چرا به آهنگ‌هایی كه ما را غمگین می‌كنند علاقه داریم؟

ظاهرا وقتی تلاش می‌كنیم تا قسمت‌های ناراحت‌كننده را از آهنگ‌های غمگین مورد علاقه‌مان حذف كنیم، كمتر از آن‌ها لذت می‌بریم.

چرا به آهنگ‌هایی كه ما را غمگین می‌كنند علاقه داریم؟پزشكی و سلامتعلمیدوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵مطالعه 2 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتظاهرا وقتی تلاش می‌كنیم تا قسمت‌های ناراحت‌كننده را از آهنگ‌های غمگین مورد علاقه‌مان حذف كنیم، كمتر از آن‌ها لذت می‌بریم .

تبلیغاتما می‌توانیم آهنگی را با وجود آنكه ما را غمگین می‌كند، دوست داشته باشیم؛ اما چرا؟ دانشمندان درباره‌ی دلیل این موضوع اتفاق‌نظر ندارند. محققان پیش‌ازاین دریافته بودند كه موسیقی غمگین ممكن است باعث شود تا از راه تجربه‌ی همدلی یا قدردانی از هنر آن قطعه، ازنظر عاطفی به شكل مثبت تحت تاثیر قرار بگیریم .

اكنون مطالعه‌ای جدید نشان داده است كه ما ممكن است صرفا از احساس غم و اندوهی كه موسیقی غمگین در ما برمی‌انگیزد، لذت ببریم. امری شوبرت از دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا می‌گوید: «حدس می‌زنم بخشی از انسان‌بودن این است كه ما نمی‌توانیم با این ایده كه احساسات منفی به‌طرز عجیب لذت‌بخش هستند، كنار بیاییم؛ اما در مورد افرادی كه فقط می‌گویند به این دلیل قطعه‌ای را دوست دارند كه آن‌ها را غمگین می‌كند چطور؟ چه كسی می‌تواند بگوید كه آن‌ها اشتباه می‌كنند؟»شوبرت از ۵۰ نفر كه بیشتر آن‌ها از دانشجویان رشته‌ی موسیقی بودند، خواست تا در مورد یك قطعه‌ی موسیقی كه به‌نظرشان غمگین است، ولی آن را دوست دارند فكر كنند .

این موسیقی‌ها شامل ساخته‌هایی از لودویگ ون بتهوون و تیلور سوییفت بودند. آن‌ها سپس به پرسش‌نامه‌ای آنلاین درباره‌ی احساساتی كه درحین گوش‌دادن به آن قطعه احساس كردند، پاسخ دادند.۸۲ درصد از شركت‌كنندگان گفتند كه غم‌واندوه بر لذت آن‌ها از آهنگ می‌افزایددر مرحله‌ی بعد از شركت‌كنندگان خواسته شد تا تصور كنند كه غم موجود در قطعه‌ی موسیقی آن‌ها می‌تواند به‌نحوی ازبین برود .

به‌طوركلی شركت‌كنندگان گزارش دادند كه این كار باعث شد تا كمتر از قطعه‌ی موسیقی لذت ببرند؛ به‌طوری كه ۸۲ درصد گزارش كردند كه غم‌واندوه بر لذت آن‌ها افزوده بود. شوبرت در بخش دیگری از آزمایش خود از ۵۳ نفر (كه باز هم بیشتر آن‌ها دانشجویان مقطع كارشناسی موسیقی بودند) به‌طور جداگانه خواست تا ترانه‌ای را كه دوست دارند و «تاثیرگذار» می‌دانند، شناسایی كنند .

این شركت‌كنندگان به‌طور گسترده گزارش دادند كه در حین گوش‌كردن به قطعه با وجود لذت‌بردن از آن، احساس غم داشتند. به‌گفته‌ی شوبرت، شركت‌كنندگان ممكن است «غمگین‌بودن» و «تحت تاثیر قرارگرفتن» را با هم تركیب و درنتیجه ارتباط مستقیمی را بین غم و لذت كلی تجربه كنند .

او عقیده دارد كه افراد حتی ممكن است از كلمات «غمناك» و «تاثیرگذار» برای توصیف احساس یكسان یا احساسی نزدیك به هم استفاده كنند. از سوی دیگر* جوانا وئوسكوسی از دانشگاه اسلو در نروژ می‌گوید كه اگر شنونده احساس همدلی و غم‌واندوه بیان‌شده توسط هنرمند را تجربه كند، احتمال دارد حس كند تحت تاثیر قرار گرفته است .

مردم همچنین ممكن است با اشعار آهنگ‌های غمگین ارتباط برقرار كنند. این موضوع به آن‌ها كمك می‌كند تا در شرایط سختی كه تجربه می‌كنند، كمتر احساس تنهایی كنند و از سركوب‌كردن احساساتشان دست بردارند.بیشتر بخوانیدچرا افراد به آهنگ‌های غمگین گوش می‌دهند؟8 خرداد 02مطالعه '5چرا برخی آهنگ‌ها قلبمان را فشرده و برخی دیگر ما را مضطرب می‌كنند؟5 روز پیشمطالعه '3وئوسكوسی این سؤال را نیز مطرح می‌كند كه آیا شركت‌كنندگان واقعا می‌توانند در تصورشان بدون آنكه احساس «متاثرشدن» را ازبین ببرند، غم‌واندوه آهنگ را حذف كنند .

او می‌گوید بنابراین شاید عجیب نباشد كه شركت‌كنندگان پس از حذف غم‌واندوه از آهنگ، تصور می‌كردند كه كمتر از آن لذت می‌برند.»توماس ایرولا از دانشگاه دورهام در بریتانیا شك دارد كه مردم بتوانند غم‌واندوه را از اهنگی كه عموما به‌عنوان آهنگی غمگین شناخته می‌شود، حذف كنند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419615-songs-make-sad-like/

مجله فن آوری

 
گوشی موردانتظار میزو با چینش دوربین مشابه آیفون رؤیت شد
1403/02/10
نسخه وب وان‌درایو حالا به‌صورت آفلاین هم دردسترس است؛ اما نه برای همه
1403/02/10
هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناك PlugX در حال نفوذ به كامپیوترها است
1403/02/10
تأیید شد: بازی فورتنایت به آیپد می‌آید
1403/02/10
بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
1403/02/10
فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ در چین به‌شدت افت كرد
1403/02/10
اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید ۱۴ را نصب نكنید
1403/02/10
آیپد پرو ۲۰۲۴ احتمالاً به «بهترین پنل اولد بازار تبلت» مجهز می‌شود
1403/02/10
از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟
1403/02/10
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com