گوگل احتمالاً با پیكسل ۱۰ و پیكسل ۱۱ در مسیر آیفون قدم برمی‌دارد

انتظار می‌رود نسل بعدی پردازنده‌های گوشی گوگل، از فرایند ساخت مشابهی با پردازنده‌های گوشی اپل بهره ببرند.

گوگل احتمالاً با پیكسل ۱۰ و پیكسل ۱۱ در مسیر آیفون قدم برمی‌داردمطالب موبایلسخت افزارفناوریچهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰مطالعه 2 دقیقهعلی محمدیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتانتظار می‌رود نسل بعدی پردازنده‌های گوشی گوگل، از فرایند ساخت مشابهی با پردازنده‌های گوشی اپل بهره ببرند .

تبلیغاتاز وقتی گوگل پردازنده‌های گوشی‌ پیكسل را به پردازنده‌های سفارشی تنسور تغییر داد، بسیاری از عمر باتری و عملكرد حرارتی ضعیف این گوشی‌ها شكایت كرده‌اند. بخش اعظمی از این موضوع مربوط به تصمیم گوگل برای واگذاری بخش فرایند ساخت تراشه به سامسونگ (بخش S .

LSI) می‌شود. خلاصه اینكه فناوری ساخت تراشه سامسونگ معمولاً از رقیب خود، یعنی TSMC، عملكرد ضعیف‌تری دارد.به‌‌گزارش Android Authority، ظاهراً گوگل تصمیم گرفته است تا روند تولید پردازنده‌های گوشی پیكسل را تغییر دهد .

این شركت قصد دارد سامسونگ را از این فرایند حذف و به‌سمت TSMC حركت كند. تاكنون فرایند ساخت مدنظر گوگل مشخص نبود؛ اما امروز پاسخ این موضوع برای پردازنده‌ی احتمالی تنسور G5 در پیكسل ۱۰ و حتی تنسور G6 مشخص شد .

پردازنده‌ی تنسور G5 گوگل با اسم رمز laguna كه احتمالاً در پیسكل ۱۰ سال آینده رونمایی می‌شود، روی فرایند ۳ نانومتری TSMC با نام N3E تولید خواهد شد. این فرایند همان فرایند ساختی است كه اپل در پردازنده‌های A18 Pro آیفون ۱۶ پرو و M4 خود استفاده می‌كند .

خبر استفاده از فرایند ۳ نانومتری TSMC بسیار امیدواركننده است. این فرایند تا لحظه‌ی نگارش این مطلب، بهترین فرایند ساخت بوده و قطعاً پیشرفتی چشمگیر درمقایسه‌با فرایند ساخت ۴ نانومتری 4LPE سامسونگ در تنسور G4 به‌شمار می‌آید .

در نتیجه، پردازنده‌ی جدید هم از‌نظر كارایی و هم ازنظر عملكرد ارتقا خواهد یافت.اطلاعات منتشر‌شده نشان می‌دهد كه احتمالاً تنسور G6 (با اسم رمز malibu) در سال ۲۰۲۶ از فناوری ساخت N3P آینده‌ی TSMC استفاده می‌شود .

احتمالاً این فناوری ساخت همان فرایندی است كه در پردازنده‌ی A19 اپل نیز مشاهده خواهد شد.احتمالاً فناوری ساخت N3P به‌صورت ۳ نانومتری باقی خواهد ماند؛ اما شاهد بهبود‌هایی نیز خواهیم بود. اگر به تصویر زیر دقت كنید، PPA مخفف «قدرت و عملكرد و مساحت» است .

این سه مؤلفه نقش مهمی در هر فرایند ساخت دارند. مقایسه مو‌ٔلفه‌ های پردازنده تنسور G5 و G6Android Authorityبه‌صورت خلاصه عدد Freq (@iso-lkg) بهبود ۵ درصدی را نشان می‌دهد. این عدد تقریباً به‌صورت مستقیم به‌معنی افزایش عملكرد پردازنده بدون تأثیر بر سایر ویژگی‌های پردازنده است .

عدد دوم كه با Power (@iso-freq) مشخص شده و ۷ درصد تغییر را نشان می‌دهد، مشخص‌كننده‌ی این موضوع است كه در‌صورت ثابت‌ماندن فركانس، چه میزان از قدرت پردازنده استفاده می‌شود. مؤلفه سوم یا مساحت كه با Area مشخص شده، تغییر ۴ درصدی دارد و نشان‌دهنده‌ی این موضوع است كه پردازنده‌ی نهایی چقدر كوچك‌تر شده است .

می‌توان نتیجه گرفت كه تنسور G6 حتی اگر با فرایند ساخت ۲ نانومتری تولید نشود، بهینه‌تر خواهد بود.مقالات مرتبطگوگل با پیكسل ۱۰، تراشه‌های ساخت سامسونگ را كنار می‌گذاردگوشی پیكسل ۱۰ در سال ۲۰۲۵ با تغییری مهم از راه می‌رسداستفاده‌ی هر دو پردازنده‌ی جدید گوگل از فرایندهای ساخت TSMC حاكی از جدیدیت گوگل در این موضوع است .

منبع : https://www.zoomit.ir/mobile/428595-google-tensor-g6-g5-tsmc/

مجله فن آوری

 
اپل و گلدمن ساكس ۹۰ میلیون دلار جریمه شدند
1403/08/02
چرا رسیدن كاوشگر اروپا كلیپر به سیاره مشتری بسیار زمان‌بر است؟
1403/08/02
اپل سفارش تولید آیفون ۱۶ را كاهش داد؛ ادعای تحلیلگر برجسته
1403/08/02
آیا می‌توانیم با‌دیگر به عكس‌ها اعتماد كنیم؟ اپل و شركت‌های دیگر روی این مشكل كار می‌كنند
1403/08/02
گوگل احتمالاً با پیكسل ۱۰ و پیكسل ۱۱ در مسیر آیفون قدم برمی‌دارد
1403/08/02
دردسر جدید برای اینتل؛ ظاهراً پردازنده‌های Arrow Lake مشكل ناپایداری دارند
1403/08/02
كشف گسترده مواد شیمیایی ماندگار در ۹۹ درصد از بطری‌های آب جهان
1403/08/02
ریاضیدان آماتور بزرگ‌ترین عدد اول شناخته‌شده را كشف كرد
1403/08/02
ورود پردازنده‌های TSMC به محصولات هواوی؛ ابعاد جدیدی از پرونده مشخص شد
1403/08/02
تولید اپل ویژن پرو احتمالا تا پایان ۲۰۲۴ به‌طور كامل متوقف می‌شود
1403/08/02
افزونه‌های جدید نسخه اندروید مرورگر اج معرفی شدند؛ اما خبری از uBlock نیست
1403/08/02
هوش مصنوعی سامسونگ تا پایان امسال از ۲۰ زبان پشتیبانی خواهد كرد
1403/08/02
كیوسك گیمینگ كولرمستر با قیمت نجومی وارد بازار ایران شد
1403/08/02
دسترسی به اطلاعات سلامتی كاربر در اپلیكیشن Samsung Health آسان‌تر شد
1403/08/02
كدام دستگاه‌های هواوی به HarmonyOS Next مجهز می‌شوند؟
1403/08/02
گوگل ابزارهای یادداشت‌برداری قدرتمندی را به Google Keep اضافه می‌كند
1403/08/02
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com