تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یك كتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایران

فیدیبو همزمان با شروع ده سالگی فعالیت خود از هویت بصری جدید خود رونمایی كرد.

تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یك كتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایرانفناوری ایرانپنج‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳مطالعه 4 دقیقهفاطمه محمدیتبلیغاتتبلیغاتتبلیغاتفیدیبو همزمان با شروع ده سالگی فعالیت خود از هویت بصری جدید خود رونمایی كرد .

تبلیغاتنماد فیل المان اصلی به كار رفته در طراحی جدید این اپلیكیشن است و آنطور كه مدیران این پلتفرم می‌گویند، آنها تلاش داشتند تا از یك كتاب‌فروشی تبدیل به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایران بشوند .

فیدیبو همچنین اولین دوره جایزه كتاب الكترونیك و صوتی فیل را نیز برگزار كرد و به برندگان این حوزه، جوایز خود را اعطا كرد.عصر امروز (پنجشنبه ۲۹ شهریورماه) مراسم اولین دوره جایزه كتاب الكترونیك و صوتی فیل همزمان با رونمایی از هویت جدید فیدیبو‌ در ایوان شمس همراه با حضور اهالی فرهنگ و بازار نشر و اصحاب رسانه برگزار شد .

«امیر بهدانی» مدیر عامل فیدیبو در ابتدای این رویداد اعلام كرد: «فرهنگ كتابخوانی در شهرستان‌ها كمی سخت‌تر بود و فقط در هر نمایشگاه كتاب بود كه به عناوین مختلف برمی‌خوردیم.‌ اوایل دهه نود با بالا رفتن هزینه دلار و تورم، هم كتب گران شد هم هزینه رفت و آمد به نمایشگاه تهران بسیار بالا رفت .

همین شد كه ما در اوایل دهه نود، دیگر یك نماینده به نمایشگاه كتاب می‌فرستادیم تا برایمان آثار را بخرد. در آن زمان با رشد اكوسیستم استارتاپی، یك جوان خوش فكر به نام مجید قاسمی در اوایل دهه نود به سراغ مدیرعامل شهر كتاب می‌رود و می‌گوید ایده‌ای دارد كه كتاب‌ها را در یك پلتفرم به همه مردم ایران بفروشیم و ایده فیدیبو شكل می‌گیرد .

»به گفته بهدانی، مجید قاسمی در قدم اول ناشرین را همراه خود كرد و تیم سازی انجام داد و در نهایت مردم را به سمت استفاده از این پلتفرم سوق می‌داد. او باور دارد مشكلات زیادی بر سر راه توسعه فیدیبو وجود داشت كه این پلتفرم از همه آنها عبور كرده است .

او اعلام كرد در اوایل دهه نود، یك پست توسط وبلاگ یك پزشك درباره فیدیبو‌ نوشته می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا قبل از آنكه این اپلیكیشن افتتاح رسمی پیدا كند، با انبوهی از ترافیك كاربران و فروش روبرو شود .

بهدانی در ادامه گفت : «فیدیبو خیلی زود به مرحله رشد و بلوغ رسید و روزانه در معرض چندصد هزار نفر بود و گجت فیزیكی هم ارائه داد. در دوران كرونا نیز فیدیبو‌ با یك رشد تصاعدی روبرو شد.»به باور بهدانی، امروز كاربران اژ محتوای كوچكتر و مینیمال استفاده می‌كنند و شاید روزی برسد كه كتاب به شكل امروزی تبدیل به محتوای مصرفی كاربران نباشد: «ما باور داریم مردم به دنبال ارتباط هستند .

در خرداد ۱۴۰۲ جلسه داشتیم و می‌خواستیم آینده فیدیبو‌ را بدانیم. در این جلسه به این موضوع رسیدیم كه پاسخ به سوال فیدیبو چیست هم برای خود ما چندین پاسخ دارد و از همین رو باید یك فصل جدید برای فیدیبو رخ بدهد تا نیازهای جدید كاربران برطرف شود .

»مریم خدادوستان مدیر برند فیدیبو در ادامه اعلام كرد: «ما در ۱۴۰۲ به این باور رسیدیم كه فیدیبو‌ باید تغییر كند و آینده خود را از طریق ساخت كامیونیتی كاربران درست كند. طی نظرسنجی از كاربران نیز فهمیدیم آنها چیز بیشتری از یك كتابفروشی آنلاین از ما می‌خواهند و دنبال بستر بزرگ‌تری هستند .

ما باید برای این كار هویت بصری فیدیبو‌‌ را تغییر می‌دادیم و خصیصه‌هایی نظیر باهوش بودن و شجاع بودن و اجتماعی بودن و... را در نظر گرفتیم. ما در نهایت به المان فیل رسیدیم و لوگو را تبدیل به فیلی كردیم كه قرار است همه را به كتاب خواندن دعوت كند .

فیل باهوش و دانا است و در قبیله زندگی می‌كند: این تعبیری بود از یك زندگی اجتماعی قوی با تمام كتابخوانان دنیا. ما در ریدیزاین خود به این نكته هم توجه كردیم كه طراحی جدید بتواند كاری كند تا نسل جدید نیز با كتاب آشتی كند و بیشتر كتاب بخواند .

»در ادامه رویداد «مصطفی میرنوری» دبیر جایزه فیل و مدیر ماركتینگ فیدیبو بیانیه جایزه فیل را قرائت كرد. او در این بیانیه ضمن تلاش مردم برای ترویج فرهنگ كتابخوانی تشكر كرد و اعلام كرد پیشرفت فرهنگ در ایران وابسته به این قشر است .

او در ادامه گفت: مگر چه محصولی می‌تواند تولید كند كه اندازه كتاب شعله اگاهی را در دل یك ملت روشن كند؟ ده سال است كه وارد حوزه كتاب صوتی و الكترونیكی شده‌ایم و سعی كردیم با رواج اسمال متفاوت مطالعه, افراد با مدل جدیدی با فرهنگ كتابخوانی آشنا شوند .

ایده جایزه فیل را از خلا قدردانی فعالین حوزه كتاب الكترونیكی و صوتی به دست آوردیم و مبنای جایزه را با داده‌های آماری كاربران نسبت به كتاب‌ها قرار دادیم تا كاربران اپلیكیشن كتابخوانی فیدیبو به‌طور نامحسوسی داور اولین جایزه فیل باشند .

او ابراز امیدواری كرد جایزه فیل تبدیل به یك جایزه متداوم و سالیانه در این حوزه باشد و ابراز امیدواری كرد كه فعالین این حوزه نسبت به مشكلات دوره اول این رویداد آنها را آگاه كنند تا این رویداد در هر سال، بهتر برگزار شود .

منبع : https://www.zoomit.ir/tech-iran/426991-fidibo-electronic-audio-book-award/

مجله فن آوری

 
اعتصاب كاركنان سامسونگ هند احتمالا به‌زودی به پایان می‌رسد
1403/06/30
پیش از اختراع صابون، مردم چگونه خود را تمیز می‌كردند؟
1403/06/30
سامسونگ یادداشت‌برداری و ترجمه مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوشی‌هایش را به‌نمایش گذاشت
1403/06/29
با ۳۲ موجود زنده عجیب در اعماق دریا آشنا شوید
1403/06/29
تلاش فیدیبو برای تبدیل شدن از یك كتابفروشی به بستری برای تعامل هوشمندانه جامعه‌ای از كتابخوانان ایران
1403/06/29
تعریف عكس از نگاه بزرگان فناوری؛ اپل و گوگل اختلاف‌نظر دارند
1403/06/29
چرا ما انسان‌ها زانوهای بهتری تكامل نداده‌ایم؟
1403/06/29
مدل خاكستری منحصربه‌فرد PS5 و PS5 Pro به‌مناسبت ۳۰ سالگی پلی‌استیشن رونمایی شد
1403/06/29
ظرفیت باتری آیفون ۱۶ سرانجام مشخص شد؛ بهبود تك‌رقمی نسبت‌به آیفون ۱۵
1403/06/29
تماشا كنید: فرار وحشتناك مارماهی ژاپنی از معده ماهی شكارچی
1403/06/29
گلكسی رینگ سامسونگ در كشورهای بیشتری عرضه می‌شود
1403/06/29
هواوی واچ D2 از راه رسید؛ طراحی مشابه اپل واچ و نمایشگر اولد
1403/06/29
آیا جنوبگان هیچ‌گاه عاری از یخ بوده است؟
1403/06/29
تاریخ‌سازی چین؛ اولین «خودرو هوش مصنوعی» دنیا رونمایی شد
1403/06/29
هواوی واچ جی‌تی ۵ و ۵ پرو رونمایی شدند؛ ساعت‌های مدرن با ویژگی‌های جذاب
1403/06/29
هجوم شیائومی به بازارهای جهانی؛ گوشی تاشو میكس فلیپ از انحصار چین خارج می‌شود
1403/06/29
بعدیانتها


با توجه به نیاز همیشگی شهروندان به اطلاعات و تلفن های تجاری و دولتی اقدام به تولید و راه اندازی سامانه 118 نوین بعنوان بزرگترین پایگاه اطلاعات مشاغل در کشور نمودیم .هدف ما در دسترس قرار دادن اطلاعات و مشخصات مریوط به مشاغل خصوصی و دولتی به عموم شهروندان و کاربران می باشد.


مشهد میدان راهنمایی روبروی دستغیب 3 پلاک 18
تلفن : 38472159 - 051 (10 خط)
ایمیل : info@118ovin.com