معاون علمی رییس‌جمهور: به جای بستن استارتاپ‌ها به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور می‌گوید واگذاری استارتاپ‌ها به حاكمیت هدف این معاونت و وزارت ارتباطات نیست.

معاون علمی رییس‌جمهور: به جای بستن استارتاپ‌ها به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیمفناوری ایرانفناوریشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲مطالعه 7 دقیقههانیه كلهرتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمعاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور می‌گوید واگذاری استارتاپ‌ها به حاكمیت هدف این معاونت و وزارت ارتباطات نیست .

تبلیغاتنشست خبری روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، امروز (هشتم اردیبهشت ماه) برگزار شد. در این نشست معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به یكی از جدی‌ترین مسائل روز در اكوسیستم اقتصاد دیجیتال كشور پرداخت .

در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی كسب‌وكارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال مطرح شده است؛ گلرنگ سهام تپسی را خرید و در هفته‌های اخیر هم اخباری از احتمال واگذاری عمده سهام دیجی‌كالا به همراه اول مطرح شده بود .

این مساله تصوری مبنی بر این كه فشار بیرونی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ به نهادهای حاكمیتی است ایجاد كرد. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اما این مساله را تكذیب كرده و توضیح داد چون پیش از این، یك عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرك درباره واگذاری بعضی كسب‌وكارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌كردند، این حساسیت به وجود آمده است اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد .

میل به مصادره و انحصار؛ نگاه به اكوسیستم استارتاپی در حال تغییر استاظهارنظرهای اخیر درباره اكوسیستم استارتاپی كشور از تغییر نگاه حاكمیت به این حوزه خبر می‌دهد. ظاهراً حاكمیت در پی انحصار بیشتر است.سعیده اسلامیهمطالعه '3او در همین خصوص به فروش سهام تپسی اشاره كرد و گفت: «آقای منشی‌پور از ما خواست كمك كنیم كه انتقال سهام تپسی حتما انجام شود .

این درخواست ابتدا با مخالفت معاونت علمی روبه‌رو شد اما با اصرار تپسی در نهایت با این موضوع موافقت كردیم.»او چنین واگذاری‌هایی را نه به معنی واگذاری كسب‌وكارها به حاكمیت بلكه نشان‌دهنده بلوغ این حوزه دانست:واگذاری سهام این كسب‌وكارها بلوغ آن‌ها را نشان می‌دهد .

این یعنی كسب‌وكارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شركت‌ها جذب می‌كنند كه در نهایت به بزرگ شدن جدی این كسب‌وكارها منجر می‌شود. یكی از این كسب‌وكار‌ها با سرمایه یك واحدی وارد شده و الان سرمایه ۳۰۰ واحدی دارد .

این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه كلانی به این حوزه بازگشته است.- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوردهقانی فیروزآبادی در موضع‌گیری نسبت به مساله فروش سهام كسب‌وكارهای اقتصاد دیجیتال حمایت خود از این موضوع را اعلام كرد و تنها شرط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور برای موافقت با فروش و واگذاری این سهام را دانست .

هدف ما حاكمیتی كردن استارتاپ‌ها نیستبا این حال، سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشكلاتی كه برای كسب‌وكارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد چنین تصور می‌شود كه اراده‌ای وجود دارد كه مایل است در مدل مدیریتی كسب‌وكارهای این حوزه تغییراتی ایجاد كند .

دهقانی فیروزآبادی وجود چنین موضوعی را كذب دانسته و توضیح داد:هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از كسب‌وكارها داشتیم. وقتی وارد حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شویم محیط این فضاها با سایر صنایع متفاوت است و دلیلش این است كه بخش عمده‌ای از این اقتصاد از محیط خارجی آمده است .

اما ما به هیچ عنوان موافق تعطیلی كسب‌وكارها نیستیم. حرف من این بود كه اگر می‌خواهیم كاری در این زمینه انجام بدهیم باید این باشد كه به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم اما این كه این كسب‌وكارها به نیروهای انقلابی و حاكمیت واگذار شود كاملا غلط است .

حرف ما این است كه كسب‌وكارها را نبندیم و به جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده كنیم.- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهورراه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری هوش‌ مصنوعی با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد توماناو در ادامه با بیان این كه در حال حاضر هوش مصنوعی در همان فرصتی قرار گرفته است كه اقتصاد دیجیتال در دهه ۹۰ داشت، اشاره كرد كه شركت‌های فعال در این حوزه فرصتی بسیار خوبی برای رشد و توسعه دارند؛ همان طور كه كسب‌وكارهای اقتصاد دیجیتال یك دهه قبل چنین فرصتی را در اختیار داشتند .

هوش مصنوعی عرصه‌ای است كه معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور به دنبال توسعه آن است و دهقانی فیروزآبادی می‌گوید با مركز ملی هوش مصنوعی كه اقدامات مختلفی در این حوزه صورت گرفته است:سال گذشته با دستگاه‌های مختلفی در خصوص هوش مصنوعی تعامل شد و در نهایت مركز ملی هوش‌مصنوعی و شورای راهبری هوش مصنوعی تشكیل شد .

با ده‌ها جلسه‌ای كه با متخصصین فنی و مدیریتی در حوزه هوش مصنوعی داشتیم، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم كه یك مركز ملی در این حوزه داشته باشیم تا سیاست‌های كلان را تعریف كند و یك شورای راهبری هم داشته باشد كه بر پروژه‌های این حوزه نظارت كند .

- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوربه گفته او، این مركز ملی اسفند ۱۴۰۲ تاسیس شد و از آن زمان تعاملاتی با سرمایه‌گذاران و صندوق‌ها انجام شده و در نهایت، صندوق پژوهش و نوآوری هوش‌ مصنوعی با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومان راه‌اندازی شده است .

برنامه‌ای كه معاونت علمی و فناوری برای حوزه هوش مصنوعی دارد این است كه یك اپراتور هوش مصنوعی خدمات پردازشی (هاب) بزرگ، مركز داده (دیتاسنتر) بزرگ و كتاب‌خانه‌های بزرگ زبانی و تصویری در این اپراتور ایجاد كند .

به گفته دهقانی فیروزآبادی، این اپراتور در اختیار شركت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دانشگاه‌ها قرار داده می‌شود تا بتوانند حوزه هوش مصنوعی را توسعه دهند.او در ادامه اضافه كرد: «برنامه ما این است كه همان‌طور كه به كسب‌وكارهای اقتصاد دیجیتال كمك و از آن‌ها حمایت كردیم، این كمك را در زمینه ایجاد زیرساخت برای حوزه هوش مصنوعی هم انجام دهیم .

از شركت‌های این حوزه حمایت خواهیم كرد تا حوزه هوش مصنوعی توسعه پیدا كند. از تمام كسانی كه در كشور GPU دارند دعوت می‌كنم كه بعد از راه افتادن این اپراتور GPU خود را به این اپراتور بیاورند.»كپی لینك۱۰۰ شركت غزال‌های نوآوری ایران می‌شوندرشد شركت‌های كوچك دانش‌بنیان یكی از اهدافی بود كه روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در دستور كار خود به‌عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قرار داده بود .

این دسته از شركت‌ها كه شركت‌های فناوری كوچك با رشدهای بسیار خوب هستند با نام «غزال» شناخته می‌شوند و ملاك ارزیابی‌شان میزان رشدی است كه تجربه كرده‌اند. هم‌چنین، مساله مخاطبان غزال‌ها به جای این كه نوآوری‌ها برافكن و متحول‌كننده باشد، نوآوری‌های ترویجی و افزایشی است .

معاون علمی رییس‌جمهور در خصوص وضعیت غزال‌های كشور گفت: «همه كشورهای حوزه فناوری ما ظرفیت تبدیل شدن به غزال را دارند. از ۸۰۰ شركت فناوری كه تقریبا ۸ درصد كل شركت‌های دانش‌بنیان كشور را تشكیل می‌دهند ۱۰۰ مورد انتخاب شده كه هدف‌گذاری غزال‌های فناوری ایران هستند .

پیش‌بینی می‌كنیم كه تا آخر خرداد تعدادی از آن‌ها را معرفی كنیم.»دهقانی فیروزآبادی كه پیش‌تر از لزوم راه‌اندازی ۱۰ یونیكورن (استارتاپ یك میلیارد دلاری) در كشور صحبت كرده بود، حالا با اشاره به این كه «داشتن یونیكورن‌های زیاد زیرساخت‌های خاصی نیاز دارد و سرمایه خطرپذیر واقعی می‌خواهد» توضیح داد كه داشتن غزال‌ در كشور هدف قابل دسترسی است .

او هم‌چنین اشاره كرد كه در نظر گرفتن یك نظام ارزیابی دقیق برای تقسیم‌بندی شركت‌های نوپا نیز با همین هدف صورت گرفته است.امسال هزار شركت نوپا وارد اكوسیستم فناوری كشور می‌شوندنظام جدید ارزیابی شركت‌های دانش‌بنیان آن طور كه معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌گوید «علاوه بر سطح فناوری، میزان اشتغال تخصصی و گردش مالی شركت‌های دانش‌بنیان را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت شركت‌ها را به دسته‌بندی شركت‌های نوپا، نوآور و فن‌آور تقسیم می‌كند .

»او مزیت استفاده از این نظام ارزیابی را ایجاد یك ابزار جدی برای شناخت شركت‌ها، تعیین ملاك اعطای تسهیلات و… دانست و نتیجه بهره‌گیری از این نظام ارزیابی را این طور پیش‌بینی كرد:امسال با استفاده از این ابزار ارزیابی‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری متناسب‌تر از پیش خواهد شد و علاوه بر این، موج جدیدی از هسته‌ها و شركت‌هایی كه در پارك‌های علم و فناوری هستند وارد زیست‌بوم فناوری كشور شوند .

پیش‌بینی من این است كه هزار شركت نوپا بتوانند از پارك‌ها وارد اكوسیستم فناوری كشور شوند.- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوردهقانی فیروز‌آبادی در ادامه این نشست به ارائه آمارهایی از فعالیت شركت‌های دانش‌بنیان پرداخت و به مسیر روبه‌رشد آن‌ها در فروش و صادرات اشاره كرد: «فروش سال گذشته شركت‌های دانش‌بنیان ۵۳۰ هزار میلیارد تومان بود و رقم صادرات این شركت‌ها نیز به ۲ میلیارد دلار رسید كه سه برابر میزان صادرات این شركت‌ها در سال ۱۴۰۱ بود .

»دانش‌بنیان‌ها خلأهای اساسی كشور را پر كرده‌اندبه گفته او، با كمك شركت‌های دانش‌بنیان بسیاری از نیازهای كشور رفع شده و خلأهایی كه پیش از این وجود داشت، اكنون دیگر احساس نمی‌شود: «اگر در كشور ما با شرایط تحریمی بسیاری از خلأها پر شده به كمك همین دانش‌بنیان‌ها بوده است .

برای مثال، یك زمان نبود انسولین یك چالش جدی برای كشور بود اما الان با كمك این شركت‌ها دیگر چنین فقدانی حس نمی‌شود. در صنعت هوایی، صنعت دفاعی، در حوزه پدافندی و… همین شركت‌های دانش‌بنیان نقش‌آفرینی كرده‌اند .

»كپی لینكدو برابر شدن تعداد شركت‌های دانش‌بنیان راه‌یافته به بورس تا پایان سالورود شركت‌های دانش‌بنیان به بورس یكی از مسائلی است كه حتی با وجود تاكید بر حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان هنوز یك چالش اساسی برای این شركت‌ها محسوب می‌شود .

دهقانی فیروزآبادی هم یكی از اركان اصلی بلوغ بعضی شركت‌های دانش‌بنیان را همین ورودشان به بازار سرمایه و بورس می‌داند. البته او شرایطی را برمی‌شمارد كه اگر شركت‌ها از آن‌ها برخوردار باشند می‌توانند وارد بورس شوند:شركت‌های دانش‌بنیانی كه می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند از نظر سوابق، ظرفیت توسعه بازار و… بررسی می‌شوند و باید مشخص شود كه آیا شركت از نظر ابعاد، امنیت سرمایه‌گذاری مردم و امید به رشد شرایط مناسبی دارد یا نه؛ اگر شرایط لازم را داشته باشند می‌تواند وارد بازار بورس شود .

- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهورالبته معاون علمی رییس‌جمهور می‌گوید در این میان شركت‌هایی كه كلان‌داده‌ها را در اختیار دارند به‌طور ویژه بررسی می‌شوند: «برای شركت‌هایی كه مسائل‌شان مستقیما با ابعاد حكم‌رانی در ارتباط است، مثل آن‌هایی كه به داده‌های كلان مردم دسترسی دارند یا داده‌هایشان مرتبط با امنیت ملی است یك بررسی دیگری در موردشان انجام می‌شود كه كارگروهی در معاونت علمی این بررسی را انجام می‌دهد و پس از تایید این كارگروه می‌تواند وارد بورس شود .

»دهقانی فیروزآبادی از افزایش تعداد شركت‌های بورسی تا پایان سال خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۱۰۸ شركت از شركت‌های دانش‌بنیان وارد بورس شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ رشد حداقل ۱۰۰ درصدی داشته باشند .

»هیچ مرجعی برای ارائه آمار دقیق میزان مهاجرت از كشور نداریمسال گذشته پس از انتشار گزارش رصدخانه مهاجرت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری آمارهای ذكرشده در این گزارش را غیر دقیق دانسته بود .

او در نشست خبری امروز خود نیز اعلام كرد: یك نهاد در كشور وجود ندارد كه آمار واقعی از مهاجرت ارائه دهد. تمام كسانی كه از بحث‌های مهاجرتی حرف می‌زنند مرجع آمار دقیق و مشخصی ندارند و بر مبنای آمایش‌‌ و پیمایش گزارش می‌دهند .

اطلاعات مربوط به مهاجرت نخبگان در دست پلیس گذرنامه است. با آن‌ها توافق كردیم این داده‌ها را به ما بدهند، این داده‌ها محرمانه است و در اختیار بنیاد نخبگان قرار می‌گیرد.- روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوردهقانی فیروزآبادی با بیان این كه « كسی كه خارج می‌شود با من مشكل دارد، با وطنش كه مشكل ندارد» از بازگشت نخبگان به كشور ارائه داد و گفت: «در سال گذشته بازگشت نخبگان از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا بیش از ۲ برابر سال قبل از آن شد و ۸۰۰ نفر را شامل می‌شود .

»كپی لینكبودجه‌ای كه تخصیص داده نشدمعاون علمی رییس‌جمهور درباره بودجه معاونت علمی، ناوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز این طور توضیح داد: «در سال ۱۴۰۱ تصویب شد كه از محل صادارت نفت بودجه‌ای معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان به معاونت اختصاص پیدا كند كه برای پروژه‌های پیشران و اشتغال‌آفرین سرمایه‌گذاری شود اما متاسفانه بخش‌نامه آن صادر نشد و اواخر اسفند سال گذشته جلسه سران قوا آن را تصویب كرد و در بودجه سال جاری گنجانده شد .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/420256-giving-shares-of-startups-to-government-is-denied/

مجله فن آوری

 
در زیر بدنه چشم‌نواز هواوی پیورا ۷۰ چه خبر است؟
1403/02/20
مایكروسافت هوش مصنوعی «فوق سری و ایزوله» برای سازمان اطلاعات آمریكا تولید كرد
1403/02/20
سامسونگ در طرحی ویژه، گلكسی واچ ۶ رایگان به خریداران آمریكایی می‌دهد
1403/02/20
حذف كامل درگاه سیم‌كارت از آیفون؛ تغییرات بزرگ در راه هستند؟
1403/02/20
گوگل به بهبود پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید ادامه می‌دهد
1403/02/20
گلكسی E5 رونمایی شد؛ شاسی‌بلند جمع‌و‌جور جیلی با قیمت منطقی
1403/02/20
نام مدیرعامل بعدی اپل فاش شد؛ تیم كوك احتمالا ۳ سال دیگر كنار می‌رود
1403/02/20
پاول دورف، تلگرام را امن‌تر از واتساپ و سیگنال می‌داند
1403/02/19
یكی از بهترین قابلیت‌های اندروید با روشی ساده به آیفون آمد
1403/02/19
وان پلاس همچنان زائدافزار به گوشی‌های پرچمدارش اضافه می‌كند
1403/02/19
آیا لبخند ساختگی می‌تواند ما را خوشحال‌تر كند؟
1403/02/19
در كمال تعجب، استیكر اپل از جعبه آیپدهای ۲۰۲۴ حذف شد
1403/02/19
آیا زنان واقعا بیشتر از مردان سرمایی هستند؟
1403/02/19
یكی از باسابقه‌ترین طراحان اپل از این شركت جدا می‌شود
1403/02/19
تماشا كنید: رونمایی از لباس فضانوردی جدید اسپیس ایكس برای پیاده‌روی فضایی
1403/02/19
گوشی ریلمی GT نئو ۶ عملكرد گیمینگ چشمگیری خواهد داشت
1403/02/19
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com