با ۳۲ موجود زنده عجیب در اعماق دریا آشنا شوید

از كرم‌های دارای شاخك‌های شبیه به ماهی مركب تا ماهی‌هایی با دندان‌های روی زبان، اعماق اقیانوس مملو از موجوداتی است كه عجیب‌ترین ظاهر ممكن را دارند.

با ۳۲ موجود زنده عجیب در اعماق دریا آشنا شویدانرژی و محیط زیستعلمیپنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰مطالعه 25 دقیقهسارا ارجمندتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتاز كرم‌های دارای شاخك‌های شبیه به ماهی مركب تا ماهی‌هایی با دندان‌های روی زبان، اعماق اقیانوس مملو از موجوداتی است كه عجیب‌ترین ظاهر ممكن را دارند .

تبلیغاتاعماق دریا خانه‌ی موجودات عجیب و غریبی است كه طی میلیون‌ها سال ویژگی‌های مشخصی را برای بقا در شرایط سخت زیستگاه خود، تكامل داده‌اند. این سازگاری‌‌ها با محیط خشن اعماق پهنه‌های آبی به شكل‌گیری جانورانی منجر شده است كه واقعا شبیه موجودات بیگانه هستند .

آب‌های عمیق بر اساس تعریف دانشمندان، عمق ۲۰۰ متر به بالا را دربرمی‌گیرند. در این مناطق نور خورشید با افزایش عمق كاهش می‌یابد تا جایی كه تاریكی مطلق، دماهای منجمدكننده و فشار خردكننده را به دنبال دارد.برخی از حیوانات اعماق دریا با اندام‌های تولید نور برای جذب طعمه یا سیگنال‌دهی به یكدیگر با محیط سازگار شده‌اند .

برخی دیگر دارای دهان‌هایی عظیم و شكم‌هایی منبسط‌شونده یا چشم‌های نامتجانس هستند. موجودات اعماق اقیانوس صرف‌نظر از خصلت‌های مشخص، الهام‌بخش تصورات بسیاری از افراد بوده‌اند.به لطف اكتشافات فراوان در طول دهه‌های گذشته، دانشمندان شمار بالایی از موجودات اعماق دریاها را توصیف كرده‌اند .

بنابراین بدون هیچ مقدمه‌ی بیشتری، ۳۲ مورد از عجیب‌ترین موجودات این دسته را معرفی می‌كنیم.كپی لینكمارماهی پاشلكیمارماهی پاشلكی در عمق ۳۰۰ تا ۶۰۰ متری زندگی می‌كند.مارماهی پاشلكی (Nemichthyidae) دارای آرواره‌های شبیه به منقار و بدنی باریك است .

این موجود در اعماق ۳۰۰ تا ۶۰۰ متر یافت می‌شود؛ هرچند برخی از اعضای گونه تا عمق ۴۵۰۰ متری نیز زندگی می‌كنند. مارماهیان پاشلكی نسبت به اندازه بدنشان، دارای چشم‌هایی بزرگ هستند كه برای فرار از شكارچی‌ها به كار می‌برند .

آرواره‌های آن‌ها به شكل منحنی روبه بالا است و هنگام شنا باز می‌ماند تا به این ترتیب بتوانند طعمه‌ها را در مسیر خود بقاپند. مارماهیان پاشلكی بسته به گونه تا طول ۲ متر رشد می‌كنند. تا به امروز ۹ گونه از این موجود شناسایی شده‌اند .

كپی لینككوسه چین‌داركوسه‌های چین‌دار از شكارچیان اعماق دریا به‌شمار می‌روندنام كوسه چین‌دار (Chlamydoselachus anguineus) برگرفته از ظاهر چین‌دار شیارهای آبشش این موجود است. این كوسه‌ی اعماق دریا دارای بدنی مارماهی‌مانند و طویل است كه تا ۲ متر رشد می‌كند .

این كوسه كه سری تخت دارد، در سراسر دنیا یافت می‌شود و با موج‌دار كردن بدن خود مانند مار شنا می‌كند.كوسه‌ی چین‌دار یكی از شكارچیان فعال با چندین ردیف دندان سه‌جهته و سوزنی شكل است كه از آن برای پاره كردن غذای مورد علاقه‌اش مثل ماهی مركب، ماهی و كوسه‌های دیگر استفاده می‌كند .

پژوهشگرها به ندرت با كوسه چین‌دار روبه‌رو شده‌اند. در نتیجه تصور می‌كنند این گونه در بخش‌های كوچكی از اقیانوس‌های عمیق پراكنده شده است.كپی لینكعنكبوت دریایی غول‌پیكرعنكبوت غول‌پیكر دارای پاهایی دوك ‌مانند استعنكبوت‌های دریایی غول‌پیكر (Colossendeis)، دارای پاهای دراز و باریكی هستند كه عرضشان از یك بشقاب ناهارخوری بیشتر است .

این جانور در بستر اقیانوس جنوبگان و شمالگان تا عمق چهارهزار متری زندگی می‌كند و در آنجا به جستجوی غذا و جفت می‌رود.عنكبوت‌های دریایی غول‌پیكر مانند دیگر عنكبوت‌های دریا دارای جد مشتركی با عنكبوت‌ها و خرچنگ‌ها هستند، اما از صدها میلیون سال پیش به عنوان گروهی مجزا به تكامل رسیدند .

اندام حیاتی این عنكبوت‌ها ازجمله دستگاه تنفسی در پاهای چوب‌مانندشان قرار دارد. این موجودات به‌جای اینكه مانند اغلب همتایان خود تار درست كنند، از زائده‌های دهانی لوله‌مانندشان برای به‌دام انداختن طعمه‌هایی مثل شقایق‌های دریایی، كرم‌ها، عروس‌ها و اسفنج‌های دریایی استفاده می‌كنند .

كپی لینكمارماهی گالپرمارماهی گالپر از ماهیان كوچك تغذیه می‌كند.مارماهی گالپر (Saccopharynx) كه با عنوان مارماهی پلیكانی هم شناخته می‌شود، سرده‌ای از ماهیان اعماق دریا با بدن‌های باریك و دهان‌های بزرگ است كه برای بلعیدن طعمه‌ها به‌صورت یكجا از آن استفاده می‌كند .

این جانور در منطقه‌ی نیمه‌روشن اقیانوس‌های جهان كه عمق ۲۰۰ تا هزار متری را دربرمی‌گیرد و همچنین در منطقه نیمه‌شب كه تا عمق هزار تا ۴هزار متری گسترده شده است، زندگی می‌كنند.مارماهی گالپر دم شلاقی (Saccopharynx lavenbergi) در عمق ۳۰۰ تا دوهزار متری در اقیانوس آرام شرقی زندگی می‌كند .

طول این مارماهی به یك متر می‌رسد و غذای اصلی آن ماهیان كوچك هستند. این ماهی با حركت موجی شنا می‌كند و دارای نوكی درخشان است كه به عقیده‌ی دانشمندان به عنوان وسیله‌ی فریب زیست‌شب‌تاب برای جذب طعمه عمل می‌كند .

كپی لینككوسه كلوچه‌بركوسه كلوچه‌بر برش‌هایی مدور را در بدن طعمه ایجاد می‌كندكوسه كلوچه‌بر (Isistius brasiliensis)، كوسه‌ای سیگاری‌شكل و كوچك است كه به طعمه‌هایی از تمام ابعاد مختلف می‌چسبد و از دندان‌های پائینی دندانه‌دار خود برای كندن توده‌های مدور گوشت استفاده می‌كند .

طول كوسه كلوچه‌بر بین ۴۲ تا ۵۶ سانتی‌متر است. این كوسه‌ها در اقیانوس‌های معتدل و گرمسیری سراسر جهان در عمق هزار متری در طول روز زندگی می‌كنند و هنگام شب برای تغذیه به سطح آب می‌آیند. گرچه كوسه‌های كلوچه‌بر اساسا به دلیل زیستگاهشان در اعماق دریا برای انسان بی‌ضرر هستند، چهار نفر در سواحل هاوایی گزیدگی بر اثر حمله این كوسه را گزارش داده‌اند .

كپی لینكاختاپوس دامبواختاپوس دامبو از جانورانی مثل حلزون‌ها و كرم‌ها تغذیه می‌كند.۱۷ گونه اختاپوس دامبو (Grimpoteuthis) وجود دارند كه نامشان برگرفته از كاراكتر دوست داشتنی فیل دیزنی است. این اختاپوس‌ها كه به خانواده‌ی گروه بزرگ‌تری از هشت‌پاهای چتری (Opisthoteuthidae) تعلق دارند، دارای دو باله‌ی گوش مانند هستند كه از بالای چشم‌هایشان كشیده شده‌اند .

اختاپوس‌های دامبو مانند دیگر اختاپوس‌های چتری دارای پرده بین بازوهایشان هستند كه مانند چتر باز می‌شود.اختاپوس‌های دامبو از یكی از گونه‌هایی هستند كه در عمق چهارهزار متری زندگی می‌كنند. دانشمندان در سال ۲۰۱۰، از یك اختاپوس دامبو در عمق ۶۹۵۷ متری اقیانوس هند فیلم‌برداری كردند .

طول این اختاپوس‌ها به ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد و به آرامی با چرخاندن گوش‌هایشان شنا می‌كنند. این اختاپوس‌ها از پاهای پرده‌ای شكل خود برای حركت روی بستر دریا و جستجوی غذاهایی مثل حلزون‌ها و كرم‌ها بهره می‌گیرند .

كپی لینكگرزه‌ماهیگرزه‌ماهی یا افعی‌ماهی از شكارچیان مخوف اعماق دریا است.گرزه‌ماهی‌های اعماق دریا (Chauliodus) دارای دندان‌های سوزن‌مانندی هستند كه می‌توانند به اندازه‌ی كافی برای بلعیدن طعمه باز و بلافاصله بسته شوند تا تله‌ای قفس‌مانند را شكل دهند .

برخی گونه‌ها مثل گرزه‌ماهی اقیانوس آرام (Chauliodus macouni) دارای دو دندان نیش هستند كه از فك پائینی بیرون آمده و از چشم‌های خود ماهی عبور كرده‌اند. بقیه از جمله افعی‌ماهی اسلون (Chauliodus sloani) دندان‌هایی بسیار بزرگ دارند به‌طوری‌كه در صورت بسته‌شدن دهن ماهی، مغز آن سوراخ خواهد شد .

اغلب گونه‌های گرزه‌ماهی در منطقه نیمه‌روشن در عمق بین ۲۰۰ تا هزار متری سكونت دارند. گرزه‌ماهی معمولا تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌كند. برخی گونه‌ها از جمله افعی‌ماهی اسلون دارای اندام‌های تولیدكننده‌ی نور روی شكم خود هستند كه از آن‌ها در تركیب با یك درصد نوری كه در اعماق نفوذ می‌كند، بهره می‌گیرند .

كپی لینكدیوكوسهدیو‌كوسه از سخت‌پوست‌ها تغذیه می‌كند.دیوكوسه (Mitsukurina owstoni) كوسه‌ای بزرگ شبیه به بیگانگان با یك پوزه‌ی بیلچه مانند و دهانی است كه برای قاپیدن طعمه به كار می‌رود. سال گذشته ماهیگیرها یك دیوكوسه‌ی ماده حامله به طول ۴٫۷ متر را از آب‌های تایوان بیرون كشیدند .

بااین‌حال حداكثر اندازه‌ی این كوسه‌ها نامشخص است.داده‌های اندكی درباره‌‌ی دیوكوسه‌ها وجود دارد. فقط می‌دانیم این گونه‌ها در آب‌های عمیق و كرانه‌های شیب‌های قاره‌ای و كوه‌های زیر آب زندگی می‌كنند. عمیق‌ترین ركورد ثبت‌شده‌ برای این گونه، عمق ۱۳۰۰ متری بود .

دانشمندان بر این باورند كه دیوكوسه‌ها به دنبال طعمه‌هایی مثل ماهی‌های مركب و سخت‌پوست‌ها هستند و با تشخیص تغییرات میدان الكتریكی آن‌ها را پیدا می‌كنند. وقتی این كوسه‌ها به اندازه كافی به طعمه نزدیك شدند، آرواره‌هایشان به سمت بیرون پرتاب می‌شود تا سریع حیوان از همه‌جا بی‌خبر را ببلعند .

بیشتر بخوانید:با عجیب ترین كوسه‌های جهان آشنا شوید؛ از كوسه‌ بدون پوست تا غول تك چشم30 مهر 00مطالعه '14كپی لینكسیفونوفرهاسیفونوفر مجموعه‌ای از پلیپ‌های ژنتیكی یكسان استسیفونوفر (از رسته لوله‌داران)، به گروهی از پلیپ‌های یكسان ژنتیكی یا شبه‌جانوران گفته می‌شود كه مانند موجود زنده رفتار می‌كنند .

هر شبه‌جانور عمل لازم برای بقای كل كلونی مثل شكار طعمه، هضم غذا یا تولیدمثل را انجام می‌دهد. سیفونوفرها می‌توانند تا طول‌های چشمگیری رشد كنند. طولانی‌ترین سیفونوفر ثبت شده ۴۷ متر طول و ۱۵ متر قطر دارد. معمولا سیفونوفرها چندان ضخیم‌تر از دسته‌جارو نمی‌شوند .

دانشمندان تاكنون بیش از ۱۷۵ گونه سیفونوفر از جمله كلونی‌های اعماق دریا را نام‌گذاری كرده‌اند كه به رنگ‌های سبز، آبی و گاهی قرمز برای جذب طعمه درمی‌آیند. سیفونوفر غول‌پیكر (Praya dubia) نوعی موجود زیست‌شب‌تاب است كه هنگام برخورد با موجودات و اشیای دیگر به رنگ آبی روشن درمی‌آید .

این موجود در عمق بین ۷۰۰ تا هزار متری زندگی می‌كند.كپی لینككوسه گرینلندكوسه‌ گرینلند حداقل ۲۵۰ سال عمر می‌كند.كوسه گرینلند (Somniosus microcephalus) یكی از گونه‌های كوسه با عمر طولانی است كه در آب‌های شمالگان و اطلس شمالی تا عمق ۱۲۰۰ متری زندگی می‌كند .

براساس تخمین پژوهشگرها، كوسه‌های گرینلند حداقل ۲۵۰ سال و حداكثر بیش از ۵۰۰ سال عمر می‌كنند و به این ترتیب به مهره‌دارانی با بیشترین طول عمر شناخته‌شده تبدیل می‌شوند. این گونه می‌تواند تا ۷٫۳ متر رشد كند .

بیشتر بخوانیدراز عمر طولانی كوسه‌های گرینلند در نهایت فاش شد29 تیر 03مطالعه '4كوسه‌های گرینلند شناگران آهسته‌ای هستند؛ در نتیجه معمولا به سراغ مرده‌خواری می‌روند یا برای طعمه كمین می‌كنند. انسان‌ها در مناطق شمالی این كوسه‌ها را به خاطر گوشت و پوستشان شكار و از آن‌ها برای تولید چرم استفاده می‌كنند .

گوشت این كوسه وقتی به صورت خام خورده شود، سمی است؛ اما در صورتی كه خشك شود، قابل خوردن می‌شود.كپی لینكخوك دریاییخوك‌هایی دریایی بین ۴ الی ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌كنند.خوك‌های دریایی (Scotoplanes) گروهی از خیارهای دریایی اعماق اقیانوس هستند كه پاهایی لوله‌مانند روی شكمشان دارند .

همان‌طور كه از نام این گونه پیداست، خوك‌های دریای رنگ صورتی دارند. آن‌ها از پاهای لوله‌‌مانندشان برای حركت در رسوب‌های گل‌آلود و جستجوی غذاهایی مثل جلبك‌ها و لاشه‌ی حیوانات مرده كه بر بستر دریا سقوط می‌كنند، استفاده می‌كنند .

خوك‌های دریایی در عمق ۶۷۰۰ متری زندگی می‌كنند و طولشان بین ۴ تا ۱۵ سانتی‌متر متغیر است. این خیارهای دریایی صورتی‌رنگ گاهی در دسته‌های بزرگ برای تغذیه از لاشه‌های غرق‌شده‌ی حیوانات بزرگ‌تر مثل نهنگ‌ها جمع می‌شوند .

كپی لینكغازماهیغازماهی در عمق بیش از ۹۱۰ متری از اقیانوس زندگی می‌كند.غازماهی (Lophiidae) نوعی قلاب‌ماهی است كه برای جذب طعمه با قابلیت شب‌تابی و برای داشتن نرهای دستیار شناخته می‌شوند كه منبعی پیوسته از اسپرم را به ماده‌ها می‌دهند .

تقریبا ۲۵ گونه غازماهی ثبت شده‌اند كه همگی دارای سرهای تخت، بدنی شل و دهانی شكافته هستند. این جانور معمولا روی بستر شنی یا گلی اقیانوس در عمق بیشتر از ۹۱۰ متری زندگی می‌كند و به لطف الگوهای خال‌دار پشت خود با محیط ادغام می‌شود .

 غازماهی‌ها مانند دیگر انواع قلاب‌ماهی (anglerfish) طعمه‌هایش از جمله ماهیان، سخت‌پوستان و ستاره‌های دریایی را فریب می‌دهند. آن‌ها برای فریب طعمه در حالتی آویزان از بالای سر قرار می‌گیرند. زمانی كه هدف به‌اندازه‌ی كافی نزدیك شد، این شكارچیان كمین‌گر به‌صورت كاملا ناگهانی با دندان‌های تیزشان به طعمه حمله می‌كنند .

غازماهی همچنین با راه‌رفتن روی باله‌های سینه‌ای و شكمی خود در دریا جابه‌جا می‌شود. این گونه دارای مفاصل اصلاح‌شده‌ای است كه می‌توانند مانند پا بچرخند.كپی لینكسگ‌ماهی منقارداركوسه بریر تا ۳۵ سال عمر می‌كند .

سگ‌ماهی منقاردار (Deania calcea)، نوعی كوسه است كه معمولا در اعماق بین ۶۰۰ تا هزار متر پیدا می‌شود. سگ‌ماهی‌های منقاردار در سواحل جنوبی استرالیا، اقیانوس آرام شرقی و غربی و در اقیانوس اطلس شرقی گسترش یافته‌اند .

این كوسه دارای بینی بلند و بدن قهوه‌ای خاكستری است و تا طول ۱٫۲ متر رشد می‌كند.به نظر می‌رسد حداكثر طول عمر سگ‌‌ماهی منقاردار كه به كوسه بریر هم معروف است، به ۳۵ سال برسد. این حیوانات اغلب اوقات به صورت تصادفی صید می‌شوند، گرچه برخی ماهیگیران هم عمدا این كوسه‌ها را به خاطر گوشت و روغن كبدشان شكار می‌كنند .

كپی لینكماهی مركب درازبالهطول بازو و شاخك ماهی مركب درازباله می‌تواند ۲۰ برابر بدنش باشد.ماهی مركب درازباله (Magnapinna) سرده‌ای از ماهیان مركب كمیاب است كه می‌تواند به لطف بازوها و شاخك‌های عقبی خود تا ۶ متر رشد كند .

طول این بازوها و شاخك‌ها می‌تواند ۲۰ برابر طولانی‌تر از بدن ماهی مركب (موسوم به گوشته) شود. این جانور دارای خمیدگی‌های آرنج‌مانند متمایز است.ماهی مركب درازباله همان‌طور كه از نامش پیداست، دارای باله‌های بزرگی است كه از گوشت او بیرون آمده‌اند .

عمیق‌ترین نقطه ثبت‌شده برای این ماهی به ۶هزار متر می‌رسد.هنوز مشخص نیست چرا ماهی مركب درازباله دارای چنین بازوها و شاخك‌های طویلی است، اما به باور دانشمندان این زائده‌ها با مكنده‌های میكروسكوپی پوشیده شده‌اند كه می‌توانند طعمه‌ها را در حین شنا به دام بیندازند .

تاكنون تعداد كمی مشاهده‌ی ماهی مركب درازباله گزارش شده و سه گونه از آن در اقیانوس‌های سراسر جهان مستند شده است.كپی لینكقلابچه ماهی گوژپشتقلابچه ماهی گوژپشت مجهز به یك ابزار فریب میله‌مانند است.قلابچه ماهی گوژپشت (Melanocetus johnsonii) مجهز به یك ابزار فریب میله‌مانند بالای سر خود است و در عمق بین ۱۰۰ تا ۴۵۰۰ متری اقیانوس زندگی می‌كند .

طول ماده‌های این ماهی تا ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ درحالی‌كه نرها فقط تا سه سانتی‌متر رشد می‌كنند.قلابچه‌ماهی گوژپشت نر مانند دیگر قلاب‌ماهی‌ها تنها نقش انگل و تولید اسپرم را برای گونه ماده ایفا می‌كند. وقتی گونه نر یك گونه ماده مناسب را یافت به او می‌چسبد و پوست و جریان خون خود را با آن تركیب و از مواد غذایی بدن ماده تغذیه می‌كند .

كپی لینكماهی مركب پرنده پشت‌بنفشماهی مركب پشت‌بنفش شناگری قوی با سرعتی بالا است.ماهی مركب پرنده پشت‌بنفش (Sthenoteuthis oualaniensis) گونه‌ای پراكنده است و در عمق هزار متری آب‌های معتدل و گرمسیری اقیانوس‌های هند و آرام زندگی می‌كند .

این گونه در پنج اندازه‌ی مختلف از كوچك تا غول‌پیكر رشد می‌كند؛ همچنین شناگری قوی است كه سرعتش می‌تواند به ۳۵ كیلومتر در ساعت برسد.ماهیگیران ژاپن و تایوان ماهی مركب پرنده پشت‌بنفش را به‌عنوان طعمه برای ماهی تن و همچنین مصرف انسانی هدف قرار می‌دهند؛ هرچند كیفیت گوشت این ماهی نسبتاً پایین است .

كپی لینكجورپای بزرگجورپای بزرگ یكی از خویشاوندان خرخاكی است.جورپای بزرگ (Bathynomus giganteus)، یكی از خویشاوندان خرخاكی (Oniscidiea) است كه در عمق ۲۱۰۰ متری از اقیانوس‌های اطلس و اقیانوس هند-آرام غربی زندگی می‌كند .

تقریبا ۱۰ هزار گونه‌ی جورپا وجود دارند. این جانوران، بی‌مهرگانی ۱۴ پایی با بدن‌های تفكیك‌شده، دو جفت شاخك و چشم‌های مركب هستند. در این میان، جورپای بزرگ، از نظر ابعاد بزرگ‌ترین است كه طول آن از سر تا دم به ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد .

جورپاهای بزرگ در بستر دریا حركت می‌كنند و غذایشان لاشه ماهی‌هایی است كه از بالا بر بستر دریا سقوط می‌كنند. این جانوران می‌توانند با استفاده از دم‌های بادبزن‌مانند خود در فاصله‌های كوتاه حركت كنند. جورپاهای بزرگ نمونه‌ای از ژیگانستیم (غول‌پیكری) در اعماق دریا هستند كه نوعی الگوی تكاملی است كه براساس آن موجودات اعماق بیشتر از خویشاوندان خود در زیستگاه‌های دیگر رشد می‌كنند .

دلیل غول‌پیكر شدن در اعماق دریا می‌تواند نبود شكارچیان در این نقاط اقیانوس باشد. به عبارتی حیوانات در این نقاط با ایمنی بیشتری رشد می‌كنند. دلیل دیگر می‌تواند نیاز این موجودات به حمل اكسیژن بیشتر در آب‌های ژرف باشد .

كپی لینكعروس دریایی شانه‌دار خونین شكمعروس دریایی خونین‌شكم در محیط اعماق دریا به خوبی استتار می‌كند.عروس دریایی شانه‌دار خونین‌شكم (Lampocteis cruentiventer) نوعی گونه عروس دریایی است كه در اعماق ۲۵۰ متر تا ۱۵۰۰ متر زندگی می‌كند .

همان‌طور كه از نام خونین این موجود پیداست، این عروس دریایی‌ شانه‌دار دارای شكمی سرخ است كه به آن در تركیب با محیط‌های تاریك كمك می‌كند. در عمقی كه این عروس دریایی زندگی می‌كند، رنگ قرمز جذب شده و به رنگ سیاه ظاهر می‌شود و به این ترتیب این جانور برای شكارچیان نامرئی می‌شود .

رنگ سرخ به‌ویژه روی شكم عروس خونین‌شكم پررنگ‌تر است تا شكار درخشانی را كه ممكن است بلعیده باشد، پنهان كند. نمایش نوری جرقه‌مانند عروس دریایی خونین شكم حاصل انعكاس نور از رشته‌های مومانند و كوچكی است كه این موجود برای حركت در ستون‌های آبی به كار می‌برد .

كپی لینكبلعنده سیاهبلعنده سیاه می‌تواند موجودات زنده را در دهانش به دام بیندازد.بلعنده سیاه (Chiasmodon niger) نوعی ماهی گریزان است كه در اعماق بین ۷۰۰ تا سه‌هزار متری آب‌های معتدل و گرمسیری اقیانوس اطلس، ازجمله خلیج مكزیك زندگی می‌كند .

این ماهی دارای بدنی تیره و بدون فلس و دهانی بزرگ است و طول آن می‌تواند به ۲۵ سانتی‌متر برسد.بلعنده سیاه همچنین دارای آرواره پائینی طویل و شكمی قابل‌ انبساط است كه به این ماهی اجازه می‌دهد طعمه‌ای تا چهار برابر طول و ده برابر وزنش را ببلعد .

دندان‌های رو به داخل و قلابی این ماهی می‌توانند به‌گونه‌ای جمع شوند كه طعمه به دهان وارد شود و مجددا بسته شوند تا یك دام را شكل دهند. تعداد كمی از افراد بلعنده سیاه را در اعماق دریا دیده‌اند؛ اما لاشه‌های حیوان مرده گاهی روی سطح اقیانوس شناور می‌شوند .

كپی لینكماهی مركب خون‌آشامماهی مركب خون‌آشام بر خلاف اسم ترسناكش شكارچی مخوفی نیست.ماهی مركب خون‌آشام (Vampyroteuthis infernalis) كه نام علمی آن به معنی «ماهی مركب خون‌آشام از جهنم» است، در واقعیت یك ماهی مركب نیست .

بلكه یكی از دو نوع عضو شناخته‌شده از زیرگروه سرپایان به نام خون‌آشام‌ریختان (Vampyromorphida) است.ماهی مركب خون‌آشام در آب‌های معتدل و گرمسیری عمیق‌تر از ۲۰۰ متر در سراسر جهان زندگی می‌كند. این موجود با وجود اسم ترسناكش، شكارچی یا كمین‌گر نیست؛ بلكه از ذرات آبی شناور موسوم به برف‌های دریایی تغذیه می‌كند .

طول ماهی مركب خون‌آشام رشدیافته به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. نكته جالب‌توجه این است كه این موجود یكی از بزرگ‌ترین چشم‌ها را نسبت به ابعاد بدنش دارد. ماهی مركب خون‌آشام براساس محل زندگی به رنگ سرخ یا سیاه است .

این ماهی در صورت احساس ترس، بازوهای هشت‌پرده‌ای خود را به یك پوشش تبدیل می‌كند كه كل بدنش را می‌پوشاند.كپی لینكفانوس‌ماهیفانوس‌ماهیان از رایج‌ترین گونه‌های اعماق اقیانوس هستند.فانوس‌ماهی گونه‌ی كوچكی از خانواده فانوس‌ماهیان (Myctophidae) است كه بیش از ۲۴۵ گونه را دربر می‌گیرد .

نام این حیوانات برگرفته از اندام‌های نوری سبز آبی است كه درون بدنشان تعبیه شده است و نور را به شیوه‌ای منعكس می‌كند كه ماهی بتواند به ماهیان دیگر در تاریكی علامت بدهد. اندام‌های روشن همچنین به ادغام فانوس‌ماهی با محیط كمك می‌كنند بدون اینكه سایه‌ای تولید شود كه آن‌ها را هدف شكارچیان قرار دهد .

طول فانوس‌ماهی بین دو تا ۳۰ سانتی‌متر است و معمولا برای تغذیه در شب به سطح آب می‌آید. قدرت برقراری ارتباط نوری در این ماهی‌ها آن‌ها را به یكی از موفق‌ترین گونه‌های ماهی در زیستگاهشان تبدیل كرده است؛ به‌طوری‌كه این‌ گونه ۶۰ درصد از كل ماهیان آب‌های عمیق را تشكیل می‌دهد .

كپی لینكخرچنگ هوفخرچنگ‌ هوف در نزدیكی لوله‌های گرمایی اعماق دریا زندگی می‌كندخرچنگ هوف (Kiwa tyleri) به گونه‌ای از لابسترهای اعماق دریا گفته می‌شود كه در نزدیكی لوله‌های گرمابی در اقیانوس منجمد جنوبی زندگی می‌كنند .

این خرچنگ بخشی از گروه لابسترهای چمباتمه‌زده به نام خرچنگ‌های یتی است كه معمولا رنگشان سفید است و با موهایی به نام مژكچه پوشیده شده‌اند؛ اما خرچنگ هوف به خاطر داشتن سینه‌ای نسبتا پوشیده از خز شناخته می‌شود .

خرچنگ‌های هوف مانند دیگر خرچنگ‌های یتی از موهایشان برای برداشت باكتری‌های موجود در مایع داغی كه از لوله‌های گرمایی بیرون می‌آید، استفاده می‌كنند و از این باكتری‌ها تغذیه می‌كنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند كه تا ۷۰۰ خرچنگ می‌توانند در ۱ متر مربع از این محیط غیرقابل سكونت جا شوند و بر سر سهمی از مایعات به رقابت بپردازند .

خرچنگ‌های یتی از جمله خرچنگ‌های هوف تا طول تقریبا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌كنند.كپی لینكفرشته دریاییفرشته دریایی در عمق ۶۱۰ متری آب‌های معتدل زندگی می‌كندفرشته‌های دریایی (Gymnosomata) گروهی از حلزون‌های شناگر هستند كه در عمق ۶۱۰ متری از آب‌های معتدل سراسر جهان زندگی می‌كنند .

این موجودات دارای بدن‌های ژلاتینی با طول بین ۴ تا ۸ سانتی‌متر و دو زائده‌ی بال مانند به نام پاراپودیا هستند كه با آن‌ها در آب حركت می‌كنند.فرشته‌های دریایی صدف ندارند. این شكارچیان كمین‌گر از دو ساختار به نام مخروط‌های گونه‌ای برای حذف طعمه‌ی انتخابی از داخل پوسته‌شان استفاده می‌كنند .

طعمه‌ی آن‌ها معمولا گروهی از حلزون‌های صدف‌دار كوچك‌تر به نام پروانه‌های دریایی (Thecosomata) هستند. فرشته‌های دریایی دارای پوستی نیمه‌شفاف هستند كه امكان دیدن اندام‌های داخلی را فراهم می‌كنند كه می‌توانند به رنگ صورتی یا نارنجی دربیایند .

كپی لینكاژدها ماهیاژدهاماهیان در عمق ۴۵۰۰ متری اقیانوس زندگی می‌كننداژدها ماهیان (Stomiidae) گروهی از موجودات عجیب و غریب هستند كه در عمق ۴۵۰۰ متری از مناطق نیمه‌روشن و نیمه‌شب اقیانوس زندگی می‌كنند. گونه‌های ماده اژدهاماهی تا ۵۰ سانتی‌متر رشد می‌كنند در حالی كه طول نرها بین ۵ الی ۱۵ سانتی‌متر متغیر است .

هر دو گونه ماده و نر دارای آرواره‌های شكاف‌دار هستند، اما تنها گونه‌های ماده دندان نیش دارند. این دندان‌های طویل و نیمه‌شفاف، باعث می‌شوند قدرت گزش اژدهاماهی از كوسه هم فراتر برود. گونه‌های ماده همچنین مجهز به ریشك‌های درخشانی هستند كه از چانه‌شان آویزان است و طعمه را جذب می‌كند .

هر دوگونه نر و ماده با اندام‌های تولید نور به نام فوتوفر پوشیده‌ شده‌اند كه اژدهاماهی‌ها از آن‌ها برای سیگنال‌دهی به یكدیگر استفاده می‌كنند.كپی لینكماهی مركب توت‌فرنگیماهی مركب توت‌فرنگی دارای دو چشم غیرهمسان استماهی‌مركب توت فرنگی (Histioteuthis heteropsis) دارای دو چشم است كه از نظر اندازه و ساختار به شكل چشمگیری تفاوت دارند .

ماهی مركب توت فرنگی با چشم‌های یكسان متولد می‌شوند، اما در حین تبدیل نوزاد به بزرگسال، دهانه‌ی چشم سمت چپ دو برابر بیشتر از دهانه چشم سمت راست رشد می‌كند. این چشم با ساختاری لوله‌ای شكل رشد می‌كند و عدسی آن به رنگ زرد درمی‌آید .

ماهی مركب توت‌فرنگی در وضعیت مورب شنا می‌كند به گونه‌ای كه با چشم بزرگ‌تر به سمت بالا نگاه می‌كند تا نور تابیده از بالا را آشكار كند. رنگ‌دانه‌ی زرد به ماهی مركب كمك می‌كند طعمه‌ی احتمالی را در مقابل نور طبیعی پیدا كند .

چشم سمت راست كه به سمت پائین قرار دارد هم به اندازه چشم سمت چپ مفید است؛ این چشم دارای میدان دید عریض‌تری است كه به ماهی مركب در آشكارسازی حیوانات درخشان قسمت پائین كمك می‌كند.كپی لینكحلزون‌ماهیحلزون‌ماهیان از گروه ماهیان قورباغه‌ای شكل هستندحلزون‌ماهیان خانواده‌ای از ماهیان قورباغه‌ای شكل هستند كه تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌كنند .

این گونه‌ها اغلب در آب‌های سرد پیدا می‌شوند و برخی از آن‌ها در جنوبگان و شمالگان زندگی می‌كنند. عمیق‌ترین مكان زندگی این گونه‌ها متعلق به سرده‌‌ی Pseudoliparis است كه فیلمی از آن در عمق ۸۳۳۶ متر در گودال ایزو اوگاساوارا در نزدیكی ژاپن منتشر شد .

مشاهده‌ی قبلی ماهی عمیق‌ترین آب‌ها نیز متعلق به یك حلزون‌ماهی بود؛ با این تفاوت كه در اقیانوس آرام و در نزدیكی گودال ماریانا رصد شد.حلزون‌ماهی می‌تواند از عمیق‌ترین نقاط جان سالم به در ببرد، زیرا دارای بدنی ژلاتینی و فاقد كیسه شنا است .

كیسه شنا اندامی مملو از هوا است كه به ماهی‌های دیگر در كنترل ویژگی شناوری كمك می‌كند. بدن این ماهی همچنین حاوی مایعی به نام اسمولیت است كه به بافت‌ها و سلول‌های آن در برابر فشار خردكننده كمك می‌كند.كپی لینكهیولای مرغ بی‌سرهیولای مرغ بی‌سر گونه‌ای خیار دریایی است كه می‌تواند به صورت عمودی در ستون آبی شنا كندهیولای مرغ بی‌سر (Enypniastes eximia)، گونه‌ای خیار دریایی شناگر با بدنی پیازی‌شكل و باله‌های برجسته است .

این گونه‌ها به رنگ بنفش- سرخ دیده می‌شوند و كاملا شفاف هستند و به این صورت می‌توان اندام داخلی‌شان را دید. E. eximia برخلاف دیگر خیارهای دریایی می‌تواند به صورت عمودی در ستون آبی شناور شود و دارای حاشیه‌های چترماندنی است كه به حركت پارویی آن كمك می‌كنند .

هیولای مرغ بی‌سر تا ۲۳ سانتی‌متر رشد می‌كند و بزرگ‌ترین جانور بستر دریا در میان گونه‌های خود است. گرچه این جانور می‌تواند شنا كند، بخش زیادی از زمان را صرف راه رفتن در بستر اقیانوس و برداشتن رسوب‌ها در جستجوی غذا می‌كند .

رصدها نشان می‌دهند كه هیولای مرغ بی‌سر برای كاهش وزن اضافی پیش از برخاستن از بستر دریا، مدفوع می‌كند. این گونه در سراسر جهان پراكنده شده است و در عمق ۵۰۰ تا ۷۰۰۰ متر زندگی می‌كند.كپی لینكماهی خرگوشیماهی خرگوشی از خویشاوندان كوسه‌ها و سفره‌ماهیان استماهی خرگوشی (Chimaera monstrosa) كه با عنوان موش‌ماهی هم شناخته می‌شود از خویشاوندان كوسه‌ها و سفره‌ماهیان است .

این گونه در اقیانوس اطلس شمال شرق و دریای مدیترانه‌ی غربی پیدا می‌شود. ماهی خرگوشی از شناگران ضعیف است و به آهستگی در آب حركت می‌كند. این ماهی از باله‌های سینه‌ای خود در عمق ۱۶۶۰ متر استفاده می‌كند.دم‌های بلند و تیز ماهی خرگوشی كمكی به شنای آن نمی‌كند .

ماهی خرگوشی می‌تواند ستون مهره‌های سمی پشت سر خود را برای ترساندن شكارچی‌ها و ایجاد زخمی دردناك بالا ببرد. طول ماهی خرگوشی بالغ تا دم به ۱٫۵ متر می‌رسد و دم آن ۶۰ درصد از طول بدنش را تشكیل می‌دهد. ماهی خرگوشی از سخت‌پوست‌ها و نرم‌تنان تغذیه می‌كند و می‌تواند صدف‌هایشان را با دندان خود خرد كند .

كپی لینككرم ماهی مركبكرم ماهی مركب گونه‌ای بدون چشم با شاخك‌های بسیار بلند استكرم ماهی مركب (Teuthidodrilus samae)، نوع گونه‌ی كرم دریایی بدون چشم است كه به خاطر ۱۰ زائده‌ی شاخك مانندش كه از سر آن بیرون زده‌اند، كرم ماهی مركب نامیده شده است .

هر كدام از این زائده‌ها از كل بدن كرم طولانی‌تر هستند كه مسطح و هم‌اندازه با كف دست انسان است. این كرم زائده‌های خود را برای جمع‌آوری ذرات زیستی یا برف دریایی تكان می‌دهد. كرم ماهی مركب همچنین می‌تواند با استفاده از ۲۵ جفت باله سفید نیمه‌شفاف شنا كند كه در كنار بدن او قرار گرفته‌اند .

پژوهشگرها برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ با كرم ماهی مركب در عمق ۲۹۰۰ متری دریای سلب بین اندونزی و فیلیپین روبه‌رو شدند. داده‌های كمی درباره‌ی این موجود وجود دارند، اما دانشمندان گمان می‌كنند این گونه برخلاف دیگر گونه‌های اعماق دریا، زیست‌ شب‌تاب نیست .

كپی لینكمارمولك‌ماهی اعماق دریامارمولك ماهی اعماق یكی از ابرشكارچیان نقاط عمیق اقیانوس است مارمولك ماهی اعماق (Bathysaurus ferox)، یكی از ابرشكارچیان عمیق‌ترین نقاط دریا است. به عبارتی این گونه با هرچیزی كه برخورد كند، چه هم‌نوع‌های خود چه موجودات دیگر، آن‌ها را می‌خورد .

آرواره‌های این موجود با دندان‌های نیش تیغ‌مانند پوشیده شده‌اند و حتی در زبانش تعبیه شده‌اند. مارمولك‌ ماهی اعماق از طریق كمین كردن در بستر اقیانوس و اندكی بالا آوردن سر خود به هرچیزی كه بالای سر آن شنا كند حمله می‌كند .

مارمولك‌ماهی در عمق ۶۰۰ تا ۳۵۰۰ متری زندگی می‌كند و طول آن می‌تواند به ۶۴ سانتی‌متر برسد. این حیوان دارای چشم‌های حساس برای كشف اثر زیست‌ شب‌تابی موجودات دیگر است. مارمولك‌ماهی نقاط عمیق همچنین دوجنسی است به‌طوری‌كه دارای اندام‌های تولیدمثل ماده و نر است و بنابراین می‌تواند با هر دو گروه نرها و ماده‌های آمیزش كند .

به باور دانشمندان این قابلیت عامل توزیع تكه‌ای این ماهی در اقیانوس‌های سراسر جهان است.كپی لینكعروس دریایی قرمزاحتمالا عروس دریایی قرمز تولید مثل را به تنهایی انجام می‌دهدعروس دریایی قرمز (Crossota norvegica)، یكی از گونه‌های بیگانه‌مانند است كه در عمق ۱۰۰۰ متری اقیانوس شمالگان زندگی می‌كند .

نام این حیوان برگرفته از رنگ قرمز شفاف آن است. بدن عروس دریایی قرمز شكلی مدور دارد و قطر آن می‌تواند به ۲٫۵ سانتی‌متر برسد.داده‌های كمی درباره‌ی عروس دریایی قرمز مثل تغذیه آن وجود دارند اما این حیوان هم مانند دیگر گونه‌های عروس دریایی از شاخك‌های اسپاگتی‌مانند خود برای بلعیدن غذا استفاده می‌كند .

هنوز مشخص نیست كه عروس دریایی قرمز برای تولیدمثل نیاز به نر یا ماده دارد یا اینكه می‌تواند در نقش هرمافرودیت ترتیبی (hermaphrodite، هرمافرودیت‌های ترتیبی به ویژه برخی‌ عروس‌های دریایی می‌توانند جنسیتشان را تغییر دهند و تخمك و اسپرم را تولید كنند) تولیدمثل را به‌تنهایی انجام دهد .

بیشتر بخوانید:چرا ماهی‌های اعماق اقیانوس شبیه بیگانگان هستند؟5 مرداد 02مطالعه '3گونه‌های ناشناخته برای اولین‌بار در تاریك‌ترین اعماق اقیانوس مشاهده شدند22 خرداد 03مطالعه '4كپی لینكماهی چشم‌خمره‌ایماهی‌ چشم‌خمره‌ای در عمق ۶۰۰ تا ۸۰۰ متری از اقیانوس آرام شمالی و دریای برینگ زندگی می‌كندماهی چشم‌خمره‌ای (Macropinna microstoma) در دریای برینگ و اقیانوس آرام شمالی در اعماق بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ متر زندگی می‌كند .

این ماهی دارای یك پیشانی شفاف و چشم‌های لوله‌ای است كه قابلیت چرخش دارند و به این ماهی اجازه می‌دهند برای كشف طعمه یا شكارچی‌ها بالا را نگاه كند.چشم‌های ماهی چشم‌خمره‌ای دارای رنگ‌دانه‌ی زردی هستند كه به آن در تفكیك زیست‌شب‌تابی و نور خورشید عبوری از آب كمك می‌كنند .

چشم‌های خمره‌ای در تاریكی بی‌حركت می‌مانند تا زمانی كه وعده‌ی غذایی احتمالی را كشف كنند؛ سپس ماهی چشم‌خمره‌ای به سرعت به سمت بالا حركت می‌كند تا طعمه را در دهانش بگیرد و چشم‌های خود را به موقعیت روبه‌جلو باز می‌گرداند .

منبع : https://www.zoomit.ir/energy-environment/426253-thirty-two-bizarre-creatures-deep-ocean/

مجله فن آوری

 
اعتصاب كاركنان سامسونگ هند احتمالا به‌زودی به پایان می‌رسد
1403/06/30
پیش از اختراع صابون، مردم چگونه خود را تمیز می‌كردند؟
1403/06/30
سامسونگ یادداشت‌برداری و ترجمه مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوشی‌هایش را به‌نمایش گذاشت
1403/06/29
با ۳۲ موجود زنده عجیب در اعماق دریا آشنا شوید
1403/06/29
تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یك كتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایران
1403/06/29
تعریف عكس از نگاه بزرگان فناوری؛ اپل و گوگل اختلاف‌نظر دارند
1403/06/29
چرا ما انسان‌ها زانوهای بهتری تكامل نداده‌ایم؟
1403/06/29
مدل خاكستری منحصربه‌فرد PS5 و PS5 Pro به‌مناسبت ۳۰ سالگی پلی‌استیشن رونمایی شد
1403/06/29
ظرفیت باتری آیفون ۱۶ سرانجام مشخص شد؛ بهبود تك‌رقمی نسبت‌به آیفون ۱۵
1403/06/29
تماشا كنید: فرار وحشتناك مارماهی ژاپنی از معده ماهی شكارچی
1403/06/29
گلكسی رینگ سامسونگ در كشورهای بیشتری عرضه می‌شود
1403/06/29
هواوی واچ D2 از راه رسید؛ طراحی مشابه اپل واچ و نمایشگر اولد
1403/06/29
آیا جنوبگان هیچ‌گاه عاری از یخ بوده است؟
1403/06/29
تاریخ‌سازی چین؛ اولین «خودرو هوش مصنوعی» دنیا رونمایی شد
1403/06/29
هواوی واچ جی‌تی ۵ و ۵ پرو رونمایی شدند؛ ساعت‌های مدرن با ویژگی‌های جذاب
1403/06/29
هجوم شیائومی به بازارهای جهانی؛ گوشی تاشو میكس فلیپ از انحصار چین خارج می‌شود
1403/06/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com