چرا جنوبگان مكانی بیابانی محسوب می‌شود؟

بیابان‌ها فقط مناطق آفتابی با گرمای شدید نیستند. براساس تعریف كارشناسان، جنوبگان نیز به دلیل بارش برف و باران بسیار اندك، مكانی بیابانی محسوب می‌شود.

چرا جنوبگان مكانی بیابانی محسوب می‌شود؟انرژی و محیط زیستعلمیسه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵مطالعه 2 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبیابان‌ها فقط مناطق آفتابی با گرمای شدید نیستند. براساس تعریف كارشناسان، جنوبگان نیز به دلیل بارش برف و باران بسیار اندك، مكانی بیابانی محسوب می‌شود .

تبلیغاتبه محوطه‌ای كه بارندگی در آن كم باشد، بیابان می‌گویند. معیار دقیقی برای تعریف بیابان موجود نیست؛ اما بیشتر متخصصان معتقدند بیابان زمینی است كه بارش سالانه‌ی باران یا برف در آن كمتر از ۲۵ سانتی‌متر است .

با درنظر داشتن این تعریف، اگر مكانی بیابانی روی زمین را تصور كنید، احتمالا اولین جایی كه به ذهنتان خطور می‌كند، منطقه‌ای گرم و خشك مثل صحرای بزرگ آفریقا است.اما تمام بیابان‌های جهان مناطق شنی با دمای بسیار بالا نیستند .

براساس سایت برنامه استرالیایی جنوبگان، میانگین بارندگی در كل جنوبگان حدود ۱۵ سانتی‌متر در سال برآورد می‌شود؛ درنتیجه این قاره با مساحت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار كیلومتر مربع بزرگترین بیابان جهان است و درمقایسه با بیابان‌های گرم زمین، از مكان‌های به مراتب خشك‌تری میزبانی می‌كند .

اما چرا جنوبگان خشك است؟ به بیان ساده، هوای سرد رطوبت كمتری نسبت به هوای گرم دارد و به خشك‌شدن این قاره از نظر بارش باران و برف منجر می‌شود. برف در جنوبگان با ارتفاع چندین متر در نواحی ساحلی می‌بارد؛ اما درون قاره كه دور از منابع رطوبت است، بارش برف ممكن است به اندازه‌ی چند سانتی‌متر در سال باشد و بدین ترتیب، جنوبگان به خشك‌ترین قاره‌ی زمین تبدیل می‌شود .

تصویر ماهواره‌ای از دره‌های خشك مك‌موردو.NASAخشك‌ترین منطقه‌ی جنوبگان كه به دلیل كمبود برف یا یخ با عنوان «دره‌های خشك مك‌موردو» شناخته می‌شود، تقریبا از دو میلیون سال پیش هیچ بارانی به خود ندیده است. این منطقه به مساحت ۴۸۰۰ كیلومتر مربع تا حدی به دلیل وجود كوه‌های اطرافش كه جریان رطوبت را مسدود می‌كنند، تقریبا فاقد آب است .

علاوه‌بر كوه‌ها، بادهای پایین‌رو نیز دره‌ها را درمی‌نوردند. این بادهای نسبتا گرم با سرعت حداكثر ۳۲۰ كیلومتر بر ساعت می‌وزند و درحین حركت، رطوبت را از منطقه تبخیر می‌كنند و از بین می‌برند.بیشتر بخوانید۸ سفر اكتشافی معروف به جنوبگان2 فروردین 01مطالعه '8آیا جنوبگان روزی سكونت‌پذیر خواهد شد؟20 آبان 01مطالعه '6آیا انسان‌های ماقبل تاریخ در جنوبگان زندگی كرده بودند؟9 بهمن 02مطالعه '4دانشمندانی كه در جنوبگان كار می‌كنند، ادعا می‌كنند كه هوا آن‌قدر خشك است كه چیپس و ذرت بو‌داده هرگز كهنه نمی‌شوند، موها و حوله‌های خیس به سرعت بعد از حمام خشك می‌شوند و كپك اصلا وجود ندارد .

نقطه‌ضعف زندگی در چنین مكان خشكی این است كه پوست شما دراثر كمبود رطوبت بسیار خشك می‌شود و ترك می‌خورد. همچنین مخاط بینی شما به دلیل خشك‌شدن حفره‌ی بینی خونی خواهد بود. شاید به نظر برسد یك قاره‌ی یخی باید آب نیز داشته باشد، اما كم آبی در جنوبگان یكی از خطرات بزرگ است .

بسیاری از اولین كاوشگران جنوبگان از جمله كاپیتان رابرت فالكون اسكات، دراثر كم‌آبی، خستگی شدید همراه با عوارض زیاد و مرتبط با سرما مانند سرمازدگی درگذشتند.هنری ورسلی افسر سابق ارتش بریتانیا در سال ۲۰۱۶، تلاش كرد اولین فردی باشد كه به‌تنهایی و بدون كمك از جنوبگان عبور می‌كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/419673-why-antarctica-is-a-desert/

مجله فن آوری

 
گوشی موردانتظار میزو با چینش دوربین مشابه آیفون رؤیت شد
1403/02/10
نسخه وب وان‌درایو حالا به‌صورت آفلاین هم دردسترس است؛ اما نه برای همه
1403/02/10
هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناك PlugX در حال نفوذ به كامپیوترها است
1403/02/10
تأیید شد: بازی فورتنایت به آیپد می‌آید
1403/02/10
بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
1403/02/10
فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ در چین به‌شدت افت كرد
1403/02/10
اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید ۱۴ را نصب نكنید
1403/02/10
آیپد پرو ۲۰۲۴ احتمالاً به «بهترین پنل اولد بازار تبلت» مجهز می‌شود
1403/02/10
از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟
1403/02/10
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com