باستان‌شناسان زیر ساختمان سنگی پترا در اردن به كشفیات حیرت‌انگیزی دست پیدا كردند

در كاوش‌های باستان‌شناسی اخیر ۱۲ اسكلت انسان و اتاقی از هدیه‌های گور در نزدیكی ساختمان خزانه‌داری پترا در اردون پیدا شده است.

باستان‌شناسان زیر ساختمان سنگی پترا در اردن به كشفیات حیرت‌انگیزی دست پیدا كردندعلوم پایه و مهندسیعلمیجمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدر كاوش‌های باستان‌شناسی اخیر ۱۲ اسكلت انسان و اتاقی از هدیه‌های گور در نزدیكی ساختمان خزانه‌داری پترا در اردون پیدا شده است .

تبلیغاتزمانی كه ریچارد بیتس، ژئوفیزیكدان و استاد دانشگاه سنت اندروز اسكاتلند دستگاه رادار خود را روی ماسه‌سنگ‌های ساختمان خزانه‌داری پترا حركت داد، بیش از دو دهه بود كسی این قدر عمیق زمین‌های این شهر سنگی را بررسی نكرده بود .

مدت طولانی بود كه معمای پیچید‌ه‌ای دانشمندان را گیج كرده بود. آن‌ها در سال ۲۰۰۳ مقبره‌های مخفی را در اطراف ساختمان خزانه‌داری كشف كردند كه در قرن اول پیش از میلاد در دیواره‌های دره پترا تراشیده شده بود .

اما به دلیل تشریفات اداری و نبود بودجه، نتوانسته بودند طرف مقابل دره را به خوبی بررسی كنند. اوایل سال جاری، زمانی كه دكتر بیتس و گروهی از پژوهشگران مجوز استفاده از راداری قدرتمند را درون بنای معروف الخزنه به دست آوردند، وضعیت تغییر كرد .

از چپ: متیو وینسنت باستان‌شناس، جاش گیتس، مجری تلویزیون و پیرس پل كریسمن باستان‌شناس، درحال كاوش در مقابل ساختمان خزانه‌داری در شهر باستانی پترا در اردناكنون، باستان‌شناسان پاسخ‌هایی برای معمای دیرینه دارند: یكی از كاوش‌ها مقبره سالمی را در سازه مشهور پترا آشكار كرد كه شامل ۱۲ اسكلت انسان و مجموعه وسیعی از اثاث قبر بود كه درست مقابل كشف اولیه سال ۲۰۰۳ یافت شده بود .

این كشف می‌تواند كلیدی برای كشف اسرار بیشتری از پترا باشد كه حدود قرن چهارم پیش از میلاد توسط نبطیان به‌عنوان پایتخت ساخته شد. با وجود چنین ردپاهای مهم و ماندگاری، اطلاعات ناچیزی درمورد این پادشاهی عرب كوچ‌نشین كه در سال ۱۰۶ پس از میلاد به امپراتوری روم ملحق شد، در دست است .

پژوهشگران مدت‌ها امیدوار بودند بتوانند در محوطه‌ی ساختمان خزانه‌داری شهر باستانی پترا، به كاوش‌های عمیق‌تری بپردازند تا اینكه درنهایت گروهی از پژوهشگران دانشگاه سنت‌ اندروز اسكاتلند در اوایل سال جاری از مقامات اردنی اجازه گرفتند با دستگاه‌های سنجش از راه دور خود محوطه این سازه را بررسی كنند .

بررسی‌های جدید نشان می‌داد حفره‌ها و غارهایی در سمت رو‌به‌روی مقبره‌های كشف‌شده در سال ۲۰۰۳ وجود دارد.اسكلتی كه زیر خزانه‌داری پترا دفن شده بود.شواهد به‌دست‌آمده موجب تلاش جمعی از پژوهشگران اردنی و آمریكایی برای كاوش در منطقه شد .

از جمله اكتشافات قابل‌توجه در مقبره، بقایای ۱۲ اسكلت دست‌نخوره و شبكه‌ای از دیوارها بود كه اتاق را تقسیم می‌كرد. این ویژگی ساختاری در جای دیگری در این شهر باستانی دیده نشده بود. پیرس پل كریسمن، مدیر مركز تحقیقات آمریكا معتقد است مقبره قبل از ساخت بنای خزانه‌داری ساخته شده است .

محوطه خزانه‌داری در شهر باستانی پترا، اردن.نمای مزین ساختمان خزانه‌داری پترا از دیرباز دوربین‌ها و بازدیدكنندگان را مجذوب خود كرده است. هدف اصلی از ساخت این بنا كه یكی از عجایب هفتگانه‌ی جدید جهان به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده، همچنان مورد بحث است .

برخی كارشناسان معتقدند شاید این سازه مقبره بوده، درحالی‌كه برخی دیگر گمان می‌كنند مخفیگاه ثروت‌ یك فرعون بوده كه گفته می‌شود درون ظرفی در بالای سازه پنهان شده است.یكی از اشیاء سفالی باستانی كه در محل ساختمان خزانه‌داری شهر پترا در اردن كشف شده است .

از دیدگاه پژوهشگران، كشف باستان‌شناسی جدید به جای اینكه معمای پترا را حل كند، آن را پیچیده‌تر می‌كند. دكتر بیتس، درمورد سیگنال‌های راداری ناشناخته‌ای كنجكاو است كه در اسكن‌های اخیر شناسایی شده است. او می‌گوید در این محوطه حفره‌های دیگری وجود دارند كه هنوز باز نشده و مورد كاوش قرار نگرفته‌اند .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/428317-stunning-discovery-under-petra-ancient-stone/

مجله فن آوری

 
بررسی پیكسل ۹ پرو فولد؛ تا «دو» نشه، بازی نشه
1403/07/27
فراموش‌شده در تاریخ: داستان كشیشی كه پیش از فیزیكدانان وجود سیاه‌چاله‌ها را پیش‌بینی كرد
1403/07/27
شاسی‌بلند كادیلاك لیریك به‌عنوان خودرو سال آلمان انتخاب شد
1403/07/27
تغییرات جدید ایكس، كاربران را به سمت بلواسكای فراری داد
1403/07/27
باستان‌شناسان زیر ساختمان سنگی پترا در اردن به كشفیات حیرت‌انگیزی دست پیدا كردند
1403/07/27
مدل سفید یكی از دیوانه‌وارترین ماوس‌های گیمینگ ریزر رونمایی شد
1403/07/27
هوش مصنوعی جدید انویدیا با قدرت بیشتر از GPT-4o معرفی شد
1403/07/27
آپدیت بعدی ویندوز ۱۱ تغییر كاربری كلید كوپایلت را امكان‌پذیر می‌كند
1403/07/27
هوش مصنوعی، سلاح جدید وزارت خزانه‌داری آمریكا برای شناسایی كلاهبرداری
1403/07/27
آپدیت One UI 7 احتمالا آیكون برخی از برنامه‌ها را در گوشی‌های سامسونگ بازطراحی می‌كند
1403/07/27
آیپد مینی ۲۰۲۴ اپل ۸ گیگابایت رم دارد
1403/07/27
كاربران آیفون ۱۶ از مصرف چشمگیر باتری در iOS 18 می‌گویند
1403/07/27
تصاویر گلكسی A36 لو رفت؛ خودنمایی طراحی جدید دوربین‌های پشتی
1403/07/27
گوشی آنر X7c با قیمت منطقی، باتری پرظرفیت و ویژگی مشابه داینامیك آیلند آیفون معرفی شد
1403/07/27
برای اولین بار دو نفر در هنگام خواب با یكدیگر ارتباط برقرار كردند
1403/07/27
فناوری كمك‌راننده تسلا با تأخیر دردسترس چینی‌ها قرار می‌گیرد
1403/07/27
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com