فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایكس می‌تواند نمونه‌های مریخی ناسا را به زمین بیاورد

ناسا در مواجهه با افزایش بیش از حد بودجه برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین، احتمالا با درنظر داشتن گزینه‌ای خاص به شركت‌های خصوصی روی آورده است.

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایكس می‌تواند نمونه‌های مریخی ناسا را به زمین بیاوردنجوم و فضاعلمیپنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵مطالعه 5 دقیقهمیلاد میركانیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتناسا در مواجهه با افزایش بیش از حد بودجه برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین، احتمالا با درنظر داشتن گزینه‌ای خاص به شركت‌های خصوصی روی آورده است .

تبلیغاتآیا جاگذاشتن اشیاء قیمتی درون تاكسی، بدون هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها، یكی از بدترین موقعیت‌های ممكن نیست؟ حالا تصور كنید دارایی‌های ارزشمندتان ۲۲۵ میلیون كیلومتر از زمین فاصله دارند. این دقیقا همان وضعیتی است كه ناسا با آن دست‌وپنجه نرم می‌كند .

ماموریت پرچمدار سازمان فضایی آمریكا برای بازگرداندن نمونه‌های ارزشمند سنگ و خاك مریخ با مشكل مواجه شده است.بیل نلسون، مدیر ناسا هفته‌ی گذشته اعلام كرد كه ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ (MSR) با سرریز هزینه‌ی غیرقابل‌قبول ۱۱ میلیارد دلاری و تاخیر چشمگیر تا سال ۲۰۴۰ مواجه است .

درعوض، آژانس فضایی اكنون به شركت‌های خصوصی روی می‌آورد تا طرح‌های نوآورانه برای احیای ماموریت ارائه دهند. اگر آن‌ها بتوانند محموله‌ی گران‌بهای ناسا را به زمین بیاورند، می‌توانند در یكی از بزرگ‌ترین تلاش‌های تاریخ بشر، یعنی جستجوی سكونت‌پذیری و شاید حیات در جهان همسایه‌ی زمین، نقشی حیاتی ایفا كنند .

به باور ایمی ویلیامز، اخترزیست‌شناس دانشگاه فلوریدا، بازده علمی ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ باورنكردنی است.آوردن سنگ و خاك سیاره سرخ به زمین، تقریبا سه دهه‌ی پیش رویاپردازی شد. هدف، فرود آوردن یك مریخ‌نورد روی سیاره، جمع‌آوری نمونه‌های مورد نظر از مكانی بالقوه میزبان حیات و بازگرداندن آن‌ها به زمین بود .

بخش اول این ماموریت با مریخ‌نورد پرسویرنس كه هم‌اكنون به‌همراه ۲۲ نمونه‌ی مریخ در اطراف دهانه‌ی ۴۵ كیلومتری یزرو پرسه می‌زند، درحال انجام است.بازده علمی ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ باورنكردنی استمرحله‌ی بعدی ماموریت قرار بود تا سال ۲۰۳۱ با پرتاب فضاپیمایی انجام شود كه نمونه‌ها را از پرسویرنس می‌گیرد و در سال ۲۰۳۳ با یك فضاپیمای ساخت اروپا به زمین بازمی‌گرداند .

اما در سپتامبر ۲۰۲۳، یك بررسی مستقل نشان داد كه با توجه به تاخیرها و سرریز هزینه‌های پروژه، دستیابی به تاریخ‌های یادشده امكان‌پذیر نیست.در ۱۵ آوریل، ناسا با انتشار یك پاسخ، اعلام كرد كه با آن ارزیابی موافق است .

آژانس فضایی گفت برای دستیابی به هدف بازگرداندن نمونه‌های پرسویرنس به زمین، به «گزینه‌های مبتكرانه» نیاز دارد. كیسی درایر، مشاور ارشد سیاست فضایی در انجمن سیاره‌ای، راهكار ناسا را غافلگیركننده می‌خواند. ناسا اكنون از شركت‌های خصوصی می‌خواهد تا ایده‌هایی برای نحوه‌ی انجام ماموریت با هزینه‌ی كمتر در بازه‌ی زمانی كوتاه‌تر ارائه دهند .

درایر می‌گوید اینكه بیاییم و پرسیم آیا كسی ایده‌ای دارد یا خیر، كمی ناامیدكننده است؛ به ویژه از آن‌جا كه MSR اولویت اصلی در دو گزارش آخر ده‌سالانه برای علوم سیاره‌ای بود. این گزارش‌ها كه هر ۱۰ سال یك‌بار منتشر می‌شوند، اولویت‌های جامعه‌ی علمی را به ناسا و دیگر آژانس‌های فدرال پیشنهاد می‌دهند .

در این منظره‌ی پانوراما، ده لوله پر از نمونه‌های گران‌بهای مریخ پنهان شده‌اند كه هركدام توسط مریخ‌نورد پرسویرنس ناسا برای بازیابی در آینده روی سطح سیاره ذخیره شده‌اند.NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSSبه‌گفته‌ی درایر، ناسا ممكن است با درنظر داشتن یك وسیله‌ی نقلیه‌ی خاص، یعنی موشك جدید و عظیم استارشیپ اسپیس ایكس خواستار دریافت ایده از بخشی خصوصی شده باشد .

او با اشاره به تلاش گسترده‌ی ناسا برای بازگرداندن فضانوردان به ماه، می‌گوید «سازمان فضایی درحال تشویق شركت‌ها برای استفاده از زیرساخت‌های طراحی‌شده‌ی مخصوص برنامه آرتمیس است. تنها نتیجه‌ای كه می‌توان گرفت، این است كه مقام‌های آژانس فضایی امیدوارند استارشیپ به‌نحوی به‌كار بیاید» و راه‌حلی بزرگ برای MSR ارائه دهد .

ناسا درحال حاضر برای انتقال فضانوردان به سطح ماه، میلیاردها دلار كمك مالی به استارشیپ می‌كند. اما بزرگ‌ترین موشك تاریخ این پتانسیل را نیز دارد كه محموله‌های عظیم را از جهان‌های دیگر پرتاب كند و به زمین بیاورد .

ایلان ماسك، مدیرعامل اسپیس ایكس ۱۵ آوریل در پاسخ به درخواست ناسا از بخش خصوصی، در شبكه اجتماعی ایكس گفت استارشیپ پتانسیل این را دارد كه ظرف مدت تقریبا ۵ سال، حجم چشمگیری محموله را از مریخ به زمین بیاورد .

استارشیپ می‌تواند نه‌تنها نمونه‌ها، بلكه كل فضاپیماهای حاضر روی مریخ را بار بزند و به زمین بازگرداندظرفیت حمل برنامه‌ریزی‌شده برای موشك نسل بعدی اسپیس ایكس آن‌قدر زیاد است كه استارشیپ نه‌تنها می‌تواند نمونه‌های مریخی كوچك ناسا را مثل آب خوردن جمع‌آوری كند، بلكه احتمالا قادر است كل ناوگان مریخ‌نوردهای عملیاتی روی سیاره سرخ را بار بزند و به زمین بازگرداند .

جیم گرین، مدیر سابق بخش علوم سیاره‌ای ناسا با قابل‌قبول دانستن ایده‌ی استفاده از استارشیپ برای MSR، می‌گوید ناسا باید از دارایی‌هایی كه در زمان طراحی این ماموریت وجود نداشتند، استفاده كند. اسپیس ایكس همچنین امیدوار است كه در دهه‌های آینده انسان‌ها را به مریخ بفرستد .

گرین می‌پرسد چگونه می‌خواهیم یاد بگیریم انسان را از سطح مریخ پرتاب كنیم؟ ماموریت بازگشت نمونه‌های مریخ می‌تواند فرصتی برای آزمودن این توانایی ارائه دهد.یكی از ایده‌هایی كه از فهرست راهكارها خط خورده، استفاده از هلی‌كوپترهای مریخی به پیروی از هواگرد اینجنیوتی، همراه بازنشسته‌ی پرسویرنس برای بازیابی نمونه‌ها است .

ناسا می‌گوید ارزیابی دقیق از عملكرد پرسویرنس این اطمینان را داده است كه برای برداشتن نمونه‌ها از مریخ‌نورد، دیگر به هلی‌كوپتر نیاز نیست. درعوض، پرسویرنس در سال ۲۰۲۸ به پایگاهی در دهانه یزرو بازگردانده می‌شود و تا رسیدن فضاپیمای MSR، در وضعیت خاموش باقی می‌ماند .

در این چشم‌انداز، اگر قرار نباشد از استارشیپ استفاده شود، مدارگرد برنامه‌ریزی‌شده‌ی آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۳۰ پرتاب خواهد شد و نمونه‌های پرتاب‌شده از سطح مریخ را به زمین خواهد آورد.بیشتر بخوانیدناسا چگونه نمونه‌های مریخ را به زمین خواهد آورد؟31 تیر 01مطالعه '4استارشیپ و آینده اكتشافات فضایی؛ فضاپیمای اسپیس ایكس دانشمندان را به هیجان آورده است17 آذر 00مطالعه '9اما اگر بتوان راهكاری برای دستیابی سریع‌تر و كم‌هزینه‌تر به نمونه‌ها پیدا كرد، بازده علمی غیرقابل محاسبه خواهد بود .

ویلیامز كه یكی از اعضای تیم علمی پرسویرنس است، می‌گوید نمونه‌های مریخ به دانشمندان امكان می‌دهد تا تاریخ دقیق حضور آب در دهانه‌ی یزرو را با دقت بالا تعیین كنند و به شیوه‌ای كه هیچ مریخ‌نوردی نمی‌تواند، به دنبال آثار احتمالی حیات در سنگ‌های مریخی بگردند .

به باور ویلیامز، نمونه‌های مریخ پتانسیل این را دارند كه درك ما را نه‌تنها از مریخ، بلكه از تمام جهان‌های سنگی درونی تغییر دهند و تلاش‌هایمان برای جستجوی جهان‌های سكونت‌پذیر فراتر از منظومه شمسی را دگرگون كنند .

جك ماستارد، دانشمند سیاره‌شناس در دانشگاه براون می‌گوید حتی بدون چشم‌انداز حیات، نمونه‌ها از نظر علمی شگفت‌انگیز خواهند بود. خود دهانه‌ی یزرو در حوضه‌ای بسیار بزرگ‌تر به طول بیش از ۱۹۰۰ كیلومتر به نام فلات ایسیدیس قرار دارد كه ممكن است دراثر برخوردی فاجعه‌بار در ۳٫۹ میلیارد سال پیش شكل گرفته باشد .

به باور ماستارد، جنبه‌هایی از تكامل منظومه شمسی وجود دارد كه فقط از طریق بازگشت نمونه‌ها از مریخ قابل درك هستند. این جنبه‌ها شامل تشكیل خود سیاره‌ها، شكل‌گیری میدان‌های مغناطیسی در جهان‌هایی مثل زمین و مریخ باستانی و به‌ویژه تعیین تاریخ برخوردهای عظیم در اوایل تشكیل منظومه شمسی است .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/420118-spacex-starship-could-save-mars-samples/

مجله فن آوری

 
ساخت نوع جدیدی از مواد متخلخل كه می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را ذخیره كنند
1403/02/15
شبكه اجتماعی تردز به پیشرفت مداوم ادامه می‌دهد
1403/02/15
چگونه از پخته شدن زمین در برابر خورشید فوق سوزان جلوگیری كنیم؟
1403/02/15
پیوند عضو ممكن است شخصیت افراد را تغییر دهد
1403/02/15
سامسونگ گرافیك اختصاصی برای گوشی‌هایش می‌سازد؟
1403/02/15
مینی‌كامپیوتر گیمینگ جدید كورسیر سخت‌افزار پرقدرت و پنل جلویی چوبی دارد
1403/02/15
یكی از شركت‌های مهم حوزه رانندگی خودكار تعدیل نیرو می‌كند
1403/02/15
چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریكا استفاده كرده است
1403/02/15
مدیرعامل انویدیا روزانه ۱۴ ساعت كار می‌كند
1403/02/15
هایسنس رقیب ارزان تلویزیون معروف سامسونگ را رونمایی كرد
1403/02/15
آزمایش عمومی دستیار كوپایلت ویندوز ۱۱ موقتاً متوقف شد
1403/02/15
هواوی عملكرد درخشانی در بازار خودروهای برقی دارد
1403/02/15
اولین نمونه‌عكس‌های ویوو X100 اولترا، عملكرد دوربین این گوشی را نمایش می‌دهند
1403/02/15
بهترین روز اپل در ۲ سال اخیر ثبت شد؛ عملكرد درخشان در بورس آمریكا
1403/02/15
امن‌ترین صندلی هواپیما كدام است؟
1403/02/15
همان همیشگی؛ تصاویر و مشخصات پیكسل 8a بار دیگر لو رفت
1403/02/15
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com