تماشای تصاویر خاص می‌تواند درك ما از گذر زمان را مختل كند

ویژگی‌های خاص تصاویر یا صحنه‌ای كه مشاهده می‌كنیم، می‌تواند درك ما از گذر زمان را به شكلی تحریف كند كه مدت زمان سپری‌شده در حین تماشا را متوجه نشویم.

تماشای تصاویر خاص می‌تواند درك ما از گذر زمان را مختل كندعلوم پایه و مهندسیعلمیجمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰مطالعه 3 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتویژگی‌های خاص تصاویر یا صحنه‌ای كه مشاهده می‌كنیم، می‌تواند درك ما از گذر زمان را به شكلی تحریف كند كه مدت زمان سپری‌شده در حین تماشا را متوجه نشویم .

تبلیغاتمحققان می‌گویند نحوه‌ی درك ما از گذر زمان، چه سریع بگذرد و چه آهسته، می‌تواند توسط تمامی اتفاقات محیط اطرافمان شكل بگیرد؛ از ضربان قلب ما و جلب توجه دیگران گرفته، تا آشنایی با مكان و حتی تصاویری كه تماشا می‌كنیم .

به گزارش ساینس‌آلرت، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد كه نحوه‌ی تماشای تصاویر می‌تواند درك ما از گذر زمان را شكل بدهد. علاوه بر این، زمانی كه شخص گمان می‌كند صرف تماشای یك تصویر كرده است، بر نحوه‌ی یادآوری آن تصویر تأثیر می‌گذارد .

یافته‌های مطالعه، بینش تازه‌ای را درمورد چگونگی تجربه و یادآوری گذشت زمان توسط افراد مختلف ارائه می‌دهد.گروهی از محققان دانشگاه جورج میسون آمریكا، در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها از ۱۷۰ نفر درخواست كردند تا به تماشای تصاویر مختلفی بپردازند كه در مدت زمان‌های مختلف و زیر یك ثانیه، بر روی صفحه نمایشی ظاهر می‌شد .

شركت‌كنندگان پس از مشاهده‌ی هر تصویر، باید كلیدی را فشار می‌دادند تا مدت زمانی را كه گمان می‌كردند در حین تماشا سپری شده است، ارزیابی كنند. افراد باید زمان تماشای تصاویر را بر اساس كوتاه‌مدت یا طولانی‌مدت دسته‌بندی می‌كردند .

درك مغز ما از زمان، گاهی وقت‌ها با واقعیت یكسان نیستمحققان دریافتند كه صحنه‌های بزرگ‌تر و تصاویر به‌یاد‌ماندنی‌تر، مغز را فریب می‌دهند تا فرد فكر كند كه تصاویر را طولانی‌تر از زمانی كه واقعاً گذشته، تماشا كرده است .

در حالی كه به نظر می‌رسد تصاویر شلوغ و نامرتب، گذر زمان را منقبض و كوتاه‌تر می‌كنند.اگرچه نتایج متفاوت بوده است، اما مطالعات گذشته نیز نشان می‌دهند كه نحوه‌ی اثرگذاری تصاویر بر ادراك زمان می‌تواند به نحوی با میزان توجه ما مرتبط باشد .

تماشای تصاویر بزرگ‌تر، پررنگ‌تر و روشن‌تر، با جلب تمركز و حواس ما، زمان را منبسط و طولانی‌تر می‌كنند.اما همین ویژگی‌ها می‌توانند حواس بخشی از مغز ما را كه مسئول پیگیری زمان است، مختل كنند. بنابراین، به نظر می‌رسد كه زمان در حین تماشا سریع‌تر می‌گذرد .

البته نه تنها پیچیدگی تصاویر، بلكه محتوای آن‌ها نیز ممكن است با برخی مخاطبان بیشتر از دیگران هم‌خوانی داشته باشد.البته یافته‌های مطالعه‌ی اخیر كمك چندانی به حل نظریه‌های مخالف نمی‌كند. در عوض، محققان عامل جدیدی را در میزان به‌یاد‌ماندنی بودن تصاویر سهیم می‌دانند .

بر اساس شواهد، ویژگی منحصر‌به‌فردی وجود دارد كه مغز ما را به روش‌هایی به‌جز توجه، جذب می‌كند.الكس ما، عصب‌پژوه شناختی و همكارانش در مطالعه می‌پرسند: آیا به دلیل به‌یادماندنی‌تر بودن این تصاویر، زمان در حین تماشای آن‌ها طولانی‌تر می‌شود؟ یا برعكس، به دلیل طولانی‌تر شدن زمان، تصاویر به‌یادماندنی‌تر هستند؟مطالعه نتیجه می‌گیرد كه هر دو مورد صحیح هستند .

محققان بعضی از شركت‌كنندگان را برای تماشای مجموعه‌ی دوم تصاویری كه نیمی از آن‌ها را روز قبل نیز مشاهده كرده بودند، دوباره به آزمایشگاه بازگرداندند.تصاویری كه با عنوان به‌یاد‌ماندنی رتبه‌بندی شدند، در حقیقت برای مدت زمان طولانی‌تری دیده شده بودند .

در عین حال، تصاویری كه گمان می‌شد برای زمانی طولانی‌تر از واقعیت دیده شده‌اند، در واقع بهتر در خاطر فرد مانده بودند. این اثر از آزمایشی تا آزمایش دیگر ثابت باقی ماند.مغز، زمان را منبسط یا متراكم می‌كند تا حجم اطلاعات پردازش‌شده را افزایش دهدالكس ما و همكارانش برای بررسی و توضیح یافته‌ها، پیشنهاد می‌كنند كه آثار اتساع زمانی در تصاویر به‌یاد‌ماندنی، ممكن است به پردازش اطلاعات سیستم بینایی كمك كند تا عوامل كندكننده و محدودیت‌ها را برطرف كند .

محققان در مقاله می‌نویسند: «بدین ترتیب، زمان منبسط یا متراكم می‌شود تا حجم اطلاعات پردازش‌شده در هر نمونه‌ی خاصی افزایش یابد.»محققان برای آزمایش این ایده، از یك شبكه عصبی مصنوعی برای مدل‌سازی دستگاه بینایی بطنی استفاده كردند .

تصاویر در این شبكه به تدریج و در طول زمان پردازش می‌شد. محققان گزارش می‌دهند كه تصاویر به‌یاد‌ماندنی‌تر، سریع‌تر پردازش می‌شوند و این افزایش در سرعت پردازش، هم طولانی‌تر شدن زمان سپری‌شده و هم افزایش در دقت زمان درك‌شده را پیش‌بینی می‌كند .

البته همانطور كه دیگر مطالعات نیز اشاره كرده‌اند، دلیل به‌یاد‌ماندنی‌تر بودن تصاویر خاص می‌تواند بسیار شخصی باشد. بر اساس مطالعات، منطقی است كه حس كنیم تصاویر می‌توانند درك گذر زمان را تحریف كنند، زیرا بخش‌هایی از مغز كه زمان را پردازش می‌كنند، احساسات ما را نیز تنظیم می‌كنند .

بیشتر بخوانید۱۱ حقیقت شگفت‌آور درباره زمان4 آذر 02مطالعه '7زبان چگونه بر درك ما از فضا و زمان تأثیر می‌گذارد؟11 آذر 01مطالعه '13بنابراین، همچنان برای دانستن این موضوع كه مغز ما چگونه زمان را درك می‌كند و چگونه این حس از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به زمان و آزمایش‌های بیشتری نیاز است .

نتایج مطالعه، به وضوح نشان می‌دهد كه بدن ما ممكن است با ضربان ساعت‌های بیولوژیكی خاص خودش پیش برود، اما درك مغز از زمان ثابت نیست.محققان نتیجه می‌گیرند: «یافته‌های مطالعه، شواهدی را برای ایجاد ارتباط میان ویژگی‌های تصویری، درك زمان و حافظه فراهم می‌كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/420086-memorability-shapes-perceived-time/

مجله فن آوری

 
پیكسل 8a گوگل با نمایشگر ۱۲۰ هرتز و قیمت ۵۴۹ یورو عرضه می‌شود
1403/02/16
نبرد تماشایی شاسی‌بلندها؛ لامبورگینی اوروس در برابر فراری پوروسانگوئه [تماشا كنید]
1403/02/16
آمار رسمی اپل، افت فروش آیفون در چین را رد می‌كند
1403/02/16
چگونه نام چندین فایل در ویندوز را همزمان تغییر دهیم؟
1403/02/16
این نرم‌افزار، تبلیغات ویندوز ۱۱ را با یك كلیك حذف می‌كند
1403/02/16
اكستریم VX، چشم آفریقا را هم گرفت؛ مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران
1403/02/16
كروم‌بوك‌ها به لپ‌تاپ‌های كاربردی‌تری تبدیل می‌شوند
1403/02/16
سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای كلاهبرداری است
1403/02/16
فرار از هوشمندسازی مدیریت پسماند؛ جمع‌آوری سنتی زباله‌ها تا كی ادامه دارد؟
1403/02/16
حافظه عجیبی كه ۶۰ ساعت در دمای ۶۰۰ درجه كار می‌كند!
1403/02/16
بهترین ساعت‌های هوشمند شیائومی [اردیبهشت ۱۴۰۳]
1403/02/16
مانیتور خوش‌قیمت Skyworth پنل ۱۰۰ هرتز ۲۷ اینچ دارد
1403/02/16
ساعت فوق مقاوم جدید شیائومی، ۱۵ استاندارد نظامی دارد
1403/02/16
حفره امنیتی بحرانی اندروید كشف شد؛ خطر برای گوشی‌های شیائومی
1403/02/16
هوش مصنوعی كوپایلت به كارآموز شركت‌ها تبدیل شده است
1403/02/16
مارك زاكربرگ حالا ثروتمندترین فرد كالیفرنیا است
1403/02/16
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com