آمریكا سریع‌ترین ابركامپیوتر دنیا را می‌سازد؛ تا ۵ برابر سریع‌تر از نمونه فعلی

وزارت انرژی آمریكا در حال ساخت سریع‌ترین ابركامپیوتر جهان به نام دیسكاوری است كه ۳ تا ۵ برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ی فرانتیر خواهد بود.

آمریكا سریع‌ترین ابركامپیوتر دنیا را می‌سازد؛ تا ۵ برابر سریع‌تر از نمونه فعلیفناوریشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰مطالعه 2 دقیقهمجتبی بوالحسنیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتوزارت انرژی آمریكا در حال ساخت سریع‌ترین ابركامپیوتر جهان به نام دیسكاوری است كه ۳ تا ۵ برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ی فرانتیر خواهد بود .

تبلیغاترقابت برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه جهان با اعلام وزارت انرژی آمریكا (DOE) مبنی‌بر توسعه‌ی سریع‌ترین ابررایانه‌ی تاریخ وارد فاز جدیدی شد؛ ابررایانه‌ای كه قرار است ركورد ابررایانه‌ی فرانتیر (Frontier) را چندین برابر جابه‌جا كند .

وزارت انرژی آمریكا اخیراً مناقصه‌ای را برای تكمیل تولید ابررایانه‌ی جدیدی با نام دیسكاوری (Discovery) تا پایان سال ۲۰۲۷ یا اوایل ۲۰۲۸ منتشر كرده است.درحال‌حاضر، سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان، فرانتیر، در آزمایشگاه ORNL قرار دارد كه می‌تواند عملكرد نظری معادل ۱٫۳ اگزافلاپ (ExaFLOPS) را ارائه دهد .

این ابررایانه‌ی غول‌آسا از ۸,۶۹۹,۹۰۴ هسته تشكیل شده است و از می ۲۰۲۲ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱) در رتبه‌ی اول فهرست TOP500 قرار دارد. به‌نوشته‌ی MyDrivers، دیسكاوری به عملكرد نظری ۶٫۵ اگزافلاپ دست خواهد یافت كه به‌معنای دستیابی به ركوردی جدید در دنیای ابررایانه‌ها است .

ابررایانه‌ها نقشی حیاتی در امنیت ملی آمریكا و توسعه‌ی فناوری‌های نظامی این كشور ایفا می‌كنند. دیسكاوری خواهد توانست بارهای كاری پیشرفته‌ای مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را مدیریت كند و بازدهی انرژی بهتری نیز ارائه دهد .

اگرچه وزارت انرژی آمریكا اعلام كرده است كه این ابررایانه ۳ تا ۵ برابر قدرتمندتر از فرانتیر خواهد بود، هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم كه چه میزان بهبود عملكرد خواهد داشت.جورجیا تروسسی، مدیر آزمایشگاه محاسبات و علوم كامپیوتر ORNL درباره‌ی ابركامپیوتر دیسكاوری گفت: «دیسكاوری به جامعه‌ی علمی كمك خواهد كرد تا دنیای واقعی را با جزئیات بیشتری شبیه‌سازی و مسائل دشواری را مطالعه كند كه به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را ازطریق آزمایش و مشاهده یا تئوری بررسی كرد .

»مقالات مرتبط:این ابركامپیوتر قدرتی در حد مغز انسان داردهیولای هوش مصنوعی؛ این قدرتمندترین ابركامپیوتر انویدیا است [تماشا كنید]خبر ساخت ابركامپیوتر دیسكاوری زمانی منتشر می‌شود كه شایعاتی مبنی‌بر پیشی‌گرفتن چین از فرانتیر با ابررایانه‌ای ناشناخته با توان پردازشی تقریبی ۳ تا ۴ برابر به گوش می‌رسد .

جك دونگار، یكی از بنیان‌گذاران فهرست TOP500، چند روز قبل به وال‌استریت ژورنال گفت: «چینی‌ها ماشین‌هایی دارند كه سریع‌تر هستند.»ابركامپیوترهای چین Sunway و Tianhe-3 نام دارند كه به‌دلیل تمایل این كشور به مخفی‌كاری، اطلاعات محدودی از عملكرد آن‌ها در‌دسترس است .

به‌هر‌حال، انتظار می‌رود كه Sunway حدود ۳۹ میلیون هسته داشته باشد كه چهار برابر تعداد هسته‌های موجود در فرانتیر است.اگرچه اطلاعات كمی درباره‌ی عملكرد ابركامپیوتر دیسكاوری دردست داریم، وزارت انرژی آمریكا برنامه‌ی خود را برای رسیدن مجدد به جایگاه برتر با این ابررایانه آماده كرده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech/424493-usa-fastest-supercomputer-called-discovery/

مجله فن آوری

 
بنچمارك اسنپدراگون ایكس پلاس لو رفت؛ سریع‌تر از تراشه مك‌بوك ایر؟
1403/06/17
پایان ماموریت ناموفق استارلاینر؛ فضاپیمای بوئینگ خالی از سرنشین به زمین بازگشت
1403/06/17
قابلیت افزودن استیكر به دیدگاه‌ها اضافه شد
1403/06/17
برای اولین بار نحوه ادغام واتساپ با سایر پیام‌رسان‌ها به‌نمایش درآمد
1403/06/17
گزارش اختصاصی زومیت در قلب آلمان؛ نگاهی به غرفه ال‌جی در نمایشگاه ایفا ۲۰۲۴ [تماشا كنید]
1403/06/17
فایننشال تایمز جزئیاتی ناگفته از تراشه آیفون ۱۶ فاش كرد
1403/06/17
یكی از استارتاپ‌ها انویدیا و مایكروسافت را به نقض پتنت‌ها و تشكیل كارتل متهم كرد
1403/06/17
ردمی مكس معرفی شد؛ تلویزیون ۸۵ اینچی و ۱۲۰ هرتزی شیائومی با قیمت كمتر از ۷۰۰ دلار
1403/06/17
چگونه كلیدهای اضافه روی ماوس را سفارش‌‌سازی كنیم؟
1403/06/17
جنگجویان آخر هفته؛ آیا فقط با یك یا دو روز ورزش در هفته می‌توان سالم ماند؟
1403/06/17
پروژه بزرگ واقعیت افزوده كوالكام در همكاری با سامسونگ و گوگل: عینك!
1403/06/17
گوگل دستیار هوش مصنوعی «Ask Photos» را آزمایش می‌كند كه محتوای عكس‌ها را می‌فهمد
1403/06/17
تراشه Z2 Extreme ای‌ام‌دی برای نسل بعدی كنسول‌های دستی، اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسد
1403/06/17
آیفون ۲ متری و ۲۰۰ كیلویی ركورد گینس را شكست! [تماشا كنید]
1403/06/17
عملكرد تك‌هسته‌ای Core Ultra 7 265K اینتل حتی از پرچم‌دار AMD هم سریع‌تر است
1403/06/17
اپل واچ سری ۱۰ احتمالاً در برابر آب مقاوم‌تر خواهد بود؛ قابلیت نوار قلبی ارتقایافته
1403/06/17
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com