بررسی پیكسل ۹ پرو فولد؛ تا «دو» نشه، بازی نشه

پیكسل ۹ پرو فولد بیش‌از هرچیز شجاعت مثال‌زدنی گوگل را نشان می‌دهد و ما را وامی‌دارد تا بلندتر از همیشه، برای تیم سخت‌افزار مانتین‌ویو هورا بكشیم.

بررسی پیكسل ۹ پرو فولد؛ تا «دو» نشه، بازی نشهبررسی گوشی موبایلبررسیبررسی ویدیوییجمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳مطالعه 32 دقیقهزینب عابدی‌رادپیكسل ۹ پرو فولد بیش‌از هرچیز شجاعت مثال‌زدنی گوگل را نشان می‌دهد و ما را وامی‌دارد تا بلندتر از همیشه، برای تیم سخت‌افزار مانتین‌ویو هورا بكشیم .

تبلیغاتهمیشه برای شروع‌كردن مقالات بررسی در زومیت، چالش بزرگی پیش روی نویسنده قرار می‌گیرد: از كجا شروع كنم و محوریت بررسی را روی كدام جنبه‌ی محصول قرار دهم؟ وقتی با دستگاهی تكراری طرف باشید كه هیچ جنبه‌ی جذاب یا جدیدی ندارد و فقط با سخت‌افزار به‌روز شده یا دوربین‌هایی با مگاپیكسل بیشتر و شماره‌ای جدید در اسمش راهی بازار می‌شود، این چالش بزرگ‌تر هم خواهد شد؛ به‌ویژه اگر محصول موردنظر گوشی هوشمند باشد كه جامعه‌ی مخاطب و كاربر وسیع‌تری هم دارد .

فهرست مطالبتغییرات گسترده در طراحی؛ جسارت را از گوگل بیاموزلذت كار با تبلت‌فون و نمایشگر مربعیتنسور G4؛ بهینه‌تر و پایدارترنرم‌افزار همیشگی با اندك چاشنی چندوظیفگیمعمولی‌ترین پیكسل برای عكاسیورود یك بازیگر جدید به جمع بهترین‌هاالبته نویسنده‌ی بررسی نباید یك‌طرفه به‌قاضی برود و باید تا جای ممكن جوانب مختلف داستان را درنظر بگیرد؛ مثلا با كمی تفكر، می‌توان متوجه شد كه تغییرات رادیكال در گوشی‌ها، چیزی نیست كه شركت‌های سازنده چندان با آن موافق باشند .

پیچیدگی‌ها و ظرایف ساخت اسمارت‌فون‌ها در حدی است كه ایجاد تفاوت‌های بنیادی، بسیار پرریسك باشد، ضمن اینكه سلیقه‌ی مخاطب هر برند هم در این مقوله جزو عناصر بازدارنده‌ی مهم به‌حساب می‌آید.عكاس: محمد مردانه / زومیتوقتی از فرم‌فكتورهای پیچیده‌تر مثل دستگاه‌های تاشدنی صحبت باشد، محافظه‌كاری شركت‌ها شدیدتر هم می‌شود؛ مثال بارز آن هم سامسونگ است كه به‌عنوان اولین بازیگر تاشدنی‌ها، پس‌از ۶سال تولید فولد، همچنان جرأت، دلیل یا نیروی محركه‌ی كافی برای اِعمال تغییرات مهم و بنیادی را ندارد و هرسال ما را با میلی‌مترها، حرص می‌دهد و البته، مشتاق نگه می‌دارد .

حالا دو سه سالی می‌شود كه شركت‌های دیگر مثل وان‌پلاس و شیائومی، كاری را كه سامسونگ در زمین بازی خودش درست انجام نمی‌دهد، بهتر پیاده‌سازی می‌كنند. خبر بد برای سامسونگ اینكه تعداد بازیگران فعال تاشدنی‌ها روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود و با ورود پیكسل ۹ پرو فولد به بازار، گوگل را هم باید رقیب خطرناكی برای خودشان به‌حساب بیاورند؛ چرا كه فولد جدید گوگل، احتمالا یكی از جذاب‌ترین فولدها تا به‌امروز است .

پیكسل ۹ پرو فولد از طرف فروشگاه نیك‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.در بررسی پیش‌رو، می‌گویم كه چرا دومین فولد گوگل، آن‌قدر خوب است كه دلم بخواهد خود را به بدهی بیندازم و این دستگاه زیبا و ظریف را داشته باشم؛ اما به‌گفته‌ی فرنگی‌ها، این داستان «برای حقیقت‌داشتن، بیش‌از اندازه خوب است»؛ البته فقط برای من و شمایی كه باید گوشی را از یكی از عجیب‌ترین بازارهای دنیا به‌قیمت ریالی تهیه كنیم .

با همه‌ی این‌ها اگر برای دانستن در مورد پیكسل فولد گوگل مشتاق هستید و از زیبایی‌های تكنولوژی به‌وجد می‌آیید، تا انتهای بررسی پیكسل ۹ پرو فولد با زومیت همراه باشید..h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .

h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}پخش از رسانهآپاراتكپی لینكتغییرات گسترده در طراحی؛ جسارت را از گوگل بیاموزتاوقتی كه لوگوی گوگل را روی جعبه و بدنه‌ی پیكسل ۹ پرو فولد نبینید، كارتان برای تشخیص مدل و برند دستگاه واقعا سخت خواهد بود .

نسل دوم پیكسل فولد، تقریبا هیچ شباهتی با اولین فولد گوگل ندارد. آن‌ها با جسارتی مثال‌زدنی، به‌معنای واقعی كلمه «كوبیده و از نو ساخته» و بسیاری از باگ‌ها و مشكلات پیكسل فولد را برطرف كرده‌اند؛ در حدی كه حتی نام‌گذاری پیكسل فولد هم از طوفان تغییرات بی‌نصیب نمانده است .

قاعدتا انتظار داشتیم امسال پیكسل فولد با نام «پیكسل فولد ۲» راهی بازار شود؛ اما سیاست همسان‌سازی گوگل در مجموع ایده‌ی خوبی به‌نظر می‌رسد. حالا دیگر هر چهار مدل پیكسل هم‌نام هستند و با نام پیكسل ۹ شناخته می‌شوند؛ البته فكر می‌كنم نام‌گذاری فولد كمی گیج‌كننده و دشوار باشد؛ اصلا چرا پیكسل ۹ «پرو» فولد؟ چرا پیكسل ۹ فولد نه؟!عكاس: محمد مردانه / زومیتچیزی كه بیشتر از همه در طراحی پیكسل ۹ پرو فولد به‌چشم می‌آید، یاد گرفتن گوگل از سایر رقبا و تلاش نكردن برای ابداع چرخ از ابتدا است، آن‌هم جایی كه محصولاتی مثل وان‌پلاس اوپن وجود دارند و گوگل هم می‌داند كه چطور باید از آن‌ها الهام بگیرد .

نسل اول فولد گوگل باوجود ابعاد نسبتا جمع‌وجورش، به‌هیچ‌وجه سبك به‌حساب نمی‌آمد. پیكسل ۹ پرو فولد بااینكه به‌خاطر نمایشگر داخلی بزرگ‌تر و باتری حجیم‌تر، همچنان حدود ۲۰ گرم از زد فولد ۶ سنگین‌تر است؛ اما نسبت به نسل قبل خودش واقعا بهبود بزرگی را تجربه می‌كند و به‌هیچ‌وجه حس نمی‌كنید كه پاره‌ی آجر در دست‌تان گرفته‌اید .

پیكسل ۹ پرو فولد از حالت مربعی یا اصطلاحا «پاسپورتی» نسل قبل فاصله گرفته و بزرگ‌تر و كشیده‌تر شده است تا در حالت تاشده، با نسبت تصویر استاندارد ۲۰:۹ نمایشگر بیرونی و ضخامت ۱۰٫۵ میلی‌متری (۱٫۵ میلی‌متر كمتر از گلكسی زد فولد ۶) حس یك گوشی عادی را برایمان تداعی كند؛ البته عرض گوشی از چیزی كه در گوشی‌های عادی خو گرفته‌ایم، اندكی بیشتر است تا یادمان نرود كه در نهایت با یك گوشی تاشدنی طرف هستیم .

عكاس: محمد مردانه / زومیتاتفاقا یكی از معدود ضعف‌های طراحی پیكسل ۹ پرو فولد در همین حالت تاشده و اطراف نمایشگر بیرونی به‌چشم می‌آید؛ جایی‌كه گوشه‌های سمت راست دستگاه گِرد است و با گوشه‌های نمایشگر هم‌خوانی مناسبی دارد؛ اما در سمت لولا، گوشه‌های بدنه تیز و مربعی هستند و نمای كلی گوشی را از حالت متقارن خارج می‌كنند .

از طرفی خود شاسی دستگاه در یك سمت ضخامت بیشتری دارد و باعث می‌شود گوشه‌های تیز نمایشگر بیشتر هم به‌چشم بیایند.به‌نظر می‌رسد دلیل وجود برخی ضعف‌ها در طراحی پیكسل فولد را باید به مكانیزم لولا وابسته بدانیم؛ چنانچه گوگل بتواند در نسل‌های بعدی، مكانیزم لولا را باریك‌تر كند، می‌توان انتظار داشت كه مشكلات ظاهری پیكسل فولد هم تا حد زیادی برطرف شوند .

عكاس: محمد مردانه / زومیتبخش عمده‌ای از تجربه‌ی كار با گوشی تاشدنی را لولای آن تعریف می‌كند؛ بنابراین باید با سخت‌گیری بیشتری در مورد این قسمت صحبت كنیم. خوشبختانه به‌جز بحث‌های مرتبط با طراحی، پیاده‌سازی مكانیزم لولای پیكسل ۹ پرو فولد، به‌خوبی و با موفقیت انجام شده است و با لولای قرص و محكمی سروكار داریم؛ ضمن اینكه لولا می‌تواند نمایشگر تاشو را در تمام زوایا از جمله‌ی زاویه‌ی ۹۰ درجه نگاه دارد .

نقطه‌قوت اصلی پیكسل ۹ پرو فولد، پس از باز كردن گوشی به‌چشم می‌آید و آن چیزی نیست جز باریكیِ مثال‌زدنی بدنه. ضخامت گوشی در حالت Unfold تقریبا با یك درگاه USB-C برابری می‌كند و همین باعث می‌شود تا كاربر موقع در دست گرفتن پیكسل فولد به‌هیچ‌وجه خسته نشود .

هنر طراحی مهندسان گوگل باتوجه به پیچیدگی‌های موجود در ساخت گوشی‌های تاشدنی، واقعا ما را با یك محصول كم‌نظیر طرف می‌كند.عكاس: محمد مردانه / زومیتظرافت پیكسل ۹ پرو فولد را جنس فوق‌العاده باكیفیت بدنه تكمیل می‌كند .

كنتراست بدنه‌ی مات پیكسل ۹ پرو فولد با لوگوی براق گوگل و برآمدگی فلزی دوربین‌ها، به جذابیت و پریمیوم‌بودن گوشی می‌افزاید؛ البته چینش دو ردیفیِ دوربین‌ها كمی جای بحث دارد و احتمالا به‌مذاق درصد قابل توجهی از كاربران خوش نیاید .

توجه داشته باشید كه پیكسل ۹ پرو فولد با دریافت گواهی IPX8 تنها در برابر آب از خود مقاومت نشان می‌دهد و به‌هیچ‌وجه در برابر گردوغبار مقاوم نیست و این یكی از ضعف‌های تاشدنی گوگل مقابلِ زد فولد ۶ سامسونگ با گواهی IP48 به‌شمار می‌آید .

كپی لینكلذت كار با تبلت‌فون و نمایشگر مربعیبزرگ‌تر شدن ابعاد دستگاه و فاصله‌گرفتن از حالت پاسپورتی، طبیعتا باعث می‌شود كه شاهد تغییر محسوسی در ابعاد نمایشگر بیرونی هم باشیم. ابعاد نمایشگر كاور پیكسل ۹ پرو فولد از ۵٫۸ اینچ نسل گذشته به ۶٫۳ اینچ تغییر یافته است و با نسبت تصویر ۲۰:۹، تا جای ممكن حس‌وحال كار كردن با گوشی‌های هوشمند عادی را تداعی می‌كند .

گوگل نمایشگر OLED و ۱۲۰ هرتزی پیكسل ۹ پرو فولد را با لایه‌ی گوریلا گلس ویكتوس ۲ محافظت می‌كند. باوجود رزولوشن ۲۴۲۴ × ۱۰۸۰ پیكسل و تراكم ۴۲۲ پیكسل‌براینچ، نمی‌توان هیچ عیب‌وایرادی از شارپ‌بودن محتوا روی نمایشگر خارجی پیكسل ۹ پرو فولد گرفت .

تغییرات بنیادی فقط به نمایشگر بیرونی پیكسل ۹ پرو فولد محدود نمی‌شود؛ نمایشگر داخلی با ابعاد بزرگ ۸ اینچ و نسبت تصویر كاملا مربعی ۱:۱، ستاره‌ی اصلی تجربه‌ی كاربری در گوشی تاشدنی گوگل است و لذت چندوظیفگی با گوشی‌های تاشدنی را دوچندان می‌كند .

عكاس: محمد مردانه / زومیتنكته‌ی تحسین‌برانگیز در مورد نمایشگر تاشوی پیكسل ۹ پرو فولد اینكه گوگل با تعبیه‌ی دوربین سلفی به‌صورت پانچ‌هول روی نمایشگر داخلی، حاشیه‌های بالا و پایین آن را به كمترین مقدار ممكن رسانده است تا نسبت مساحت نمایشگر داخلی به بدنه، با افزایش چشمگیر ۶ درصدی به ۸۹ درصد برسد و تجربه‌ی كار با نمایشگر بزرگ گوشی را وارد فاز جدیدی كند .

شاید شما هم با من موافق باشید كه نسبت مربعی در فبلت‌ها یا تبلت‌ها، كار با آن‌ها را خوشایندتر می‌كند، چون عملا اهمیتی ندارد كه دستگاه را از كدام‌طرف در دست می‌گیرید. درواقع در هر حالتی چیدمان رابط كاربری و عناصر آن یكسان خواهد بود و فرم‌فكتور دستگاه مجبورتان نخواهد كرد كه حتما آن را در یك جهت خاص نگه‌دارید؛ البته اگر بتوانید از تاخوردگی كاملا عیان نمایشگر چشم‌پوشی كنید .

همان‌طور كه در عكس‌های پیكسل ۹ پرو فولد هم به‌وضوح مشاهده می‌كنید، تاخوردگی نمایشگر بیشتر از هر دستگاه تاشدنی دیگری در سال ۲۰۲۴ به‌چشم می‌آید و باوجود اینكه احتمالا مشكل خاصی در كاربری به‌وجود نمی‌آورد؛ اما می‌تواند شاهدی‌بر تازه‌كار بودن گوگل در بازار گوشی‌های تاشدنی باشد .

عكاس: محمد مردانه / زومیتبه‌جز افزایش ابعاد، سایر بهبودها در نمایشگرهای پیكسل ۹ پرو فولد اندك هستند؛ مثلا هردو نمایشگر همچنان از پنل ۸بیتی استفاده می‌كنند كه باعث می‌شود در بحث نمایش رنگ‌ها و دقت رنگی، روی كاغذ ضعیف‌تر از رقبای دیگر تاشدنی و غیرتاشدنی ظاهر شوند؛ البته از آنجایی كه سایر مدل‌های سری پیكسل ۹ نیز از نمایشگر ۸بیتی استفاده می‌كنند، نمی‌توان به مدل تاشدنی خانواده، خُرده‌ی چندانی وارد كرد .

خوشبختانه اختلاف در عملكرد رنگی، فقط در حدواندازه‌ی اعداد و ارقام تست‌ها باقی می‌ماند و در عمل باعث نمی‌شود كه تجربه‌ی كاربر از كار با گوشی تحت تأثیر قرار بگیرد. رنگ‌ها همچنان با دقت بسیار خوبی تولید می‌شوند و فضای رنگی پایه‌ی sRGB و بخش اعظمی از فضای وسیع‌تر P3 نیز پوشش داده می‌شود .

عملكرد نمایشگر پیكسل ۹ پرو فولد در برابر رقبامحصول/آزمایشحداقل روشناییحداكثر روشنایینسبت كنتراستsRGBDCI P3دستیخودكارموضعیپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپیكسل ۹ پرو فولد (نمایشگر اصلی)۲٫۹۱۱۲۰۲۹۰۰(HDR)∞۹۹۱٫۲۸۳٫۴۳٫۲پیكسل ۹ پرو فولد (نمایشگر كاور)۲٫۸۱۰۵۰۲۸۵۰(HDR)∞۹۸٫۳۰٫۷۸۱٫۲۲٫۷گلكسی زد فولد ۶ (نمایشگر اصلی)۰٫۹۹۴۰‌۲۰۰۰∞۹۹٫۲۳٫۲۹۷٫۳۴٫۴گلكسی زد فولد ۶ (نمایشگر كاور)۱۹۲۶۲۱۵۰∞۹۶٫۷۲٫۵۹۶٫۱۴گلكسی اس ۲۴ اولترا۰٫۷۹۱۴۲۶۳۵∞۱۰۲۳٫۵۸۱٫۸۴٫۴آیفون ۱۵ پرو مكس۲٫۱۵۱۰۴۱۱۹۵۰∞۹۹٫۷۰٫۹----تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند .

بهبود فنی مهم نمایشگرها را باید در بخش شدت روشنایی جست‌وجو كنیم. گوگل ادعا می‌كند كه نمایشگرهای پیكسل ۹ پرو فولد می‌توانند تا ۲۷۰۰ نیت روشنایی تولید كنند كه نسبت به فولد نسل قبل با بیشینه‌ی روشنایی حدود ۱۵۰۰ نیت، پیشرفت چشمگیر و امیدواركننده‌ای به‌حساب می‌آید .

اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهند كه هنگام پخش محتوای HDR و زیر نور خورشید، روشنایی نمایشگرها تا حوالی ۲۹۰۰ نیت بالا می‌رود، یعنی حدود ۴۵ درصد بیشتر از نمایشگرهای گلكسی زد فولد ۶.برعكس نمایشگر داخلی كه از نوع LTPO است و می‌تواند نرخ نوسازی را بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد، نمایشگر بیرونی از چنین امكانی برخوردار نیست و تنها می‌تواند نرخ نوسازی را بین مقادیر ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر بدهد .

نرخ نوسازی نمایشگر می‌تواند تأثیر چشمگیری روی شارژدهی باتری هم داشته باشد كه در ادامه در مورد آن صحبت خواهم كرد.كپی لینكتنسور G4؛ بهینه‌تر و پایدارترانتظار اینكه با بزرگ‌تر شدن ابعاد كلی پیكسل ۹ پرو فولد، ظرفیت باتری هم افزایش پیدا كند، چندان بیراه نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد تصمیم گوگل برای سبك‌تر كردن فولد جدیدش، مانع از چنین تغییری شده باشد .

ظرفیت باتری پیكسل ۹ پرو فولد ۴۶۵۰ میلی‌آمپرساعت است كه باوجود كاهش نسبت به نسل قبل، همچنان ظرفیت بیشتری نسبت به گلكسی زد فولد ۶ دارد؛ البته از نظر شارژدهی نمی‌تواند پابه‌پای رقیب قدرتمند خود پیش بیاید .

متاسفانه پیكسل ۹ پرو فولد در زمینه‌ی شارژ سریع هم ضعف دارد و تنها از شارژ سریع ۲۱ واتی باسیم و شارژ سریع ۷٫۵ وات بی‌سیم پشتیبانی می‌كند. كاربران سامسونگ كه از علاقه‌ی وافر این شركت به تكنولوژی شارژ ۲۵واتی حمایت می‌كنند، احتمالا از دیدن اینكه برند دیگری هم برای پریمیوم‌اش چنین سیاستی اتخاذ كرده است، خشنود خواهند شد .

عمر باتری پیكسل ۹ پرو فولد در برابر رقبامحصول/بنچماركنمایشگرباتریپخش ویدیوكاربری روزمرهابعاد، وضوح و نرخ نوسازیمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتپیكسل ۹ پرو فولد (نمایشگر اصلی)۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۰۷۶ × ۲۱۵۲ پیكسل۴۶۵۰۱۶:۴۰۹:۵۳پیكسل ۹ پرو فولد (نمایشگر كاور)۶٫۳ اینچ،۱۲۰ هرتز۱۰۸۰ × ۲۴۲۴ پیكسل۴۶۵۰۲۵:۰۰۱۴:۲۵گلكسی زد فولد ۶ (نمایشگر اصلی)۷٫۶ اینچ،۱۲۰ هرتز۲۱۶۰× ۱۸۵۶ پیكسل۴۴۰۰۲۵:۱۰۱۰:۵۴گلكسی زد فولد ۶ (نمایشگر كاور)۶٫۳ اینچ،۱۲۰ هرتز۲۳۷۶× ۹۶۸ پیكسل۴۴۰۰۳۹:۵۰۱۶:۰۱پیكسل ۹ پرو فولد XL۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیكسل (Native)۵۰۶۰۲۵:۰۰۱۳:۲۵گلكسی S24 اولترا۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیكسل۵۰۰۰۲۷:۴۱۱۴:۰۵آیفون ۱۵ پرو مكس۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیكسل۴۴۴۱۲۴:۴۳--تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

چنانچه كاربری روی نمایشگر اصلی را درنظر بگیریم، پیكسل ۹ پرو فولد می‌تواند نزدیك به ۱۷ ساعت ویدیو پخش كند و با كاربری روزمره هم نزدیك به ۱۰ ساعت شارژدهی داشته باشد. اعداد و ارقام جدول نشان می‌دهد كه در شرایط یكسان و در هر دو آزمون، زد فولد ۶ شارژدهی بهتری ارائه می‌كند كه باید آن را مدیون تراشه‌ی بهینه‌ترش باشد .

همچون سایر گوشی‌های سال ۲۰۲۴ گوگل، پیكسل ۹ پرو فولد نیز از تراشه‌ی تنسور G4 در قلب خود استفاده می‌كند؛ تراشه‌ای كه با لیتوگرافی سامسونگ تولید می‌شود و سابقه‌ی نه‌چندان درخشان پیشینیان‌اش را به‌خوبی در یاد داریم .

در مقالات بررسی پیكسل ۹ و بررسی پیكسل ۹ پرو XL به تفصیل در مورد نسل چهارم تنسور توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌كنیم برای آگاهی بیشتر در مورد تراشه‌ی گوگل، سری هم به این مقالات بزنید. برای اینكه ببینیم تراشه‌ی پیكسل در قلب گوشی فولد گوگل، چه عملكردی ارائه می‌كند، بدون معطلی به‌سراغ نتایج بنچمارك‌ها می‌رویم .

عملكرد پیكسل ۹ پرو فولد در برابر رقبامحصول/بنچماركتراشهSpeedometer 2.1GeekBench 6GFXBenchتجربه‌ی وب‌گردیتوان محاسباتی GPUتوان محاسباتی CPUشبیه‌ساز بازیVulkan/MetalSingle/MultiAztec RuinsOnscreen/1440pVulkan/Metalپیكسل ۹ پرو فولدTensor G4۱۸۸۶۴۳۲۱۹۲۲۳۸۲۴۳۷۴۱گلكسی زد فولد ۶Snapdragon 8 Gen 3 For Galaxy۲۳۰۱۶۶۲۷۲۲۲۷۶۶۸۴۶۳۶۱پیكسل ۹ پرو XLTensor G4۲۲۱۶۹۶۵۱۹۴۵۴۷۰۹۷۰۴۴گلكسی S24 اولتراSnapdragon 8 Gen 3 for Galaxy۲۴۰۱۷۰۱۲۲۲۶۲۷۰۰۵ ۷۵۸۱آیفون ۱۵ پرو مكسA17 Pro۴۷۵۲۷۵۰۳۲۹۶۰۷۳۳۹۵۹۴۶٫۸تمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

داده‌های جدول نشان می‌دهند كه در عملیات تك‌هسته‌ای CPU، تفاوت عملكرد پیكسل ۹ پرو فولد با تنسور G4 و گلكسی زد فولد ۶ با SD 8 Gen 3، تفاوت فاحشی وجود ندارد و می‌توان از اختلاف تا حد خوبی چشم‌پوشی كرد. در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU كه به كاربری‌های سنگین‌تر در دنیای واقعی مربوط می‌شوند، پیكسل ۹ پرو فولد با اختلاف حدود ۴۰ درصدی، میدان را به‌رقیب سامسونگی واگذار می‌كند .

براساس نتایجی كه در تست استرس CPU به‌دست آوردیم، در صورتی كه پردازنده برای مدت طولانی تحت فشار قرار بگیرد، عملكرد آن تا ۵۰ درصد (نسبت به بیشترین امتیاز در ابتدای آزمون) افت را تجربه می‌كند.تست استرس CPU، تراشه‌ی تنسور G4 در قلب پیكسل ۹ پرو فولدبا در نظر داشتن نتایج تست استرس و امتیاز چندهسته‌ای CPU، كاملا محتمل است كه كاربر در سناریوهایی كه همزمان در حال استفاده از منابع مختلف پردازشی هستند (مثل روشن بودن امكانات ارتباطی، استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی، عكاسی و كار كردن با سایر اپ‌های سنگین) پیكسل ۹ پرو فولد با مشكلاتی نظیر گرم شدن یا لگ زدن‌های گاه و بیگاه مواجه شود .

از نظر توان محاسباتی گرافیك، تنسور نسل چهارم در لیگ كاملا متفاوتی بازی می‌كند و با حدودا ۶۰ درصد عملكرد ضعیف‌تر، نشان می‌دهد كه چرا نباید از نظر توان خام پردازشی، روی تنسور G4 حساب چندانی باز كنیم. باوجود ضعف فاحش در بنچمارك‌ها، عملكرد پیكسل ۹ پرو فولد در اجرای بازی‌ها كاملا قابل قبول است و می‌تواند به‌خوبی از پس بازی‌های نسبتا سنگین موبایل، بربیاید .

عكاس: محمد مردانه / زومیتنكته‌ی جالب توجه اینكه در تمام مدت اجرای بازی‌ها، پیكسل ۹ پرو فولد به‌هیچ‌عنوان داغ نمی‌شد و با كنترل بسیار خوب دما، می‌توانست سطح عملكرد را نیز در حد مطلوبی نگاه دارد. باتوجه به سابقه‌ی تراشه‌های تنسور در زمینه‌ی كنترل دما، تلاش‌های گوگل برای بهبود، ستودنی است .

عملكرد پیكسل ۹ پرو فولد در بازی‌هابازی‌ها/پارامترهاتنظیمات گرافیكینرخ فریم میانگینCall of Duty: WarzoneSmoother Gameplay۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیهCall of Duty MobileHighest Quality۶۰ فریم‌برثانیهDiablo ImmortalVery High۶۰ فریم‌برثانیهGenshin ImpactHighest۵۰-۵۵ فریم‌برثانیهتمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شركت GameBench استفاده كرده است.با در نظر داشتن عملكرد مطلوب پیكسل ۹ پرو فولد در بازی‌ها، بد نیست هم به تست استرس گرافیك هم نگاهی داشته باشیم تا از سازوكار عملكرد GPU و نحوه‌ی مدیریت عملكرد در قبال كنترل دمای گوشی بیشتر آگاه شویم .

نمودار زیر اختلاف محسوس در سطح امتیاز پیكسل ۹ پرو فولد با SD 8 Gen 3 و A17 Pro را نشان می‌دهد؛ اما نكته‌ی مهم دیگر، پایداری ۷۰ درصدی پردازنده‌ی گرافیكی در طول مدت آزمون است. افت امتیازی پیكسل ۹ پرو فولد در طول مدت آزمون تنها ۳۰ درصد است كه در مقایسه با افت شدیدتر رقبا، عملكرد مطلوب‌تری به‌حساب می‌آید .

پیكسل ۹ پرو فولد هم مثل مدل XL امسال به‌جای ۱۲ گیگابایت با ۱۶ گیگابایت رم و فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت وارد بازار می‌شود. تمام مدل‌های سری پیكسل ۹ همچنان با فضای ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 همراه شده‌اند و به‌همین دلیل سرعت كمتری در مقایسه با انواع UFS 4 .

0‌ دارند كه در اعداد و ارقام جدول زیر هم مشهود است.سرعت فضای ذخیره‌سازی پیكسل ۹ پرو فولد درمقایسه با رقبامدل گوشینرخ خواندن ترتیبینرخ نوشتن ترتیبیپیكسل ۹ پرو فولد۱۳۸۳ مگابایت‌برثانیه۳۳۹ مگابایت‌برثانیهگلكسی S24 اولترا۲۴۷۳ مگابایت‌برثانیه۱۴۷۱ مگابایت‌برثانیهتمامی بنچمارك‌های ذكرشده در این جدول را زومیت اجرا كرده است .

كپی لینكنرم‌افزار همیشگی با اندك چاشنی چندوظیفگیهرچقدر هم بخواهیم در مورد تراشه و عملكرد تنسور در قلب پیكسل‌ها صحبت و انتقاد كنیم، در نهایت باید توجه داشته باشیم كه حوزه‌ی تخصص گوگل و نقطه‌‌قوت گوشی‌های پیكسل، نرم‌افزار است؛ اما كار پیكسل فولد در این بخش نه‌تنها راحت‌تر نیست، بلكه سخت‌تر هم به‌نظر می‌رسد، چرا كه رقیبی مثل زد فولد، بعد از شش سال با مجموعه‌ی كاملی از قابلیت‌های بهینه‌شده برای حالت تبلت، در میدان رقابت حضور دارد .

پیكسل ۹ پرو فولد هم مثل سایر پیكسل‌ها، با اندروید ۱۴ به دست كاربران می‌رسد و بار دیگر این سوال تكراری را در ذهنمان به‌وجود می‌آورد كه آیا واقعا چند ماه صبر كردن برای معرفی پیكسل‌های جدید ارزش این را نداشت كه مالك اندروید، گوشی‌های سال ۲۰۲۴ خود را با اندروید ۱۵ به‌دست كاربران برساند؟ البته باید اشاره كنم كه هنگام انتشار مقاله‌ی پیش‌رو، اندروید ۱۵ برای پیكسل‌ها منتشر شده است؛ اما ما دیگر فولد را برای بررسی در اختیار نداریم!با تمام گله‌گذاری‌ها، وعده‌ی ۷ سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری شاید بتواند دل كاربران سری پیكسل ۹ را با گوگل صاف كند .

تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی گوگل كه در موردشان در بررسی پیكسل ۹ و پیكسل ۹ پرو XL مفصل صحبت كرده‌ایم، زیر پرچم Gemini در بطن نرم‌افزار فولد تعبیه شده‌اند تا كاربران فولد هم بتوانند از قابلیت‌های جذابی همچون جمینای لایو، Reimagine و البته قابلیت Add me استفاده كنند .

رابط كاربری پیكسل فولد از نظر ظاهری كاملا حس‌وحال سایر گوشی‌های هم‌خانواده را برایمان تداعی می‌كند؛ اما در گوشه‌وكنار آن می‌توان قابلیت‌های منحصر به نمایشگر بزرگ‌تر را نیز مشاهده كرد كه در حالت Unfolded و روی نمایشگر داخلی در اختیار قرار می‌گیرند .

چیزی كه در وهله‌ی اول انتظار داریم در یك تبلت/فون استاندارد ببینیم، داك اپلیكیشن‌ها است كه پیكسل ۹ پرو فولد هم آن را با نام تسك‌بار دارد. در تسك‌بار، اپ‌های پركاربرد همچون تماس، پیام یا هر اپ دلخواه كاربر در كنار اپ‌های اخیر نمایش داده می‌شود تا كاربر دسترسی سریع و بی‌دردسری به آن‌ها داشته باشد .

با لمس و نگاه داشتن انگشت روی آیكون هركدام از اپ‌ها، اكشن‌هایی مختص هركدام از آن‌ها ظاهر می‌شود كه گزینه‌ی Split بین آن‌ها مشترك است و تقریبا تنها آپشن پیكسل فولد برای مالتی‌تسكینگ را در اختیار قرار می‌دهد .

با انتخاب Split از شما خواسته می‌شود كه یك اپ دیگر را هم انتخاب كنید تا تقسیم صفحه بین دو اپ انجام شود. گزینه‌ی Split در صفحه‌ی Recent Apps نیز نمایش داده می‌شود.برخی از اپ‌ها مثل گوگل كروم از حالت نمایش دو پنجره در حالت Split پشتیبانی می‌كنند تا بتوانید هر دو پنجره را از یك اپ یكسان انتخاب و كنار هم باز كنید .

ضمن اینكه در حالت اسپلیت می‌توان عرض پنجره‌ها را نیز كم‌وزیاد كرد كه البته با توجه به ابعاد صفحه، شاید همان حالت پنجاه درصد، برای بهتر دیدن محتوای پنجره‌ها ایده‌آل‌تر باشد.متأسفانه به‌جز قابلیت Split، گوگل حالت‌های دیگری برای چندوظیفگی در نظر نگرفته است؛ مثلا جای خالی قابلیت‌هایی همچون Floating Window یا امكان باز كردن بیش از دو پنجره در كنار هم كه پیش‌تر در گلكسی فولد دیده‌ایم، روی نمایشگر بزرگ‌تر پیكسل فولد كاملا احساس می‌شود .

از آنجایی كه لولای پیكسل فولد می‌تواند صفحه را در حالت ۹۰ درجه نگاه دارد، نیمچه قابلیتی هم برای این حالت در دسترس كاربر قرار می‌گیرد. هنگامی كه در حال تماشای ویدیو در اپ یوتیوب هستید، با ۹۰ درجه كردن نمایشگر دكمه‌های كنترلی ویدیو روی نیمه‌ی پایینی دستگاه نمایش داده می‌شوند و محتوای ویدیویی در نیمه‌ی بالا به‌نمایش درمی‌آید .

اپ دوربین هم از این حالت پشتیبانی می‌كند؛ یعنی دكمه‌های دوربین در بخش پایین و منظره‌یاب در بخش بالا به ‌نمایش در می‌آیند.عكاس: محمد مردانه / زومیتاستفاده از قابلیت اختصاصی یوتیوب و اپ دوربین در حالت تا شدن ۹۰ درجه‌ی نمایشگر، تنها در صورتی توجیه دارد كه كاربر بخواهد گوشی را روی سطحی قرار داده و به دستانش استراحت دهد، وگرنه ارزش افزوده‌ی دیگری برای كاربر نخواهد داشت .

محض مقایسه، بد نیست یادآوری كنم كه سامسونگ به‌این حالت Flex Mode می‌گوید و قابلیت‌های جالب دیگری هم برای آن درنظر گرفته است كه پیشنهاد می‌كنم در بررسی گلكسی زد فولد ۶ در مورد آن‌ها بخوانید و خودتان در مورد كاربردی بودن‌شان قضاوت كنید .

كپی لینكمعمولی‌ترین پیكسل برای عكاسیبا صحبت در مورد تمام جنبه‌های فولد جدید گوگل به بخش دوربین‌ها و عملكرد آن‌ها در عكاسی می‌رسیم. باوجود تغییر ظاهری در چیدمان دوربین‌ها، تغییرات سخت‌افزاری خاصی در آن‌ها به‌وجود نیامده است .

پیكسل ۹ پرو فولد از مجموعه‌ی پنج دوربین برای عكاسی استفاده می‌كند: دو دوربین سلفی ۱۰ مگاپیكسلی + تركیب دوربین‌های اصلی و اولتراواید و تله‌فوتو با زوم اپتیكال ۵ برابری.عكاس: محمد مردانه / زومیتشما می‌‌توانید در جدول زیر مشخصات فنی هریك از دوربین‌های پیكسل ۹ پرو فولد را مشاهده كنید .

مشخصات دوربین‌های پیكسل ۹ پرو فولددوربین حسگرلنزقابلیت‌هادوربین واید (اصلی)۴۸ مگاپیكسل ابعاد 1/2.0 اینچپیكسل‌های ۰٫۸ میكرومترفوكوس خودكار تشخیص فاز Dual Pixel۲۵ میلی‌متردیافراگم f/1.7لرزش‌گیر اپتیكالفیلم‌برداری 4K@24/30/60fpsFHD@24/30/60/120/240fps10Bit HDRدوربین اولتراواید۱۰٫۵ مگاپیكسلابعاد 1/3 .

4 اینچفوكوس خودكار تشخیص فازدیافراگم f/2.2فاقد لرزش‌گیردوربین تله‌فوتو۱۰٫۸ مگاپیكسلابعاد 1/3.2 اینچفوكوس خودكار تشخیص فاز Dual Pixel۱۱۲ میلی‌متر پریسكوپی (بزرگ‌نمایی ۵ برابری)دیافراگم f/3.1لرزش‌گیر اپتیكالدوربین‌های سلفی (بیرونی و داخلی)۱۰ مگاپیكسلابعاد 1/3 .

94 اینچفوكوس خودكار تشخیص فاز۲۳ میلی‌متردیافراگم f/2.2فاقد لرزش‌گیر اپتیكالفیلم‌برداری4K@30/60fps1080p@30/60fpsگالری عكس‌های روز دوربین اصلیدوربین اصلی پیكسل ۹ پرو فولد در شرایط نوری خوب عكس‌های جذابی به‌ثبت می‌رساند؛ اما با دقت بیشتر روی عكس‌ها و سخت‌گیری بیشتر، متوجه می‌شویم كه چرا علاقه‌مندان به عكاسی نباید حساب چندانی روی دوربین‌های فولد گوگل باز كنند .

مقایسه‌ی عكس‌های دوربین اصلی با سوژه‌ها، نشان می‌دهد كه پیكسل فولد در به‌تصویر كشیدن دقیق رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌كند، اما از نظر گستره‌ی دینامیكی و حفظ جزئیات، درحدواندازه‌ی سایر پرچمداران ظاهر نمی‌شود .

گالری عكس‌های شب دوربین اصلیعكاسی شب با گوشی‌های پیكسل واقعا لذت‌بخش است و خوشبختانه پیكسل ۹ پرو فولد نیز همین تجربه را ارائه می‌كند. نمونه‌عكس‌های زیر، یك شب بارانی زیبا را به تصویر می‌كشند و نورها و انعكاس آن‌ها روی زمین باران‌خورده، جلوه‌ی جذابی به‌عكس نهایی بخشیده‌اند .

با كمی سخت‌گیری بیشتر روی عكس‌ها، همچنان اثر شدید حذف نویز را می‌بینیم كه در نهایت به كم‌جزئیات‌تر شدن بافت‌ها و جزئیات منجر می‌شوند. خوشبختانه اثر هاله‌ای منابع نوری به‌خوبی در عكس نهایی كنترل شده است تا بتوان سوژه‌های اطراف آن‌ها را به‌خوبی تفكیك كرد .

گالری عكس‌های دوربین اولتراوایدتقریبا تمام نقطه‌ضعف‌هایی كه برای دوربین اصلی پیكسل ۹ پرو فولد برشمردیم، برای دوربین اولتراواید با شدت بیشتری صدق می‌كند. گستره‌ی دینامیكی در عكس‌های اولتراواید چندان تعریفی ندارد .

رنگ‌ها همچنان با دقت نسبتا خوبی تولید می‌شوند؛ اما اثر حذف نویز شدید به‌وضوح دیده می‌شود.گالری عكس‌های دوربین تله‌فوتویكی از اصلی‌ترین كاربردهای دوربین تله‌فوتو، عكاسی پرتره است؛ اما همچون بقیه‌ی پیكسل‌ها، پیكسل فولد هم با دوربین تله‌فوتو امكان عكاسی پرتره را در اختیار نمی‌گذارد .

عملكرد دوربین تله‌فوتو در سناریوهای مختلف را از جنبه‌های مختلف، خوب و قابل قبول ارزیابی می‌كنیم.گالری عكس‌های سلفیبرای عكاسی سلفی در گوشی‌های تاشدنی، راه‌ها و ابزارهای متعددی پیش‌روی كاربران قرار می‌گیرد .

دو دوربین سلفی روی نمایشگر كاور و نمایشگر داخلی، گزینه‌های دم دستی‌تری برای عكاسی سلفی هستند؛ اما تا وقتی می‌توان با دوربین اصلی هم عكس سلفی گرفت و از نمایشگر بیرونی به‌عنوان منظره‌یاب استفاده كرد، چرا باید به‌سراغ دوربین‌های سلفی رفت؟دوربین سلفی بیرونیدوربین سلفی داخلیدوربین اصلیتفاوت كیفیت عكس‌های ثبت شده با دوربین‌های سلفی و دوربین اصلی را می‌توانید در نمونه عكس‌های بالا به‌وضوح مشاهده كنید .

كپی لینكورود یك بازیگر جدید به جمع بهترین‌هادومین فولد گوگل هنوز گوشی كاملی نیست و به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم بگویم كه با بهترین گوشی تاشدنی دنیا طرف هستید؛ اما روند گوگل برای بهبود، امیدواركننده و تحسین‌برانگیز است و اگر با همین فرمان ادامه پیدا كند، می‌تواند در سال‌های آتی، خط‌ونشان بیشتری هم برای رقبا بكشد .

با در نظر داشتن تمام تغییر و تحولات بین نسلی پیكسل فولد و با نیم‌نگاهی به رقبا، به یقین می‌رسیم كه پیكسل ۹ پرو فولد محصول ارزشمند و خوش‌ساختی است كه می‌تواند هر طرفدار فرم‌فكتور تاشدنی را به‌وجد بیاورد؛ به‌ویژه اگر كاربر ترجیح بدهد با نرم‌افزار زیبا و روان گوگل سروكار داشته باشد و گوشی تاشویی كه در دست می‌گیرد، به بهترین وجه، در قالب یك اسمارت‌فون معمولی عرض اندام كند .

عكاس: محمد مردانه / زومیتشاید اصلی‌ترین نقطه‌ضعف فولد گوگل،‌ اندك‌بودن قابلیت‌های نرم‌افزاری خاص باشد. از آنجایی كه به توانایی‌های گوگل در حوزه‌ی نرم‌افزاری ایمان داریم، امیدوار هستیم كه در پیكسل فولدهای بعدی، نوبت توسعه‌ی بیشتر نرم‌افزار برای حالت تبلت‌فون فرا برسد و در بررسی فولدهای بعدی گوگل، در بخش قابلیت‌های نرم‌افزاری حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشیم .

در نهایت به سوال اصلی می‌رسیم: كاربر ایرانی باید به خرید فولد پیكسل فكر كند یا نه؟ با چك‌كردن قیمت پیكسل ۹ پرو فولد در فروشگاه‌های داخلی، پاسخ كاملا واضح است: خیر! گوشی‌های فولد به‌صورت كلی در بازار كشور قیمت سرسام‌آوری دارند و اگر لوگوی گوگل روی بدنه‌شان حك شده باشد اوضاع قیمت‌شان هم بدتر می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/mobile-review/427880-pixel-9-pro-fold-review/

مجله فن آوری

 
اپل پس از ۵٫۵ سال، تولید هدفون محبوب پاوربیتس پرو را متوقف كرد
1403/07/28
بحران آب امنیت غذایی جهان را درمعرض تهدید قرار داده است
1403/07/28
بررسی پیكسل ۹ پرو فولد؛ تا «دو» نشه، بازی نشه
1403/07/27
فراموش‌شده در تاریخ: داستان كشیشی كه پیش از فیزیكدانان وجود سیاه‌چاله‌ها را پیش‌بینی كرد
1403/07/27
شاسی‌بلند كادیلاك لیریك به‌عنوان خودرو سال آلمان انتخاب شد
1403/07/27
تغییرات جدید ایكس، كاربران را به سمت بلواسكای فراری داد
1403/07/27
باستان‌شناسان زیر ساختمان سنگی پترا در اردن به كشفیات حیرت‌انگیزی دست پیدا كردند
1403/07/27
مدل سفید یكی از دیوانه‌وارترین ماوس‌های گیمینگ ریزر رونمایی شد
1403/07/27
هوش مصنوعی جدید انویدیا با قدرت بیشتر از GPT-4o معرفی شد
1403/07/27
آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ تغییر كاربری كلید كوپایلت را امكان‌پذیر می‌كند
1403/07/27
هوش مصنوعی، سلاح جدید وزارت خزانه‌داری آمریكا برای شناسایی كلاهبرداری
1403/07/27
آپدیت One UI 7 احتمالا آیكون برخی از برنامه‌ها را در گوشی‌های سامسونگ بازطراحی می‌كند
1403/07/27
آیپد مینی ۲۰۲۴ اپل ۸ گیگابایت رم دارد
1403/07/27
كاربران آیفون ۱۶ از مصرف چشمگیر باتری در iOS 18 می‌گویند
1403/07/27
تصاویر گلكسی A36 لو رفت؛ خودنمایی طراحی جدید دوربین‌های پشتی
1403/07/27
گوشی آنر X7c با قیمت منطقی، باتری پرظرفیت و ویژگی مشابه داینامیك آیلند آیفون معرفی شد
1403/07/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com