نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع

مدت‌ها تصور می‌شد كه تنهایی موجب ابتلا به بیماری‌ها، از دیابت گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اما تحقیقات جدید تصویر ظریف‌تری را نشان می‌دهند.

نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایعپزشكی و سلامتعلمیجمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵مطالعه 2 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتمدت‌ها تصور می‌شد كه تنهایی موجب ابتلا به بیماری‌ها، از دیابت گرفته تا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود .

اما تحقیقات جدید تصویر ظریف‌تری را نشان می‌دهند.تبلیغاتاین ایده كه تنهایی به بروز برخی مشكلات سلامتی منجر می‌شود، اكنون زیر سوال رفته است. هرچند تنهایی با طیف وسیعی از پیامدهای سلامت جسمی، ازجمله افزایش خطر مرگ زودرس ارتباط دارد، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد كه تنهابودن ممكن است با بسیاری از مشكلاتی كه قبلا تصور می‌شد عامل ایجادشان است، صرفا همبسته باشد .

 تنهایی علت مستقیم بسیاری از بیماری‌ها نیستجیهوی ژانگ، استادیار دانشگاه پزشكی گوانگ‌ژو می‌گوید: «به نظر می‌رسد تنهایی بیشتر به‌عنوان شاخص بیماری عمل می‌كند تا علت مستقیم. در عوض، عوامل اجتماعی-اقتصادی، انتخاب سبك زندگی و استعداد ژنتیكی ممكن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند .

»ارتباط اجتماعی برای سلامت روان و توانایی ما برای رشد ضروری است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد كه تنهایی، احساس دردناكی كه از قطع ارتباط اجتماعی ناشی می‌شود، با گذشت زمان تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد .

ژانگ و همكارانش برای درك بیشتر چگونگی تأثیر تنهایی بر سلامت، داده‌های چندین پایگاه داده‌ی زیست‌پزشكی، از جمله اطلاعات پزشكی ۴۷۶٬۱۰۰ نفر در بریتانیا، ۱۶هزار نفر در چین و ۱۴هزار نفر در ایالات متحده را تجزیه‌و‌تحلیل كردند .

محققان دریافتند كه شركت‌كنندگانی كه احساس تنهایی می‌كردند، در ۳۰ مورد از ۵۶ بیماری، از سرطان گرفته تا بیماری‌های دستگاه گوارش، در معرض خطر بیشتری بودند.بیشتر بخوانیدپزشكان می‌گویند تنهایی از سیگار، الكل و چاقی مرگبارتر است10 فروردین 03مطالعه '3انزوای اجتماعی و تنهایی سلامت جسمی انسان را تهدید می‌كند7 دی 02مطالعه '3چرا درمان همه‌گیری تنهایی بسیار سخت است؟14 روز پیشمطالعه '9سپس محققان دور دوم تجزیه و تحلیل آماری را روی ۲۶ مورد از ۳۰ بیماری انجام دادند و روی گروهی از شركت‌كنندگان كه داده‌های ژنتیكی آن‌ها در دسترس بود، تمركز كردند .

نتایج نشان داد كه بیشتر بیماری‌ها در واقع ناشی از تنهایی نبوده است. این مشكلات سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نوع ۲، صرفا در كنار تنهایی رخ داده‌اند. اما هنوز هم تنهایی می‌تواند نقشی در ایجاد شش بیماری شامل افسردگی، كم‌كاری تیروئید، آسم، آپنه خواب، سوء‌مصرف مواد و كاهش شنوایی، داشته باشد .

به گفته‌ی یو هه از دانشگاه پزشكی گوانگژو، یافته‌ها پیامدهای مهمی برای مداخلات در دنیای واقعی دارند و مشخص می‌كنند رسیدگی به تنهایی مهم است؛ اما تنها عامل پیشگیری از بیماری‌ها نیست. او گفت مقامات بهداشت عمومی نیز باید بر بهبود خدمات سلامت روان و ترویج سبك زندگی سالم تمركز كنند .

دیوید اسبارا، از دانشگاه آریزونا، می‌گوید مطالعه‌ی جدید به ما در نحوه‌ی تفكر در مورد اهداف بهداشت عمومی برای كاهش تنهایی برای بهبود سلامت انسان كمك می‌كند. اسبارا می‌گوید: «مطمئناً، تنهایی به‌خودی‌خود بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد به طور علّی با ظهور دوره‌های افسردگی مرتبط باشد، اما از نظر ارتباط با سلامتی، برخی از ارزشمندترین یافته‌ها در این زمینه نیاز به بازنگری دارند .

این مهم است كه بفهمیم در كجا اثرات علی و در كجا همبستگی وجود دارد.»به‌نظر می‌رسد تنهایی علت ظهور دوره‌های افسردگی استژانگ و همكارانشان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی مكانیسم‌های بیولوژیكی زیربنایی پشت یافته‌هایشان هستند، از جمله اینكه چگونه تنهایی بر متغیرهایی مانند هورمون‌های استرس و التهاب تأثیر می‌گذارد .

محققان همچنین امیدوارند مطالعاتی را روی گروه‌هایی از افراد در سایر نقاط جهان انجام دهند تا ببینند آیا یافته‌های فعلی‌شان كه عمدتاً بر اساس داده‌های افراد در بریتانیا است، با مناطق دیگر نیز سازگار است یا خیر .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/426972-role-loneliness-26-common-health-conditions/

مجله فن آوری

 
غافلگیری همستر كامبت؛ فصل یك به پایان رسید
1403/06/31
زندگی فراتر از مرگ: چگونه ارگانیسم‌های جدید از سلول‌های موجود مرده پدیدار می‌شوند؟
1403/06/30
تماشا كنید: اولین كالبدشكافی گوشی آیفون ۱۶ پرو
1403/06/30
تلسكوپ فضایی جیمز وب چگونه بزرگ‌ترین جدال كیهان‌شناسی را عمیق‌تر می‌كند؟
1403/06/30
مارموست‌ها مانند انسان یكدیگر را به اسم صدا می‌زنند
1403/06/30
مقاومت آنتی‌بیوتیكی تهدیدی برای جان میلیون‌ها نفر تا سال ۲۰۵۰
1403/06/30
مارك زاكربرگ از تفاوت‌های متا با اپل و ادامه نبرد دو شركت در آینده می‌گوید
1403/06/30
گلكسی رینگ سامسونگ احتمالا در ۲ سایز جدید عرضه می‌شود
1403/06/30
بازنده بزرگ؛ نوكیا از نمایی متفاوت [تماشا كنید]
1403/06/30
كشف گونه جدید پتروسور با بال‌های ۵ متری در اردن، راز پرواز پرندگان باستانی را فاش می‌كند
1403/06/30
مایكروسافت طرح گرافیكی نرم‌افزارهایش را اصلاح می‌كند
1403/06/30
شروع رجزخوانی اوپو برای آیفون ۱۶ پرو؛ پرچمدار اندرویدی با حاشیه بسیار باریك در راه است
1403/06/30
یك نیروگاه هسته‌ای در اختیار هوش مصنوعی؛ جاه‌طلبی‌های مایكروسافت ادامه دارد
1403/06/30
لاشه تایتانیك رو به زوال است؛ سرنوشت نمادین‌ترین كشتی غرق‌شده چه خواهد بود؟
1403/06/30
نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع
1403/06/30
۵ اپلیكیشن برای بهبود تمركز؛ دیگر كارهایتان را به‌تعویق نیندازید
1403/06/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com