كوالكام با رونمایی ۳ مدل پردازنده پرچمدار ایكس الیت، قدرت‌نمایی كرد

كوالكام پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایكس الیت را در سه نسخه با ۱۲ هسته و گرافیك قدرتمند معرفی كرد.

كوالكام با رونمایی ۳ مدل پردازنده پرچمدار ایكس الیت، قدرت‌نمایی كردمطالب پردازندهسخت افزارچهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸مطالعه 5 دقیقهمجتبی بوالحسنیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتكوالكام پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایكس الیت را در سه نسخه با ۱۲ هسته و گرافیك قدرتمند معرفی كرد .

تبلیغاتكوالكام در بیانیه‌ای مطبوعاتی از سه پردازنده‌ی سری ایكس الیت پرده برداشت. این شركت برای اولین بار محصولاتی را ارائه كرده است كه ازنظر قدرت پردازشی، رقیبی جدی برای پردازنده‌ی شركت‌های مطرحی مثل اپل، اینتل و AMD به‌حساب می‌آیند .

پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایكس الیت از ۱۲ هسته‌ با فركانس حداكثر ۳٫۸ گیگاهرتز در حالت چند‌هسته‌ای بهره می‌برند. توان گرافیكی این پردازنده‌ها به ۴٫۶ ترافلاپس می‌رسد. هر سه مدل پردازنده‌های Snapdragon X Elite از واحد پردازش عصبی مشابه بهره می‌برند و مثل اسنپدراگون ایكس پلاس از رم LPDDR5x پشتیبانی می‌كنند .

دو مدل رده‌بالاتر این سری از قابلیت اختصاصی كوالكام با نام Dual-Core Boost بهره می‌برند كه شباهت‌هایی به فناوری‌های Turbo Boost اینتل و Turbo Core شركت AMD دارد. این قابلیت فركانس پردازنده را به‌صورت پویا برای تأمین قدرت پردازشی موردنیاز هنگام اجرای وظایف سنگین، افزایش می‌دهد .

Qualcommبرخلاف تراشه‌های اپل و اینتل كه هسته‌های خود را به دو گروه كم‌مصرف و پرقدرت تقسیم می‌كنند، كوالكام از هسته‌های كاملاً پرقدرت در اسنپدراگون ایكس الیت استفاده كرده است. اپل و اینتل معماری تركیبی را راهكاری عالی برای كاهش مصرف انرژی و افزایش طول‌عمر باتری می‌دانند، اما كوالكام ادعا می‌كند با وجود هسته‌های كاملاً پرقدرت، پردازنده‌های اسنپدراگون همچنان از نظر عملكرد، بازدهی مصرف انرژی و طول‌عمر باتری، رقبای خود را پشت‌سر می‌گذارند .

این شركت می‌گوید اجرای بازی‌ روی ویندوز مبتنی‌بر آرم، حتی با استفاده از شبیه‌ساز، به‌سادگی انجام خواهد شد.Qualcommكوالكام فرصتی برای تست اسنپدراگون‌ ایكس الیت جهت اجرای بنچمارك و بازی كردن دراختیار خبرنگاران قرار داد .

این نمایشِ كاملاً كنترل‌شده روی چندین لپ‌تاپ مرجمع انجام شد و برنامه‌های در دسترس برای آزمایش این تراشه‌های جدید را كوالكام انتخاب كرده بود. ورج می‌گوید باتوجه‌به شرایط كنترل‌شده‌ی آزمایش پردازنده‌ها، اینكه ایكس الیت واقعا در بخش گرافیكی از رقبای خود قدرتمندتر باشند هنوز قطعی نیست .

طبق نتایج آزمایش‌های كوالكام، عملكرد اسنپدراگون‌ ایكس الیت به‌طرز چشم‌گیری رقابتی به نظر می‌رسد. بر اساس آمار ارائه‌شده در رویداد كوالكام، اسنپدراگون‌ ایكس الیت در پردازش تك‌ هسته‌ای بنچمارك‌های گیك‌بنچ ۶ و Cinebench 2024، از پس اپل M3 برنمی‌آیند؛ اما در بخش چند‌هسته‌ای پیشتاز است .

در مقایسه‌ی ایكس الیت با پردازنده اینتل مدل Core i9 185H و پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 8945HS، در هر دو بخش تك‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای، رقابت بسیار نزدیك بود و نمی‌توان به طور قطع برتریِ یكی را اعلام كرد .

مقالات مرتبط:شوك بزرگ به اپل؛ اسنپدراگون ایكس پلاس با قدرت بیشتر از M3 رونمایی شدهوش مصنوعی در آسیا؛ شركت دولتی امارات با كوالكام وارد همكاری شدتنها بازی‌ اجراشده روی پردازنده‌ی اسنپدراگون ایكس الیت، Control بود .

خبرنگار ورج می‌گوید باوجود اجرای بازی ازطریق شبیه‌ساز، از روان‌بودن آن به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است. تنظیمات گرافیكی بازی در بالاترین سطح نبود، اما باتوجه‌به استفاده از كنترلر و نرخ میانگین ۳۰ فریم‌برثانیه، بازی مثل عناوین كنسولی بهینه‌سازی‌شده روی پردازنده‌های كوالكام اجرا می‌شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/processor/420094-qualcomm-snapdragon-x-elite-processors-three-official/

مجله فن آوری

 
پیكسل 8a گوگل با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و قیمت ۵۴۹ یورو عرضه می‌شود
1403/02/16
نبرد تماشایی شاسی‌بلندها؛ لامبورگینی اوروس در برابر فراری پوروسانگوئه [تماشا كنید]
1403/02/16
آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌كند
1403/02/16
چگونه نام چندین فایل در ویندوز را همزمان تغییر دهیم؟
1403/02/16
این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یك كلیك حذف می‌كند
1403/02/16
اكستریم VX، چشم آفریقا را هم گرفت؛ مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران
1403/02/16
كروم‌بوك‌ها به لپ‌تاپ‌های كاربردی‌تری تبدیل می‌شوند
1403/02/16
سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای كلاهبرداری است
1403/02/16
فرار از هوشمندسازی مدیریت پسماند؛ جمع‌آوری سنتی زباله‌ها تا كی ادامه دارد؟
1403/02/16
حافظه عجیبی كه ۶۰ ساعت در دمای ۶۰۰ درجه كار می‌كند!
1403/02/16
بهترین ساعت‌های هوشمند شیائومی [اردیبهشت ۱۴۰۳]
1403/02/16
مانیتور خوش‌قیمت Skyworth پنل ۱۰۰ هرتز ۲۷ اینچ دارد
1403/02/16
ساعت فوق مقاوم جدید شیائومی، ۱۵ استاندارد نظامی دارد
1403/02/16
حفره امنیتی بحرانی اندروید كشف شد؛ خطر برای گوشی‌های شیائومی
1403/02/16
هوش مصنوعی كوپایلت به كارآموز شركت‌ها تبدیل شده است
1403/02/16
مارك زاكربرگ حالا ثروتمندترین فرد كالیفرنیا است
1403/02/16
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com