ما هنوز 5G نداریم، اما جهان برای 5.5G آماده می‌شود

درحالی‌كه هنوز شبكه 5G در تمام نقاط جهان راه‌اندازی نشده است، برخی از كشورها به استقبال شبكه‌ی پیشرفته‌تر 5.5G رفته‌اند.

ما هنوز 5G نداریم، اما جهان برای 5.5G آماده می‌شوداینترنت و شبكهجمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵مطالعه 7 دقیقهمهرداد رمضان نیاتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدرحالی‌كه هنوز شبكه 5G در تمام نقاط جهان راه‌اندازی نشده است، برخی از كشورها به استقبال شبكه‌ی پیشرفته‌تر 5 .

5G رفته‌اند.تبلیغاتهنوز اپراتور‌های مخابراتی به‌طور كامل از پس استقرار تجهیزات شبكه‌ی 5G در تمام نقاط جهان برنیامده‌اند كه صحبت از راه‌اندازی شبكه‌ی 5.5G، نسخه‌ی پیشرفته‌تر 5G با سرعت بالاتر و قابلیت‌های بیشتر شده است .

زمزمه‌های راه‌اندازی شبكه‌ی 5.5G یا 5G Advanced اولین‌بار امسال در كنگره جهانی موبایل بارسلونا شنیده شد و حالا چاینا موبایل اولین اپراتوری است كه این استاندارد را در چین عرضه كرده است. گوشی اوپو مدل Find X7 اولین محصولی خواهد بود كه از این شبكه پشتیبانی می‌كند .

كاربرد شبكه‌ی 5.5G قرار است از اپلیكیشن‌های پرمصرفی چون اینستاگرام، یوتیوب و نتفلكیس فراتر رود و جنبه‌های به‌مراتب پیشرفته‌تری را شامل شود. مدیران اپراتور‌های مخابراتی در كنگره MWC 2024 اعلام كردند كه با راه‌اندازی 5G Advanced، امكان استفاده از گجت‌های پیشرفته‌‌ای مانند اپل ویژن پرو یا متا كوئست پرو آسان‌تر می‌شود و حتی بسیاری از وعده‌های 5G ازجمله خودروی خودران، تاكسی‌های هوایی بدون راننده و خط تولید هوشمند از طریق اینترنت اشیا سرانجام به واقعیت تبدیل خواهند شد .

اما تكنولوژی 5.5G دقیقاً چیست، چقدر از 5G پیشرفته‌تر است و راه‌اندازی آن چه مزایایی برای صنعت فناوری دارد؟كپی لینكشبكه‌ 5G هنوز در جهان فراگیر نشده‌ استشبكه‌ی 5G با هدف دستیابی به سرعت و پوشش‌دهی بالاتر، از سال ۲۰۱۹ تاكنون در حال جایگزینی شبكه 4G است .

بسیاری از كشور‌ها از جمله چین، كره جنوبی، ایالات متحده و كشور‌هایی اروپایی به‌سرعت نسل جدید اینترنت را در اپراتورهای خود راه‌اندازی كرده‌اند؛ اما با گذشت پنج سال، همچنان نرخ نفوذ این شبكه در بین مصرف‌كنندگان بسیار پایین است و فقط ۱٫۶ میلیارد مشترك به شبكه‌ی 5G دسترسی دارند .

البته پیش‌بینی می‌شود كه تعداد اتصالات به اینترنت 5G تا سال ۲۰۳۰ به ۵٫۵ میلیارد برسد.بیشتر بخوانید اینترنت 5G چیست و در كدام مناطق ایران فعال است؟شبكه مخابراتی 5G برای به سرانجام رسیدن فناوری‌های مانند تاكسی‌های هوایی و خودرو‌های خودران معرفی شد .

اینترنت 5G در مقایسه با اینترنت 4G، تأخیر كمتری دارد و همین موضوع می‌تواند زمان برقراری ارتباط بین دستگاه‌ها را به طور چشمگیری كاهش دهد.هرچند شركت‌های مختلف تاكنون صدها میلیون دلار برای توسعه‌ی شبكه 5G سرمایه‌گذاری كرده‌اند، اپراتور‌ها هنوز در تلاش برای سود‌آوری و بازگشت سرمایه خود هستند .

البته تحلیلگران معتقدند كه درآمدزایی از شبكه‌ی 5G در آینده‌ی نزدیك محقق می‌شود و اپراتور‌ها نیز با راه‌اندازی نسخه‌ی پیشرفته‌ای 5G می‌توانند به این هدف برسند.كپی لینكنسخه‌ی پیشرفته‌ شبكه 5.5G چیست؟شبكه 5 .

5G یا 5G Advanced نام فاز بعدی نسل پنجم شبكه‌ی همراه است كه قرار است پیش از راه‌اندازی شبكه 6G در دسترس كاربران قرار گیرد. البته تكامل شبكه‌های مخابراتی به همین سادگی‌ها نیست و توسعه‌ی آن‌ها منوط به تدوین استاندارد‌های جهانی است .

این استاندارد‌ها، قوانین فنی پذیرفته‌شده جهانی هستند كه نحوه‌ی عملكرد یك فناوری و سازگار بودن آن با بسترهای مختلف (Interoperability) در سراسر جهان را تعریف می‌كنند.تدوین این استاندارد‌ها كه ممكن است چندین سال زمان ببرد، معمولاً با حضور شركت‌ها، متخصصان صنعت مخابرات، دانشمندان و گروه‌های دانشگاهی انجام می‌شود .

این گروه‌ها، معمولاً چالش‌ها و نحوه‌ی توسعه نسل جدید شبكه‌های مخابراتی را بررسی می‌كنند. به عنوان مثال، قبل از توسعه‌ی شبكه 5G، بسیاری از محققان در مورد زیان‌بار بودن این نسل از شبكه اینترنتی بر سلامتی و محیط‌زیست ابراز نگرانی كرده بودند؛ اما در نهایت مجوز‌های لازم برای توسعه‌ و راه‌اندازی 5G صادر شد .

بیشتر بخوانیداز افسانه تا واقعیت؛ نگاهی به باورهای اشتباه درباره‌ 5Gسازمان 3GPP كه تدوین استاندارد برای شبكه‌های مخابراتی از 4G به بعد را بر عهده دارد، با استفاده از سیستم «انتشار موازی»، پلتفرمی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌كند تا قابلیت‌های جدید را برای نسخه‌ی كنونی شبكه پیاده‌سازی كنند و قابلیت‌های بیشتر را در نسخه‌های بعدی عرضه كنند .

در سیستم انتشار 3GPP، شبكه‌ی 5G به‌عنوان نسخه‌ی ۱۷ در نظر گرفته شده است؛ از این رو، 5G Advanced نسخه‌‌ی ۱۸ و شبكه‌ی 6G نسخه‌‌ی ۱۹ خواهد بود.كپی لینكمزایای شبكه 5.5G نسبت‌ به 5Gچاینا موبایل كه در توسعه‌ی استانداردهای 5G-A نقش مهمی داشته است و قرار است امسال بزرگ‌ترین ارائه‌ی تجاری خدمات این شبكه را در بیش‌ از ۳۰۰ شهر چین آغاز كند، می‌گوید راه‌اندازی شبكه‌ی 5 .

5G سرعت توسعه‌ی زیرساخت‌های جدید اطلاعاتی را افزایش می‌دهد و امكان استفاده از ظرفیت كامل 5G را در اختیار كاربران قرار خواهد داد.همچنین شبكه‌ی 5.5G نوید پیشرفت‌های جالب‌توجهی از‌جمله افزایش ۱۰ برابری سرعت، دانلود با سرعت ده‌ها گیگابیت‌برثانیه و تأخیر بسیار پایین در حد میلی‌ثانیه را می‌دهد .

این قابلیت‌ها به افزایش سرعت دانلود، استریم روان‌تر و بدون لگ و اجرای بازی‌های آنلاین با كمترین نرخ‌ تأخیر كمك می‌كنند.استاندارد 5.5G همچنین با هدف بهبود مقیاس اتصال و ایجاد شبكه‌ی اینترنت اشیا با هزینه‌ی كمتر طراحی شده و شبكه‌های هوایی و فضایی را باهدف افزایش سطح پوشش خدمات، ادغام می‌كند .

اما به‌طور تخصصی‌تر، اولویت‌ اصلی اپراتورها در توسعه‌ی اینترنت 5G Advanced، افزایش ارتباط تجاری 5G ازطریق گسترش بازار‌های عمودی، حل مشكلات استقرار و تكامل فناوری برای حركت به سمت 6G است.میلیند كولكارنی، معاون و رئیس آزمایشگاه‌های بی‌سیم شركت InterDigital در این مورد می‌گوید:تحقیقات در زمینه‌ی استاندارد‌های شبكه، به معرفی، بهبود و نهایی‌شدن چندین ویژگی‌ جدید سازمانی برای 5 .

5G منجر شده است؛ از جمله برش شبكه (Network Slicing)، ادغام شبكه‌های خصوصی و عمومی، موقعیت‌یابی پیشرفته و حتی كاربردهایی مختص برای هر بازار عمودی كه منحصرا قشر خاصی از كاربران را هدف گرفته‌اند.هاوارد واتسون، مدیر ارشد فناوری شركت بریتانیایی BT كه یكی از بزرگترین هلدینگ‌های مخابراتی در جهان است، می‌گوید 5 .

5G نویدبخش سرعت بالاتر آپلود خواهد بود؛ به‌این‌معنی كه می‌توانید كارهایی مثل استریم فیلم، انتشار پست در شبكه‌های اجتماعی و بازی‌های چندنفره را با سرعت به مراتب بیشتری از 5G انجام دهید. از مزایای دیگر 5 .

5G نسبت‌به 5G این است كه شبكه‌ها به‌لطف هوش مصنوعی، هوشمندتر عمل می‌كنند و در كنار بهبود عملكرد، مصرف كلی برق را نیز كاهش می‌دهد.كپی لینك اپراتورهای مخابراتی با 5G Advanced به سودآوری می‌رسنداپراتور‌های مخابراتی هنوز نتوانسته‌اند آن‌طور كه باید از توسعه‌ای شبكه 5G به سودآوری برسند چراكه بسیاری از كسب‌وكار‌ها هنوز به استفاده از نسل پنجم شبكه مخابراتی روی نیاورده‌اند .

متس گرنرید، مدیركل GSMA در این مورد می‌گوید:امیدوارم بتوانیم برای مدت طولانی در قلمرو 5G باقی بمانیم، زیرا در 4G، ما مصرف‌كننده بودیم و به‌راحتی می‌توانستیم سیم‌ كارت خود را عوض كنیم. اما 5G یك استاندارد فناوری است كه عمدتاً بر تجارت بین كسب‌وكار‌ها تمركز دارد و زمان بیشتری طول می‌كشد تا كسب‌وكار‌ها، فناوری جدید را بپذیرند و از آن استفاده كنند .

هنوز مشخص نیست آیا ده سال زمان معمول بین راه‌اندازی استانداردهای جدید شبكه مخابراتی برای فراگیرتر شدن 5G كافی باشد یا خیر. گرنرید می‌گوید 5G و 5.5G فناوری فوق‌العاده‌ای هستند و باید برای فراگیرتر شدن به ‌آن‌ها فرصت كافی داد .

شبكه 5.5G می‌تواند به اپراتورهای مخابراتی كمك كند تا با دریافت هزینه‌ی بالاتر، درآمدزایی بیشتری داشته باشند. همچنین، اپراتور‌های مخابراتی با تكیه بر عملكرد 5G و 5.5G برای كسب‌وكارها و سازمان‌ها، می‌توانند‌ امیدوار باشند از طریق ارائه خدمات به درآمدزایی بیشتری نسبت به مصرف‌كنندگان دست پیدا كنند .

البته شركت‌های مخابراتی اعلام نكرده‌اند كه هزینه‌ی دیتای شبكه‌ی 5.5G در مقایسه با 5G چقدر بیشتر خواهد بود؛ اما تحلیلگران انتظار دارند این شركت‌ها با عملكردی هوشمندانه و با استفاده از هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها برای كارآمدتر كردن عملكرد شبكه‌هایشان، از ارائه نسخه‌ی پیشرفته‌ی 5G به هدف‌های درآمدزایی خود دست پیدا كنند .

كپی لینك۲۰۲۴؛ سال شبكه 5.5G؟طبق پیش‌بینی شركت هواوی، ۲۰۲۴ سال آغاز استقرار تجاری شبكه‌ی 5.5G خواهد بود؛ پیش‌بینی‌ای كه دست‌كم در مورد چین تاكنون به‌حقیقت پیوسته است. هواوی از هشت «عملكرد نوآورانه» برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر 5 .

5G رونمایی كرده است كه قرار است در توسعه‌ی نسخه‌ی پیشرفته‌ی 5G در تمام باند‌های فركانسی به اپراتور‌ها كمك كند. هواوی برای استقرار 5G Advanced با اپراتور‌های مخابراتی در خاورمیانه، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریكای لاتین همكاری می‌كند .

به گفته‌ی این شركت چینی، شبكه‌ی 5.5G می‌تواند سرعت دانلود ۱۰ گیگابایت‌برثانیه داشته باشد.فیلیپ سانگ، مدیر ارشد بازاریابی گروه تجاری اپراتور هواوی در رابطه با استفاده مصرف‌كنندگان از 5.5G می‌گوید كه اپراتور‌ها باید موارد استفاده‌ از این شبكه را به خوبی به مصرف‌كنندگان منتقل كنند .

او مهم‌ترین موضوع در این مورد را پشتیبانی از مشتریان عنوان كرده است.به گفته سانگ، اپراتور‌ها در برخی از بازار‌ها هنوز روی توسعه و استقرار تجهیزات 4G كار می‌كنند. البته او این موضوع را دررابطه با راه‌اندازی 5 .

5G بی‌اهمیت می‌داند، چراكه معتقد است بخش‌های مختلف جهان در مراحل مختلفی از توسعه‌ی شبكه‌های مخابراتی قرار دارند.هاوارد واتسون معتقد است 5.5G اواخر امسال وارد شبكه‌ی EE، بزرگ‌ترین اپراتور موبایلی بریتانیا خواهد شد؛ زیرا اكنون 5 .

5G در حال آزمایش است و شركت‌های مخابراتی روی نمونه‌های اولیه كار كرده‌اند. انتظار می‌رود این كار تا ژوئن ۲۰۲۴ به پایان برسد و در آن زمان به‌احتمال زیاد پروتكل‌هایی كه 5G Advanced را فعال می‌كنند، به پایداری رسیده‌اند .

از آن سو، چاینا موبایل قصد دارد امسال بزرگ‌ترین ارائه‌ی تجاری خدمات این شبكه را در بیش‌ از ۳۰۰ شهر چین آغاز كند و برای بیش‌ از ۲۰ گوشی هوشمند سازگار با 5G-A تبلیغ انجام دهد. چاینا موبایل تصمیم دارد با مشاركت تولیدكنندگان و تأمین‌كنندگان تراشه، شبكه‌ی 5 .

5G را در چین گسترش دهد. پكن، شانگهای و گوانگ‌ژو ازجمله اولین شهرهای چین محسوب می‌شوند كه شبكه‌ی 5G-A در آن‌ها راه‌اندازی خواهد شد.متس گرنرید، مدیركل GSMA درخصوص وضعیت 5.5G در اروپا می‌گوید:ما به‌سختی در تلاش هستیم شرایط را برای راه‌اندازی 5 .

5G فراهم كنیم. در پنج سال آینده، مصرف داده‌ی ما چهار برابر خواهد شد و من واقعاً نگرانم كه در آن مرحله چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا با محدودیت و ازدحام شدید روبه‌رو خواهیم شد؟ آیا وضعیت از چیزی كه فكر می‌كنیم بدتر خواهد بود؟ اگر این‌طور باشد، اروپا در رقابت با دنیا عقب خواهد ماند .

منبع : https://www.zoomit.ir/internet-network/418140-5g-advanced-network-coming-soon/

مجله فن آوری

 
معاون علمی رییس‌جمهور: به جای بستن استارتاپ‌ها به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم
1403/02/08
تصویر ماژول دوربین اكسپریا ۱ مارك ۶ و اكسپریا ۱۰ مارك ۶ لو رفت
1403/02/08
پای پیام‌رسان سیگنال به پرونده پرحاشیه آمازون باز شد
1403/02/08
گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود!
1403/02/08
سامسونگ و گوگل روی قابلیت‌های بیشتر بر پایه هوش مصنوعی كار می‌كنند
1403/02/08
نسخه اندروید جیمیل به‌زودی ایمیل‌ها را خلاصه می‌كند
1403/02/08
طلسم آیفون ۶۰ هرتز؛ اپل چه زمانی دست از لج‌بازی برمی‌دارد؟
1403/02/08
كامپیوترهای هوش مصنوعی تا ۳ سال دیگر نبض بازار را در اختیار می‌گیرند
1403/02/08
اعلام نتایج طرح سفرهای درمانی رایگان اسنپ برای كودكان مناطق كم‌برخوردار
1403/02/08
تصویر گوشی ارزان تك‌دوربینه ۲۰۲۴ سونی لو رفت
1403/02/08
چطور عبارت‌های توهین‌آمیز را در تردز به‌طور خودكار فیلتر كنیم؟
1403/02/08
با انتشار گزارش مالی اینتل، ارزش سهام شركت افت كرد
1403/02/08
ون تمام‌برقی Exeed 08 در نمایشگاه پكن رونمایی شد
1403/02/08
تحریم شركت‌های چینی در آمریكا؛ پهپادهای DJI زمین‌گیر می‌شوند؟
1403/02/08
پردازنده‌های غول‌پیكر و بسیار قدرتمند TSMC در راهند
1403/02/08
خودرو اكسید Exlantix ET با طراحی لوكس به‌نمایش درآمد
1403/02/08
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com