مقاومت آنتی‌بیوتیكی تهدیدی برای جان میلیون‌ها نفر تا سال ۲۰۵۰

تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۳۹ میلیون نفر بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیك جان خود را از دست خواهند داد. مقابله با این بحران نیازمند مداخلات جهانی است.

مقاومت آنتی‌بیوتیكی تهدیدی برای جان میلیون‌ها نفر تا سال ۲۰۵۰پزشكی و سلامتعلمیجمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰مطالعه 3 دقیقهغزل امیریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتتا سال ۲۰۵۰، بیش از ۳۹ میلیون نفر بر اثر عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیك جان خود را از دست خواهند داد .

مقابله با این بحران نیازمند مداخلات جهانی است.تبلیغاتبراساس تحلیل جهانی جامعی در زمینه‌ی مقاومت آنتی‌بیوتیكی، پیش‌بینی می‌شود كه از حالا تا سال ۲۰۵۰، بیش از ۳۹ میلیون نفر جان خود را دراثر ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیك از دست بدهند .

پژوهشگران در مطالعه‌ای كه به تازگی در نشریه لنست منتشر شده است، گزارش می‌دهند كه بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، سالانه بیش از یك میلیون نفر به دلیل عفونت‌های مقاوم به دارو فوت كرده‌اند. به گفته‌ی كارشناسان، با دسترسی گسترده‌تر به آنتی‌بیوتیك‌های مناسب و درمان‌های بهتر، می‌توان تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۲ میلیون زندگی را نجات داد .

جهان نمی‌تواند به هدف كاهش مرگ‌و‌میر ناشی از مقاومت ضد‌میكروبی دست یابدجوزف لیونارد، همه‌گیر‌شناس از دانشگاه كالیفرنیا، بركلی، به‌نقل از نیچر می‌گوید: «برای درك وضعیت كنونی و ارائه راهكارهای آینده، بررسی بار جهانی مقاومت دارویی بسیار حائز اهمیت است و برای انتظار منطقی از بار آینده، گام‌های بعدی باید به دقت مشخص شوند .

»تیموتی والش، میكروب‌شناس از دانشگاه آكسفورد در بریتانیا، می‌گوید: «احتمالاً تعداد واقعی موارد مرگ‌ومیر ناشی از مقاومت دارویی بیشتر از آن چیزی است كه در این گزارش آمده، به‌ویژه در كشورهایی كه داده‌های كافی از آن‌ها در دسترس نیست .

» آمار گزارش‌شده نشان می‌دهد كه جهان نتوانسته به هدف سازمان ملل برای كاهش مرگ‌و‌میر ناشی از مقاومت ضد‌میكروبی تا سال ۲۰۳۰، دست یابد.كپی لینكافزایش مرگ و میردر گزارش منتشرشده، پژوهشگران داده‌های مربوط به مرگ‌و‌میر و سوابق بیمارستانی ۲۰۴ كشور را از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، تجزیه‌و‌تحلیل كرده‌اند .

این تحلیل بر ۲۲ عامل بیماری‌زا، ۸۴ تركیب باكتری و داروهایی كه نسبت به آن‌ها مقاومت دارند و ۱۱ بیماری، از جمله عفونت‌های خونی و مننژیت، متمركز بوده است.براساس نتایج، اگرچه تعداد مرگ‌ومیر كودكان زیر پنج سال به دلیل عفونت‌های مقاوم به دارو در سه دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد كاهش یافته، نرخ مرگ‌ومیر افراد بالای ۷۰ سال ۸۰ درصد افزایش داشته است .

نمودار افزایش نخ مرگ‌و‌میر بر اثر مقاومت آنتی‌بیوتیكی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۵۰.Natureمرگ‌ومیر ناشی از عفونت‌های استافیلوكوك اورئوس كه پوست، خون و اندام‌های داخلی را آلوده می‌كند، بیشترین افزایش را داشته و ۹۰ درصد رشد كرده است .

بسیاری از كشنده‌ترین عفونت‌ها بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، توسط گروهی از باكتری‌ها با مقاومت دارویی بسیار قوی به نام باكتری‌های گرم منفی ایجاد شده‌اند. این گروه، شامل باكتری‌هایی مانند اشریشیا كلی و اسینتوباكتر بومانی می‌شود كه عامل عفونت‌های بیمارستانی هستند .

باكتری‌های گرم منفی به داروهای كارباپنم (گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیك بسیار مؤثر برای درمان عفونت‌های شدید و خطرناك) مقاوم هستند. این باكتری‌ها می‌توانند ژن‌های مقاومت به آنتی‌بیوتیك را هم به نسل‌های بعدی انتقال دهند و هم بین گونه‌های مختلف تبادل كنند .

مرگ‌ومیر ناشی از باكتری‌های گرم منفی مقاوم به كارباپنم از ۵۰٬۹۰۰ مورد در سال ۱۹۹۰، به ۱۲۷٬۰۰۰ مورد در سال ۲۰۲۱ رسیده كه معادل ۱۴۹٫۵۱ درصد افزایش است.جنوب آسیا، آمریكای لاتین و منطقه كارائیب، بیشترین میزان مرگ‌ومیر را دارندتخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰، مقاومت ضدمیكروبی می‌تواند هر سال ۱٫۹۱ میلیون مرگ‌و‌میر ایجاد كند و ۸٫۲۲ میلیون نفر دیگر نیز به دلیل بیماری‌های مرتبط با مقاومت دارویی، جان خود را از دست می‌دهند .

بیش از ۶۵ درصد از مرگ‌و‌میرهای ناشی از مقاومت ضد‌میكروبی در سال ۲۰۵۰، در افراد بالای ۷۰ سال خواهد بود.محسن نقوی، پزشك و همه‌گیر‌شناس در دانشگاه واشنگتن سیاتل و یكی از نویسندگان مطالعه، می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد كه ما با مشكلی در كیفیت سیستم بهداشتی و پیشگیری از عفونت‌ها مواجه هستیم .

»كپی لینكمداخلات هدفمند مناطقی با بیشترین میزان مرگ‌ومیر پیش‌بینی شده، شامل جنوب آسیا، آمریكای لاتین و منطقه‌ی كارائیب هستند. پژوهشگران تأكید دارند كه هرگونه استراتژی برای مقابله با مقاومت دارویی باید كشورهای با درآمد پایین و متوسط را در اولویت قرار دهد .

بیشتر بخوانیدباكتری‌ها چگونه می‌توانند در برابر داروهایی كه هنوز ساخته نشده‌اند، مقاوم شوند؟14 اسفند 02مطالعه '4مقاومت آنتی‌بیوتیكی می‌تواند حتی بدون استفاده از آنتی‌بیوتیك در روده ظاهر شود23 فروردین 02مطالعه '3تیموتی والش می‌گوید: «ما به سرمایه‌گذاری جهانی بیشتر و همكاری با كشورهای كم‌درآمد نیاز داریم تا از آمادگی آن‌ها برای مقابله با این بحران اطمینان حاصل كنیم .

» او همچنین بر لزوم دسترسی به ابزارهای تشخیصی، آنتی‌بیوتیك‌های مناسب، آب پاك و امكانات بهداشتی در بیمارستان‌های كشورهای كم‌درآمد تأكید می‌كند.والش می‌افزاید سیاست‌گذاران باید به استفاده‌ی بیش‌از‌حد از آنتی‌بیوتیك‌ها در كشاورزی كه سرعت مقاومت باكتریایی را افزایش می‌دهد، توجه كنند و سرمایه‌گذاری‌ها را بر پژوهش در زمینه‌ی داروهای آنتی‌بیوتیك نوآورانه متمركز كنند .

ایو وول، یكی از پژوهشگران گزارش و مدیر تحقیقات در مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت در سیاتل، واشنگتن، می‌گوید نویسندگان مقاله امیدوار هستند كه این گزارش به عنوان «راهنمایی برای ساخت داروهای جدید، تمركز بر داروها و واكسن‌های جدید» عمل كند .

منبع : https://www.zoomit.ir/health-medical/427013-drug-resistant-infections-rise/

مجله فن آوری

 
غافلگیری همستر كامبت؛ فصل یك به پایان رسید
1403/06/31
زندگی فراتر از مرگ: چگونه ارگانیسم‌های جدید از سلول‌های موجود مرده پدیدار می‌شوند؟
1403/06/30
تماشا كنید: اولین كالبدشكافی گوشی آیفون ۱۶ پرو
1403/06/30
تلسكوپ فضایی جیمز وب چگونه بزرگ‌ترین جدال كیهان‌شناسی را عمیق‌تر می‌كند؟
1403/06/30
مارموست‌ها مانند انسان یكدیگر را به اسم صدا می‌زنند
1403/06/30
مقاومت آنتی‌بیوتیكی تهدیدی برای جان میلیون‌ها نفر تا سال ۲۰۵۰
1403/06/30
مارك زاكربرگ از تفاوت‌های متا با اپل و ادامه نبرد دو شركت در آینده می‌گوید
1403/06/30
گلكسی رینگ سامسونگ احتمالا در ۲ سایز جدید عرضه می‌شود
1403/06/30
بازنده بزرگ؛ نوكیا از نمایی متفاوت [تماشا كنید]
1403/06/30
كشف گونه جدید پتروسور با بال‌های ۵ متری در اردن، راز پرواز پرندگان باستانی را فاش می‌كند
1403/06/30
مایكروسافت طرح گرافیكی نرم‌افزارهایش را اصلاح می‌كند
1403/06/30
شروع رجزخوانی اوپو برای آیفون ۱۶ پرو؛ پرچمدار اندرویدی با حاشیه بسیار باریك در راه است
1403/06/30
یك نیروگاه هسته‌ای در اختیار هوش مصنوعی؛ جاه‌طلبی‌های مایكروسافت ادامه دارد
1403/06/30
لاشه تایتانیك رو به زوال است؛ سرنوشت نمادین‌ترین كشتی غرق‌شده چه خواهد بود؟
1403/06/30
نقش پیچیده تنهایی در ابتلا به ۲۶ بیماری شایع
1403/06/30
۵ اپلیكیشن برای بهبود تمركز؛ دیگر كارهایتان را به‌تعویق نیندازید
1403/06/30
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com