انسان‌ها بیش از آنكه از حیوانات ویروس بگیرند، ناقل ویروس به آن‌ها هستند

تجزیه‌وتحلیل ژنوم ویروس‌ها نشان می‌دهد كه فراوانی پرش ویروس‌ها از انسان‌ها به حیوانات بیشتر از فراوانی پرش ویروس‌ها از گونه‌های دیگر به ما است.

انسان‌ها بیش از آنكه از حیوانات ویروس بگیرند، ناقل ویروس به آن‌ها هستندپزشكی و سلامتعلمیجمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵مطالعه 2 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتتجزیه‌وتحلیل ژنوم ویروس‌ها نشان می‌دهد كه فراوانی پرش ویروس‌ها از انسان‌ها به حیوانات بیشتر از فراوانی پرش ویروس‌ها از گونه‌های دیگر به ما است .

تبلیغاتحیواناتی مانند موش‌ها اغلب به‌عنوان ناقل بیماری درنظر گرفته می‌شوند. اما از نظر انتشار بیماری‌ها، به‌نظر می‌رسد حیوانات دیگر باید بیشتر از ما انسان‌ها بترسند.به‌گزارش نیوساینتیست، تجزیه‌وتحلیل ژنوم ویروس‌ها نشان داده وقتی ویروس‌ها بین انسان‌ها و حیوانات دیگر منتشر می‌شوند، در ۶۴ درصد از موارد این انسان است كه حیوانات را آلوده می‌كند و نه برعكس .

سدریك تان از كالج دانشگاهی لندن می‌گوید: «بیشتر از اینكه حیوانات به ما ویروس منتقل كنند، ما به آن‌ها ویروس می‌دهیم. برای مثال، پس از پرش ویروس عامل دنیاگیری كووید ۱۹ (SARS-CoV-2) از خفاش‌ها به انسان كه احتمالاً به‌واسطه‌ی گونه‌های دیگر اتفاق افتاد، انسان‌ها آن را به گونه‌های زیادی منتقل كردند .

»تان و همكارانش از پایگاه داده جهانی از ویروس‌های توالی‌یابی‌شده برای مطالعه نحوه پرش آن‌ها بین گونه‌ها استفاده كردند. حدود ۱۲ میلیون توالی در پایگاه داده وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها ناقص یا فاقد اطلاعات در‌رابطه‌با زمان جمع‌آوری داده‌ها و گونه میزبان هستند .

بنابراین، پژوهشگران بررسی خود را از ۱۲ میلیون توالی به حدود ۶۰ هزار توالی با داده‌های همراه كامل محدود كردند. آن‌ها سپس درخت خانوادگی ویروس‌های مرتبط را ایجاد كردند.پژوهشگران درمجموع نزدیك به ۱۳هزار تبار ویروسی و سه‌هزار پرش بین گونه‌ها را شناسایی كردند .

از ۵۹۹ پرش شامل انسان، بیشتر آن‌ها از انسان به حیوانات دیگر بود تا حالت برعكس آن. تان می‌گوید انتظار این نتایج را نداشت؛ اما با نگاهی به گذشته، این نتایج منطقی به‌نظر می‌رسند. ویروسی كه در میان انسان‌ها منتشر می‌شود، فرصت‌های زیادی برای پرش به گونه‌های دیگر در سراسر جهان دارد، درحالی‌كه ویروسی كه در گونه غیرانسانی در گردش است، محدود به یك منطقه است و فرصت‌های بسیار كمتری برای انتشار خواهد داشت .

بیشتر بخوانیدبیماری گوزن زامبی چیست و آیا برای انسان خطرناك است؟9 اسفند 02مطالعه '4چرا به‌تازگی شاهد ظهور ویروس‌های زیادی هستیم؟10 فروردین 02مطالعه '3مطالعه نشان داد ویروس‌های SARS-CoV-2، آنفلوانزا و MERS-CoV بیشتر از همه‌ی ویروس‌ها ازطریق انسان‌ها به حیوانات دیگر منتقل می‌شوند .

این نتیجه با مطالعات دیگر مطابقت دارد كه به‌عنوان مثال نشان می‌دهند ویروس SARS-CoV-2 از انسان به حیوانات اهلی، حیوانات باغ‌وحش و حیوانات پرورشی مانند مینك و به حیوانات وحشی مانند گوزن دم‌سفید سرایت كرده است .

حتی زمانی كه ویروس‌های SARS-CoV-2، آنفلوانزا و MERS-CoV از تجزیه‌و‌تحلیل كنار گذاشته شدند، پژوهشگران دریافتند ۴۵ درصد از پرش‌ها از انسان‌ها به حیوانات دیگر بوده است.گسترش ویروس‌ها از انسان به گونه‌های دیگر تهدیدی برای بسیاری از گونه‌های درحال انقراض است .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/418780-humans-spread-more-viruses-other-animals/

مجله فن آوری

 
اعلام نتایج طرح سفرهای درمانی رایگان اسنپ برای كودكان مناطق كم‌برخوردار
1403/02/08
تصویر گوشی ارزان تك‌دوربینه ۲۰۲۴ سونی لو رفت
1403/02/08
چطور عبارت‌های توهین‌آمیز را در تردز به‌طور خودكار فیلتر كنیم؟
1403/02/08
با انتشار گزارش مالی اینتل، ارزش سهام شركت افت كرد
1403/02/08
ون تمام‌برقی Exeed 08 در نمایشگاه پكن رونمایی شد
1403/02/08
تحریم شركت‌های چینی در آمریكا؛ پهپادهای DJI زمین‌گیر می‌شوند؟
1403/02/08
پردازنده‌های غول‌پیكر و بسیار قدرتمند TSMC در راهند
1403/02/08
خودرو اكسید Exlantix ET با طراحی لوكس به‌نمایش درآمد
1403/02/08
آسیاتك ابتدای شهریور از مركز داده ۵۵۰ ركی پیام بهره‌برداری می‌كند
1403/02/08
در حاشیه بازدید معاون وزیر ارتباطات مطرح شد؛ آسیاتك ابتدای شهریور از مركز داده 550 ركی پیام بهره‌برداری می‌كند
1403/02/08
قیمت Xperia 1 VI لو رفت؛ گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ سونی
1403/02/08
نگاه نزدیك زومیت به پیورا ۷۰؛ گوشی پرچمدار ۲۰۲۴ هواوی
1403/02/08
اپل آیدی شما بی‌دلیل قفل شده است؟ تنها نیستید
1403/02/08
هوش مصنوعی ChatGPT وارد آیفون می‌شود؟
1403/02/08
شگفتی‌آفرینی ماه‌نشین اسلیم؛ كاوشگر قمری ژاپن برای سومین بار از خواب بیدار شد
1403/02/08
نینتندو سوییچ ۲ احتمالاً دسته آهنربایی و نمایشگر بزرگ‌تر خواهد داشت
1403/02/07
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com