مارموست‌ها مانند انسان یكدیگر را به اسم صدا می‌زنند

دانشمندان متوجه شدند كه مارموست‌ها مانند سه موجود خاص دیگر یعنی دلفین‌ها، فیل‌ها و انسان‌ها مهارت اجتماعی به اسم صدا زدن یكدیگر را دارند.

مارموست‌ها مانند انسان یكدیگر را به اسم صدا می‌زنندعلوم پایه و مهندسیعلمیجمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰مطالعه 4 دقیقهآنیتا طاهرانپورتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدانشمندان متوجه شدند كه مارموست‌ها مانند سه موجود خاص دیگر یعنی دلفین‌ها، فیل‌ها و انسان‌ها مهارت اجتماعی به اسم صدا زدن یكدیگر را دارند .

تبلیغاتمارموسِت‌ها (marmosets) میمون‌های كوچك و دوست‌داشتنی بومی آمریكای جنوبی هستند كه توانایی‌های اجتماعی فراوان و جالبی دارند. این میمون‌سانیان كوچك، پر از شگفتی هستند و در ساختارهای اجتماعی پیچیده‌ای در زیستگاه‌های بالای درختان زندگی می‌كنند .

به‌گزارش ساینس‌آلرت، یافته‌های مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد كه اعضای گروه‌های اجتماعی مارموست‌ها حتی یكدیگر را با نام صدا می‌كنند؛ رفتاری كه قبلاً فقط در سه گونه‌ی بسیار باهوش، شامل فیل‌ها، دلفین‌‌ها و انسان‌ها ثبت‌ شده بود .

هرچند طوطی‌ها نیز برای شناسایی خود علائم صوتی منحصربه‌فرد تولید می‌كنند.نویسندگان مطالعه گزارش می‌دهند كه مارموست‌ها از آواهای خاصی به نام «صدای فی»، برای شناسایی و برقراری ارتباط با یكدیگر استفاده می‌كنند .

با توجه به اینكه تعداد كمی از حیوانات وحشی شناخته‌شده چنین سیستمی برای نامگذاری‌ دارند، كشف صداهای فی در جامعه‌ی مارموست‌ها بی‌اهمیت نیست؛ اما یافتن آن در یكی از نخستی‌سانان بسیار جالب است، زیرا تا‌كنون ما تنها نخستی‌هایی بودیم كه یكدیگر را با اسم تشخیص می‌دادیم .

از میان همه‌ی نخستی‌ها، توانایی تشخیص با اسم در میمون‌هایی كه ارتباط دوری با ما دارند، كشف شده بود، نه از یك عضو از انسانیان كه بیشتر به ما مرتبط است.محققان می‌گویند یافته‌ها‌ی جدید علاوه بر جلب توجه به مارموست‌ها، ممكن است به ما در درك بهتر ریشه‌های زبان در اجدادمان كمك كند .

نویسندگان برای فاش‌كردن اسرار مارموست‌ها، مكالمات طبیعی بین جفت نخستی‌سانانی كه نمی‌توانستند یكدیگر را ببینند، اما قادر به شنیدن صدای هم بودن و همچنین بین یك مارموست و یك كامپیوتر ضبط كردند.كشف توانایی صدازدن همدیگر با اسم در یكی از نخستی‌سانان بسیار جالب استمحققان به‌طور خاص به صداهای فی علاقه‌مند بودند و می‌خواستند ببینند كه آیا آن‌ها عملكردی فراتر از حفظ ارتباط دارند یا خیر .

محققان همچنین مشكوك بودند كه آیا صداهای فی ممكن است در ارتباطات بین مارموست‌ها، از سایر اهداف هنوز كشف‌نشده نیز برخوردار باشد یا خیر.محققان خاطرنشان می‌كنند كه مارموست‌ها از صداهای فی برای ایجاد دیالوگ‌های نوبتی استفاده می‌كنند و طبق گزارش‌ها می‌توان تماس‌ها را با جزئیات مربوط به كسانی كه آن‌ها را تولید می‌كند نیز كدگذاری كرد .

با توجه به ویژگی‌های متمایز و انعطاف‌پذیری صداهای فی، محققان این فرضیه را مطرح كردند كه وقتی مارموست‌ها از این تماس‌ها برای صحبت با یكدیگر استفاده می‌كنند، ممكن است از آن‌ها برای «نام‌گذاری» یا شناسایی یكدیگر استفاده كنند؛ به این معنی كه مارموست‌ها راهی برای یادگیری و استفاده از این نام‌ها در گروه‌های اجتماعی خود دارند .

تیم محققان به سرپرستی دیوید اومر، پژوهشگر علوم مغز دریافتند كه مارموست‌ها در واقع از صداهای متمایز فی برای نام‌گذاری روی یكدیگر، استفاده می‌كنند. میمون‌ها همچنین صداهای فی را كه به‌طور مستقیم خطاب به آن‌ها تولید شده بود، به‌دقت درك می‌كردند و به آن پاسخ می‌دادند .

بیشتر بخوانیدچرا میمون‌ها نمی‌توانند صحبت كنند14 شهریور 96مطالعه '8تشابه عجیب بین زبان ارتباطی شامپانزه و انسان28 بهمن 97مطالعه '4شامپانزه‌ها و توانایی گفتار؛ آیا نزدیك‌ترین خویشاوندان ما قادر به صحبت‌كردن هستند؟16 مرداد 03مطالعه '3اومر می‌گوید: «این كشف پیچیدگی ارتباطات اجتماعی در میان مارموست‌ها را برجسته می‌كند .

این تماس‌ها همان‌طور كه قبلاً تصور می‌شد، فقط برای یافتن محل خود استفاده نمی‌شوند، مارموست‌ها از این صداهای خاص برای لقب‌دادن و خطاب‌كردن افراد خاص استفاده می‌كنند.»یافته‌های مطالعه نشان داد كه اعضای گروه از لقب‌های صوتی خاصی برای خطاب هر فرد و به‌طور‌مداوم از ویژگی‌های صوتی خاصی برای كدگذاری نام‌های خاص استفاده می‌كنند .

تمام این‌ها به نظر جنبه‌هایی از گفتار انسان را بازتاب می‌دهد، از جمله استفاده از لقب‌های صوتی به عنوان نام و وجود گویش‌های محلی.احتمالاً نام همه‌ی افراد از طریق یادگیری اجتماعی در یك گروه از مارموست‌ها دانش مشتركی می‌شود كه فقط در میان میمون‌های جوان با ارتباط نزدیك اتفاق نمی‌افتد .

حتی مارموست‌های بالغ غیرمرتبط نیز ممكن است جزئیات نام و تلفظ را از یكدیگر بیاموزند كه نشان می‌دهد میمون‌های بالغ هم نام و هم لهجه‌ها را از اعضای دیگر گروه در طبیعت یاد می‌گیرند.یكی از نمونه‌های مورد مطالعه، بچه مارموست معمولی (Callithrix jacchus) به نام بارِكِتDavid Omer's Labمحققان خاطرنشان می‌كنند كه مارموست‌ها در سایبان‌های جنگلی انبوه جنگل‌های بارانی در سراسر آمریكای جنوبی زندگی می‌كنند، جایی كه صدا‌زدن لقب برای هر یك از اعضای گروه ممكن است مزیت انطباقی داشته باشد .

دید در میان درختان متراكم محدود است، اما استفاده از لقب‌های صوتی به عنوان نام ممكن است به میمون‌ها كمك كند تا پیوندهای اجتماعی و انسجام گروهی را در حالی حفظ كنند كه زمان عمده‌ای را دور از دید یكدیگر می‌گذرانند .

رفتار لقب‌گذاری مارموست‌ها ممكن است به چگونگی رشد ارتباطات اجتماعی و زبان برخی از اجداد ما پیش از پیدایش انسان اشاره كند. اومر می‌گوید: «مارموست‌ها در گروه‌های كوچك خانوادگی و تك‌همسری زندگی می‌كنند و مانند انسان‌ها با هم از بچه‌هایشان مراقبت می‌كنند .

این شباهت‌ها نشان می‌دهد كه آن‌ها با چالش‌های اجتماعی تكاملی قابل‌مقایسه با اجداد پیشازبانی ما مواجه بودند و همین امر ممكن است مارموست‌ها را به ابداع روش‌های ارتباطی مشابه سوق داده باشد.»مطالعه در نشریه ساینس منتشر شده است .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/426875-marmosets-vocal-labels-address-individual/

مجله فن آوری

 
غافلگیری همستر كامبت؛ فصل یك به پایان رسید
1403/06/31
زندگی فراتر از مرگ: چگونه ارگانیسم‌های جدید از سلول‌های موجود مرده پدیدار می‌شوند؟
1403/06/30
تماشا كنید: اولین كالبدشكافی گوشی آیفون ۱۶ پرو
1403/06/30
تلسكوپ فضایی جیمز وب چگونه بزرگ‌ترین جدال كیهان‌شناسی را عمیق‌تر می‌كند؟
1403/06/30
مارموست‌ها مانند انسان یكدیگر را به اسم صدا می‌زنند
1403/06/30
مقاومت آنتی‌بیوتیكی تهدیدی برای جان میلیون‌ها نفر تا سال ۲۰۵۰
1403/06/30
مارك زاكربرگ از تفاوت‌های متا با اپل و ادامه نبرد دو شركت در آینده می‌گوید
1403/06/30
گلكسی رینگ سامسونگ احتمالا در ۲ سایز جدید عرضه می‌شود
1403/06/30
بازنده بزرگ؛ نوكیا از نمایی متفاوت [تماشا كنید]
1403/06/30
كشف گونه جدید پتروسور با بال‌های ۵ متری در اردن، راز پرواز پرندگان باستانی را فاش می‌كند
1403/06/30
مایكروسافت طرح گرافیكی نرم‌افزارهایش را اصلاح می‌كند
1403/06/30
شروع رجزخوانی اوپو برای آیفون ۱۶ پرو؛ پرچمدار اندرویدی با حاشیه بسیار باریك در راه است
1403/06/30
یك نیروگاه هسته‌ای در اختیار هوش مصنوعی؛ جاه‌طلبی‌های مایكروسافت ادامه دارد
1403/06/30
لاشه تایتانیك رو به زوال است؛ سرنوشت نمادین‌ترین كشتی غرق‌شده چه خواهد بود؟
1403/06/30
نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع
1403/06/30
۵ اپلیكیشن برای بهبود تمركز؛ دیگر كارهایتان را به‌تعویق نیندازید
1403/06/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com