مناقشه درباره گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن؛ آیا این گزارش برای همه قابل استناد است؟

نشست بررسی گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ جاب‌ویژن با حضور مدیران منابع انسانی، یك اقتصاددان و هم‌بنیان‌گذار این شركت برگزار شد.

مناقشه درباره گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن؛ آیا این گزارش برای همه قابل استناد است؟فناوری ایرانچهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰مطالعه 3 دقیقهنوید مهریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتنشست بررسی گزارش حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ جاب‌ویژن با حضور مدیران منابع انسانی، یك اقتصاددان و هم‌بنیان‌گذار این شركت برگزار شد .

تبلیغاتدر نشست بررسی گزارش جاب‌ویژن كه دوشنبه ۲۷ فروردین ماه در كارخانه‌ی نوآوری آزادی با مشاركت جاب‌ویژن و «دیجی‌نكست» برگزار شد،‌ دكتر علی مروی، اقتصاددان و مدیر اندیشكده‌ی كسب‌وكار شریف با اشاره به تأثیرات مثبت بلندمدت این گزارش بر بهبود ارتباط كارفرمایان و سرمایه‌های انسانی گفت: «امسال ابزار چانه‌زنی تعدادی از كاركنان سازمان ما در راستای مذاكرات افزایش حقوق، بر مبنای گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن بود .

»عضو سابق هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به شائبه‌ی هم‌خوانی نداشتنِ گزارش جاب‌ویژن با شهود عمومی عرفی اضافه كرد: شهود ما از اجتماعات پیرامون‌مان تأثیر می‌پذیرد و ذهنیت حاكم بر این اجتماعات ممكن است با واقعیت و میانگین جامعه فاصله داشته باشد .

اساساً از همین روست كه در جهان، صنعت افكارسنجی پدیده آمده تا از ذهنیت‌های شهودی حاكم بر جامعه فراتر رفته و واقعیت را همانطور كه هست توصیف كنند. عمده تمركز گزارش جاب‌ویژن نیز در همین راستاست. ممكن است واقعیتی كه برآمده از پژوهش‌های آماری و اجتماعی باشد، با شهود اولیه‌ی ما سازگار نباشد .

علی مروی این گزارش را به نوبه‌ی خود قابل قبول دانست و گفت: «در این گزارش بخش غیررسمی بازار دیده نشده است اما داده‌های مهمی را درباره بخش رسمی بازار كار ایران در بر دارد.»هادی محمدآبادی، هم‌بنیان‌گذار و هم‌مدیرعامل پلتفرم جاب‌ویژن، نبود قطعیت و تقارن اطلاعاتی را مسبب هزینه‌های زیادی در بازار كار دانست و یكی از اهداف مهم جاب‌ویژن را شفاف‌سازی بازار كار از طریق گزارش‌های داده‌محور و قابل اتكا اعلام كرد .

او گفت: «مذاكره بین كارفرما و نیروی انسانی همواره فرایندی پر از اصطكاك و عدم قطعیت است و با توجه به نبود گزارشی كه منعكس كننده وضعیت حقوق و دستمزد در كل بازار كار باشد، اینكه چه رقم و عددی منصفانه، مبتنی بر توانایی‌ها و منطبق بر عرضه و تقاضا است، شفاف نیست .

»هادی محمدآبادی داده‌های گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن را برای اكثریت كاركنان بخش خصوصی از جمله شاغلان شركت‌های مطرح ایران مفید دانست و گفت:در ۱۵۰ شركت‌ برتر ایران به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد كاركنان در بخش‌های عملیاتی مشغول به كارند و دستمزد این افراد غالباً در همان بازه‌های مطرح‌شده در گزارش جاب‌ویژن قرار دارد .

- هادی محمدآبادی، هم‌بنیانگذار جاب‌ویژنمحمدآبادی در ادامه اضافه كرد: «داده‌های مربوط‌به مدیران رده بالای سازمان‌های مطرح كه بعضاً دستمزدهایی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌كنند در گزارش حقوق و دستمزد جاب‌ویژن جای داده نشده است چرا كه نمونه‌های خاص این‌چنینی درصد بسیار كمی از فعالان بازار كار را تشكیل می‌دهند .

»در ادامه‌ی این نشست، علی آب‌روشن، مدیركل منابع انسانی علی‌بابا هم گرچه این گزارش را فعالیتی ارزشمند از گروه جاب ویژن برشمرد اما توضیح داد: دیكته‌ی نانوشته غلط ندارد و ما در كشوری زندگی می‌كنیم كه داده‌ها به صورت شفاف و علنی در اختیار مردم قرار ندارند؛ در نتیجه چنین كار سنگینی قابل احترام و ارزشمند است .

اما به عنوان فعال و حرفه‌ای حوزه‌ی منابع انسانی این گزارش را مرجعی برای تعیین حقوق و دستمزد در شركت خودم نمی‌دانم.شاهین شفیعی نیك، مدیر ارشد جبران خدمات دیجی‌كالا هم در ادامه به نقش گزارش‌ها و نحوه‌ی آمارگیری در گزارش‌ها اشاره كرد و گفت: این گزارش در گام اول است و به عنوان آغاز، مقدمه‌ی خوبی برای ارائه‌ی گزارش‌های مستند‌تر است و برای بخش‌هایی از بازار قابل استفاده است .

محسن روستا، بنیان‌گذار آهامو با تأكید ویژه بر لزوم ارجاع به حجم نمونه‌ی ۹۵هزار نفری نظرسنجی در متن گزارش به جای نمونه‌ی ۱۰۰ هزار نفری، گفت: «استفاده‌ی تیم پژوهشی جاب‌ویژن از آمار تورم رسمی اعلام‌شده توسط مركز آمار ایران گمراه‌كننده است چرا كه این آمار با شهود ما هم‌خوانی ندارد .

»در پایان، علی مروی درباره‌ی كاركردهای گزارش جاب‌ویژن گفت: «این گزارش فهم ما از بازار كار را تدقیق و شهودهای رایجِ اشتباه را تصحیح می‌كند. بسیاری تصور می‌كنند وضعیت دستمزد نیروی انسانی در ایران از اكثر كشورها پایین‌تر است درحالی كه این گزارش نشان می‌دهد كه این موضوع برای كاركنانی كه دریافتی آنان بیشتر از میانگین دستمزد است، صادق نیست .

شهود ما از دستمزدهای خارج از ایران بیشتر ناشی از شنیده‌های ما از میزان حقوق در كشورهای توسعه یافته و غربی است و ما معمولاً از اینكه به عنوان مثال یك برنامه‌نویس اهل پرو یا چاد چقدر حقوق می‌گیرد بی‌خبر هستیم .

»این پژوهشگر اقتصادی همچنین اضافه كرد: «دیگر نكته‌ی مهم و مغفول از درون گزارش جاب‌ویژن كه به آن توجه كمتری شد این است كه طبق داده‌های این گزارش، فقط دستمزد شاغلان بخش خصوصی كمی از تورم پیشی گرفته است كه البته این افراد درصد كمی از شاغلان بازار كار هستند .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/419712-criticism-of-jobvision-annual-salary-report/

مجله فن آوری

 
گوشی موردانتظار میزو با چینش دوربین مشابه آیفون رؤیت شد
1403/02/10
نسخه وب وان‌درایو حالا به‌صورت آفلاین هم دردسترس است؛ اما نه برای همه
1403/02/10
هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناك PlugX در حال نفوذ به كامپیوترها است
1403/02/10
تأیید شد: بازی فورتنایت به آیپد می‌آید
1403/02/10
بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
1403/02/10
فروش گوشی‌های تاشو سامسونگ در چین به‌شدت افت كرد
1403/02/10
اگر این گوشی سامسونگ را دارید، اندروید ۱۴ را نصب نكنید
1403/02/10
آیپد پرو ۲۰۲۴ احتمالاً به «بهترین پنل اولد بازار تبلت» مجهز می‌شود
1403/02/10
از چه سنی پیر محسوب می‌شویم؟
1403/02/10
مدل جدید اپل ویژن پرو احتمالاً تا اواخر ۲۰۲۶ از راه نمی‌رسد
1403/02/10
ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا نمایشگر بزرگ و دوربین ۱۰۸ مگاپیكسلی خواهد داشت
1403/02/10
ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد پیداشده تاكنون برای سیاره نهم را كشف كردند
1403/02/10
مشخصات سرفیس لپ تاپ ۶ در آستانه رونمایی لو رفت؛ لپ تاپ پرقدرت مایكروسافت
1403/02/10
اچ‌تی‌سی با موبایلی میان‌رده برمی‌گردد
1403/02/10
طراحی كوپه، قدرت پیكاپ؛ یكی از عجیب‌ترین خودروهای امسال رونمایی شد
1403/02/10
وزیر ارتباطات: مودم‌های تولید داخل سرعت بالایی ندارند
1403/02/10
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com