بارداری می‌تواند سرعت پیری بیولوژیكی را افزایش دهد

براساس پژوهشی در فیلیپین، بارداری با تغییرات برچسب‌های شیمیایی كه روی DNA قرار می‌گیرند، می‌تواند سرعت پیری بیولوژیكی را افزایش دهد.

بارداری می‌تواند سرعت پیری بیولوژیكی را افزایش دهدپزشكی و سلامتعلمیسه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰مطالعه 4 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبراساس پژوهشی در فیلیپین، بارداری با تغییرات برچسب‌های شیمیایی كه روی DNA قرار می‌گیرند، می‌تواند سرعت پیری بیولوژیكی را افزایش دهد .

تبلیغاتزنانی كه در اوایل دهه‌ی ۲۰ سالگی خود باردار می‌شوند از لحاظ بیولوژیكی پیرتر از زنانی هستند كه هرگز باردار نشده‌اند و براساس برخی معیارها، این شكاف سنی در افرادی كه چند مرتبه بارداری را تجربه‌ كرده‌اند، بیشتر است .

به‌گزارش لایو‌ساینس، پژوهشگرها در فیلیپین از ابزاری برای بررسی اپی‌ژنتیكی‌ها یا تگ‌های شیمیایی متصل به DNA افراد استفاده كردند. این تگ‌ها كد DNA خود را تغییر نمی‌دهند، بلكه تعیین می‌كنند كدام ژن‌ها تا چه اندازه فعال باشند .

پژوهش جدید به‌طور خاص به بررسی گروه‌های متیل، نوعی از مولكول‌ها كه از مدت‌ها پیش با جنبه‌های مختلف فرآیند پیری مرتبط بوده‌اند، پرداخته است.دانشمندان با بررسی الگوهای متیلاسیون دیده‌شده در طول عمر انسان، تعدادی ساعت اپی‌ژنتیكی ساختند كه می‌توان از آن‌ها برای ارزیابی سن بیولوژیكی اشخاص استفاده كرد .

هرچند به نظر می‌رسد سن تقویمی صرفا مدت زمانی را كه فرد زنده بوده است، نشان می‌دهد، سن بیولوژیكی وضعیت جسمانی و احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن و سال و مرگ را بازتاب می‌دهد. كالن رایان، دانشمند پژوهشی مركز پیری كلمبیا می‌گوید:كار اصلی ساعت‌های اپی‌ژنتیكی، این است كه به‌جای ارائه‌ی نوعی توضیح علت‌ومعلولی، عملكرد پیشگویانه‌ دارند .

در واقع این ساعت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند علائم نشان‌دهنده‌ی پیری را پیش‌بینی كنند.حتی یك مرتبه بارداری می‌تواند سن بیولوژیكی زنان را افزایش دهدبنابراین ممكن است یك ساعت برای پیش‌بینی سن تقویمی یك شخص طراحی شده باشد؛ در حالی كه ساعتی دیگر احتمال مرگ و یا تخمین طول تلومر‌ها را پیش‌بینی كند .

تلومرها پوشش‌های محافظتی انتهای DNA هستند كه از زوال آن‌ها پیشگیری می‌كنند.پژوهش اخیر كه ۸ آوریل در مجله‌ی PNAS منتشر شد، از شش ساعت اپی‌ژنتیكی متفاوت برای انجام پیش‌بینی درباره‌ی ۱۷۳۵ زن و مرد جوان در فیلیپین استفاده كرد .

پژوهشگرها در سال ۲۰۰۵ از این گروه كه افراد بین ۲۰ تا ۲۲ سال را تشكیل می‌دادند، نمونه‌های خون گرفتند. سپس از زیرمجموعه‌ای شامل ۳۳۰ زن كه در سال‌های بعد باردار شدند، در بازه‌ی چهار تا ۹ سال بعد دوباره نمونه‌ی خون گرفته شد .

تجزیه‌وتحلیل نشان داد كه از میان تمام ساعت‌های به‌كاررفته، زنانی كه حداقل یك مرتبه باردار شده بودند، نشانه‌هایی از افزایش سرعت پیری را در مقایسه با زنان بدون سابقه بارداری نشان دادند. بارداری‌ها شامل مواردی مثل سقط جنین، زایمان فرزند مرده و زایمان معمولی بودند .

حتی وقتی دانشمندان معیارهای تأثیرگذار دیگر بر نرخ پیری بیولوژیكی مثل وضعیت اقتصادی اجتماعی، سابقه‌ی سیگار كشیدن و دیگر معیارهای ژنتیكی ریسك را كنترل كردند، این الگو باز هم خود را نشان داد.روند پیری در زنانی كه به دفعات بیشتری باردار می‌شوند، سریع‌تر استپژوهشگرها همچنین متوجه شدند زنانی كه به دفعات بیشتری باردار شدند، روند پیری سریع‌تری را نسبت به زنان با تعداد بارداری كمتر تجربه كردند .

البته به گفته‌ی رایان، رابطه‌ای بین مردها پیدا نشد. به بیان دیگر، تعداد بارداری‌هایی كه یك مرد در آن نقش داشته است، تأثیری بر سرعت تیك‌تاك ساعت اپی‌ژنتیكی او ندارد.بیشتر بخوانید:قدرت باروری در اغلب حیوانات برخلاف انسان با افزایش سن كاهش نمی‌یابد2 اسفند 02مطالعه '4ژن‌هایی كه باروری ما را افزایش می‌دهند، طول عمرمان را نیز كوتاه می‌كنند5 دی 02مطالعه '3پژوهشگرها همچنین به بررسی ۳۳۰ زن پرداختند كه به مرور زمان آن‌ها را ردیابی كرده بودند تا ببیند تفاوت بین نمونه‌های خون اولیه و ثانویه‌شان چیست .

در این تحلیل‌ها، تجربه‌ی بارداری‌های بیشتر رابطه‌ی مستقیمی با پیری سریع‌تر داشت. بااین‌حال این الگو صرفا برای دو عدد از شش ساعت كه به‌طور ویژه برای پیش‌بینی سن تقویمی طراحی شده بودند، نشان داده شد.بر اساس تمام داده‌های فوق، پژوهشگرها تخمین می‌زنند كه هر بارداری با ۴ الی ۴٫۵ ماه پیری در زنان در ارتباط است .

ممكن است یافته‌های پژوهش تحت تأثیر محل اجرای آن نیز باشند. برای مثال دسترسی افراد به تغذیه‌ی مناسب، بهداشت و درمان و حمایت اجتماعی در طول بارداری در نقاط مختلف فیلیپین متفاوت است و این معیارها می‌توانند بر شدت تأثیر بارداری بر پیری بیفزایند .

همچنین واضح است كه اغلب ساعت‌های اپی‌ژنتیكی عملكرد خوبی در ردیابی پیری در افراد سفیدپوست ساكن در كشورهای توسعه‌یافته دارند، اما بسیاری از ساعت‌ها هنوز نیاز به اعتبارسنجی در میان جوامع آماری دیگر نقاط جهان دارند .

علاوه بر این، زنان در زمان شروع پژوهش بسیار جوان بودند؛ بنابراین مشخص نیست زنان مسن‌تر در زمان اولین بارداری خود الگوهای یكسانی را نشان دهند یا خیر. در واقع این یافته برای بررسی زنان جوان مفید بود؛ زیرا پژوهشگرها می‌خواستند ارتباط پیری با بارداری را پیش از دخالت دیگر معیارهای سلامتی ناشی از افزایش سن بررسی كنند .

از نظر تئوری درمان‌های آینده می‌توانند به پیشگیری یا معكوس‌سازی روند پیری كمك كنند. گرچه تا لحظه‌ی انجام این پژوهش هنوز درمانی قطعی وجود ندارد.روند افزایشی مشابه پیری بیولوژیكی در موقعیت‌های دیگر هم دیده شده است، اما برای همه یكسان نیست .

برای مثال، این روند در میان زنان فیلیپینی ساكن در ایالات متحده دید شده نه زنان ساكن فنلاند. همچنین بر اساس پژوهشی از دانشگاه ییل، ساعت‌های اپی‌ژنتیكی در طول دوران بارداری شتاب می‌گیرند، اما شدت تأثیر آن‌ها پس از زایمان به‌ویژه در افرادی كه به بچه شیر می‌دهند، ناپدید می‌شود .

بنابراین با اینكه شواهدی مبنی بر افزایش سرعت پیری بیولوژیكی ناشی از بارداری داریم، شاید این روند در تمام موقعیت‌ها یكسان نباشد. فعلا این پژوهش به دانشمندان كمك می‌كند تا به تأثیر بارداری بر فرآیند پیری پی ببرند .

گرچه روزی می‌تواند راه را برای مداخله‌های پزشكی هموار كند. رایان امید دارد كه با استفاده از ابزاری مثل ساعت‌های اپی‌ژنتیكی بتوان افراد در معرض خطر را شناسایی كرد.در اینجا منظور از افراد در معرض خطر كسانی است كه فرآیند پیری در آن‌ها با هر بارداری تسریع می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/419558-pregnancy-increase-biological-aging-speed/

مجله فن آوری

 
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
وب‌سایت GSMArena از دسترس بسیاری از كاربران ایرانی خارج شده است
1403/02/10
پردازنده پرچم‌دار ۲۰۲۴ مدیاتك قوی‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خواهد بود؟
1403/02/10
سایدلود در راه آیپد؛ اروپا به تغییرات آیفون بسنده نمی‌كند
1403/02/10
باگ عجیب واتساپ صدای كاربران اندروید را درآورد
1403/02/10
افكار ما چگونه كلمات را تكامل می‌دهند؟
1403/02/10
لپ‌تاپ پرچمدار ۲۰۲۴ سامسونگ نیامده برای رقبا خط‌و‌نشان كشید
1403/02/10
هواوی در یك دهه نزدیك‌ به ۱۴۰ میلیارد دلار برای تحقیق‌و‌توسعه هزینه كرد
1403/02/10
چین دقیق‌ترین اطلس ماه را منتشر كرد
1403/02/10
این گوشی‌های سامسونگ آپدیت One UI 6.1 را دریافت نمی‌كنند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com