پلك‌زدن در واقع بینایی ما را تقویت می‌كند

فرقی نمی‌كند به‌طور ارادی پلك بزنید یا به‌طور ناخودآگاه، در هر صورت به‌گفته‌ی محققان این‌ كار بینایی شما را تقویت می‌كند و اثرات مثبتی به‌همراه دارد.

پلك‌زدن در واقع بینایی ما را تقویت می‌كندپزشكی و سلامتعلمیسه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸مطالعه 2 دقیقهسپیده نصیرزادهتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتفرقی نمی‌كند به‌طور ارادی پلك بزنید یا به‌طور ناخودآگاه، در هر صورت به‌گفته‌ی محققان این‌ كار بینایی شما را تقویت می‌كند و اثرات مثبتی به‌همراه دارد .

تبلیغاتپلك‌زدن هر چند ثانیه یك‌بار و بدون اینكه به آن فكر كنید اتفاق می‌افتد؛ البته به‌جز مواقعی كه بخواهید برای مدتی به جایی خیره شوید. وقتی درمقابل پلك‌زدن مقاومت می‌كنید اشك از چشمان شما سرازیر می‌شود و وقتی‌كه سرانجام پلك می‌زنید، به آرامشی شیرین دست پیدا می‌كنید .

با بسته‌شدن لحظه‌ای پلك‌ها، چشمان شما در مایعی غوطه‌ور می‌شود.اما پلك‌زدن چیزی فراتر از خیس‌كردن چشم‌ها است. مطالعه‌ای جدید محققان نشان می‌دهد كه پلك‌زدن به شكل عجیبی به بینایی كمك می‌كند. این مطالعه، آخرین تلاش در مجموعه‌ای از مطالعات تحقیقاتی محسوب می‌شود كه سعی دارند تا به‌طور دقیق مشخص كنند پلك‌زدن چه فایده‌ای برای ما دارد؛ زیرا ما این‌ كار را بیشتر از حدی كه برای روان‌كردن چشم‌ها لازم است انجام می‌دهیم .

بین یانگ، عصب‌شناس از دانشگاه روچستر و همكارانش در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «ما نشان دادیم كه پلك‌زدن قدرت تحریك شبكیه را افزایش می‌دهد و این اثر با وجود زمان ازدست‌رفته برای دیدن صحنه‌های خارجی، دید ما را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد .

»پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند كه پلك‌زدن علاوه‌بر تازه‌كردن توجه ما و كمك به تشخیص اشیای مختلف، جریان بی‌پایانی از اطلاعات دیداری و شنیداری را نیز به تكه‌هایی خرد برای پردازش تقسیم می‌كند. ما هربار كه پلك می‌زنیم در خاموشی‌های كوتاه ۳۰۰ میلی‌ثانیه‌ای بینایی خود را از دست می‌دهیم؛ حتی اگر متوجه وقوع آن نباشیم .

ممكن است انتظار داشته باشید كه چنین وقفه‌ای، فعالیت نورون‌هایی را كه به ورودی‌های بینایی پاسخ می‌دهند قطع كند؛ اما شاید نه به شكل مثبت. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ در كمال تعجب نشان داد كه اگرچه فعالیت عصبی با بسته‌شدن پلك‌ها كاهش می‌یابد؛ ولی بلافاصله پس از پلك‌زدن به سطح بالاتری برمی‌گردد و به‌همین دلیل تصور می‌شود كه پلك‌زدن بینایی را تقویت می‌كند .

یانگ و همكارانش در ادامه‌ی یافته‌های محققان دیگر، در مطالعه‌ی اخیر خود از ردیابی چشم با وضوح بالا برای بررسی پلك‌زدن بر بینایی ۱۲ نفر استفاده كردند. این ۱۲ نفر تصاویری با تضاد (كنتراست) متفاوت را روی صفحه‌ی نمایش مشاهده می‌كردند .

پلك‌زدن قدرت سیگنال ورودی دیداری را افزایش می‌دهدازآنجاكه هردو چشم با هم پلك می‌زنند، در این مطالعه تنها یك چشم ردیابی شد و محققان شدت نور یا درخشندگی ورودی‌های بینایی شركت‌كنندگان را نیز ثبت كردند. محققان در رابطه‌ با دوره‌هایی كه افراد روی صفحه‌نمایش ثابت می‌ماندند به این نتیجه رسیدند كه پلك‌زدن با تعدیل شدت نوری كه روی شبكیه می‌تابد، قدرت سیگنال‌های ورودی بینایی را افزایش می‌دهد .

محققان تقویت بینایی را هم زمانی مشاهده كردند كه به شركت‌كنندگان گفته شد پلك بزنند و هم زمانی‌ كه آن‌ها این‌ كار را به‌صورت ناخودآگاه انجام دادند. برخلاف پژوهش‌های پیشین كه نشان می‌داد تنها پلك‌زدن واقعی توجه را بهبود می‌بخشد، نه پلك‌زدن شبیه‌سازی‌شده، این مطالعه نشان داد كه پلك‌زدن ارادی نیز با تغییرات درخشندگی، به‌طور لحظه‌ای بینایی را تقویت می‌كند .

بیشتر بخوانیدكشف ارتباط غافلگیركننده بین باكتری‌های روده و ازدست‌دادن بینایی26 اسفند 02مطالعه '3چشم‌های كوچك آزمایشگاهی، برای مطالعه نابینایی به كمك دانشمندان می‌آیند7 آذر 01مطالعه '3یانگ و همكارانش در گزارش خود می‌نویسند: «پلك‌زدن همان‌طور كه فرض می‌شود به‌جای آسیب‌رساندن به پردازش بصری، حساسیت را افزایش می‌دهد .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419619-blinking-actually-boosts-vision/

مجله فن آوری

 
گوشی موردانتظار میزو با چینش دوربین مشابه آیفون رؤیت شد
1403/02/10
نسخه وب وان‌درایو حالا به‌صورت آفلاین هم دردسترس است؛ اما نه برای همه
1403/02/10
هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناك PlugX در حال نفوذ به كامپیوترها است
1403/02/10
تأیید شد: بازی فورتنایت به آیپد می‌آید
1403/02/10
بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
1403/02/10
فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ در چین به‌شدت افت كرد
1403/02/10
اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید ۱۴ را نصب نكنید
1403/02/10
آیپد پرو ۲۰۲۴ احتمالاً به «بهترین پنل اولد بازار تبلت» مجهز می‌شود
1403/02/10
از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟
1403/02/10
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com