رشد ۲۰ درصدی بودجه وزارت ارتباطات در ۱۴۰۳؛ بیشترین اعتبار متفرقه سهم اینترنت ملی

سهم وزارت ارتباطات از لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده و در بخش اعتبارات متفرقه بیشترین بودجه به اینترنت ملی اختصاص یافته است.

رشد ۲۰ درصدی بودجه وزارت ارتباطات در ۱۴۰۳؛ بیشترین اعتبار متفرقه سهم اینترنت ملیفناوری ایرانفناوریچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶مطالعه 4 دقیقهمهتاب جودكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتسهم وزارت ارتباطات از لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده و در بخش اعتبارات متفرقه بیشترین بودجه به اینترنت ملی اختصاص یافته است .

تبلیغاتبودجه دستگاه‌های اجرایی كشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نزدیك به ۲۹ درصد است و این میان سهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به سال پیش با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده است. كل رقم بودجه ۲۱۸۳ هزار میلیارد تومان است و برای وزارت ارتباطات و فناوری بودجه ۱۹ هزار و ۵۸۴ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است .

بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ كه قرار است به‌زودی در صحن مجلس تعیین تكلیف شود نشان می‌دهد، در بخش اعتبارات متفرقه بیش از همه به اینترنت ملی یا اینترانت توجه شده است. به‌طوری كه برای «ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی، خدمات و محتوای شبكه ملی اطلاعات» رقم ۶۴,۱۵۸,۷۷۶ میلیون ریال (۶ .

۴ هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده است.در بودجه ۱۴۰۳ برای توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی و محتوای شبكه ملی اطلاعات، ۶.۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده استكپی لینكجزئیات سهم اینترنت ملی و طرح صیانت از بودجهبا اینكه سهم اعتبارات متفرقه از كل بودجه عمومی كاهش یافته و سهم بودجه دستگاهی افزایش پیدا كرده است، بررسی جزئیات اعتبارات متفرقه حاكی از توجه به طرح‌هایی چون اینترنت ملی و صیانت است .

درباره طرح صیانت بیشتر بدانیدطرح صیانت؛ تصویب لازم نبود، اجرا شدنظر موافقان و مخالفان طرح صیانت چیست؟در جدول زیر كه همه‌ی ارقام آن از بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ استخراج شده، سهم هر یك از بخش‌ها را می‌بینید .

برای «ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی، خدمات و محتوای شبكه ملی اطلاعات» ۶.۴ هزار میلیارد تومان و برای «توسعه و تكمیل زیرساخت‌های امنیت و صیانت اجتماعی و فرهنگی» ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .

اعتبارات متفرقه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۳میلیون ریالگسترش شبكه ملی اطلاعات از محل افزایش درآمد پیامك۲,۴۰۰,۰۰۰تأمین و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال و حمایت از تولیدات بومی بخش ارتباطات و فناوری۱۳,۵۰۰,۰۰۰توسعه زیرساخت خدمات شبكه ملی اطلاعات در مناطق روستایی و كمتر توسعه‌یافته۹,۶۰۰,۰۰۰ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی، خدمات و محتوای شبكه ملی اطلاعات۶۴,۱۵۸,۷۷۶توسعه و تكمیل زیرساخت‌ها و خدمات دولت هوشمند۱۹,۹۰۰,۰۰۰تامین، توسعه و تجهیز زیرساخت‌ها و خدمات فضایی۲۵,۳۰۰,۰۰۰توسعه و تكمیل زیرساخت‌های امنیت و صیانت اجتماعی و فرهنگی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات۵,۶۰۰,۰۰۰كمك به توسعه شبكه فیبر نوری منازل و كسب‌وكارها۲۴,۷۳۰,۰۰۰ایجاد، توسعه و تكمیل پروژه‌های اولویت‌دار دولت الكترونیكی۲۰۰,۰۰۰امكان تبادل الكترونیكی اطلاعات و پاسخگویی الكترونیكی به استعلام‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی۲,۲۰۰,۰۰۰توسعه كسب‌و‌كارهای خریدوفروش اینترنتی در نقاط روستایی توسط شركت پست۲,۵۰۰,۰۰۰در جزئیات لایحه بودجه به مواردی مثل «حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی» هم اشاره شده است .

در جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه سال ۱۴۰۳ برای این عنوان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. این موضوع در حالی است كه تا پیش از این تولیدكنندگان داخلی بر تولید گوشی‌های دكمه‌ای تمركز داشته‌اند .

لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته استدر آخرین مورد تولید موبایل دكمه‌ای تقلبی به نام برند نوكیا در ایران جنجال به‌پا كرده بود و حتی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری درخواست كرده بود كه درباره برنامه‌های جلوگیری از واردات تلفن‌های همراه دكمه‌ای گزارش بدهد .

بیشتر بخوانیدوزارت صمت موظف به برنامه‌ریزی برای جلوگیری از واردات گوشی‌های دكمه‌ای شدممنوعیت واردات گوشی‌های دكمه‌ای تكذیب شدكپی لینكپیش‌بینی میزان درآمد دولت از بخش ارتباطات و فناوریمنابع درآمدی پیش‌بینی شده دولت از بخش ارتباطات و فناوری هم جالب توجه است:۲۰۴۰ میلیارد تومان درآمد از حقوق ورودی گوشی‌های موبایل خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالكیت دولت در حق امتیاز شبكه و جریمه انجام نشدن تعهدات۸۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل پیامك با افزایش ۴ تومانی قیمت هر پیامك۲۲۰ میلیارد تومان درآمد از محل استفاده از فركانس رادیویی۱۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده از شماره‌گذاری مخابراتی۳۰ میلیارد تومان از محل خدمات تجارت الكترونیكی و صدور گواهی الكترونیكی۵۰۰ میلیون تومان درآمد از مجوزهای صادرشده از سوی شورای عالی فضای مجازی۱۰۰ میلیون تومان درآمد حاصل از فروش تمام‌نگاشت (هولوگرام) حامل‌های دیجیتالكپی لینكرشد اعتبارات وزارت ارتباطاتبودجه دستگاه‌های اجرایی كشور حدود سه چهارم بودجه را تشكیل می‌دهد و شامل ۷۷ درصد از كل بودجه عمومی است .

مركز پژوهش‌های مجلس در گزارش تازه‌ای از افزایش سهم بودجه دستگاهی خبر داده است. گزارش مركز پژوهش‌ها در بررسی رشد اعتبارات وزارت ارتباطات در لایحه بودجه این آمار را در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد:این گزارش توضیح می‌دهد كه رشد هزینه‌ای به اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای دستگاه یا سرمایه‌گذاری اختصاص دارد و اعتبارات سرمایه‌ای مربوط به تملك دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) است .

همچنین اعتباراتی كه از محل منابع عمومی دولت تامین می‌شود اعتبارات عمومی تعریف می‌شود و اعتبارات اختصاصی هم آن دسته از مصارفی است كه از محل درآمدهای اختصاصی خود دستگاه تأمین شده و هزینه می‌شود.بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ درحالی قرار است به‌زودی در صحن مجلس شورای اسلامی تعیین تكلیف شود كه پیش از این مركز پژوهش‌های مجلس اعلام كرده بود كه احكام پیشنهادی دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیازمند بهبود كمی و كیفی بیشتر است .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/419656-communication-technology-in-1403-budget/

مجله فن آوری

 
گوشی موردانتظار میزو با چینش دوربین مشابه آیفون رؤیت شد
1403/02/10
نسخه وب وان‌درایو حالا به‌صورت آفلاین هم دردسترس است؛ اما نه برای همه
1403/02/10
هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناك PlugX در حال نفوذ به كامپیوترها است
1403/02/10
تأیید شد: بازی فورتنایت به آیپد می‌آید
1403/02/10
بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
1403/02/10
فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ در چین به‌شدت افت كرد
1403/02/10
اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید ۱۴ را نصب نكنید
1403/02/10
آیپد پرو ۲۰۲۴ احتمالاً به «بهترین پنل اولد بازار تبلت» مجهز می‌شود
1403/02/10
از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟
1403/02/10
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com