سازمان جهانی هواشناسی: آسیا فاجعه‌خیزترین منطقه جهان است

به‌گزارش سازمان جهانی هواشناسی، میزان رخداد فجایع آب و هوایی در آسیا بیش از هر منطقه دیگری در جهان است.

سازمان جهانی هواشناسی: آسیا فاجعه‌خیزترین منطقه جهان استانرژی و محیط زیستعلمیپنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵مطالعه 2 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتبه‌گزارش سازمان جهانی هواشناسی، میزان رخداد فجایع آب و هوایی در آسیا بیش از هر منطقه دیگری در جهان است .

تبلیغاتبراساس گزارش جدیدی از سازمان جهانی هواشناسی، هیچ منطقه دیگری روی زمین بیشتر از آسیا فجایع آب‌و‌هوایی را تجربه نمی‌كند. از موج‌های گرما گرفته تا سیل و طوفان، تغییرات اقلیمی موجب تشدید انواع بلایای طبیعی در سراسر جهان می‌شود .

اما این مشكل در آسیا حادتر است. آسیا به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود.آندریا سلستی سالو، دبیر كل سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تغییرات اقلیمی، فراوانی و شدت این رویدادها را افزایش داده است و به‌طور عمیقی روی جوامع، اقتصاد و مهم‌تر از همه زندگی انسان‌ها و محیطی كه در آن زندگی می‌كنیم، تاثیر می‌گذارد .

نتیجه‌گیری گزارش هشداردهنده است.»بسیاری از كشورهای منطقه در سال گذشته دماهای بی‌سابقه‌ای را تجربه كردند. به‌گزارش ورج، در سال گذشته موج گرمای شدید در سراسر چین، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی گسترش یافت و حداقل یك‌سوم جمعیت جهان را تحت‌تاثیر قرار داد .

موج گرمایی كه از آوریل تا ژوئن ادامه داشت، در هند موجب مرگ حداقل ۱۱۰ نفر شد. این درحالی است كه مرگ‌ومیر ناشی از گرمازدگی اغلب كمتر از حد درنظر گرفته می‌شود.پس از طوفان موكا، مردم در ۱۵ مه سال ۲۰۲۳، بقایای خانه‌های ویران‌شده خود را در ایالت راخین میانمار پاكسازی می‌كنند .

در سال ۲۰۲۳ در آسیا ۷۹ فاجعه‌ی مرتبط با آب‌وهوا رخ داد. بیشتر آن‌ها رویدادهای سیل و طوفان بودند كه درمجموع ۹ میلیون نفر از ساكنان را تحت‌تاثیر قرار دادند و حداقل دو هزار نفر را به كام مرگ فرستادند.گرم شدن جهانی با افزایش تبخیر مقدار رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند به بارندگی‌های شدیدتر منجر شود .

طوفان‌های گرمسیری نیز می‌توانند انرژی بیشتری را به شكل گرما از اقیانوس‌های درحال گرم شدن دریافت كنند.بیشتر بخوانیدیكی از ترسناك‌ترین بلایای طبیعی رو به افزایش است27 آبان 02مطالعه '3تغییرات اقلیمی بخش عمده آسیای مركزی را به بیابان تبدیل می‌كند29 خرداد 01مطالعه '3براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، دمای سطح دریا در سال گذشته در سراسر آسیا به بالاترین حد خود رسید و با ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و گسترش اقیانوس‌ها، افزایش سطح دریاها جوامع ساحلی را نسبت به سیل آسیب‌پذیرتر می‌كند .

در هند، پاكستان و نپال، سیل و طوفان شدیدی كه بین ژوئن تا اوت رخ داد، جان حداقل ۶۰۰ نفر را گرفت. طوفان شدید موكا كه قوی‌ترین طوفان گرمسیری بود كه در دهه گذشته در خلیج بنگال شكل گرفت، موجب مرگ حداقل ۱۵۶ نفر شد .

اگر سیستم‌های هشداردهنده اولیه نبود، ممكن بود افراد بیشتری براثر طوفان موكا كشته شوند. هدف سازمان ملل این است كه تا پایان سال ۲۰۲۷ هر فردی در سراسر جهان بتواند پیش از رویدادهای فاجعه‌بار آب‌وهوایی هشدارهای اولیه را دریافت كند .

كشورهای درحال توسعه آسیا بدون داشتن ابزار كافی برای مبارزه با بلایای قابل پیش‌بینی و تشدید اثرات تغییرات اقلیمی، خسارات ناشی از بلایای مرتبط با اقلیم را متحمل می‌شوند. مشاركت بین‌المللی و حمایت مالی ازسوی كشورهای ثروتمند برای توانمندسازی این كشورها در راستای تاب‌آوری و واكنش مؤثر دربرابر اثرات ناعادلانه آب‌و‌هوا ضروری است .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/420129-asia-is-most-disaster-prone-region-in-world/

مجله فن آوری

 
لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در كمیسیون حقوقی دولت تصویب شد
1403/02/16
چری اومودا ۷ رونمایی شد؛ شاسی‌بلند پلاگین هیبرید با فناوری‌های هوشمند
1403/02/16
این گوشی‌های وان پلاس به اندروید ۱۵ آپدیت می‌شوند
1403/02/16
افشای برنامه‌های ایسوس؛ كنسول ROG Ally 2024 به‌زودی رونمایی می‌شود
1403/02/16
اگر نقاشی‌های كودكان واقعی بودند
1403/02/16
ساخت نوع جدیدی از مواد متخلخل كه می‌توانند گازهای گلخانه‌ای را ذخیره كنند
1403/02/15
شبكه اجتماعی تردز به پیشرفت مداوم ادامه می‌دهد
1403/02/15
چگونه از پخته شدن زمین در برابر خورشید فوق سوزان جلوگیری كنیم؟
1403/02/15
پیوند عضو ممكن است شخصیت افراد را تغییر دهد
1403/02/15
سامسونگ گرافیك اختصاصی برای گوشی‌هایش می‌سازد؟
1403/02/15
مینی‌كامپیوتر گیمینگ جدید كورسیر سخت‌افزار پرقدرت و پنل جلویی چوبی دارد
1403/02/15
یكی از شركت‌های مهم حوزه رانندگی خودكار تعدیل نیرو می‌كند
1403/02/15
چین در ویدیو تبلیغاتی برای ایستگاه قمری خود از شاتل فضایی آمریكا استفاده كرده است
1403/02/15
مدیرعامل انویدیا روزانه ۱۴ ساعت كار می‌كند
1403/02/15
هایسنس رقیب ارزان تلویزیون معروف سامسونگ را رونمایی كرد
1403/02/15
آزمایش عمومی دستیار كوپایلت ویندوز ۱۱ موقتاً متوقف شد
1403/02/15
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com