تغذیه ناسالم می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیر به مغز بزند

محققان پس از سنجش دو گروه از موش‌ها در دوران معادل نوجوانی و بزرگسالی انسان، نتیجه گرفتند كه رژیم غذایی ناسالم، آسیب طولانی مدت مغز را به همراه دارد.

تغذیه ناسالم می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیر به مغز بزندپزشكی و سلامتعلمیچهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 3 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمحققان پس از سنجش دو گروه از موش‌ها در دوران معادل نوجوانی و بزرگسالی انسان، نتیجه گرفتند كه رژیم غذایی ناسالم، آسیب طولانی مدت مغز را به همراه دارد .

تبلیغاتشواهدی كه نشان می‌دهند غذاهای ناسالم نه‌تنها برای بدنمان، بلكه برای مغزمان مفید نیستند، درست مانند انباشته‌شدن مواد اولیه‌ی چیزبرگر روی هم، روز‌به‌روز درحال افزایش است.اكنون، یافته‌های مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد كه رژیم غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند به ایجاد اختلالات پایدار حافظه در موش‌هایی منجر شود كه از سنین پایین با این غذاها تغذیه می‌شوند .

دلیلش این است كه رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده و چربی‌های اشباع، عملكرد استیل‌كولین را مختل می‌كند. استیل‌كولین، یكی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز حیوانات است و در عملكرد حافظه نقش كلیدی دارد .

به‌گزارش ساینس‌آلرت، اسكات كانسكی، عصب‌پژوه در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «نه تنها یافته‌های این مقاله، بلكه از دیگر مطالعات اخیرمان نیز نتیجه می‌گیریم كه اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شده باشند، به اختلالات حافظه‌ی پایدار و برگشت‌ناپذیر دچار می‌شوند .

»تحقیقات اخیر، رژیم غذایی حاوی غذاهای ناسالم و فرآوری‌شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در دوران پیری مرتبط می‌دانند. استیل‌كولین در حافظه و یادگیری نقش دارد و پس از ابتلا به آلزایمر تحلیل می‌رود، هدف محققان از مطالعه‌ی اخیر این بود كه دریابند رژیم غذایی سرشار از غذاهای شیرین و چرب، در طولانی مدت چه بر سر افراد جوان می‌آورد .

مطالعات دیگر نیز نتیجه گرفته‌اند كه خوردن بعضی از خوراكی‌ها ناسالم، می‌تواند كنترل اشتها را در مغز تضعیف كند. همچنین، چاقی نیز توانایی مغز انسان را برای تشخیص سیری و احساس رضایت پس از مصرف غذاهای سرشار از قند و چربی، تغییر می‌دهد .

یكی از یافته‌های رایج در مطالعات مورد بحث این است كه غذاهای ناسالم كه رژیم‌های تغدیه‌ای متداول غربی هستند، حتی اگر گهگاهی خورده شوند، اغلب بر حافظه تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر مردم، یا در این مورد موش‌های نمونه‌ی آزمایش، از سنین پایین به رژیم غذایی ناسالم روی بیاورند، در بزرگسالی چه اتفاقی می‌افتد؟محققان برای درك این موضوع، گروهی از موش‌های نمونه‌ی آزمایش را از سن ۲۶ تا ۵۶ روزگی، از رژیم غذایی حاوی غذاهای پرچرب و شیرین تغذیه كردند .

موش‌ها از ۲۶ تا ۵۶ روزگی، دوره‌ای را می‌گذرانند كه به دوران نوجوانی و بلوغ در ما انسان‌ها شباهت دارد و مغز به طور عمده‌ای در حال رشد است. گروه دیگری از موش‌ها (گروه كنترل) با سن مشابه، از غذاهای سالم و مناسب تغذیه شدند .

تغذیه ناسالم موش‌ها در نوجوانی، عملكرد حافظه‌ی آن‌ها را در بزرگسالی مختل كردسپس، محققان حافظه‌ی دو گروه را سنجیدند. در سنجش حافظه، موش‌هایی كه رژیم غذایی ناسالمی داشتند، نمی‌توانستند اشیا جدیدی را در صفحه‌ای كه قبل از آغاز آزمایش كاوش كرده بودند، شناسایی كنند و اگر وسیله‌ی آشنایی در صفحه كمی جابه‌جا شده بود، نمی‌توانستند آن را تشخیص بدهند .

در حالی كه گروه كنترل می‌توانستند شناسایی كنند و تشخیص دهند.موش‌های گروه غذاهای ناسالم به مدت ۳۰ روز، دوره‌ای كه معادل بزرگسالی انسان است، به خوردن غذاهای سالم روی آوردند، اما مشكلات حافظه همچنان ادامه داشت .

همچنین، محققان دریافتند سطح پروتئینی كه استیل‌كولین را در هیپوكامپ منتقل می‌كند، در موش‌های گروه غذاهای ناسالم كاهش یافته است. هیپوكامپ بخشی از مغز است كه به تثبیت حافظه و اطلاعات مكانی كمك می‌كند.تصویربرداری بیشتر نشان داد كه كاهش پروتئین یادشده، سیگنال‌دهی استیل‌كولین را در حیواناتی كه عملكرد حافظه‌ی ضعیفی داشتند، مختل كرده است .

اما داروهایی كه باعث می‌شوند سلول‌های هیپوكامپ استیل‌كولین ترشح كنند، توانایی‌های حافظه‌ی حیوانات را نیز بازیابی كردند.بیشتر بخوانیدمغز چگونه ما را به سوی غذاهای چرب می‌كشاند؟29 مهر 02مطالعه '2تغذیه مادربزرگ شما ممكن است بر مغز شما اثرگذار بوده باشد28 مرداد 02مطالعه '3آنا هیز، محقق تغذیه در دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و نویسند‌ه‌ی اصلی مطالعه، توضیح می‌دهد: «سیگنال‌دهی استیل‌كولین، سازوكاری است كه به موش‌ها كمك می‌كند تا رویدادها را رمزگذاری و به خاطر بسپارند، مشابه حافظه رویدادی در انسان كه به ما امكان می‌دهد رویدادهای گذشته را به خاطر بسپاریم .

به نظر می‌رسد این سیگنال‌دهی در حیواناتی كه با رژیم غذایی چرب و شیرین رشد كرده‌اند، اتفاق نمی‌افتد.»مطالعه‌ی قبلی محققان، برخی تفاوت‌ها را در زمان مصرف غذاها و جنسیت نشان داد. به‌عنوان مثال، تغذیه از غذاهای ناسالم در اوایل دوره‌ی نوجوانی (نه در اواخر نوجوانی)، تأثیرات طولانی مدتی بر حافظه‌ی موش‌های نر داشت .

اما موش‌های ماده‌ای كه تا دوره‌های طولانی بعد از نوجوانی سالم غذا می‌خوردند، مشكلی نداشتند.محققان نتیجه می‌گیرند كه ازبین‌بردن تأثیر مصرف غذاهای چرب و شیرین در دوره‌ی نوجوانی بر عملكرد مغز در دوره‌ی بزرگسالی، بسیار دشوار است .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/420026-junk-food-lasting-damage-brain/

مجله فن آوری

 
پیكسل 8a گوگل با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و قیمت ۵۴۹ یورو عرضه می‌شود
1403/02/16
نبرد تماشایی شاسی‌بلندها؛ لامبورگینی اوروس در برابر فراری پوروسانگوئه [تماشا كنید]
1403/02/16
آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌كند
1403/02/16
چگونه نام چندین فایل در ویندوز را همزمان تغییر دهیم؟
1403/02/16
این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یك كلیك حذف می‌كند
1403/02/16
اكستریم VX، چشم آفریقا را هم گرفت؛ مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران
1403/02/16
كروم‌بوك‌ها به لپ‌تاپ‌های كاربردی‌تری تبدیل می‌شوند
1403/02/16
سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای كلاهبرداری است
1403/02/16
فرار از هوشمندسازی مدیریت پسماند؛ جمع‌آوری سنتی زباله‌ها تا كی ادامه دارد؟
1403/02/16
حافظه عجیبی كه ۶۰ ساعت در دمای ۶۰۰ درجه كار می‌كند!
1403/02/16
بهترین ساعت‌های هوشمند شیائومی [اردیبهشت ۱۴۰۳]
1403/02/16
مانیتور خوش‌قیمت Skyworth پنل ۱۰۰ هرتز ۲۷ اینچ دارد
1403/02/16
ساعت فوق مقاوم جدید شیائومی، ۱۵ استاندارد نظامی دارد
1403/02/16
حفره امنیتی بحرانی اندروید كشف شد؛ خطر برای گوشی‌های شیائومی
1403/02/16
هوش مصنوعی كوپایلت به كارآموز شركت‌ها تبدیل شده است
1403/02/16
مارك زاكربرگ حالا ثروتمندترین فرد كالیفرنیا است
1403/02/16
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com