طلسم آیفون ۶۰ هرتز؛ اپل چه زمانی دست از لج‌بازی برمی‌دارد؟

طلسم آیفون ۶۰ هرتز؛ اپل چه زمانی دست از لج‌بازی برمی‌دارد؟مطالب موبایلفناوریشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 6 دقیقهخدیجه طولابیاپل مدت‌ها است برخلاف رقبای اندرویدی، نسخه‌های پایه‌ی آیفون را با نمایشگر ۶۰ هرتز روانه‌ی بازار می‌كند؛ دلیل این همه پافشاری چیست؟تبلیغاتدرحالی‌كه تنها چهار ماه تا مراسم رونمایی از سری آیفون ۱۶ باقی مانده، افشاگران می‌گویند اپل نرخ نوسازی نمایشگر را در آیفون‌های غیرپرو یعنی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس همان ۶۰ هرتزی كه در سال ۲۰۱۶ بود، نگه داشته است؛‌ بدین‌ترتیب، درحالی‌كه تمام پرچم‌داران اندرویدی به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند، نرخ نوسازی نمایشگر آیفون ۱۶ در حد گوشی‌های اقتصادی خواهد بود .

چرا اپل اینقدر نسبت به كنار گذاشتن نمایشگرهای ۶۰ هرتزی بی‌میلی نشان می‌دهد؟هرتز یا Hz كه به افتخار فیزیكدان آلمانی هاینریش هرتز نامگذاری شده است، واحد بسامد و معادل تعداد نوسان‌های یك موج، چرخه یا رویداد در ثانیه است .

ازجمله مواردی كه برحسب هرتز بیان می‌شوند می‌توان به بسامد صوت، امواج رادیویی، نرخ كلاك و سرعت CPU اشاره كرد.مورد جدیدی كه در چند سال اخیر به فهرست بالا افزوده شده، نرخ نوسازی تصویر در صفحه‌نمایش دیوایس‌های الكترونیكی است و به ما می‌گوید كه تصاویر جدید، چند بار در هر ثانیه روی صفحه نشان داده می‌شوند .

مثلاً یك هرتز معادل یك تصویر جدید در هر ثانیه است. دلیل علاقه‌ی كاربران به نرخ نوسازی بالا در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند كاملاً قابل درك است. هرچه این نرخ بیشتر باشد، جابه‌جایی تصاویر نرم‌تر احساس می‌شود و تعامل كاربر با گوشی در حین بازی، وب‌گردی و موارد دیگر بهبود می‌یابد .

اپل چند سال است نرخ‌ نوسازی ۱۲۰ هرتز را فقط برای مدل‌های پرو عرضه می‌كندعكاس: هادی غنی‌زادگان / زومیتسال‌ها این عدد محدود به ۶۰ هرتز بود، اما موتورولا و ایسوس برای تغییر آن پیش‌قدم شدند و گوشی‌های ریزر فون و راگ‌ فون ۲۰۱۸ را به‌ترتیب با نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ و ۹۰ هرتز رونمایی كردند تا تجربه‌ی بازی روان‌تری را به كاربرانشان ارائه كنند .

تا آن زمان، صفحه‌نمایش‌های دارای نرخ نوسازی بالا، تنها در محصولات گیمینگ یافت می‌شدند. سازندگان گوشی‌های اندرویدی به‌سرعت متوجه شدند كه نمایشگرهای ۹۰ تا ۱۲۰ هرتز تنها مخصوص بازی نیستند و می‌توانند در رقابت با آیفون‌ به كمك پرچمداران اندرویدی بیایند .

نرخ نوسازی بالا ابتدا فقط در گوشی‌های گیمینگ یافت می‌شدوان‌پلاس با عرضه‌ی مدل ۷ پرو در سال ۲۰۱۹، نخستین گوشی هوشمند اندرویدی غیرگیمینگ را با صفحه‌نمایش ۹۰ هرتز به بازار فرستاد. این پرچمدار چینی به‌دلیل ارائه‌ی تجربه‌ی روان و پیمایش نرم در رابط كاربری، در سطحی كه تا آن زمان در دنیای اندروید دیده نشده بود، بسیار مورد تحسین قرار گرفت و همین باعث شد پای نمایشگرهای با نرخ نوسازی بالا به تمامی پرچمداران اندروید باز شود .

سامسونگ و گوگل پرچمداران سال ۲۰۲۰ خود یعنی گلكسی اس ۲۰ و پیكسل ۵ را به‌ترتیب به صفحه‌نمایش ۱۲۰ و ۹۰ هرتز مجهز كردند و سازندگان بزرگی چینی همچون هواوی، شیائومی و وان‌پلاس نیز مطابق انتظار، در همان سال تمامی پرچمداران خود را با نرخ نوسازی تصویر بالا به بازار عرضه كردند .

تنها یك شركت طبق معمول سرسختانه در برابر این تغییر مقاومت كرد و گوشی‌های جدیدش را با همان نرخ نوسازی ۶۰ هرتز به بازار عرضه كرد: اپل!اكنون در سال ۲۰۲۴ هستیم و اپل همچنان از استفاده از صفحه‌نمایشی با نرخ نوسازی بالا در تمامی مدل‌های آیفون خودداری می‌كند .

دلیل این بی‌مهری نسبت به كاربران مدل‌های معمولی آیفون چیست؟ آیا این بزرگ‌ترین ایراد نسخه‌های غیرپرو آیفون، در سال ۲۰۲۴ نیز به قوت خود باقی می‌ماند؟ آیا كاربران آیفون اصلاً اهمیتی به این موضوع می‌دهند؟گفته می‌شود كه آیفون ۱۶ نیز درست مانند آیفون ۱۵ قرار نیست به صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز موسوم‌ به پروموشن مجهز شود .

اپل سلطان جان‌به‌لب كردن كاربران و به تعویق انداختن تغییرات موردعلاقه‌ی آنان است. شایعات می‌گویند كه با وجود گذشت ۶ سال از به‌كارگیری نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا در گوشی‌های هوشمند و با گذشت سه سال از راهیابی این فناوری به نخستین آیفون (آیفون ۱۳ پرو)، اپل امسال نیز كاربران مدل‌های پایه‌ی آیفون را ناامید خواهد كرد .

وقتی حرف از نرخ نوسازی می‌شود، آیفون ۱۵ هشتصد دلاری باید با حسرت به پایین‌رده‌های پوكو و شیائومی نگاه كندبدین‌ترتیب انتظار می‌رود آیفون‌های غیرپرو سال ۲۰۲۴ با نمایشگرهای ۶۰ هرتز به مصاف پرچمدارانی همچون گلكسی اس ۲۴، گلكسی اس ۲۵، پیكسل ۸ و پیكسل ۹ بروند .

سال‌ها است كه تمام سازندگان موبایل دنیا به‌جز اپل، هر سال تمام مدل‌های پرچمدار خود را به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا مجهز می‌كنند و اكنون نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز حتی به گوشی‌های زیر ۲۰۰ دلار نیز رسیده است! مدل‌های پایین‌رده‌ی شیائومی و پوكو نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌كنند و آیفون ۱۵ با برچسب قیمت ۸۰۰ دلاری باید با حسرت به آن‌ها نگاه كند .

سامسونگ از نمایشگر ۱۲۰ هرتز برای گوشی میان‌رده‌ی گلكسی A35 استفاده كرده استعكاس: هادی غنی‌زادگان / زومیتبدیهی است كه این همه مقاومت اپل، صرفاً به‌خاطر چند دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های ارتقای پنل ۶۰ به ۱۲۰ هرتز نیست .

پس ماجرا چیست؟ اپل تنها به‌دلیل ترغیب كاربران برای خرید مدل‌های پرو این محدودیت را در نسخه‌های معمولی آیفون اعمال كرده؛ در واقع پروموشن در كنار مجموعه دوربین بهتر و بدنه‌ی مقاوم‌تر، یكی از مهم‌ترین دلایل مشتریان اپل برای انتخاب آیفون‌های پرو در برابر نسخه‌های معمولی است .

این پافشاری كوپرتینونشین‌ها دلایل دیگری هم دارد. اپل پروموشن را به چشم یك ویژگی «پرو» و حرفه‌ای می‌بیند و معتقد است اگر تجربه‌ی استفاده از این قابلیت را نداشته باشید، چندان هم متوجه نبود آن نخواهید شد؛ به همین دلیل اغلب افرادی كه قبلاً یك مدل آیفون پرو را داشته‌اند، در خرید بعدی آیفون نیز نسخه‌ی پرو را انتخاب می‌كنند .

بسیاری از كاربران اپل، آیفون‌ها، آیپدها و مك‌بوك‌های نسخه‌ی پرو را می‌خرند، زیرا حتی اگر به تمامی قابلیت‌های آن هم نیاز نداشته باشند، ترجیح می‌دهند بهترین محصول ممكن آن دسته را بخرند.اغلب افرادی كه قبلاً آیفون، آیپد یا مك‌بوك پرو داشته‌اند، در خرید بعدی نیز نسخه‌ی پرو را انتخاب می‌كنندطبیعی است كه كاربران پس از عادت‌كردن به قابلیت‌های حرفه‌ای نسخه‌های پرو، در خریدهای بعدی نیز چندان علاقه‌ای به آیپد ایر، مك‌بوك ایر و آیفون‌های معمولی نداشته باشند .

برای مثال، اگر قصد تعویض آیفون ۱۳ پرو خود را داشته باشید كه از پروموشن بهره می‌برد، به احتمال زیاد به‌جای نسخه‌ی معمولی آیفون ۱۵، مدل پرو یا پرو مكس آن را انتخاب خواهید كرد.از طرفی، كاربر نسخه‌ی معمولی آیفون ۱۳ كه به فكر ارتقاء به آیفون ۱۵ است، چندان به نبود پروموشن اهمیتی نمی‌دهد؛ چرا كه پیش‌تر آن را تجربه نكرده است .

اما اگر از گوشی اندرویدی با پنل ۱۲۰ هرتز به آیفون‌های ۶۰ هرتزی مهاجرت كنید، قضیه كاملاً فرق خواهد كرد. در عین حال پروموشن شاید برخی از كاربران را به صرف چند صد دلار هزینه‌ی بیشتر و خرید مدل‌های پرو ترغیب كند .

كافی است تنها یك بار نسخه‌ی پرو محصولات اپل را امتحان كنید؛ اگر محدودیت بودجه در میان نباشد، به احتمال زیاد دیگر هرگز به نسخه‌های معمولی بازنخواهید گشت.شاید باورش سخت باشد، اما اپل اولین شركتی بود كه در سال ۲۰۱۷ نمایشگرهایی با نرخ نوسازی تصویر بالا را وارد محصولات غیرگیمینگ كرد .

كوپرتینونشین‌ها آن سال آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی را با نمایشگر مجهز به پروموشن به بازار عرضه كردند تا پیش از هر سازنده‌ی دیگری در دنیای تبلت‌ نرخ نوسازی بالا را به كاربران هدیه دهد؛ اما از تجهیز آیفون به این ویژگی تا سال ۲۰۲۱ خودداری كردند و حال گفته می‌شود ۷ سال پس از عرضه‌ی آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی باید از آیفون ۱۶ نیز با نمایشگر ۶۰ هرتز استقبال كرد .

آیفون ۱۷ ظاهراً نخستین آیفون پایه‌ی ۱۲۰ هرتزی خواهد بودكاربران می‌خواهند بدانند بالأخره كی قرار است پروموشن را در آیفون‌های پایه ببینند. راس یانگ، تحلیلگر صنعت صفحه‌نمایش، می‌گوید آیفون ۱۷ كه شهریور سال آینده رونمایی می‌شود، نخستین آیفون غیرپرو با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز پروموشن خواهد بود .

چرخه‌ی ارتقای محصولات اپل بسیار سختگیرانه است و تا قابلیت جدیدی برای نسخه‌ی پرو آماده نكند، ویژگی‌های پیشین آن‌ را به نسخه‌ی عادی نخواهد آورد. این یعنی احتمال دارد كوپرتینونشین‌ها قابلیت‌های جذابی همچون FaceID زیر نمایشگر یا طراحی بدنه‌ی جدید را برای نسخه‌ی پرو در نظر بگیرند تا به قدر كافی از نسخه‌ی معمولی متمایز شود و بدین‌ترتیب بتوانند پروموشن را به نسخه‌ی پایه بیاورند .

اگر قیمت گوشی آیفون در نسخه‌ی پایه تا دو نسل دیگر ثابت بماند، كاربران باید ۱۷ ماه دیگر برای داشتن نمایشگر ۱۲۰ هرتز در یك گوشی ۸۰۰ دلاری انتظار بكشند. این استدلال كه كاربران عادی به نمایشگرهایی با نرخ نوسازی بالا اهمیت نمی‌دهند، صحیح نیست .

هرچند عده‌ای هم می‌گویند نمایشگر ۶۰ هرتزی آیفون بسیار روان‌تر از گوشی‌های ۶۰ هرتزی دیگر به نظر می‌رسد. حقیقت این است كه استقبال مشتاقانه‌ی كاربران از گوشی‌های هوشمند اندرویدی مجهز به نمایشگر ۱۲۰ هرتز باعث شد شركت‌های مختلف، گوشی‌های میان‌رده و حتی پایین‌رده‌‌ی خود را به نمایشگرهای ۱۲۰ هزتر مجهز كنند .

منبع : https://www.zoomit.ir/mobile/419576-apple-iphone-16-60hz-display/

مجله فن آوری

 
تأیید شد: پوكو F6 پرو همان ردمی K70 است
1403/02/20
هوش مصنوعی آیفون را سرورهای اختصاصی اپل پردازش خواهند كرد
1403/02/20
چگونه می‌توانیم احساسات واقعی حیوانات را درك كنیم؟
1403/02/20
تراشه «تله‌پاتی» ایلان ماسك در مغز یك انسان دچار مشكل شد
1403/02/20
ضربه دیگر به بزرگ‌ترین صرافی رمزارز دنیا؛ بایننس در كانادا جریمه شد
1403/02/20
جنجال برای اپل؛ ویدیو تبلیغاتی آیپد پرو به‌شدت حاشیه‌ساز شد [تماشا كنید]
1403/02/20
سامسونگ به‌لطف گلكسی S24، پیشرفت چشمگیری در بازار آمریكا تجربه كرد
1403/02/20
نرم‌افزار پرحاشیه‌ای كه خطر مرگ به‌همراه دارد؛ FDA فراخوان صادر كرد
1403/02/20
ساكنان اولیه آمریكا در چهار موج از سیبری مهاجرت كردند
1403/02/20
مشخصات اولیه نینتندو سوییچ ۲ چند ماه قبل از رونمایی لو رفت
1403/02/20
تیك‌تاك محتواهای ساخته‌شده با هوش مصنوعی را برچسب‌گذاری می‌كند
1403/02/20
ادعای كاربران: One UI 6.1 در گلكسی S23 باگ آزاردهنده‌ای دارد
1403/02/20
نقص فنی جنجالی خودرو SU7؛ شیائومی رسما عذرخواهی كرد
1403/02/20
ریلمی دو هندزفری ارزان با طراحی آشنا رونمایی كرد
1403/02/20
نسخه آزمایشی واتساپ با تغییری كوچك آپدیت شد
1403/02/20
گوشی C38 با پنل پشتی شبیه سرامیك و چیدمان جذاب دوربین معرفی شد
1403/02/20
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com