چین درصدد آوردن بخشی از جو زهره به زمین است

چین نقشه راه ۲۵ ساله خود را برای رهبری در فضا ترسیم كرده كه بیش از ۳۰ مأموریت را دربرمی‌گیرد و براساس دستاوردهای كنونی این كشور در فضا طراحی شده است.

چین درصدد آوردن بخشی از جو زهره به زمین استنجوم و فضاعلمیسه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰مطالعه 3 دقیقهصبا سلوكیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتچین نقشه راه ۲۵ ساله خود را برای رهبری در فضا ترسیم كرده كه بیش از ۳۰ مأموریت را دربرمی‌گیرد و براساس دستاوردهای كنونی این كشور در فضا طراحی شده است .

تبلیغاتبا هر معیاری بسنجیم، چین قدرت فضایی نیرومندی محسوب می شود. اوایل امسال این كشور به دستاوردی تاریخی دست یافت و نمونه‌های خاك و سنگ را از سمت دور ماه بازیابی كرد. در سال ۲۰۲۱ چین یك فضاپیما را در اولین تلاش خود، با موفقیت روی سیاره سرخ فرود آورد و با استقرار یك مریخ‌نورد، به دومین كشوری تبدیل شود كه این كار را انجام می‌دهد .

چینی‌ها یك ایستگاه فضایی سرنشین‌دار راه‌اندازی كرده‌اند كه آزمایش‌هایی را در زمینه میكروگرانش و پرتوهای كیهانی انجام می‌دهد. این كشور همچنین دارای ناوگانی از ماهواره‌های علمی است كه خورشید را رصد می‌كنند و به دنبال امواج گرانشی و پرتو ایكس از سیاه‌چاله‌ها هستند .

اما چین می‌خواهد كارهای بیشتری انجام دهد و این هفته برنامه‌ای بلندپروازانه برای تبدیل كشور به قدرت جهانی در علم فضا تا سال ۲۰۵۰ منتشر كرد. «دینگ چیبیائو»، معاون رئیس آكادمی علوم چین (CAS)، در كنفرانسی خبری در پكن، درباره این برنامه گفت: «ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما هنوز در مقایسه با كشورهای توسعه‌یافته دستاوردهای زیادی نداریم .

» نقشه‌ی راه میان‌مدت تا بلندمدت كه در ۱۵ اكتبر از آن رونمایی شد، شامل مواردی از جمله تأسیس یك ایستگاه تحقیقاتی روی ماه، بازگرداندن نمونه از جو زهره به زمین و راه‌اندازی بیش از ۳۰ مأموریت علمی فضایی تا اواسط قرن جاری است .

طرح رونمایی‌شده، تلاش مشترك CAS، اداره ملی فضایی چین و آژانس فضایی سرنشین‌دار چین است و نقشه‌راه سه‌مرحله‌ای را برای ۲۵ سال آینده ترسیم می‌كند. در كوتاه‌مدت، این طرح پروژه‌های درحال انجام را تأیید می‌كند؛ از جمله ادامه‌ی فعالیت ایستگاه فضایی چین و كاوش‌های بیشتر در مریخ .

«تلسكوپ فضایی پیمایشی شنتیان» نیز در دست ساخت قرار دارد و قرار است در سال ۲۰۲۶ پرتاب شود. این تلسكوپ نوری دو متری به مطالعه‌ی سیارات فراخورشیدی، شكل‌گیری ستاره‌ها و تكامل كهكشان‌ها خواهد پرداخت. بیشتر بخوانیدپروژه جدید چین: ساخت آرایه تلسكوپی در مدار ماه تا سال ۲۰۲۶23 خرداد 02مطالعه '4چین اولین تصاویر خیره‌كننده از ایستگاه فضایی كامل تیان‌گونگ را منتشر كرد9 آذر 02مطالعه '3در مرحله بعدی، این طرح تا سال ۲۰۳۵، خواستار حمل انسان‌ها به ماه و تأسیس یك ایستگاه تحقیقاتی است .

پرتاب ابزارهای جدید برای رصد زمین و ارسال فضاپیما به زهره برای جمع‌آوری نمونه‌ای از جو آن و بازگرداندن نمونه به خانه نیز در دست بررسی است. در دورنمای آینده از سال ۲۰۳۶ تا ۲۰۵۰، طرح مذكور از نظر جزئیات كوتاه است؛ اما اهداف كلی را فهرست می‌كند .

این اهداف شامل مطالعه‌ی منشاء و تكامل جهان، امواج گرانشی، پرتوهای كیهانی پرانرژی، حیات فرازمینی و جنبه‌های مختلف منظومه شمسی است. به گفته «یان گونگ»، كیهان‌شناس رصدخانه‌های ملی نجومی CAS، كه روی مأموریت شنتیان كار می‌كند، این موضوعات توسط جامعه علمی فضایی پیشنهاد شده‌اند .

گونگ می‌گوید ده‌ها مأموریت برای رسیدگی به این موضوعات بعداً مشخص و توسعه خواهند یافت.مقامات در این نشست تأكید كردند كه چین در همكاری با دیگر كشورها منافع زیادی می‌بیند. وانگ چی، مدیر مركز ملی علوم فضایی آكادمی علوم چین، به مأموریت مشترك «كاوشگر ارتباط بین باد خورشیدی مگنتوسفر یونوسفر» (SMILE) اشاره كرد كه آكادمی علوم چین و آژانس فضایی اروپا (ESA) قرار است سال آینده پرتاب كنند .

مأموریت اسمایل نمونه‌ای از همكاری همه‌جانبه در توسعه، راه‌اندازی و بهره‌برداری از برنامه‌ای علمی فضایی است. وانگ چی اشاره كرد كه چین تعداد فزاینده‌ای از ابزارهای علمی كشورهای دیگر را روی ماهواره‌های خود قرار می‌دهد و دانشمندان خارجی بخش بزرگی از تیم‌های مأموریتی هستند .

منبع : https://www.zoomit.ir/space/428439-china-bring-home-venus-atmosphere/

مجله فن آوری

 
نحوه ذخیره مخاطبین در واتساپ متحول می‌شود
1403/08/01
نرم‌افزار Canva به ابزار تبدیل متن به عكس مجهز شد
1403/08/01
میزهای ایستاده ممكن است برای سلامتی مفید نباشند
1403/08/01
چین درصدد آوردن بخشی از جو زهره به زمین است
1403/08/01
مدیرعامل و مدیر ارشد عملیات اپل در سفری غیرمنتظره به چین رفتند
1403/08/01
رونمایی رسمی از زبلاین، پلتفرم ماركتینگ اتومیشین در صبانه نهم
1403/08/01
تمام این گوشی‌‌ها با تراشه اسنپدراگون ۸ الیت عرضه می‌شوند
1403/08/01
سامسونگ ظاهراً تولید مدل ارزان گلكسی زد فولد را لغو كرده است
1403/08/01
كیفیت نمایشگر آیفون ۱۶ از گلكسی A35 ضعیف‌تر است؛ ادعای كارشناسان DxoMark
1403/08/01
مك‌بوك پرو، آی‌مك و مك مینی جدید به‌زودی معرفی می‌شوند؛ ادعای بلومبرگ
1403/08/01
تهیه‌كننده فیلم Blade Runner 2049 از ایلان ماسك شكایت كرد
1403/08/01
سیستم اسكن چهره اینستاگرام برای مقابله با كلاه‌برداری و هك اكانت‌ها احیا می‌شود
1403/08/01
ظاهراً سامسونگ نیز به تولید گوشی تاشو سه‌تكه فكر می‌كند
1403/08/01
سرور اچ‌پی ML30 G10 از نگاه كیهان سرور
1403/08/01
متا حساب‌های ردیاب جت خصوصی ایلان ماسك، مارك زاكربرگ و دیگر چهره‌های مشهور را تعلیق كرد
1403/08/01
سامسونگ و اینتل اتحادی برای توسعه و تولید تراشه تشكیل می‌دهند؛ به‌نقل از رسانه‌های كره‌ای
1403/08/01
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com