلات، درب جعبه و تمام پول‌های نقدی باشد كه همراهتان دارید. فقط دور موارد آسیب‌زا و خطرناك را خط بكشید.۱۶. فعالیت بدنی را به زمان‌های خنك‌تر در شبانه‌روز منتقل كنید: فعالیت بدنی خود را از وسط روز (از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر)، زمانی كه هوا در گرم‌ترین حالت است، تغییر دهید .

این بدان معناست كه در تابستان، فعالیت‌های بدنی را باید به صبح زود، اواخر بعد از ظهر، عصر یا شب منتقل كنید.۱۷. استراحت‌های مكرر داشته باشید: به هیچ وجه بدون صرف زمان كافی برای استراحت، خنك‌كردن بدن و نوشیدن آب، به ورزش، كار یا فعالیت بدنی ادامه ندهید .

هر چند وقت یك‌بار استراحت كنید، بدن‌تان را خنك كنید و آب بنوشید.۱۸. تجهیزات تولیدكننده گرما را خاموش كنید: دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ، خشك‌كن لباس و فر را در صورت امكان، خاموش كنید و به جای بعضی از آن‌ها از روش‌های طبیعی استفاده كنید .

مثلاً، لباس‌های خود را با هوا خشك كنید. به جای استفاده از فر برای پخت غذاهای گرم، سالاد درست كنید. ظروف خود را به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، با دست بشویید. بهتر است هرگونه وسیله‌ی برقی را تا حدی كه ممكن است، خاموش نگه دارید .

۱۹. محل خواب خود را خنك نگه دارید: می‌توانید بالش‌ها، ملحفه‌ها، روتختی و حتی عروسك‌ها را در یخچال یا فریزر بگذارید تا قبل از استفاده خنك شوند.۲۰. از اضطراب دوری كنید و تمرینات ذهن‌آگاهی انجام دهید: ذهن و بدن شما در واقع به هم مرتبط هستند .

خشم، برافروختگی، ناامیدی، نگرانی و سایر احساسات منفی، می‌توانند تحمل بدن شما را در مقابل گرما پایین بیاورند. با انجام تمرین‌های ذهن‌آگاهی، می‌توانید احساسات منفی را كاهش دهید و از نظر ذهنی نیز خنك بمانید .

بیشتر بخوانیدچرا گرمای هوا در طول شب بسیار خطرناك است؟30 تیر 02مطالعه '2گرما فقط در شهر شما بی‌سابقه نیست؛ ركورد گرما در كل جهان درحال شكسته‌شدن است14 روز پیشمطالعه '6در نهایت، بهتر است كه به صدور هشدار قرمز توسط سازمان هواشناسی كشور توجه كنید و در صورت امكان، از تردد در ساعت‌های گرم روز بپرهیزید .

اگر در ساعت‌های گرم روز بیرون می‌روید، مراقب علائم مشكلات ناشی از گرما باشید. این علائم شامل تشنگی، دهان خشك، تعریق زیاد، كاهش تولید ادرار، تیرگی رنگ ادرار، سرگیجه، سردرد، تغییر رنگ پوست، خستگی، اضطراب یا هر گونه تغییر در وضعیت ذهنی است .

اگر دچار گیجی، تشنج یا بیهوشی شدید، فوراً به پزشك مراجعه كنید.البته اگر بیهوش باشید، نیاز است كه شخص دیگری شما را به اورژانس بیمارستان‌ها برساند یا نزد پزشك ببرد. بنابراین در روزهای گرم، بهتر است كه با دوستان و خانواده در تماس باشید .

اگر حساسیت یا بیماری خاصی دارید و مكرراً در معرض گرما هستید، از آن‌ها بخواهید كه مرتباً با شما در تماس باشند و حالتان را بپرسند. آن‌ها باید مطمئن باشند كه وقتی می‌پرسند «هوا زیادی گرم است؟» می‌توانید پاسخ بدهید .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/424483-ways-to-beat-summer-heat/

مجله فن آوری

 
بنچمارك اسنپدراگون ایكس پلاس لو رفت؛ سریع‌تر از تراشه مك‌بوك ایر؟
1403/06/17
پایان ماموریت ناموفق استارلاینر؛ فضاپیمای بوئینگ خالی از سرنشین به زمین بازگشت
1403/06/17
قابلیت افزودن استیكر به دیدگاه‌ها اضافه شد
1403/06/17
برای اولین بار نحوه ادغام واتساپ با سایر پیام‌رسان‌ها به‌نمایش درآمد
1403/06/17
گزارش اختصاصی زومیت در قلب آلمان؛ نگاهی به غرفه ال‌جی در نمایشگاه ایفا ۲۰۲۴ [تماشا كنید]
1403/06/17
فایننشال تایمز جزئیاتی ناگفته از تراشه آیفون ۱۶ فاش كرد
1403/06/17
یكی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایكروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشكیل كارتل متهم كرد
1403/06/17
ردمی مكس معرفی شد؛ تلویزیون ۸۵ اینچی و ۱۲۰ هرتزی شیائومی با قیمت كمتر از ۷۰۰ دلار
1403/06/17
چگونه كلیدهای اضافه روی ماوس را سفارش‌‌سازی كنیم؟
1403/06/17
جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟
1403/06/17
پروژه بزرگ واقعیت افزوده كوالكام در همكاری با سامسونگ و گوگل: عینك!
1403/06/17
گوگل دستیار هوش مصنوعی «Ask Photos» را آزمایش می‌كند كه محتوای عكس‌ها را می‌فهمد
1403/06/17
تراشه Z2 Extreme ای‌ام‌دی برای نسل بعدی كنسول‌های دستی، اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسد
1403/06/17
آیفون ۲ متری و ۲۰۰ كیلویی ركورد گینس را شكست! [تماشا كنید]
1403/06/17
عملكرد تك‌هسته‌ای Core Ultra 7 265K اینتل حتی از پرچم‌دار AMD هم سریع‌تر است
1403/06/17
اپل واچ سری ۱۰ احتمالاً در برابر آب مقاوم‌تر خواهد بود؛ قابلیت نوار قلبی ارتقایافته
1403/06/17
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com