تماشا كنید: فرار وحشتناك مارماهی ژاپنی از معده ماهی شكارچی

در موردی بی‌سابقه، پژوهشگران ویدئویی حیرت‌آور از فرار مارماهی ژاپنی پس از بلعیده شدن توسط ماهی شكارچی را ضبط كردند.

تماشا كنید: فرار وحشتناك مارماهی ژاپنی از معده ماهی شكارچیعلوم پایه و مهندسیعلمیپنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵مطالعه 3 دقیقهمریم صفدریتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتدر موردی بی‌سابقه، پژوهشگران ویدئویی حیرت‌آور از فرار مارماهی ژاپنی پس از بلعیده شدن توسط ماهی شكارچی را ضبط كردند .

تبلیغاتبرای اكثر حیوانات، قرارگرفتن درون معده شكارچی بدین معنی است كه همه چیز به پایان رسیده؛ اما ظاهرا برای مارماهی ژاپنی وضعیت فرق دارد. پژوهشگران در مطالعه‌ای كه به‌تازگی در نشریه كارنت بایولوژی منتشر شد، از مارماهی‌های نابالغی فیلم گرفتند كه عملیات فرار از بدن ماهی شكارچی را به نمایش می‌گذارند .

مارماهی‌های ژاپنی برای فرار از معده ماهی پس از بلعیده‌شدن، راهی مبتكرانه پیدا كرده‌اند: رفتن به دستگاه گوارش و سپس فشردن و خارج‌كردن خود از آبشش‌های شكارچی. این اولین بار است كه دانشمندان توانستند نحوه‌ی فرار گونه‌ی طعمه از شكم شكارچی را به‌طور دقیق مشاهده كنند و اكنون از خود می‌پرسند آیا سایر گونه‌های ریزاندام نیز شانس نجات بدین روش را دارند یا خیر .

ماهی خواب‌آلود سیاه (Odontobutis obscura) طعمه خود را به‌طور كامل و زنده می‌بلعد. پژوهشگران متوجه شدند مارماهی‌های ژاپنی جوان (Anguilla japonica) كه توسط این ماهی بلعیده می‌شوند، می‌توانند انتهای دم خود را از راه مری به آبشش ماهی شكارچی برسانند و سپس آن را از آبشش بیرون كنند و خودشان را به عقب بكشانند تا به‌طور كامل آزاد شوند .

پژوهشگران در مطالعه گذشته خود متوجه شده بودند كه مارماهی جوان می‌توانند از راه آبشش شكارچی خود فرار كنند؛ اما نمی‌دانستند آن‌ها دقیقا چگونه این كار را انجام می‌دهند.یوكی كاواباتا، استادیار دانشكده شیلات و علوم محیطی در دانشگاه ناكازاكی به لایوساینس گفت: «پیش از آزمایش با استفاده از ویدئوی اشعه ایكس، فكر می‌كردیم مارماهی‌ها ممكن است به طور مستقیم از دهان شكارچی به آبشش رفته و از آن‌جا فرار كنند .

اما وقتی دیدیم مارماهی‌های كوچك از معده شكارچی به سمت آبشش حركت می‌كنند (به جای اینكه از راه دهان فرار كنند)، شگفت‌زده شدیم. ما راه‌های فرار ساده‌تری را پیش‌بینی كرده بودیم اما توانایی آن‌ها برای حركت به سمت دستگاه گوارش واقعا شگفت‌آور بود .

»یك سال طول كشید تا گروه پژوهشی شواهد قانع‌كننده‌ای را فیلم‌برداری كند كه نشان می‌دهد مارماهی‌ها چگونه فرار می‌كنند.پژوهشگران سولفات باریم، ماده حاجب اشعه ایكس را به مارماهی‌ها تزریق كردند تا بتوانند آن‌ها را درون معده ماهی‌ شكارچی ببینند .

سپس یك مارماهی را به همراه ماهی شكارچی در مخزنی قرار دادند و تعامل آن‌ها را با فیلم اشعه ایكس ثبت كردند. از ۳۲ مارماهی كه به طور كامل توسط ماهی بلعیده شدند و به معده ماهی رسیدند، ۱۳ مارماهی موفق شدند دم خود را از آبشش ماهی خارج كنند و ۹ ماهی توانستند كاملا فرار كنند .

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}همه مارماهی‌ها از تاكتیك مشابهی برای فرار كردن استفاده نكردند .

یازده مارماهی كه به‌طور كامل بلعیده شده بودند، سعی كردند به شكل دایره‌وار در امتداد دیواره معده شنا كنند و پژوهشگران كنجكاو شدند كه آیا آن‌ها به دنبال راهی برای فرار هستند یا خیر. پنج مورد از مارماهی‌‌ها نیز موفق شدند دم خود را به آبشش ماهی برسانند .

ماهی شكارچی به خاطر فرار مارماهی‌ها ا‌ز آبششش دچار آسیب خاصی نشد و پس از هر آزمایش به رفتار عادی خود ادامه داد.بیشتر بخوانیدچرا ماهی‌های اعماق اقیانوس شبیه بیگانگان هستند؟5 مرداد 02مطالعه '3گرچه مشاهدات در محیط آزمایشگاهی كنترل‌شده حاصل شده است، به باور پژوهشگران در طبیعت نیز همین اتفاق می‌افتد .

كاواباتا می‌گوید، با توجه به فراوانی بالای این رخداد در آزمایش‌های آن‌ها، این احتمال وجود دارد كه این رفتار در محیط‌های طبیعی و خصوصا وقتی مارماهی‌ها با تهدیدات شكارچی مشابهی مواجه می‌شوند، فراوان‌تر باشد .

در مرحله بعد، پژوهشگران می‌خواهند بدانند كه آیا گونه‌های دیگر مارماهی‌ها نیز به همین روش فرار می‌كنند یا خیر. آن‌ها همچنین می‌خواهند بدانند چرا توانایی فرار برخی از اعضای گونه بالاتر است و آن‌ها از چه خصوصیات خاصی برخوردار هستند .

منبع : https://www.zoomit.ir/fundamental-science/426943-japanese-eel-escape-from-predator-stomach/

مجله فن آوری

 
اعتصاب كاركنان سامسونگ هند احتمالا به‌زودی به پایان می‌رسد
1403/06/30
پیش از اختراع صابون، مردم چگونه خود را تمیز می‌كردند؟
1403/06/30
سامسونگ یادداشت‌برداری و ترجمه مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوشی‌هایش را به‌نمایش گذاشت
1403/06/29
با ۳۲ موجود زنده عجیب در اعماق دریا آشنا شوید
1403/06/29
تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یك كتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایران
1403/06/29
تعریف عكس از نگاه بزرگان فناوری؛ اپل و گوگل اختلاف‌نظر دارند
1403/06/29
چرا ما انسان‌ها زانوهای بهتری تكامل نداده‌ایم؟
1403/06/29
مدل خاكستری منحصربه‌فرد PS5 و PS5 Pro به‌مناسبت ۳۰ سالگی پلی‌استیشن رونمایی شد
1403/06/29
ظرفیت باتری آیفون ۱۶ سرانجام مشخص شد؛ بهبود تك‌رقمی نسبت‌به آیفون ۱۵
1403/06/29
تماشا كنید: فرار وحشتناك مارماهی ژاپنی از معده ماهی شكارچی
1403/06/29
گلكسی رینگ سامسونگ در كشورهای بیشتری عرضه می‌شود
1403/06/29
هواوی واچ D2 از راه رسید؛ طراحی مشابه اپل واچ و نمایشگر اولد
1403/06/29
آیا جنوبگان هیچ‌گاه عاری از یخ بوده است؟
1403/06/29
تاریخ‌سازی چین؛ اولین «خودرو هوش مصنوعی» دنیا رونمایی شد
1403/06/29
هواوی واچ جی‌تی ۵ و ۵ پرو رونمایی شدند؛ ساعت‌های مدرن با ویژگی‌های جذاب
1403/06/29
هجوم شیائومی به بازارهای جهانی؛ گوشی تاشو میكس فلیپ از انحصار چین خارج می‌شود
1403/06/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com